Hoe PLC te storen?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#16 Bericht door PA3HMP »

Het gekke was dat mijn achterbuurman, ook zendamateur, na een key down een piep signaal terug kreeg te horen van het plc apparaat wat ergens bij een van de buren aanstaat, ik hoor de storing niet maar als ik 60 meter verderop mijn set laat tunen dan krijgt mijn achterbuurman ook een piep terug te horen van het plc apparaat als ik klaar ben met tunen.

Dat wil dus zeggen dat als ik met sstv op hf zit het plc moden verstoord wordt, en dat dus niet enkel in de omgeving waar ik last heb van een plc modem maar in de zeer wijde omtrek, tunen doet de set met 10Watt, laat ik nu eens aan het experimenteren gaan met sstv met een vermogen van 300Watt :mrgreen: dan gaan er dus heel wat plc modems gek doen :mrgreen:

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Hoe PLC te storen?

#17 Bericht door PD4M »

Ik was recent in een hifi winkel. Je kent dat wel, kabels van 900 euro, pick-up van 12.000 etc.

In de muur zat een vreemd stekkertje. Ik informeerde wat dit was. Het bleek een veel gebruikt ding te zijn in hifi kringen. Het zou moeten helpen tegen netstoring. Wat gezocht op internet kwam ik zoiets tegen.
IsoTek IsoPlug

De IsoPlug vormt de eerste lijn van defensie tegen netstoring. Eenvoudig deze plug in een vrije aansluiting van een contactdoos steken. Het ontwerp is gebaseerd op de industrie standaard van een delta filter configuratie over de drie polen van de netspanning en levert het beste resultaat wanneer het wordt ingeplugd naast of zo dicht mogelijk bij storende apparatuur zoals koelkasten, computers ed. De IsoPlug zal dan de netstoring elimineren en netvervuiling in de stroomvoorziening van audio of AV systemen voorkomen
Ik ben eigenlijk niet zo technisch, maar misschien pakt het de vervuilende PLC netstoring ook wel aan?
49 euro.

Afbeelding

Aanvullende uitleg hier:
http://www.hifisupply.nl/index.php?item ... 78&lang=NL
Maarten
PD4M

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#18 Bericht door PD9CN »

Is er nog een effectieve frequentie om die PLC te storen.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Hoe PLC te storen?

#19 Bericht door PA3JMS »

Denk dat, dat wat lastig wordt. Ik heb gisteren een stuk gelezen over de imuniteit van PLC voor storing. Het ging over PLC gebruikt als slimme energie meter. In deze PLC's zit technologie die in geval van storing van frequentie verandert. Ik kan me voorstellen dat dit ook in de home plug zit. Maar dan ben ik niet zeker van. Bij de test heeft men geprobeerd om op verschillende manieren de PLC van slag te krijgen. Kort samen gevat mijn conclusie na het lezen van het stuk is dat de verbiding wel instand bleef. Echter de snelheid van de data overdracht ging sterk achteruit. Voor PLC technologie gebruikt in slimme meters is dit niet ernstig. Als je echter thuis een filmpje wil kijken wordt het vervelend.

Wil nog wel een kanttekening plaatsen bij het al te enthousiast proberen Home Pluggen in de wijk van slag te krijgen. Het AT kan je dacht ik beperkingen opleggen of zelfs een zendverbod voor een locatie als je overlast veroorzaakt. En dat staat helemaal los van wat wij volgens de regels mogen. En dat is wat minder.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#20 Bericht door PA2OLD »

PA3JMS schreef:Wil nog wel een kanttekening plaatsen bij het al te enthousiast proberen Home Pluggen in de wijk van slag te krijgen. Het AT kan je dacht ik beperkingen opleggen of zelfs een zendverbod voor een locatie als je overlast veroorzaakt.
Ja zeg, dat is helemaal zo krom als een hoepel...
Wij hebben storing van een apparaat wat wettelijk geen zender is maar het wel is?
Doen we wat aan de storing (we hebben op bepaalde banden toch de primaire status) en dan zouden we er een zend beperking of zelfs verbod voor kunnen krijgen?
In wat voor maffe situatie zijn we terecht gekomen...

In dit geval was vroeger alles beter.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Hoe PLC te storen?

