Einde HF of niet!!

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA1MNA
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:21

Re: Einde HF of niet!!

#196 Bericht door PA1MNA »

Hoi,

de: http://tweakers.net/nieuws/93366/bedrij ... ebben.html

Gaat geloof ik slechts over een oplader en geen plc zover ik lees, dan is dit niet zo een bedreiging (lijkt me).
'73 PA1MNA

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Einde HF of niet!!

#197 Bericht door pe1pal »

En nu de HAM vraag, wat doen de veron en vrza voor ons op dit gebied.?
In ieder geval tijd voor een flink gesprek met agentschap of onze emc commissie?
Die plc ' is toch gewoon te gek voor woorden, laat staan die zgn replace adapters die ook nog eens via het lichtnet staan te oscilleren. Het wordt zolangzamerhand dweilen met de kraan open.
73'
Paul -PE1PAL

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#198 Bericht door EMCees »

Mijn conclusie is dat pe1pal niet op de hoogte is hoe en wat.
HOe worden normen tot stand gebracht en hoe het zit met de wetgeving.
En dan is het wel erg makkelijk om te roepen van een zijlijn.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#199 Bericht door PA2OLD »

Ik meen te hebben gelezen dat een fabrikant gedreigd heeft een schadeclaim wegens omzetverlies bij de Veron in te dienen als ze zouden doorgaan met de PLC tegen te houden.
Misschien dat ze daar onderuit zouden kunnen komen, maar weet je wat dat kost aan advocaat kosten?
Dus ik snap wel dat de verenigingen voorzichtig zijn.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#200 Bericht door Paul PD0PSB »

EMCees schreef:Mijn conclusie is dat pe1pal niet op de hoogte is hoe en wat.
HOe worden normen tot stand gebracht en hoe het zit met de wetgeving.
Maar misschien is dát dan wel een keer goede stof voor een artikel in Electron of CQPA.

Wat is PLC? Hoe werkt het? Wat voor normen gelden er voor PLC? Hoe zijn die normen ontstaan? Wat kan een vereniging wel/niet doen en wat kunnen we zelf doen? Wat is er al gedaan? Hoe ziet de toekomst eruit? Wat is het standpunt van AT? Wat is het standpunt van de verenigingen? Standpunt IARU R1?

Dit zijn in ieder geval vragen waar veel amateurs mee rondlopen.

73
Paul
PD0PSB

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Einde HF of niet!!

#201 Bericht door PG7M »

Hier sluit ik me bij aan.

In de Electron, lees ik meestal maar heel beknopte stukjes van overleggen, maar daar blijft het dan ook bij, terwijl vraagstukken zoals PLC toch belangrijk genoeg zijn in het belang van alle zendamateurs, lijkt me.
Paul PD0PSB schreef:
EMCees schreef:Mijn conclusie is dat pe1pal niet op de hoogte is hoe en wat.
HOe worden normen tot stand gebracht en hoe het zit met de wetgeving.
Maar misschien is dát dan wel een keer goede stof voor een artikel in Electron of CQPA.

Wat is PLC? Hoe werkt het? Wat voor normen gelden er voor PLC? Hoe zijn die normen ontstaan? Wat kan een vereniging wel/niet doen en wat kunnen we zelf doen? Wat is er al gedaan? Hoe ziet de toekomst eruit? Wat is het standpunt van AT? Wat is het standpunt van de verenigingen? Standpunt IARU R1?

Dit zijn in ieder geval vragen waar veel amateurs mee rondlopen.

73
Paul
PD0PSB
PG7M Robert

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Einde HF of niet!!

#202 Bericht door pe1pal »

EMCees schreef:Mijn conclusie is dat pe1pal niet op de hoogte is hoe en wat.
HOe worden normen tot stand gebracht en hoe het zit met de wetgeving.
En dan is het wel erg makkelijk om te roepen van een zijlijn.
Dat mag jouw conlusie zijn, maar volgensmij wordt de emc norm om maar eens een voorbeeld te noemen met handen en voeten betreden. Het zou inderdaad mooi zijn als dergelijke normen niet alleen voor zendamateurs zouden gelden. Als ik op een audiotoestel (wat door de fabrikant niet ontstoord is) hf instraling veroorzaak , verwacht men wel van mij dat ik dit oplos. Dus zou dit ook niet voor die fijne fabrikanten moeten gelden dan? Meten met 2 maten dus want het commercieel belang gaat voor...
73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Einde HF of niet!!

#203 Bericht door ad pa3fbi »

Ik lees elders in dit forum bij :
-forumoverzicht
-mededelingen
-internet over lichtnet PLC Power Line Communication

Hieronder het stukje van pd2wr:

***"WSPR is wel een goed idee. Daar help ik dan ook nog eens mede amateurs mee. Alleen zal ik dan eerst even m'n F papiertje moeten halen, want met m'n N papiertje mag ik niet op 7.0386 uitkomen. Op 20M en op 10M gaat het desbetreffende PLC apparaat niet in idle. Tot dan zal ik dan mijn SWR-project wel even doorzetten.
Zijn er trouwens mede amateurs die mijn bevindingen kunnen bevestigen?"***

Het gaat over het feit dat bepaalde merken plc's last hebben van een draaggolf op een bepaalde frequentie, in dit geval 7.0386, is er iemand die hier iets van weet ?

Wel vreemd dat onder mededelingen berichten staan over plc, dit zou toch bij emc moeten staan ?
Ad pa3fbi

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Einde HF of niet!!

#204 Bericht door 19DT2120 »

Beetje een grens geval,maar als je nou eens ros(http://rosmodem.wordpress.com/) gebruikt in symbol rate van 4 of 8 op de 7.050Mhz ,zou dat niet werken :?: :twisted:
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#205 Bericht door elsinga »

Ook JT65 werkt prima als je een ruisvloer van S9 hebt. Maar ook dat zit op *.076 en zal dus buiten de N mogelijkheden vallen, gok ik.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie