Hoe PLC te storen?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Paul PD0PSB

Re: Hoe PLC te storen?

#31 Bericht door Paul PD0PSB »

[quote="pa3met]
De vraag is of deze 'hoe storen we plc' actie wel zo professioneel is. (Het antwoord is makkelijk)[/quote]

Sorry, maar als PLC BV besluit om d.m.v. een hiaat in er regelgeving de RF deur open te zetten het lichtnet op, staat de deur de andere kant op natuurlijk ook open.

Zij kiezen ervoor om breedband HF ontvangers aan het lichtnet te koppelen, dan moeten ze er zelf voor zorgen dat die ontvangers & protocollen immuun genoeg zijn. Het is natuurlijk volstrekt logisch dat wij op die ontvangertjes luid en duidelijk binnenkomen.

Als ik last veroorzaak zie ik graag bewijs dat PLC aan de immunisatienorm voldoet.
En bewijs dat het niet een ledlamp of andere netvervuiling was die de dataverbinding platlegde.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe PLC te storen?

#32 Bericht door pa3kc »

Kunnen we het misschien on-topic houden pse?

De moraal ridders kunnen beter misschien een nieuwe topic openen i.p.v. dit topic proberen te kapen.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#33 Bericht door PD9CN »

pa3kc schreef:Kunnen we het misschien on-topic houden pse?

De moraal ridders kunnen beter misschien een nieuwe topic openen i.p.v. dit topic proberen te kapen.
Ook even Oftopic maar moet het even kwijt.

Het zijn geen moraal ridders maar mede stijders die er ook hard aan trekken om deze PLC troep te bestrijden :wink:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#34 Bericht door pa3met »

PD9CN schreef:
pa3kc schreef:Kunnen we het misschien on-topic houden pse?

De moraal ridders kunnen beter misschien een nieuwe topic openen i.p.v. dit topic proberen te kapen.
Ook even Oftopic maar moet het even kwijt.

Het zijn geen moraal ridders maar mede stijders die er ook hard aan trekken om deze PLC troep te bestrijden :wink:
precies. Alleen schijnen sommigen niet te realiseren dat je je eigen positie als zendamateir ernstig verzwakt als je je zelf verlaagt op deze manier. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een baksteen doro een ruit geholpen heeft bij een discussie.


Ik wil die PLC ook niet. Van mij mag het ook opbokken. Maar een PLC willens en wetens storen zet je in dezelfde hoek als de malers van de PLCs, de economisch belang hebbenden. Daarmee ga je het niet winnen.

"Pak je vijand" op de regelgeving, zorg er voor dat dat goed komt. Zelf storen heeft echt geen zin en zorgt alleen maar er voor dat je niet serieus gezien wordt als gesprekspartner -- ergo, het kan zelfs de hobby schaden. Dus ook voor andere mensen.

Een beetje nuance van anderen ipv "offtopic", "kapen" en "moraalridder" roepen is wel op zijn plek lijkt me.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Paul PD0PSB

Re: Hoe PLC te storen?

#35 Bericht door Paul PD0PSB »

Nogmaals:

PLC zet de deur open náár het lichtnet.
Maar PLC zet daardoor ook de deur open vánaf het lichtnet.

Dat dit ooit als overdrachtstechniek is toegelaten, daar kunnen wij zendamateurs echt niks aan doen.

Als ik op iemand's electronisch orgel stoor, zal ik er alles aan doen om dit op te lossen.
Maar als mijn RF veld vanaf het lichtnet door een PLC unit wordt opgepikt kan ik daar -hoe graag ik het ook zou willen- echt niks aan doen!

Hoe kan ik in hemelsnaam voorkomen dat een PLC HF ontvanger, gekoppeld aan het lichtnet, HF velden oppikt, terwijl hij daarvoor bedoeld is?

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#36 Bericht door pa3met »

Paul PD0PSB schreef:Nogmaals:

PLC zet de deur open náár het lichtnet.
Maar PLC zet daardoor ook de deur open vánaf het lichtnet.

Dat dit ooit als overdrachtstechniek is toegelaten, daar kunnen wij zendamateurs echt niks aan doen.

Als ik op iemand's electronisch orgel stoor, zal ik er alles aan doen om dit op te lossen.
Maar als mijn RF veld vanaf het lichtnet door een PLC unit wordt opgepikt kan ik daar -hoe graag ik het ook zou willen- echt niks aan doen!

Hoe kan ik in hemelsnaam voorkomen dat een PLC HF ontvanger, gekoppeld aan het lichtnet, HF velden oppikt, terwijl hij daarvoor bedoeld is?

73
Paul
PD0PSB
dat kan je niet. dat is de discussie ook niet. Maar "opeens" met jt65, wspr beginnen "om de buren te jennen" (wat nu eenmaal de subject is "hoe plc te storen" is niet fris. Niet fris voor de uitstraling van ons als zendamateurs. Zorgt alleen vor dat de toch al zo zwakke onderhandelingspositie alleen maar verder stukgemaakt wordt.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#37 Bericht door PA3HMP »

pa3met schreef:
PA3HMP schreef:Wanneer de eigenaar van het plc apparaat erachter komt dat de verbinding retetraag is zal hij wel overschakelen op wifi of bekabeling.

En bewust storen, nee, ik gebruik de mogelijkheden die mij wettelijk gegeven zijn en als iemand met een plc apparaat er last van heeft die wettelijk gezien niet in mijn amateurband mag werken dan steek ik een hele dikke vinger op, zo simpel is dat.
en AT is er ook heel simpel in, krijg jij diezelfde middelvinger en heb jij pech, ondanks je primaire status.
De vraag is of deze 'hoe storen we plc' actie wel zo professioneel is. (Het antwoord is makkelijk)
Nou nee, want als ik met mijn uitzending waar ik primaire rechten heb een ander apparaat stoor die helemaal niet in dat gebied mag zitten dan heeft hij pech :mrgreen: dit is dus geheel iets anders dan als ik met mijn uitzending in de amateur band iets plat gooi buiten de amateurband

als iemand ineens met wspr begint of sstv of wat dan ook dan is hij zijn recht aan het verdedigen, je moet het zien als iemand ide een lamp op je huis richt en jij een spiegel neerzet, ik last van jou jij last van mij en als ik daarmee ook nog leuke verbindingen kan maken is het helemaal geweldig.

Daarnaast hebben wij onze rechten verworven door experimenteel op onze banden bezig te zijn dus experimenteer maar raak hoe wij onze banden vrij kunnen krijgen van illegale stoorzenders die plc heten.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#38 Bericht door elsinga »

Even nog zonder mod-pet op (maar als de discussie verder verhit zet ik 'm wel op ;))...

Er is voor mij persoonlijk een heel duidelijk verschil tussen lekker je hobby uitvoeren op HF en daarbij als toevallig bijproduct de PLC's in de omgeving tijdelijk in de hobbel helpen en bewust je hobby zo uitoefenen dat daardoor opzettelijk de PLC's in je omgeving in de hobbel raken. Als je iets op HF doet met de bedoeling een ander te storen (ook al ligt de storing helemaal aan de gebruiker van de gestoorde apparatuur) dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Storen op een kerkorgel is een voorbeeld, als je merkt dat dat gebeurt en het probeert op te lossen ben je goed bezig, als je het doet om de luisteraars naar het orgel hun genot te ontzeggen dan raak je bij mij elke vorm van respect kwijt.

En, zoals hierboven al opgemerkt, bewust storen ondermijnt je positie als zendamateur én de positie van vele andere zendamateurs. En dat lijkt me niet de bedoeling.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Paul PD0PSB

Re: Hoe PLC te storen?

#39 Bericht door Paul PD0PSB »

Helemaal mee eens. Bewust "pesten" heeft geen zin want PLC gebruikers storen je natuurlijk niet met opzet.

Het gaat er mij om dat een radiozendamateur er primair niets aan kan doen als een PLC in zijn omgeving over de rooie gaat.
Dat komt omdat PLC en radiozendapparatuur voor de korte golf niet compatibel zijn en ook niet compatibel zijn te maken.
Of de een, of de ander zal last ondervinden.

Waar je bij andere apparatuur (dat electronische orgel) oplossingen kunt bieden met onstoormaatregelen, zal dat bij PLC eenvoudigweg niet gaan.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#40 Bericht door elsinga »

Kijk, een voor de HAM banden genotchte PLC zal weinig last hebben van signaal op de HAM banden, want het ding ontvangt daar niet. Even grootsignaalgedrag uitgesloten. ;)

Een KPN PLC die helemaal open staat zal ook op de HAM banden proberen te communiceren. Als een HAM op zijn primaire band dan signaal maakt, zal de PLC dat als storing zien en dat deel van die band in de er op volgende opbouw van de communicatie negeren. Da's ook precies hoe KPN vertelt dat het werkt: is er signaal dan zal de PLC dat deel van de HF negeren. Maar wij hebben al last van een PLC die nog geen last van ons heeft... en da's nou net niet de bedoeling.

Dus: gewoon opsporen, aanbellen, uitleggen en melden bij KPN. En de PLC gebruiker uitleggen dat PLC eigenlijk een inferieure techniek is waar niemand blij van wordt. Wellicht helpt het.

Maar opzettelijk storen/pesten, nee... wij moeten ons niet verlagen tot het nivo van KPN...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Paul PD0PSB

Re: Hoe PLC te storen?

#41 Bericht door Paul PD0PSB »

Ik denk niet dat bij genotchde PLC, de RX detectie kant ook genotched is.
Het zal een volledig open front-endje zijn.

Hoe dan ook: als er op aarde ooit een radiozendamateur moet stoppen met zijn hobby omdat hij de PLC van de buren verstoort, dan denk ik dat er voor alle nationale en internationale amateurorganisaties héél veel werk aan de winkel is om die trend in de kiem te smoren.

73
Paul
PD0PSB

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Hoe PLC te storen?

#42 Bericht door PG7M »

elsinga schreef:Kijk, een voor de HAM banden genotchte PLC zal weinig last hebben van signaal op de HAM banden, want het ding ontvangt daar niet. Even grootsignaalgedrag uitgesloten. ;)

Een KPN PLC die helemaal open staat zal ook op de HAM banden proberen te communiceren. Als een HAM op zijn primaire band dan signaal maakt, zal de PLC dat als storing zien en dat deel van die band in de er op volgende opbouw van de communicatie negeren. Da's ook precies hoe KPN vertelt dat het werkt: is er signaal dan zal de PLC dat deel van de HF negeren. Maar wij hebben al last van een PLC die nog geen last van ons heeft... en da's nou net niet de bedoeling.

Dus: gewoon opsporen, aanbellen, uitleggen en melden bij KPN. En de PLC gebruiker uitleggen dat PLC eigenlijk een inferieure techniek is waar niemand blij van wordt. Wellicht helpt het.

Maar opzettelijk storen/pesten, nee... wij moeten ons niet verlagen tot het nivo van KPN...
Het is makkelijk praten, als je niet in de grote stad woont, waar het schering en inslag is met die troep en bepaalde bevolkingsgroepen totaal niet zullen begrijpen waar je het over hebt.
Vriendelijk gedag terug zeggen, kost al te veel moeite, helaas, dus laat staan, dat ik aan hun deur sta om te zeggen, mevrouw ik heb storing van uw PLC mag ik even komen kijken en ze antwoorden, politie, waaroem politie, iek niets gedaan hebben :mrgreen:
Laatst gewijzigd door PG7M op 31 jan 2014, 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe PLC te storen?

#43 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo mede strijders,

Voor plc is een alternatief : een kabel aanleggen...
Voor hf is geen ander alternatief, op einde hobby na dan...
Opzettelijk storen is natuurlijk niet de oplossing, maar als je het via het at en kpn niet opgelost krijgt, dan wordt de hobby een last, wil je de hobby dan toch behouden, dan kan ik me voorstellen dat er een "met de rug tegen de muur situatie onstaat".
Het (amateur) leven gaat wel door, je kan de klok niet stilzetten, en men wil niet in een jarenlange procedure zitten, bij mij is het inmiddels al meer dan een jaar..
Misschien een klein beetje te vergelijken met de inwoners van Egypte en de Oekraine, die de politieke en economische situatie meer dan zat zijn.
Het zijn voor een groot deel nette mensen, met de rug tegen de muur...
Ad, pa3fbi

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#44 Bericht door pa3met »

ad pa3fbi schreef:Hallo mede strijders,

Voor plc is een alternatief : een kabel aanleggen...
Mijn buren hadden een telefoonkabel gebruikt en zelf RJ45 stekkers aangeknutseld. Uiteraard onder het mom "het werkt ongeveer dus who cares".

De hele HF band en er omheen was dus vergeven van carriers, na wat zoekwerk bij de buren voorgesteld de kabel(s) opnieuw te trekken met Cat 5e en juist aangeknepen stekkers, op mijn kosten. Probleem opgelost.

Ik weet dat het niet altijd kan, maargoed, een vrolijke buur(t) helpt.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Hoe PLC te storen?

#45 Bericht door xxxx »

Wat zou er gebeuren als we nou een heel zootje van die PLC gevallen naast een Luisterstation van AT gaan aanzetten?
De ontvangers daar zullen er toch hinder van ondervinden.....ben wel benieuwt of ze het dan ook op het beloop laten.

Gr Jelle

Plaats reactie