Hoe PLC te storen?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#46 Bericht door Randy »

PA3MET noemt wel een goed punt. Ik lees veel negatieve verhalen over PLC's. Maar zeker niet alle PLC's zijn slecht! Kunnen we het een en ander niet constructief houden en lijsten maken met welke PLC's wel goed (genotched) zijn en welke niet? Eventueel hier (internationaal) een website voor maken, waar je gerust naming-and-shaming mag toepassen. Enkel dat zou in mijn ogen een constructieve bijdrage leveren. Want met die informatie kan ik naar de MediaMarkt en een nieuwe PLC halen voor mijn buurvrouw, helpen aansluiten en mijn probleem is opgelost... (voor even?).

Met betrekking tot PLC storen is er wel een oplossing die ik in de praktijk getest heb en werkt. Een en ander is gescript en werkt in veel situaties best goed, al blijft het een tijdelijke oplossing. De PLC gaat er niet defect door maar raakt enkel van slag waardoor hij even geen datatransmissies kan doen en dus even geen spectrum vervuilt.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Hoe PLC te storen?

#47 Bericht door pe1rea »

PLC stoort per definitie, is het niet op 'onze' banden, dan wordt de korte golf omroep luisteraar zijn/haar hobby ontnomen.
Het is een foute techniek die ook nog eens door onwetende en gewetenloze managers in de markt gezet wordt.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#48 Bericht door pa3met »

PD4DX schreef:Wat zou er gebeuren als we nou een heel zootje van die PLC gevallen naast een Luisterstation van AT gaan aanzetten?
De ontvangers daar zullen er toch hinder van ondervinden.....ben wel benieuwt of ze het dan ook op het beloop laten.

Gr Jelle
geen idee eigenlijk. Laat het duidelijk zijn dat AT wel degelijk er wat aan probeert te doen.

Ik zag trouwens vd week een demo van PLC wat op een IC7600 (SSB) weggewerkt werd met de NB. Nieuwsgierig als ik was... even de antenne getuned op 28 MHz; dan naar 27 MHz waar op FM de meter dan op S9+20 staat van de PLC rommel.
toen op SSB, 2.4 kHz breed, gekeken. Met de NB off, had ik idd een S6...7 aan rommel. Toen zette ik de NR/NB aan --> S0.

Het is vergelijkbaar met dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=bVMTlm4_xOA
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#49 Bericht door PA2OLD »

Wauw, zeer effectief, allemaal een IC7600 à 3500 euro kopen?
Wie doet zo'n proef met een FT1200 of FT3000?
Ben zeer benieuwd of die net zo effectief zijn met de PLC noise te verwijderen.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Sync-AM
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:30

Re: Hoe PLC te storen?

#50 Bericht door Sync-AM »

Het is belangrijk er bij te vermelden dat de noiseblanker alleen effectief is tegen PLC in de idle mode. Het getik is slechts daar om het communicatie kanaal open te houden. Wanneer er data over de lijn gaat is dit zo'n 20-30dB sterker en lijkt het meer op witte ruis. Dit is dus ook niet meer weg te filteren met een noiseblanker.

Ook ben ik het niet eens met de stelling dat er 'goede' plc's bestaan. Het enige wat misschien door de beugel kan is telemetrie op een paar kHz, daar heeft niemand echt last van. Maar breedband datasignalen die de complete kortegolf overlappen kunnen gewoon niet.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#51 Bericht door pa3met »

Sync-AM schreef:Het is belangrijk er bij te vermelden dat de noiseblanker alleen effectief is tegen PLC in de idle mode. Het getik is slechts daar om het communicatie kanaal open te houden. Wanneer er data over de lijn gaat is dit zo'n 20-30dB sterker en lijkt het meer op witte ruis. Dit is dus ook niet meer weg te filteren met een noiseblanker.

Ook ben ik het niet eens met de stelling dat er 'goede' plc's bestaan. Het enige wat misschien door de beugel kan is telemetrie op een paar kHz, daar heeft niemand echt last van. Maar breedband datasignalen die de complete kortegolf overlappen kunnen gewoon niet.
Volgens mij zijn de genotchte PLCs eigenlijk geen probleem voor de ZA/LA's onder ons.

Voor wat betreft 'idle' -- dan moet ik de conclusie trekken dat die verbinding nooit gebruikt wordt als ik kijk ofzo.
In dat geval kan die wel uit.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Hoe PLC te storen?

#52 Bericht door PE7EB »

Genotcht of niet genotcht, er is maar één goed soort PLC en dat is een PLC die in de Kliko ligt :!:

Bewust gaan storen ... niet aan te raden, maar onze gebruikersbepalingen staan 25 respectievelijk 400 Watt toe op de HF banden, maak daar gebruik van.
Een PSK verbinding die met 50W lukt, lukt ook met 250W ;-)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe PLC te storen?

#53 Bericht door pa3kc »

pa3met schreef: Ik zag trouwens vd week een demo van PLC wat op een IC7600 (SSB) weggewerkt werd met de NB. Nieuwsgierig als ik was... even de antenne getuned op 28 MHz; dan naar 27 MHz waar op FM de meter dan op S9+20 staat van de PLC rommel.
toen op SSB, 2.4 kHz breed, gekeken. Met de NB off, had ik idd een S6...7 aan rommel. Toen zette ik de NR/NB aan --> S0.

Het is vergelijkbaar met dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=bVMTlm4_xOA
Wow, nice!

Zo had ik dat een paar jaar geleden toen we nog in een flat woonden en er glasvezel overal in de flat kwam. Mijn Yaesu 897 op HF was nagenoeg niet meer bruikbaar. Toen een ICOM IC7000 gekocht. Wat een rust weer.

Ze doen echt wel iets goeds bij ICOM. Ik ben ook nieuwsgierig hoe de nieuwere sets van Kenwood en Yaesu omgaan met deze extreme vorm van qrm.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Hoe PLC te storen?

#54 Bericht door xxxx »

pa3met schreef:
Sync-AM schreef:Het is belangrijk er bij te vermelden dat de noiseblanker alleen effectief is tegen PLC in de idle mode. Het getik is slechts daar om het communicatie kanaal open te houden. Wanneer er data over de lijn gaat is dit zo'n 20-30dB sterker en lijkt het meer op witte ruis. Dit is dus ook niet meer weg te filteren met een noiseblanker.

Ook ben ik het niet eens met de stelling dat er 'goede' plc's bestaan. Het enige wat misschien door de beugel kan is telemetrie op een paar kHz, daar heeft niemand echt last van. Maar breedband datasignalen die de complete kortegolf overlappen kunnen gewoon niet.
Volgens mij zijn de genotchte PLCs eigenlijk geen probleem voor de ZA/LA's onder ons.

Voor wat betreft 'idle' -- dan moet ik de conclusie trekken dat die verbinding nooit gebruikt wordt als ik kijk ofzo.
In dat geval kan die wel uit.
Klopt, kwam afgelopen week hier ook precies hetzelfde tegen op HF en wat aan het spelen geweest met de NB op de 7600 compleet verdwenen!....Was al onder de indruk van de trx maar nu helemaal.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#55 Bericht door PA3HMP »

PD4DX schreef:Wat zou er gebeuren als we nou een heel zootje van die PLC gevallen naast een Luisterstation van AT gaan aanzetten?
De ontvangers daar zullen er toch hinder van ondervinden.....ben wel benieuwt of ze het dan ook op het beloop laten.

Gr Jelle
rondom de luisterstaions van het at in de lantaarnpalen plc modems aanbrengen :mrgreen:

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe PLC te storen?

#56 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo mede strijders,

Op http://www.hamnieuws.nl/ staat een stukje met de titel "De PLC het zwijgen opleggen".
Ik ben benieuwd naar jullie mening... :roll:
Ad, pa3fbi

Paul PD0PSB

Re: Hoe PLC te storen?

#57 Bericht door Paul PD0PSB »

Tja, ik weet het niet.
Altijd weer die flauwe hutje op de hei cliché.
Alsof je alles in het leven maar klakkeloos moet accepteren.

Na de EMC rotzooi (die nog steeds niet strookt met de EMC directive) geen schone lucht of schoon drinkwater meer?
Moet je maar in de Zwitserse bergen gaan wonen.

Wel kwam ik dit vermakelijke filmpje tegen op JoepTjoep:
http://youtu.be/fBa4_vQVd3Y

73
Paul
PD0PSB

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#58 Bericht door PD9CN »

Ik denk als je het zomaar laat gebeuren ja dan slipt inderdaad de HF banden dicht.
Maar ik zit midden in het centrum en had voor de PLC die hier aanwezig was een s2 op 14Mhz aan QRM.
Dat vind ik geen hutje op de hei maar hutje in het centrum :mrgreen:

Nou ben ik op de goede weg ik had last van 4 PLC amateurs :evil:
En ben met de laatste in gesprek om Wifi of UTP kabel te nemen.
Dan is het dadelijk hoop ik weer rustig aan man made noise.
Dan heb ik er vier weten te overtuigen van een beter systeem.

Wat me opviel is dat geen van de vier gebruikers tevreden was over het PLC systeem veel storing.
En de snelheid is erg laag!