#21 Bericht door PA5COR »

14.000 gelicenseerde amateurs waar de helft van actief is en daarvan weer de helft ook op de H.F. meestal aktief is, tegenover potentieel 16.7 millioen andere nederlanders die wel supersnel en gemakkelijk ten koste van wat ook willen interneppen.
Zendamateurs geregeld door het Ministerie van Financien, meer vragen? :roll:
Al meteen gezegd toen we werden gedegradeerd naar de telefonsche melding vanaf het Staatsexamen en licentie.
Helaas is dat nu de werkelijkheid geworden, gewoon eeen lastig ploegje zonder vuist die ondersneeuwt bij de belangen van de meerderheid..
:cry:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#22 Bericht door Randy »

PD4M schreef:Ik ben eigenlijk niet zo technisch, maar misschien pakt het de vervuilende PLC netstoring ook wel aan?
49 euro.

Afbeelding

Aanvullende uitleg hier:
http://www.hifisupply.nl/index.php?item ... 78&lang=NL
Nee, je pikt de storing op met de antenne. Niet uit het net. Wat wel werkt is een dummyload, heb je ook een perfecte 1:1 SWR van zegge 0 - 150 Mhz. :D
De enige manier om lokale storing weg te filteren is door een 2e antenne te plaatsen die deze storing bewust oppikt (maar de DX niet) en deze in tegenfase te zetten met het signaal van je oorspronkelijke antenne. Helaas is hier geen automagische oplossing voor. MFJ heeft wel enkele oplossingen maar die zul je bij iedere frequentie opnieuw moeten tunen. Voor iemand die niet hoeft te werken en de hele dag op 7077 kHz rondhangt zou dit een oplossing zijn maar voor een amateur die vaak rondfietst op de banden is dit beslist geen oplossing.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#23 Bericht door pa3met »

PA2OLD schreef: Doen we wat aan de storing (we hebben op bepaalde banden toch de primaire status) en dan zouden we er een zend beperking of zelfs verbod voor kunnen krijgen?
ik snap de frustraties wel. Vergeet niet dat je, ondanks een primaire status, nog steeds geen recht hebt om een ander te storen. Ergo, als de tv van de buuf over de zeik gaat, dan kan je wel degelijk een beperking of verbod oplopen.

Aan de andere kant is het zo dat we wel rechten hebben maar op de een of anere manier lukt het niet voldoende om de betrokken organisaties zover te krijgen dat alleen notched PLC devices gebruikt mogen worden.

Ik zie hier dat ergens in de buurt een PLC in gebruik is, maar die is netjes notched voor de amateurbanden waar ik op uit mag komen. Ding notched niet op 27 MHz - is heel mooi zichtbaar op FM. De QRM verdwijnt ongeneer 150kHz voordat de 10m band start.

Maar laten we vooral blijven proberende dialogen aan te aan. Ook met je buren. Zelf heb ik wel eens wat cat5 getrokken enzo om storingen door verkeerd gebruikte en aangeknepen kabels de nek om te draaien. bereik je toch wat meer mee lijkt het.

En ja...er zijn altijd uitzonderingen. I know. Mijn eigen Cisco ADSL router gata over de zeik als ik op 160m HF de luct in slinger. Als de buren dat ook hebben, dan zal ik wat moeten bedenken voordat ik ga klagen dat er iets mis is met de spullen die ze hebben. Een AT beperkng zit niemand op te wachten.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#24 Bericht door elsinga »

Ik denk dat er een verschil is tussen onbewust (als de tegenstelling van beeust of bedoeld, niet als variant van "ik wist het niet") PLC storen en je uitzendingen zo doen dat je probeert om de boel te storen.

Ik zet regelmatig op 80-10m 10-40W JT65 in de lucht. Als daar een PLC van over zijn nek gaat, jammer dan. Maar ik ga niet met opzet WSPR doen om eigenlijk een PLC te storen. Da's namelijk moedwillig en in elk geval niet sociaal... Dan kun je beter, zoals al gesuggereerd, de dialoog aangaan en samen een oplossing zoeken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#25 Bericht door PD9CN »

Ben het daar ook geheel mee eens.
Je kan beter een gesprek aangaan, dan heb je een kans dat je een oplossing kunt vinden.

Maar het idee hoe of we een PLC kunnen beïnvloeden door middel van een HF signaal is ook een experiment :mrgreen:

Ik heb nu drie adressen gehad en moet zeggen dat ik perfecte medewerking heb gehad.
Had in het begin een beetje drempel vrees maar dat lukt nu wel.

Wat ik wel gedaan heb is een film opname gemaakt van de PLC storing.
Met de iPhone en dit laat ik ook zien aan de PLC gebruiker.
En dat werkt heel erg positieve dat zegt meer dan 1000 woorden :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#26 Bericht door pa8w »

PD4M schreef:
Ik ben eigenlijk niet zo technisch, maar misschien pakt het de vervuilende PLC netstoring ook wel aan?
49 euro.

Afbeelding

Aanvullende uitleg hier:
http://www.hifisupply.nl/index.php?item ... 78&lang=NL
Ervan uitgaande dat een PCL de nul en fase gebruikt als transmissielijn, zou een dergelijk kastje wel degelijk van invloed kunnen zijn.
Als er condensators tussen de aders en naar de aardlijn zitten vormt dat toch voor HF een zeer lage impedantie, die de PLC belast.
In feite is je eigen bedrading daardoor schoner dan zonder filtertje.
Nadeel kan weer zijn dat de PLC juist vanwege moeizamer contact met zijn partner besluit het vermogen te verhogen.
Dan ben je weer terug bij af.

Ik heb ooit eens twee KPN PLC's aangesloten gehad in huis, en in de schuur stopte ik een watt of 5 breedband HF troep in het lichtnet.
De PLC bleef prima werken.
Op grote afstand van het huis hoorde ik nog wel mijn eigen storing, en geen PLC.

Dat bewijst dat een PLC wel degelijk behoorlijk immuun kan zijn tegen storing.
Ik kwam daardoor tot de conclusie dat bewust storen geen solide oplossing is.
Maar een meer drieste aanpak kan wellicht toch resultaat opleveren. :wink:

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#27 Bericht door PA3HMP »

Wanneer de eigenaar van het plc apparaat erachter komt dat de verbinding retetraag is zal hij wel overschakelen op wifi of bekabeling.

En bewust storen, nee, ik gebruik de mogelijkheden die mij wettelijk gegeven zijn en als iemand met een plc apparaat er last van heeft die wettelijk gezien niet in mijn amateurband mag werken dan steek ik een hele dikke vinger op, zo simpel is dat.

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe PLC te storen?

#28 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Mark en mede strijders,

Als klant van kpn kan je niet overgaan op bekabeling, in ieder geval niet voor de tv omdat de experia box geen coax uitgang heeft.
Als kpn een box bij de klanten zou plaatsen met een coax uitgang dan zou dat beter zijn.
gr, Ad pa3fbi

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#29 Bericht door pa3met »

PA3HMP schreef:Wanneer de eigenaar van het plc apparaat erachter komt dat de verbinding retetraag is zal hij wel overschakelen op wifi of bekabeling.

En bewust storen, nee, ik gebruik de mogelijkheden die mij wettelijk gegeven zijn en als iemand met een plc apparaat er last van heeft die wettelijk gezien niet in mijn amateurband mag werken dan steek ik een hele dikke vinger op, zo simpel is dat.
en AT is er ook heel simpel in, krijg jij diezelfde middelvinger en heb jij pech, ondanks je primaire status.
De vraag is of deze 'hoe storen we plc' actie wel zo professioneel is. (Het antwoord is makkelijk)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#30 Bericht door KHoos »

ad pa3fbi schreef:Hallo Mark en mede strijders,

Als klant van kpn kan je niet overgaan op bekabeling, in ieder geval niet voor de tv omdat de experia box geen coax uitgang heeft.
Als kpn een box bij de klanten zou plaatsen met een coax uitgang dan zou dat beter zijn.
De communicatie tussen experiabox en settopbox is ethernet, vandaar dat ze een netwerkverbinding willen. Een gescheiden netwerk van je internet toegang.
Nu zou dit ook kunnen met ethernet over coax kabel oplossingen en je hebt tussen meterkast (experiabox) en televisie vaak coax.
Maar: KPN wil in de marketing rond fiber graag coax kabel wegzetten als verouderd, dus ik kan me zomaar voorstellen dat ze ethernet over coax liever niet promoten.
Koos van den Hout callsign PE4KH

Plaats reactie