hoe deze storing op te sporen?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PE2CH

#16 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: hoe deze storing op te sporen?

#17 Bericht door pe1rea »

PA4DHG schreef:
PD2HP schreef:Vandaag weer contact geweest met het AT.
Ze gaan en kunnen er wettelijk niets aan doen.
Reden is; de inverters hangen bij een particulier die uiteraard zelf geen idee hebben van storing veroorzakende Mastervolt inverters.

Dit wordt...en is het eigenlijk al ....een grote ramp voor de zendamateurs.
Hier laat de overheid z'n ware gezicht zien....
Economische belangen zijn maatgevend :(
Het is een normeringsverhaal, de DCbus heeft geen norm.
En daar maakt Mastervolt misbruik van.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: hoe deze storing op te sporen?

#18 Bericht door EMCees »

Dat kunnen ze wel,
Heb je een rechtsbijstand?
Dien dan een handhavingsverzoek in met daarin de klacht, dat ze aangegeven hebben dat ze niets kunnen doen.
Met het verzoek om de wet te handhaven.

Hierop moeten ze reageren formeel en binnen zes weken. Doen ze dat niet dan is het een kennelijke weigering en kun je beroep aantekenen.
Dus komt er dan een zitting van de beroepscie.
Die is weer vatbaar voor een gang naar de rechter. Het eerste stuk kun je zelf wel doen, de rest is met een advocaat een stuk handiger.
Immers de richtlijn stelt alleen maar dat het voldoen aan een NORM een VERMOEDEN geeft van voldoen aan de wet.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: hoe deze storing op te sporen?

#19 Bericht door pe5t »

Jazeker kan er worden opgetreden.
Op basis van de ''Regeling storingsmeldingen", artikel 5 lid 3, kan AT de houder van een storend apparaat ''aanwijzingen'' geven die moeten leiden tot het verhelpen van de storing. Daarvoor moet beargumenteerd worden dat de uitrusting niet voldoet aan de ''beschermingseisen'' (artikel 4, eerste lid onder c, van dezelfde regeling). Met een dijk van een stoorsignaal zou dat moeten lukken.
Het niet opvolgen van aanwijzingen is een overtreding van de Telecommunicatiewet, een economisch delict (men verschaf zich economisch voordeel door niet aan de wet te voldoen)

Je zou zelfs kunnen proberen aangifte te doen op grond van art.161 septies, Wetboek van Strafrecht: "Hij aan wiens schuld te wijten is dat.... in enig werk voor telecommunicatie stoornis ontstaat...., wordt gestraft met...enz.
Dan moet je wel hard kunnen maken dat de amateursdienst een ''werk voor telecommunicatie" is en daarvoor is een begripvolle officier van justitie nodig (zo niet, dan kun je vervolging ook nog proberen af te dwingen).
Een goede jurist zou met de internationale (ITU) definitie voor het zendamateurisme een eind kunnen komen.

En als dat alles niet werkt (publieksrecht gaat boven privaatrecht) zou je het nog over de boeg van het privaatrecht kunnen gooien: de ''onrechtmatige daad'', Burgerlijk wetboek.

Misschien werkt het al bij de buren als je alleen maar zinspeelt op deze mogelijkheden.

Maar de beste oplossing is uiteraard aan te bieden er een betere unit in te zetten, desnoods op eigen kosten.

Kees

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: hoe deze storing op te sporen?

#20 Bericht door PA2HP »

Is het voor mij misschien beter als "lapmiddel" i.p.v. een eindgevoede draad een symetrische antenne op te hangen, of is in dit geval hoe meer draad (zal een 2 keer 10 of 2 keer 15 meter dipool worden) hoe meer ellende?

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: hoe deze storing op te sporen?

#21 Bericht door PD9CN »

Hallo Harry PD2HP,

Ik ben deze topic aandachtig aan het volgen.

En ben ook nieuwsgierig of er al vorderingen zijn.
Op het gebied van de storing.

En wat nu de echt boosdoener is.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: hoe deze storing op te sporen?

#22 Bericht door PA2HP »

Na maanden heb ik meer nieuws over dit topic, die ik ook ben begonnen.

Vandaag is het Agentschap Telecom wezen meten, na mijn verzoek tot handhaving, bij de betreffende omzetters/inverters hier een paar huizen verder.
Eerst werd uiteraard bij mij het e.e.a. bekeken en besproken en ondanks de super regenachtige en vooral stormachtige dag, zonder zon, bleek mijn klacht na metingen wel terecht. (laat staan als er bij 30 graden Celsius was gemeten)

Om een lang verhaal kort te maken; de 3 stuks Mastervolt, type Soladin 600, "de boosdoeners", worden verwijderd en er komt er 1 voor terug, de Soladin web 1500, die zou een veel betere afscherming hebben, ingeblikt en wel, dit t.o.v. de plastic Mastervolt 600 serie.
Door de "Mastervolt meneer" werd gezegd dat de 600 serie, niet of nauwelijks meer worden geplaatst. Het AT gaat ook verder onderzoek doen naar de twijfelachtige omvormers, en kan eventueel sanctioneren.

Na plaatsing wordt ik op de hoogte gesteld, maar men is er bijna zeker van dat het dan over moet zijn.
Omdat hier in het blok van 8 huizen er reeds meerdere mensen hebben beslist om zonnepanelen te nemen worden daar ook gelijk de type's 1500 geplaatst, die wel 2 a 3 keer zo duur zijn....de huizen die het hier betreft zijn overigens huurhuizen en ik dien te zeggen dat de woonstichting en Mastervolt zeer meegaand waren.

Tot zover, wordt hopelijk NIET vervolgd, hi!

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: hoe deze storing op te sporen?

#23 Bericht door EMCees »

met een beetje dwang, komen ze wel

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: hoe deze storing op te sporen?

#24 Bericht door PD9CN »

Hoi Harry PD2HP,

Dit is goed nieuws zeg.
Gefeliciteerd met het geen van wat je bereikt hebt!

Hou ons wel nog op de hoogte als deze omvormers gewisseld zijn.
En zoals beloofd de storing weg is :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: hoe deze storing op te sporen?

#25 Bericht door PA2HP »

Ok Cor PD9CN, doe ik.

Ik juich nog niet te vroeg, eerst zien dan geloven.
Zeker omdat er weer minimaal 2 gezinnen die panelen laten plaatsen....en als die nieuwe omvormers maar een derde uitstoten t.o.v. het oude type dan schiet ik er nog weinig mee op.

De absolute piek zit ( ook na metingen) duidelijk op de 30 meter band, ofwel 10mhz....en wat ik zelf ook al lang op de FlexRadio had gezien dat zo'n beetje van 6 tot 13 mhz "storend" is...alles onder de 6 mhz en boven de 13mhz is "te doen" en niet meer dan de gebruikelijke ellende in een woonwijk.

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: hoe deze storing op te sporen?

#26 Bericht door PA2HP »

Inmiddels is i.o.m. het A.T. een andere omzetter geplaatst, type Soladin web 1500
Nu wist ikal dat de type Mastervolt Soladin 600 de boosdoeners waren, maar in onderstaande filmpjes maakt het het nog duidelijker dan in 1000 woorden.

Het ene filmpje (met giga storing) is dus met de 600 types
Het andere filmpje van vandaag met dus de Soladin web 1500

filmpje met storing: http://www.youtube.com/watch?v=ghA20Ri3eoc

zonder storing: http://www.youtube.com/watch?v=FyvyDMudmRs

73 Harry PD2HP

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: hoe deze storing op te sporen?

#27 Bericht door ON5GM »

pa3met schreef:
PD2HP schreef: Wat heb ik nodig om dit lokaal op te kunnen sporen, iemand daar een tip voor? (peil setje, veldsterkte meter???)
bvd.

met zo'n sony achtige multimode RX (IC7600) kan je redelijk makkelijk in de buurt rond lopen en vinden waar het vandaan komt.
@ PA3MET
Bedoel je daarmee zo'n soort wereldontvanger ? Ik heb eens gegoogeld, maar een deftige kleine ontvanger kost gauw 199 euro ??
Moet er SSB op staan dan ??. Ik zou hier in de buurt ook eens moeten rondgaan, want ik heb ook enorm veel storing.

Groeten

ON5GM - Mark
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: hoe deze storing op te sporen?

#28 Bericht door PD9CN »

Hallo Harry PD2HP,

Mooi zeg laat wel zien wat een toestand een zendamateur kan hebben!
Nou het is in ieder geval opgelost top.

Ik heb ook een beetje schrik vanwege dat er +-75 huizen gebouwd gaan worden met zonnen panelen.
Direct achter me woning, weet met ongeveer een 3 weken wat voor een omvormers ze gaan plaatsen.
Maar dit geeft me wel weer en goed gevoel hoe dit is opgelost :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: hoe deze storing op te sporen?

#29 Bericht door PA7RG »

OK, ik heb mij ingeschreven voor een veiling in Zuid-Holland voor zonnepanelen. Maar eens kijken welke merken en types de veiling opleveren.
De knelpunten zitten dus in de omvormers (?).
Ik zit ook niet op problemen te wachten.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: hoe deze storing op te sporen?

#30 Bericht door PA2HP »

Ik heb ook een beetje schrik vanwege dat er +-75 huizen gebouwd gaan worden met zonnen panelen.
Direct achter me woning, weet met ongeveer een 3 weken wat voor een omvormers ze gaan plaatsen.
Maar dit geeft me wel weer en goed gevoel hoe dit is opgelost :mrgreen:[/quote]


Cor, als het in ieder geval maar NIET de Soladin 600 types zijn.
De "ingeblikte " types van Mastervolt als de Soladin web 1000 of web 1500 ( "web" staat voor dat via WIFI e.e.a. is te volgen) zijn 100 keer beter dan eerstgenoemde.( zie filmpje)

Plaats reactie