Ik vind dat wel dat we moeten klagen over die PLC.
En als de gebruiker weigert met medewerking en die blijft jou als zendamateur storen.
Ja dan met gelijk munt terug slaan :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe PLC te storen?

#59 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo mede strijders,

Jullie hebben (gelukkig) dezelfde mening, een grapje is wel leuk maar het wordt tijd dat er iets constructiefs gebeurt.
Dus inderdaad, we zijn de tijd voorbij aan het volgende :

- hutje op de hei
- we moeten ermee leven
- 16 miljoen potentieele plc klanten, die paar amateurs zijn niet interessant…
- 20 % van het aankoop bedrag van onze apparaten gaat naar Den Haag…, antwoord :koop dan 2e hands….
- van genotchte plc hebben we geen last.
- trx van € 3000 en nog duurder kopen,(strijkt Den Haag nog meer op).
- enz.

Natuurlijk wordt het in een flat, bij een winkelcentrum enz. heel lastig om het te peilen, maar misschien dan een loop antenne op het balkon ?
Werkt overigens bij mij niet voldoende…

Zoals Cor pd9cn heeft bewezen, peilen, aanbellen en een oplossing zoeken.
Cor, gefeliciteerd !, nu nog die s2…?
Geachte amateurs, die (nog) niet meestrijden, denk niet “een ander doet het wel”, zie het als sneeuwruimen, als iedereen zijn eigen straatje veegt, dan komen we al een heel eind, en het wordt bekend bij de bevolking, waardoor het makkelijker wordt om het stoor probleem aan te kaarten.Zoals Cor ook al schrijft: veel mensen zijn niet tevreden over de plc verbinding, dat kan je mooi gebruiken om ze een alternatief aan te bieden.
Zo heb ik een collega waar de het tv beeld blokkerig wordt als hij de stekker van de laptop in het stopkontakt doet.

Nog een voorbereidende tip als je bij iemand aanbelt, en deze met kritiek komt over bijvoorbeeld een antenne, (wat bij mij nog niet het geval was).

Kijkt u zelf eens rond in de straat / wijk :

- Trap / kruiwagen / trampoline / op het schuurdak
- Bus van 7 meter lang in het parkeer vak voor personen auto’s
- Kliko die op donderdag geleegd werd, staat zondagmiddag nog op straat.
- Toeteren aan de thuisblijvers als men met de auto vertrekt.
- De scooter met veel gas en heen en weer steken de schuur in rijden, i.p.v. in de brandgang uitzetten.
- Bellen in de achtertuin, en dan het liefst ook nog alles 6x herhalen.
- Stoppen met de hobby ???, stopt u dan met tv kijken ?

Dus nu niet zeuren over mijn sprietje… :evil:

Ik blijf erbij, plc is gewoon fout.
Brussel en Den Haag passen niet goed op de toko, alles wat op de markt komt hoort gekeurd te zijn, net als b.v. een type goedkeuring voor auto’s, dat brengt ook nog werkgelegenheid.


De “in beslag genomen” plc’s niet weggooien, die kunnen we storten op de stoep van het parlement in Brussel.

Alternatief als er geen kabel kan:
Even op internet zoeken naar snelste wifi modem, bijvoorbeeld deze : Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router R7000
1900 Mbps, kost wat (rond de € 180,-), maar dan heb je wat… :lol:


Verder zou er inderdaad een lijst moeten komen van apparaten die wel/geen storing veroorzaken van o.a.:
- Inverters voor zonnepanelen
- C.v. ketels
- Allerlei laders van laptops, tablets, telefoons, e-fietsen, enz.
- Leds
- Spaarlampen
- Luchtverfrissers
- Wasmachines (Miele is fout !, niet afgeschermd)
- Eigenlijk alles wat elektrisch en of elektronisch is

Wie maakt er een internet pagina van ?, zoals b.v. de autoverbruiks monitor van autoweek, ik kan het niet, anders had ik het al gedaan…

Dat was het weer, ik ga verder met de bouw van mijn peil antenne… :mrgreen:

Ad, pa3fbi

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#60 Bericht door elsinga »

Ach, als het om een webpagina gaat dan wil ik dat wel hosten op mijn site. ;)

Belangrijker is echter dat er ook vulling komt: apparatuur die standaard niet stoort op de HAM banden (groen), apparatuur die dat na een firmware update of andere makkelijke maatregel niet meer stoort (oranje) en apparatuur die niet meer te redden is (rood). En dan kunnen we "apparatuur" natuurlijk fijn onderverdelen: PLC, televisies, CV-ketels, schakelende voedingen, etcetera.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie