hoe deze storing op te sporen?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

hoe deze storing op te sporen?

#1 Bericht door PA2HP »

Sinds enkele maanden dacht ik last te hebben van zonnepanelen, hier twee huizen verder.
Het Agentschap Telecom ingeschakeld, en vonden de klacht ook gegrond.
Ze zijn een paar keer geweest, maar kwamen er niet achter, maar ze denken niet dat het zonnepanelen betreft, maar wat dan wel...het is een zeer vervelend veelal zoemend geluid..

Ik heb even een fimpje op YouTube geplaatst.

http://www.youtube.com/watch?v=hPRen-Upsho



Ik woon in een drukke wijk, alles op en in elkaar qua huizen...
Ik heb hier bij mezelf de hoofdschakelaar afgezet, accu op de set aangesloten en storing was exact hetzelfde....zit dus elders.

Wat heb ik nodig om dit lokaal op te kunnen sporen, iemand daar een tip voor? (peil setje, veldsterkte meter???)



bvd.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: hoe deze storing op te sporen?

#2 Bericht door EMCees »

Kan goed de zonnepanelen zijn, maar dan moet je even naar de inverter kijken, als dat een soladin 600 is van Mastervolt dan is het die.
Storing komt via de DC bus naar buiten.
Bekend probleem, er zijn immers geen normen voor de DC bus, omdat de inverters vaak onder de RTE &TE richtlijn vallen..

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: hoe deze storing op te sporen?

#3 Bericht door pa3met »

PD2HP schreef: Wat heb ik nodig om dit lokaal op te kunnen sporen, iemand daar een tip voor? (peil setje, veldsterkte meter???)
bvd.

met zo'n sony achtige multimode RX (IC7600) kan je redelijk makkelijk in de buurt rond lopen en vinden waar het vandaan komt.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: hoe deze storing op te sporen?

#4 Bericht door PA2HP »

Ok, dank voor de tips, ik ben bezig zo'n Sony aan te schaffen.....wilde dit al langer doen, maar moet er nu maar eens van komen...
En is ook nooit weg op vakantie.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: hoe deze storing op te sporen?

#5 Bericht door andre »

Begrijp ik hieruit dat het AT de storing ter plaatse heeft onderzocht, niets heeft gevonden en dan maar gestopt met zoeken?
Als dat zo is, is dat zéér on-AT waardig, gezien mijn ervaringen met niet aflatende doorzetting vermogen van het AT om een storing daadwerkelijk te traceren.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: hoe deze storing op te sporen?

#6 Bericht door PA2HP »

Dag Andre,

Het AT heeft de klacht nog wel in behandeling.
Ze noemen het overigens "hinder" en geen storing...het is maar hoe je er naar kijkt volgens hun.
Tot op heden zijn ze een paar keer hier geweest, wat rondgereden met de VW bus..omdat de peiler niet aansloeg in de wagen is het voor hun moeilijk zoeken.
Wel zagen ze om de zoveel khz een afwijkend "zaagpatroon", inderdaad met de piek op de 10 mhz.

Verder hebben ze opnames gemaakt met een smartphone van de storing op de hf set.
Dit wordt in een overleg met collega's behandeld, maar vakantie tijd, druk, druk,...etc.
Men sloot ook PLC ellende niet uit bij het horen van de storing.

Ik ga van de week naar verschillende buren die die panelen op het dak hebben...ik had al eerder het merk Mastervolt gehoord en gelezen dat dat nou niet de meest gunstige zijn die je in je buurt kan hebben als zendamateur.
Zie ook dit stukje,

http://alt.nl.radio.zendamateur.gelicen ... nnepanelen

Ik zal via dit medium iedereen op de hoogte houden.
Laatst gewijzigd door PA2HP op 09 aug 2013, 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: hoe deze storing op te sporen?

#7 Bericht door dxhunter »

In mijn vorige woning had ik storing van zonnepanelen. Maar die klonk toch wel anders. Al weet ik alleen hoe de storing in de CW stand klonk, want mijn TRX staat zelden op usb. Het was toen gewoon ruis over de hele band 160 t/m 2 meter. Een sissend geluid. De oorzaak waren toen Soladin 120 omvormers. Soladin wilde er niets aan doen. De afscherming van mijn antenne zou niet goed zijn was hun antwoord. :(

Zodra het donker was buiten dan had ik geen storing meer. Is dat bij jou ook?
Ook kon ik merken als de lucht open trok en de zon door kwam, de ruis ging dan van S7/S8 naar S9+

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: hoe deze storing op te sporen?

#8 Bericht door PA2HP »

Klopt...als het winter is, of de zon niet schijnt heb ik nergens last van.

Kom net bij de buren vandaan, en getest....en jawel het zijn Mastervolts Soladin 600's. :evil: :evil:

Scheelde zeker 4 a 5 s punten meer storing toen ze de zaak weer aanzette, duidelijk dus.

Ik ga verder met het AT en Mastervolt...wie weet.

Ik hou u op de hoogte.

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: hoe deze storing op te sporen?

#9 Bericht door PA1PDB »

Ik heb zelf een AEG PV2000 omvormer vrijwel identiek aan Chint, SunEzy, CMS, Schneider enz.
De panelen liggen op een houten schuur pal onder de mast. De omvormer hangt ook in deze schuur.
Ik heb geen storing van deze installatie (HF,VHF en UHF). Ik wil nog uitbreiden dus ik zal zeker geen Soladin gaan nemen. :?

Als de storing door de DC kabels wordt uitgestraald moet dit toch te filteren zijn. Door de hoge spanning zijn de DC draden niet heel erg dik en zou je deze een paar windingen om een ferriet kern heen kunnen wikkelen.

http://solarmusings.blogspot.nl/2010/06 ... noise.html

Verwacht van de omvormer leverancier geen wonderen :?

succes..
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: hoe deze storing op te sporen?

#10 Bericht door pe1rea »

Dat laatste is al geprobeerd maar heeft geen effect.
Kabels in een geaarde buis van en naar de omvormer vervoeren en hopen dat de panelen zelf niet stralen....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA3AMZ
Berichten: 346
Lid geworden op: 27 apr 2008, 23:46

Re: hoe deze storing op te sporen?

#11 Bericht door PA3AMZ »


PA1FJ

Re: hoe deze storing op te sporen?

#12 Bericht door PA1FJ »

Lijk erg veel op de storing die ik hier ook heb maar dan van een plasma TV.
73 Fred

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: hoe deze storing op te sporen?

#13 Bericht door PA2HP »

Vandaag weer contact geweest met het AT.
Ze gaan en kunnen er wettelijk niets aan doen.
Reden is; de inverters hangen bij een particulier die uiteraard zelf geen idee hebben van storing veroorzakende Mastervolt inverters.

Wel regent het momenteel volgens het AT klachten over zonnepanelen , waarbij opvallend vaak de Mastervolt inverters de grote boosdoeners zijn.(leve de subsidie!)
Ook kunnen ze Mastervolt produkten gaan meten of laten meten, en wanneer dit niet goed blijkt eventuele verdere stappen tegen hun nemen. ( de producent dus, niet de gebruikers)

Frustrerende is dat Mastervolt tot nu toe alle medewerking wil geven...maar de buren werken niet mee,punt.

Dit wordt...en is het eigenlijk al ....een grote ramp voor de zendamateurs.

Mijn buren vinden het wel best en intereseerd ze weinig...moet eens andersom zijn...
Na diverse benader pogingen naar de buren toe, had ik de hoop op het AT gevestigd...niet dus!

Wordt waarschijnlijk vervolgd.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: hoe deze storing op te sporen?

#14 Bericht door andre »

Misschien worden je buren wat welwillender als je ze voor rekent, dat hun investering niet in de beloofde 6 a 7 jaar, maar pas na 12 jaar is terugverdiend.... :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: hoe deze storing op te sporen?

#15 Bericht door pe1rea »

PD2HP schreef:Vandaag weer contact geweest met het AT.
Ze gaan en kunnen er wettelijk niets aan doen.
Reden is; de inverters hangen bij een particulier die uiteraard zelf geen idee hebben van storing veroorzakende Mastervolt inverters.

Wel regent het momenteel volgens het AT klachten over zonnepanelen , waarbij opvallend vaak de Mastervolt inverters de grote boosdoeners zijn.(leve de subsidie!)
Ook kunnen ze Mastervolt produkten gaan meten of laten meten, en wanneer dit niet goed blijkt eventuele verdere stappen tegen hun nemen. ( de producent dus, niet de gebruikers)

Frustrerende is dat Mastervolt tot nu toe alle medewerking wil geven...maar de buren werken niet mee,punt.

Dit wordt...en is het eigenlijk al ....een grote ramp voor de zendamateurs.

Mijn buren vinden het wel best en intereseerd ze weinig...moet eens andersom zijn...
Na diverse benader pogingen naar de buren toe, had ik de hoop op het AT gevestigd...niet dus!

Wordt waarschijnlijk vervolgd.
Lees, Mastervolt doet alsof het alle medewerking wil geven.
Het is immers hun keuze om alle zooi op de DC bus ongefilterd het plastic kastje naar buiten te laten treden.
Omdat er geen eisen staan op die bus werken ze dus goedkoper door minder onderdelen te gebruiken.

Cees heeft meetresultaten van een Mastervolt installatie.
Ik meen tot 40 DB boven de generieke norm. (die niet specifiek voor de DC bus geld.)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie