Storing op halve kilometer afstand

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Sync-AM
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:30

Storing op halve kilometer afstand

#1 Bericht door Sync-AM »

Ik kom net terug van RFI jacht :twisted:

Het is een storing die ik van ongeveer 5-11mhz kan waarnemen en kenmerkt zich in zeurderige tonen over het spectrum rond de 30-50khz over dit gebied. Deze storing komt op mijn dipool op de sterkste punten zo'n 20-30dB boven de (al niet) natuurlijke ruisvloer. (opname bijgesloten)

Uitpeilen van deze storing was eenvoudig, door rond te fietsen had ik het huis binnen 10 minuten gevonden. De exacte afstand tot mijn antenne is 534 meter. De sterkte van de storing was hier zeer groot en maakte de lange,midden en kortegolfbanden op zeer sterke omroepsignalen na onbruikbaar.

De eigenaar was erg verrast maar wou wel meewerken met het zoeken. Hij is weer naar binnen gegaan en heeft een aantal apparaten zelf uitgezet.

Om zeker te zijn dat dit dezelfde storing was luisterde ik naar mijn eigen hf ontvanger op een 70cm porto.

Bij het uitzetten van de Airco (die als electrische kachel werk doet nu) stopte de storing. Het gaat volgende de eigenaar om een 'Klima1stklaas' airco (geen typenummer aanwezig) die in Duitsland bij de Praktiker was gekocht. Het apparaat was nog geen jaar oud maar hij had geen aankoopbewijs of doos meer hier van. Ook gaat het om een vaste installatie waar het ding bij aan de muur hangt met een eenheid buiten.

Hij stelde voor om de airco soms uit te zetten maar wou deze natuurlijk niet uit laten.

Hoe kan ik het beste te werk gaan om deze storing alsnog compleet op te lossen? Storingsklacht bij het AT, Toch een poging doen bij de winkel in Duitsland?

Alvast bedankt!
Bijlagen

[De extensie wav is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing op halve kilometer afstand

#2 Bericht door elsinga »

Mooi dat je de bron hebt gevonden en de eigenaar wil meewerken. Wellicht is de storing ook op te lossen door afscherming of aarding van (delen van) de airco? Er was laatst iemand hier op het forum die last had van een slecht afgeschermde kabel van een pomp in de kelder, wie weet is dit ook zo'n situatie.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Storing op halve kilometer afstand

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik weet dat de warmste dagen sinds 1901 zijn maar nu al de airco aan?


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Storing op halve kilometer afstand

#4 Bericht door PE7EB »

Bij het uitzetten van de Airco (die als electrische kachel werk doet nu) stopte de storing.
Niet te snel lezen Juul ;-)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Storing op halve kilometer afstand

#5 Bericht door pd0rkc »

Misschien kun je leden van de Veron EMC commissie benaderen en tips vragen.
Zij hebben zeer veel ervaring van allerlei storingen veroorzaakt door
consumenten of industrie apparatuur.
http://emc-emf.veron.nl/

73's Cor PD0RKC

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Storing op halve kilometer afstand

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE7EB schreef:
Bij het uitzetten van de Airco (die als electrische kachel werk doet nu) stopte de storing.
Niet te snel lezen Juul ;-)

Ja, ik zie het nu. Te snel was ik.

Ik zat mij zo te verbazen over "de airco"............

Juul -PE0GJG

Trouwens, elke keer als iemand op dit forum "iets" bijvoegd dat op geluid lijkt dan komt er in mijn browser dit gedoe naar voren en heb ik een probleem.
Mijn browser is Safari. Iets raars bij het invoegen? op het forum? Mag je eigenlijk wel geluid invoegen?

Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Storing op halve kilometer afstand

#7 Bericht door PA2EFR »

Ik zou Quicktime niet als voorkeursapparaat instellen voor dit geluid, maar WMP bijvoorbeeld.
Even aanpassen in de instellingen van beiden.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Storing op halve kilometer afstand

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ga eens kijken, maar ik denk dat je wellicht over het hoofd ziet ( maar kun je eigenlijk niet weten) ik gebruik een MAC. Maar WMP
heb ik wel. Ik ga eens effe kijken .


Juul

PS Ik ben er uit. In m'n MAC een "vinkje" gebruiken.


Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Storing op halve kilometer afstand

#9 Bericht door PA2EFR »

Precies. ;)

Sync-AM
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:30

Re: Storing op halve kilometer afstand

#10 Bericht door Sync-AM »

Excuses voor het uitblijven van een antwoord. Na mijn bezoek een aantal maanden geleden heb ik de storing niet meer terug gezien. Mogelijk was de eigenaar toch niet helemaal eerlijk.

We zullen het waarschijnlijk nooit weten.

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Storing op halve kilometer afstand

#11 Bericht door PG7M »

Sync-AM schreef:Excuses voor het uitblijven van een antwoord. Na mijn bezoek een aantal maanden geleden heb ik de storing niet meer terug gezien. Mogelijk was de eigenaar toch niet helemaal eerlijk.

We zullen het waarschijnlijk nooit weten.
Wacht maar tot het zomer is, gaat ie misschien wel weer aan.
PG7M Robert

Sync-AM
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:30

Re: Storing op halve kilometer afstand

#12 Bericht door Sync-AM »

En de storing is weer terug :)

Ik ben vanwege de regen in de auto gestapt en weer naar de plek van de storing gereden. De meter op de mobiele set sloeg uit tot +30 toen ik in de buurt was. De storing was dichtbij nog boven de 30mhz te horen.

De bewoners hadden waarschijnlijk de auto (met 3 sprieten) al gezien en liepen net naar buiten om de hond uit te laten. De man die ik de vorige keer had gesproken was niet in een goede bui en had geen idee waarom de storing opeens terug was na zeker 4-5 maanden afwezigheid. Ook zou de airconditioner nu uitstaan. Hij wou me niet binnen laten om de storing op te sporen.

Thuis aangekomen verdween de storing na 10 minuten...

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Storing op halve kilometer afstand

#13 Bericht door pa1bvm »

blijf voorzichtig .... misschien wordt er iets gekweekt op zolder
dat soort " tuinbouw" is zeer rendabel .. maar trekt niet echt mensen aan waarmee je ruzie wil krijgen ...

Sync-AM
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:30

Re: Storing op halve kilometer afstand

#14 Bericht door Sync-AM »

Ik kan het me moeilijk voorstellen dat het van een growlight driver komt. Ik moet wel toegeven dat ik geen ervaring met dit type storing heb.

Hier voor de liefhebber een video van de storing dichtbij het huis (shot van het huis zichtbaar op het einde). Zoals te zien is zet ik de gevoeligheid van de PL660 op minimaal.

http://pa5am.nl/~jelle/qrm.mp4

De storing is nogsteeds niet terug gekomen, hopelijk blijft het hier bij.

Plaats reactie