storing van LED verlichting

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PB0ANT
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 apr 2006, 18:40

storing van LED verlichting

#1 Bericht door PB0ANT »

Beste medeforummers,

Sinds enkele weken last van storing op HF. Om de +/- 50 khz een ratelende storing en een hogere ruisvloer.
De storing is het ergst op 10 en wordt wat minder op de lagere banden.
De veroorzaker ; 2 ledbalken met bijbehorende voedingen boven het aquarium van de buren.
Vanaf de voeding een 2 meter kabeltje naar de LED balk.
Ben op zoek naar suggesties hoe deze voedingen te ontstoren. Dacht er al aan de voedingskabel door een ringkern te rijgen
maar dat wordt meer try and error. Ik weet te weinig van deze materie, heb gelukkig ( tot nu toe dan ) een qrm vrije omgeving.
Jullie ontstoor tips zijn meer dan welkom.

Mario
Bijlagen
storing.jpg

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: storing van LED verlichting

#2 Bericht door pa4o »

Ik heb het zo gedaan, zowel aan de 220v als aan de 12V kant een ferriet klem geplaatst. Liefst snoer er minimaal 1x erdoor halen. En waar de led brut begint ook nog eens een ringkern erom heen geklikt. Ik had last van af de 2Mhz tot de 22Mhz ongeveer. Nu alleen nog op de 80m last. Deze mensen hebben 3 led stringen of strengen en 3 aparte trafo's van 12V en 4A. Agentschap Telecom doet er vanzelf niks aan. Dus dit kun je proberen Mario.

Peter

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: storing van LED verlichting

#3 Bericht door on4ma »

Waarom zit er in hun aquarium een dimbare leddriver met 1-10v sturing. Is dit gekoppelt aan een domotica systeem, of staat er ergens een potmeter om te dimmen?

Alvast succes met het ontstoren, ben benieuwd. Ziet er zo'n merk uit van China. Ben verrast dat het AT daarvoor niet optreedt.

Ik kocht vorige week een IKEA ledlamp E27 6w en die stoort op 15m. Ik wou dan eens een spaarzaam licht in mijn shack. Terug naar afzender

PB0ANT
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 apr 2006, 18:40

Re: storing van LED verlichting

#4 Bericht door PB0ANT »

Het zal wel chinees zijn vermoed ik. Er staat wel CE EMC op de sticker maar dat zegt ook niet alles.
Er zit geen dimmer of iets op. Aan uit via klok. Heb gelukkig de afspraak dat ze hem uitzetten als ik een uurtje achter de set wil doorbrengen.
Met mijn mag loop is de storing wel perfect weg te draaien.

@ pa4p. is het nog van belang welk ferrietmateriaal te gebruiken ? Heb hier nog enkele van die klemmen liggen. Heb ook nog wat van die kernen uit oude schakelende voedingen of dimmers. Zijn die kernen met veel wikkelingen gelakt draad erom. Zou het de moeite waard zijn om ze af te wikkelen en de voedingskabel daar doorheen te wikkelen ?

73 mario

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: storing van LED verlichting

#5 Bericht door pa4o »

Hoi Mario,

Ik heb ze bij van Dijken gekocht in Hoogkerk. Heb er gelijk maar een partij extra aangeschaft.
http://www.vandijkenelektronica.nl/ en dan naar Ferriet stuff. Daar zie je van die klemmen, die van met gat rond 12mm zijn momenteel uitverkocht. Maar misschien heeft hij ze nog wel van gat rond 10mm. Gewoon proberen wat je hebt, het heeft bij mij de storing doen verdwijnen vanaf de 6,5Mhz en hoger. Alleen vanaf de 2Mhz tot 6,5Mhz ongeveer is het nog een puinhoop waar Agentschap Telecom niks aan wil doen. Storingbron zit hier 180m verderop.

Peter

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: storing van LED verlichting

#6 Bericht door EMCees »

Inderdaat uit china, staat er toch op CE Chinese Export...
Het zal de dc bus wel zijn die niet ontstoord is.
Daar het meeste op inzetten. C'tje plakken kan al helpen.

Of anders een lumotech driver opzoeken, die zijn gewoon goed.

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: storing van LED verlichting

#7 Bericht door on4ma »

EMCees schreef:Inderdaat uit china, staat er toch op CE Chinese Export...
Het zal de dc bus wel zijn die niet ontstoord is.
Daar het meeste op inzetten. C'tje plakken kan al helpen.

Of anders een lumotech driver opzoeken, die zijn gewoon goed.
:D CE chinese export die moet ik onthouden

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: storing van LED verlichting

#8 Bericht door PA8JDG »

pb0ant schreef:Het zal wel chinees zijn vermoed ik. Er staat wel CE EMC op de sticker maar dat zegt ook niet alles.
Er zit geen dimmer of iets op. Aan uit via klok. Heb gelukkig de afspraak dat ze hem uitzetten als ik een uurtje achter de set wil doorbrengen.
Met mijn mag loop is de storing wel perfect weg te draaien.

@ pa4p. is het nog van belang welk ferrietmateriaal te gebruiken ? Heb hier nog enkele van die klemmen liggen. Heb ook nog wat van die kernen uit oude schakelende voedingen of dimmers. Zijn die kernen met veel wikkelingen gelakt draad erom. Zou het de moeite waard zijn om ze af te wikkelen en de voedingskabel daar doorheen te wikkelen ?

73 mario
Hallo Mario,

Met de voedingskabel enkele keren door een FT-140-43 en FT-140-77 in serie (of eventueel deze twee bovenop elkaar), pak je een groot deel van het HF-gebied. Een 3E25 en 4C65 op dezelfde manier kan eventueel ook.

73's

Jan.

PB0ANT
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 apr 2006, 18:40

Re: storing van LED verlichting

#9 Bericht door PB0ANT »

Het heeft even geduurd maar onlangs wat dingen geprobeerd. Een ferriet klem hielp bijna niet. De suggestie van Jan heeft meer resultaat.
Storing is bijna weg. Waarschijnlijk lost het probleem zichzelf op gezien de belabberde staat waarin het zoutwater aquarium zich bevind :D
73 Mario

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: storing van LED verlichting

#10 Bericht door PA3DJS »

pa4ps schreef:Hoi Mario,

Ik heb ze bij van Dijken gekocht in Hoogkerk. Heb er gelijk maar een partij extra aangeschaft.
http://www.vandijkenelektronica.nl/ en dan naar Ferriet stuff. Daar zie je van die klemmen, die van met gat rond 12mm zijn momenteel uitverkocht. Maar misschien heeft hij ze nog wel van gat rond 10mm. Gewoon proberen wat je hebt, het heeft bij mij de storing doen verdwijnen vanaf de 6,5Mhz en hoger. Alleen vanaf de 2Mhz tot 6,5Mhz ongeveer is het nog een puinhoop waar Agentschap Telecom niks aan wil doen. Storingbron zit hier 180m verderop.

Peter
Hallo Peter,

Heb jij serieus melding gedaan bij AT met de vermelding van 180m verderop en de hoge stoorsignaalsterkte? Zo ja, dan vind ik het raar/jammer dat AT daar niets aan doet. In geval van storing op 180m afstand, is het waarschijnlijk dat niet aan de EMC richtlijn voldaan wordt. Het op de EU markt brengen van spullen zonder de ontstoorcomponenten (die er tijdens de beproeving door een test house wellicht wel in zaten) is gewoonweg oneerlijke concurrentie en een economisch delict.

@PA8JDG: Over los wikkelen (in serie) of op elkaar wikkelen
De kernen los wikkelen, werkt echt beter (uitgeprobeerd en reproduceerbaar aan gemeten) ten opzichte van op elkaar leggen en dan wikkelen. Het nadeel is natuurlijk dat je meer kabel/snoer kwijt raakt. Ik combineer nog weleens 43 (ui=800) en 78 (ui=2300) materiaal en dat geeft een leuk breedbandig resultaat.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: storing van LED verlichting

#11 Bericht door pa4o »

Ik heb 2 klachten ingediend, 1 voor een plasma tv en die van die led verlichting. Die van die plasma tv hebben ze info ingewonnen bij Panasonic maar konden ze niks voor me doen omdat de tv te oud was. Als de Panasonic tv ouder is dan 5jaar dan is het dikke pech hebben. En kreeg gelijk een mailtje van dat het voor hun deze klacht was afgedaan. En voor de led verlichting moest ik maar weer een klacht indienen als ik dat nodig achte. Dat heb ik dus gedaan maar kreeg een papier terug dat ze daar niks aan deden omdat dit dezelfde klacht was als de eerste keer (waar hun dus niks aan gedaan hebben). Wat op mij overkomt dat het hun geen sodemieter kan schelen.
Wel heb ik de storing een stuk minder/beter kunnen maken, alleen de 80m is het nog hopeloos, dus contesten kan ik daar vergeten als hun de verlichting aan hebben.
Als ik daar met een scanner in de buurt loop dan heb ik storing vanaf de 2Mhz tot in de VHF gebied. Maar dat mag allemaal schijnbaar. Werd nog wel aan mij gevraagd of dit een industriële gebied betrof waar die storing vandaan komt bij de eerste telefoontje die ik kreeg van hun.. Maar komt gewoon vanuit een huis dus. Zal dan wel minder te halen vallen.

Peter

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: storing van LED verlichting

#12 Bericht door EMCees »

Dan moet je de volgende stap nemen. Heb je een rechtsbijstand schakel die in of houdt ze op de hoogte.
Een overheids orgaan rdoet niet met een klacht, over een wetsovertreding.
Dan kun je gewoon een handhavingsverzoek op grond van het AWB indienen. (Algemene Wet Bestuursrecht).

Hier op moeten ze binnen 6 weken (of na verlenging 12 weken) op reageren. Dit is een besluit wat vatbaar is voor bezwaar en beroep bij de rechter...

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: storing van LED verlichting

#13 Bericht door PA2LAD »

pa4ps schreef: Werd nog wel aan mij gevraagd of dit een industriële gebied betrof waar die storing vandaan komt bij de eerste telefoontje die ik kreeg van hun.. Maar komt gewoon vanuit een huis dus. Zal dan wel minder te halen vallen.
Voor een industriëel gebied is een andere norm van toepassing en mag het stoorlevel hoger liggen. Zo gek is die vraag daarom niet.

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: storing van LED verlichting

#14 Bericht door on4ma »

Zou het beter zijn om een voeding zelf aan te schaffen voor hetgeen wat het kost ? Vernietig zeker die andere voeding
dat ze niet kan terug geplaatst worden.

Al het nageloop kost ook geld en waar sta je dan? Als die mensen bereid zijn mee te werken kleed je dat als radioamateur wat in.

Succes verder

Plaats reactie