Inventarisatie (niet) storende apparatuur

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#31 Bericht door TheoDorus »

Na dat er zo veel gejammerd word over storing van (PLC Homeplug Draadloze verbindingsset) enz er nog maar weinig op de site staat! :shock:

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#32 Bericht door pe1rdp »

En zojuist wilde ik naar de HF banden luisteren.
En deze waren volkomen onbruikbaar. Meter klem in de hoek (9+60) met QRM! Verzwakkers in en nog steeds 9+60!!
Zeker tot 20MHz alleen maar gebrom te horen.

Nu het goede nieuws. Vorige week heb ik een nieuwe powersupply (12V 3A) gekocht voor mijn internet router. Kostte slechts 2 euro in China.
http://www.ebay.com/itm/UK-AU-US-EU-Plu ... 3f4b49cc8d
Spanning eraf en qrm verdween als sneeuw voor de zon.
Zelfs met ferriet kreeg ik hem niet getemd. Het ding ligt dus nu in de vuilnisbak nadat ik hem heel vakkundig heb gesloopt met een hamer. Stel je voor ... je buurman koopt zo'n ding. Brrrr...
Bijlagen
QRM.JPG
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#33 Bericht door pa4o »

Dat had ik dus hier Arno, heb zelf maar een nieuwe gekocht voor hun en probleem is gelukkig over.

Peter

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#34 Bericht door elsinga »

Als jullie wat meer details hebben, kan ik 'm op mijn EMC pagina opnemen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#35 Bericht door PC1TK »

Afvalwater pompstation .
Eigenlijk jaren lang last van gehad . Op de 11 meter was het vervelend maar met mijn vrienden was het nog gewoon goed werken . Maar luisteren op hogere banden was niet meer mogelijk . En dan was het maar zo weer maanden weg en vergat je het .

Maar na het behalen van de licentie werd op voor al op 2 meter een groot probleem .
En met slecht weer periodes was zo wie zo een probleem . Kreeg de tip van een van de vele meedenkende amateurs .

Groene kast met daar op een rode knipperlicht . Die ik vond omdat men daarmee bezig was .
Week er voor hadden we in de regio veel water overlast gehad en ik had veel last van storing gehad . Die zich gedraagt als een heel langzaam weg rijden stoomtrein . Alleen deze keer reed die niet weg en dus hangen bleef . Midden in de bosjes stond die en de buurt bewoners hadden geklaagd dat de rode knipperlicht dag en nacht aan bleef . Wat dan weer paste met mijn storing .

Ding had verstop gezeten en men kwam er achter dat de elektronica hard aan vervanging toe was .
Wat dan weer klopte met de ervaring die de tipgever had , verouderdere elektronica wat aan vervanging toe was . Alleen de kast staat er nog alle andere is vervangen . En tot zo ver ( afkloppen) die storing nog niet weer gehad . En we hadden kort geleden de straten weer behoorlijk blank staan . Die pomp moet gedraaid hebben kan niet anders .

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#36 Bericht door pe1rdp »

Zodra ik de Raspberry Pi (model B, dus met Ethernet en 2x USB) met een Lidl HDMI kabel op de Samsung TV aansluit, dan is de hele middengolf, inclusief 160mtr onbruikbaar.
Haal ik de HDMI los, dan is deze storing verdwenen. Ik weet niet welke combinatie killing is maar ik heb weer ietjes minder QRM.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#37 Bericht door PA0LMD »

TheoDorus schreef:Na dat er zo veel gejammerd word over storing van (PLC Homeplug Draadloze verbindingsset) enz er nog maar weinig op de site staat! :shock:
Ik heb 3 van die PLC dingen in gebruik, geleverd door KPN en geen storing.
De enige QRM bijn mij is op 20 meter en de oorzaak is de TL verlichting in mijn werkplaats.
Licht uit en ik kan prima op 20 meter werken.
Meten is (z)weten

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#38 Bericht door pe1pal »

elsinga schreef:Hallo, naar aanleiding van diverse artikelen hier op het forum heb ik een webpagina opgezet waar ik apparatuur ga opnemen die wel/niet stoort op de HAM banden. Ik onderscheid 2 soorten apparatuur (PLC en overig) en drie categorieën (groen/oranje/rood):

- groen: deze apparatuur stoort onder normale omstandigheden NIET op de HAM banden, is dus zonder problemen in de omgeving van een zendamateur station te gebruiken
- oranje: deze apparatuur stoort wel, maar is met eenvoudige middelen zo aan te passen dat deze niet meer stoort
- rood: deze apparatuur stoort altijd en wil je als zendamateur dus niet in je omgeving aantreffen

Een voorbeeld van een "groen" apparaat is een PLC netwerkadapter die in idle vrijwel geen signaal uitzendt en tijdens dataoverdracht netjes de HAM notches respecteert en dus geen overlast veroorzaakt. Een voorbeeld "oranje" apparaat is een PLC netwerkadapter die de notches niet respecteert, maar die na een firmwareupdate dat wel doet. Een voorbeeld van een "rood" apparaat is een PLC netwerkadapter die niet buiten de HAM banden te houden is.

Maar: hierbij heb ik uiteraard jullie hulp nodig! ;)

Weet je van bepaalde apparatuur of deze stoort, niet stoort of eenvoudig is te ontstoren? Mail dan de volgende zaken naar emc ed pc5e.nl: een foto/plaatje van de apparatuur (waarop de apparatuur duidelijk is te herkennen) en een document waarin je beschrijft hoe het apparaat zich gedraagt (en eventueel hoe het is te ontstoren). Document graag in een redelijk normaal formaat (MS Word of iets dat Word snapt, PDF, TXT), ik zet het in elk geval om naar PDF voor publicatie. Vermeldt ook in elk geval het volledige merk en typenummer van het apparaat en eventueel een serienummer reeks of build/print variant als dat nodig is.

Het idee is dat we straks als zendamateurs een database gaan krijgen van foute en goede apparatuur, zodat we foute apparatuur eenvoudig kunnen vervangen door goede of een goed advies kunnen geven over wat mensen in onze omgeving het beste kunnen kopen, zodat ze ons niet storen. :)

Arno, ik heb je website bekeken en moet zeggen heel mooi initiatief! wellicht nog iets om eens contact te zoeken met populaire vergelijkingssites als bijv. kieskeurig.nl aangezien de meesten hier eerst vaak kijken, zou daarmee een slag gemaakt kunnen worden. Ook goed om evt. gezondheidsrisico's aan te halen, het wonen onder een hoogspanningsmast is bijv. niet erg gezond gebleken maar hoe zit dat met de lange termijn effecten van elektrovelden in huis?
Ik vroeg mij nog af of Agentschap een overzichtje van je kan krijgen met alle probleemproducten. Als je een fabrikant er op aanspreekt verschuilt men zich vaak achter een 'Europese' keuring... Ik heb hier sterke twijfels bij, voor sommige producten is gezien het uitgezonden stoorveld eerder een zendvergunning noodzakelijk!! Als blijkt dat hiermee gesjoemeld is zou een product wellicht sneller van de markt gehaald kunnen worden.
73'
Paul -PE1PAL

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#39 Bericht door pe1pal »

Correctie, ik bedoel natuurlijk robert ipv arno..
73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#40 Bericht door PA1EJO »

Al mijn arduino bouwsels en oscillator experimenten storen een beetje, makkelijk te zien op de bekende waterval plots, dus dit is een andere toepassing van de airspy. Zie ook het youtube filmpje hierover wat ik ooit maakte. Maak een kooi van Faraday, zet de antenne van de airspy erin, laptop etc erbuiten, het te testen apparaat erin, en je testopstelling is compleet. https://youtu.be/eOTLQl2LZDc
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#41 Bericht door Laurens PD9X »

Hier een filmpje vlak voor de PACC contest.

Had een andere PC klaargemaakt, maar weer gauw terug naar de laptop gegaan


https://youtu.be/GXaRntVZq4o

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#42 Bericht door PA1EJO »

Laurens PD9X schreef:Hier een filmpje vlak voor de PACC contest.

Had een andere PC klaargemaakt, maar weer gauw terug naar de laptop gegaan


https://youtu.be/GXaRntVZq4o
Heb je je PC al eens geprobeerd te aarden, dwz, de kast en de elecraft aarden aan hetzelfde punt, de radiator of zo?
73 Ernst
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#43 Bericht door PA1EJO »

elsinga schreef:Als jullie wat meer details hebben, kan ik 'm op mijn EMC pagina opnemen.
Koptelefoontjes van de Action, storing tot en met. Weg ermee.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#44 Bericht door PA2OLD »

Bij de Action: Geeft meer licht dan een 230 volt 50 watt halogeen spot, kost slechts € 3,49 en stoort niet! (is niet dimbaar)
Bijlagen
5watthalo.jpeg
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#45 Bericht door PA2OLD »

En omdat de feestmaanden er weer aankomen en dat waarschijnlijk weer extra storing gaat geven...
Deze kerstversiering stoort niet, Christmas Lighting 100 Color LED Indoor and outdoor.
En ja, alweer verkrijgbaar bij de Action en nee ik heb geen aandelen of werk er.
Bijlagen
Kerstverlichting_Action.jpeg
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie