ruis van 160 tot 15m

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

ruis van 160 tot 15m

#1 Bericht door ad pa3fbi »

Ik heb al een half jaar ruis van 160m tot de 15m band. En vaak ook in de 15m band, de hogere frequenties zijn “schoon”.
Op 160m is het S9, op 20m S7.
Na een 12v accu te hebben aangeschaft, alle woning groepen uitgeschakeld, storing hetzelfde…
Dan maar eens rondgelopen met een wereld radiootje van 10 euro, al gauw kwam ik uit bij een hoekhuis, waar bij de voordeur de luidspreker bijna door het frontje kwam…
Ook was er nog een putdeksel waar storing uit leek te komen, dit was wel 50 meter daar vandaan.
Bij die mensen aangebeld, de zaak uitgelegd, en inderdaad er kwam veel herrie uit de meterkast, maar niet van modems, voedingen e.d. ???
Toen het agentschap telecom maar gebeld, de zaak uitgelegd, van de meterkast en dat putdeksel in de straat.
Na 2 uur werd ik al teruggebeld, er ontstond een discussie dat ik de glasvezel boer maar moest bellen…
Ik heb daarop geantwoord dat het lijkt alsof er bij het putdeksel iets is, maar dat ik dit constateer met een radiootje van 10 euro, en dat ik er verder niet uit kom, ik ga geen glasvezel boer bellen omdat ik dan voorrij kosten moet betalen terwijl ik niet weet of dat het probleem is, daar is mijns inziens het agentschap telecom voor.
Dus ik dacht : einde hobby…, dat zei ik tegen die man, waarop hij antwoordde dat het niet hoefde, waarop ik antwoordde: met deze storing heb ik geen ontvangst , geen hulp van a.t. dus toch einde hobby…
De man antwoordde : ik zal het eens in de groep gooien, maar ik denk toch dat je het zelf op moet lossen…
Ik heb hem toch maar een prettige dag gewenst, en bedankt voor de moeite… :(

Twee dagen later wordt ik op mijn werk gebeld door een opsporingsbeambte die “ter plaatse” was.
Ik ben toen snel naar huis gegaan, en met de man een rondje gelopen, waarbij hij ook bij het putdeksel, en de bekende voordeur uitkwam, maar die mensen waren niet thuis.
Dus later aangebeld, en een afspraak met die mensen en het a.t. gemaakt, tijdens dit tweede bezoek bleek het uiteindelijk bij de buren te zijn.(vreemd genoeg).
Het is de experia box van kpn, die op de spectrum analyzer van 160m tot 10m staat te stralen !
Nu zult u denken: kat in’t bakkie, nieuwe experia box, klaar !
Maar nee, de zaak is nu verzand, kpn zegt dat de experia box prima werkt (op afstand te zien door kpn), dus ze doen niets. :(
Het a.t. heeft op zijn beurt al proces verbaal opgemaakt tegen kpn, maar de experia box is nog steeds niet vernieuwd.( loopt al 4 weken).
Terwijl een kennis eens per ongelijk in de meterkast aan het klussen was en een gaatje boorde in zijn experia box, dit eerlijk opbiechtte bij kpn, en binnen 2 dagen kostenloos een nieuwe opgestuurd kreeg…

Dus: tot nu toe lof voor het a.t., de “koude douche bokaal” gaat natuurlijk naar kpn…

De moraal van het verhaal: bij storing, ga op onderzoek uit, en meld het bij het a.t., en als het a.t. komt, neem meteen een accutol met een boortje mee… :lol:

Paul PD0PSB

Re: ruis van 160 tot 15m

#2 Bericht door Paul PD0PSB »

Geen wonder dat KPN ongenotchde PLC nodig heeft voor meer bandbreedte!
Als je het lichtnet eerst volledig vervuilt met je eigen Experiabox wil er geen kilobyte meer overheen :evil:

Sterkte Ad, je weet nu in ieder geval de veroorzaker.
Ik hoop dat de volgende stap door het AT wordt gezet.

Waarschijnlijk zal het uitwisselen van de geschakelde voedingsadapter voor een transformatorvoeding al voldoende zijn. Meestal zijn die rond 12VDC/1A. Desnoods zou je dat zelf nog aan de bewoners kunnen voorstellen.

Ik heb overigens zelf bij mijn buren een ratelstoring van HF tm VHF zo opgelost.
Hier bleek de geschakelde netspannings adapter van een (jawel..) KPN digitenne systeem aan geen enkele eis te voldoen. Tot in de VHF luchtvaartband een dikke S9.

Toch triest dat een bedrijf met zo'n lange gedegen telecom geschiedenis zo laag zinkt.

73
Paul
PD0PSB

pd3jme

Re: ruis van 160 tot 15m

#3 Bericht door pd3jme »

KPN sluit je aan....jaja en HOE...
troep wat ze bij ons hadden aangesloten is heel snel weer verwijderd,wat een rotzooi,het werkt niet eens naar behoren..
het zou veel beter zijn,sneller zijn en goedkoper zijn dan UPC volgens die verkoper aan de deur...
het werd:
waardeloos,trager en vooral duurder!
gelukkig stond het allemaal op papier en moesten ze het contract ontbinden..en dat ging wel snel en probleemloos. :lol:

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#4 Bericht door EMCees »

Het gaat gewoon om centen, en ja PLC maakt gebruik van een hiaat in de normering..
Kortom.. rechtszaak zou handig zijn en dan kijken wat de rechter doet.
Immers AT is een onderdeel van EZ..

btw op persoonlijke titel..

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#5 Bericht door coolepascal »

EMCees schreef:Immers AT is een onderdeel van EZ..
Heb ik altijd heel spijtig gevonden... wederom financieel voordeel weegt zwaarder dan algemeen belang, ofwel...follow the money
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: ruis van 160 tot 15m

#6 Bericht door ad pa3fbi »

update , om een lang verhaal kort te maken:kpn heeft uiteindelijk een nieuwe voeding geplaatst, dit hielp niet, daarna is er een nieuwe experia box geplaatst, waarbij de kpn monteur de buren vertelde dat het probleem bij mij zit.
U raad het al :het probleem is er nog steeds ! :evil: Vandaag het at weer gebeld, ze gaan er weer mee aan de slag, ze komen weer meten, en gaan weer met kpn in discussie... wordt vervolgd... :roll:

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#7 Bericht door PD5WL »

Heel erg basic, maar heb je al eens een stuk zilverfolie om de X-Pluria box gevouwen. Warm worden die krengen niet.. (en zowel, is hij lekker snel stuk.)

Ik heb het ooit met een oude Wifi AP gedaan en dat hielp wel.. (ok niet 100%)
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#8 Bericht door Randy »

De nieuwe Experiment boxen van KPN hebben standaard een PLC. Deze staet ook standaard aan. Al wordt dit niet vertelt. Ook wanneer er geen 'home plug' gebruikt wordt, is deze HF-vervuiler dus actief.

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: ruis van 160 tot 15m

#9 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Randy,
Hoe kan je de plc functie uitzetten op de experia box ?,ik kan er op internet niets over vinden.
Wordt dat plc signaal via de voeding van de experia box met de woning bedrading verbonden, of moet er dan nog een aparte steker in een wandcontaktdoos ?

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: ruis van 160 tot 15m

#10 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Wijnand,
Een goed idee, maar de overburen zijn al niet blij, en willen niet dat ik zelf iets doe, ook de monteur van kpn heeft de buren "al bewerkt" dat het probleem bij mij zit en niet bij kpn...
Tevens werkt dan het wifi gebeuren ook niet meer, en dat gebruiken ze voor een laptop.
73' s Ad

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#11 Bericht door PD5WL »

Het word echt tijd dat een paar knappe koppen een 'device' maken waarmee we met 1 druk op de knop deze plc's om zeep helpen..... :twisted: :twisted:

Maar goed.. dit heb ik dus niet gezegd...

edit: typo
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#12 Bericht door EMCees »

aanpassingsnetwerk en 400 watt RF het lichtnet instampen. Dat noem ik nog eens terug leveren...

PA1MNA
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:21

Re: ruis van 160 tot 15m

#13 Bericht door PA1MNA »

PLC blijft rotzooi, en daar wordt niemand blij van.
Misschien hier eens in verdiepen en kijken wat de mogelijkheden zijn?
Ten eerste het hacken van het draadloos netwerk is niet echt illegaal :
http://webwereld.nl/beveiliging/53159-r ... hacken-mag
vervolgens een programma downloaden waarmee het kan:
http://madbello.nl/68982/hoe-moet-je-wi ... of-hacken/
Of:
http://www.alatoerka.nl/2010/07/13/hoe- ... ips-trucs/
Of:
http://plazilla.com/draadloos-netwerk-hacken

Naja misschien niet de fijnste manier, maar misschien kun je stiekem op deze manier het modem van een ander wel aanpassen??

Ik ben er verder zelf nog niet helemaal uit.. als je meer weet vertel het maar..
'73 PA1MNA

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#14 Bericht door pb1a »

ad pa3fbi schreef:Ik heb al een half jaar ruis van 160m tot de 15m band. En vaak ook in de 15m band, de hogere frequenties zijn “schoon”.
Op 160m is het S9, op 20m S7.
Na een 12v accu te hebben aangeschaft, alle woning groepen uitgeschakeld, storing hetzelfde…
Dan maar eens rondgelopen met een wereld radiootje van 10 euro, al gauw kwam ik uit bij een hoekhuis, waar bij de voordeur de luidspreker bijna door het frontje kwam…
Ook was er nog een putdeksel waar storing uit leek te komen, dit was wel 50 meter daar vandaan.
Bij die mensen aangebeld, de zaak uitgelegd, en inderdaad er kwam veel herrie uit de meterkast, maar niet van modems, voedingen e.d. ???
Toen het agentschap telecom maar gebeld, de zaak uitgelegd, van de meterkast en dat putdeksel in de straat.
Na 2 uur werd ik al teruggebeld, er ontstond een discussie dat ik de glasvezel boer maar moest bellen…
Ik heb daarop geantwoord dat het lijkt alsof er bij het putdeksel iets is, maar dat ik dit constateer met een radiootje van 10 euro, en dat ik er verder niet uit kom, ik ga geen glasvezel boer bellen omdat ik dan voorrij kosten moet betalen terwijl ik niet weet of dat het probleem is, daar is mijns inziens het agentschap telecom voor.
Dus ik dacht : einde hobby…, dat zei ik tegen die man, waarop hij antwoordde dat het niet hoefde, waarop ik antwoordde: met deze storing heb ik geen ontvangst , geen hulp van a.t. dus toch einde hobby…
De man antwoordde : ik zal het eens in de groep gooien, maar ik denk toch dat je het zelf op moet lossen…
Ik heb hem toch maar een prettige dag gewenst, en bedankt voor de moeite… :(

Twee dagen later wordt ik op mijn werk gebeld door een opsporingsbeambte die “ter plaatse” was.
Ik ben toen snel naar huis gegaan, en met de man een rondje gelopen, waarbij hij ook bij het putdeksel, en de bekende voordeur uitkwam, maar die mensen waren niet thuis.
Dus later aangebeld, en een afspraak met die mensen en het a.t. gemaakt, tijdens dit tweede bezoek bleek het uiteindelijk bij de buren te zijn.(vreemd genoeg).
Het is de experia box van kpn, die op de spectrum analyzer van 160m tot 10m staat te stralen !
Nu zult u denken: kat in’t bakkie, nieuwe experia box, klaar !
Maar nee, de zaak is nu verzand, kpn zegt dat de experia box prima werkt (op afstand te zien door kpn), dus ze doen niets. :(
Het a.t. heeft op zijn beurt al proces verbaal opgemaakt tegen kpn, maar de experia box is nog steeds niet vernieuwd.( loopt al 4 weken).
Terwijl een kennis eens per ongelijk in de meterkast aan het klussen was en een gaatje boorde in zijn experia box, dit eerlijk opbiechtte bij kpn, en binnen 2 dagen kostenloos een nieuwe opgestuurd kreeg…

Dus: tot nu toe lof voor het a.t., de “koude douche bokaal” gaat natuurlijk naar kpn…

De moraal van het verhaal: bij storing, ga op onderzoek uit, en meld het bij het a.t., en als het a.t. komt, neem meteen een accutol met een boortje mee… :lol:

Je zal bijna zeggen. Wordt het niet eens tijd voor de media of rechter. Als AT verbaliseert heeft en KPN doet er geen reed mee terwijl ze wel in elektron schrijven mee
te werken worden we dus belazert.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: ruis van 160 tot 15m

#15 Bericht door ad pa3fbi »

update : het at is weer bij de experia box geweest, het blijkt het plc gebeuren te zijn, deze waren genotched, maar op zolder was er een vergeten, deze eruit, storing weg (op de ontvanger van het at).De spectrum analyzer van het at was bij de reparateur voor calibratie.
Ik ben gebeld door de ambtenaar met de mededeling: als je vanavond thuis komt is de storing weg !
Helaas, thuisgekomen meteen naar boven, en nog steeds hetzelfde...
Meteen het at gemaild, dat het niet opgelost is.
Even later werd ik gebeld door de ambtenaar: ik ga de overburen bellen of de oude plc eruit is, dan bel ik je terug.
Even later het bericht : oude is eruit, ja, maar de storing is onveranderd...
Het lijkt erop dat er nog meer plc troep in de straat aanwezig is, als ik rond loop met een radiootje komt het overal vandaan, waarschijnlijk wordt het elektriciteits netwerk ermee vervuild, zo kan de stoorbron ver weg liggen...
Leuk he, die plc... :D
wordt weer vervolgd, het at is nu al 3 keer op bezoek geweest... :oops:

Plaats reactie