storing 20 en 40 meter

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

storing 20 en 40 meter

#1 Bericht door pd7hww »

Beste amateurs,

2 jaar geleden heb ik het AT een mail gestuurd over de storing die ik 24 uur per dag heb. Ze hadden me geadviseerd om te peilen waar de storing vandaan komt, helaas is me dat niet gelukt, wel via de basis antennes (hoizontaal, verticaal, loop) een dikke 9++ aan ruis op de 20 en 40 meter band, maar met een kleine peil antenne
kon ik de storing niet traceren al fietsende rond mijn huis. Ook heb ik mijn set op een accu gehad en alle eventuele storende elementen op batterijen uitgeschakeld, maar helaas ook dat had geen effect.
Ze vertelde me destijds dat er zoveel storingen zijn dat het voor hun ook onbegonnen werk is om te peilen, ook als er misschien niemand thuis is om het storende element er uit te pikken.
Nu na 2 jaar heb ik geen verbinding meer kunnen maken en weet ik niet meer wat te doen, al is het mijn grootste hobby!

Wel woon ik in de binnenstad van Groningen waar natuurlijk een hoop mensen om me heen wonen die de storing kunnen veroorzaken, maar zou ik nog een keer het AT kunnen benaderen om nu daadwerkelijk een check te doen?, ik kreeg meer het idee dat het vechten tegen de bierkaai is en ik een van de vele ben die de zelfde vraag stelt?

Graag uw reactie!

Groet
Edwin
PD7HWW

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: storing 20 en 40 meter

#2 Bericht door pe1cmo »

Edwin,

Tegenwoordig kan je de halve wereld weer werken terwijl er geen storing is.
Nu zie ik wel dat je PD bent, en dit is voor F dus proberen om toch je F te gaan halen.

De Oscar 100 beidt perspectieven, zenden op 2.4GHz en luisteren op 10 GHz.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: storing 20 en 40 meter

#3 Bericht door PE9PE »

pd7hww schreef:Beste amateurs,

2 jaar geleden heb ik het AT een mail gestuurd over de storing die ik 24 uur per dag heb. Ze hadden me geadviseerd om te peilen waar de storing vandaan komt, helaas is me dat niet gelukt, wel via de basis antennes (hoizontaal, verticaal, loop) een dikke 9++ aan ruis op de 20 en 40 meter band, maar met een kleine peil antenne
kon ik de storing niet traceren al fietsende rond mijn huis. Ook heb ik mijn set op een accu gehad en alle eventuele storende elementen op batterijen uitgeschakeld, maar helaas ook dat had geen effect.
Ze vertelde me destijds dat er zoveel storingen zijn dat het voor hun ook onbegonnen werk is om te peilen, ook als er misschien niemand thuis is om het storende element er uit te pikken.
Nu na 2 jaar heb ik geen verbinding meer kunnen maken en weet ik niet meer wat te doen, al is het mijn grootste hobby!

Wel woon ik in de binnenstad van Groningen waar natuurlijk een hoop mensen om me heen wonen die de storing kunnen veroorzaken, maar zou ik nog een keer het AT kunnen benaderen om nu daadwerkelijk een check te doen?, ik kreeg meer het idee dat het vechten tegen de bierkaai is en ik een van de vele ben die de zelfde vraag stelt?

Graag uw reactie!

Groet
Edwin
PD7HWW
Hallo Edwin,

Storing is een groot probleem maar hoeft niet het einde van jouw hobby te zijn.

1) Dit werkt uitstekend https://www.classicinternational.eu/toe ... /mfj-1026/
Zie hier een aantal video's van dit apparaat. https://www.youtube.com/results?search_query=mfj1026
2) Zie dit artikeltje http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=20711
Deze fabrikant heeft meer uitvoeringen en daarmee kan je prima de storing wegdraaien.
3) Zelfbouw https://a43.veron.nl/projecten/x-phase-qrm-killer/
4) Remote station opbouwen zoals Laurens PD9X gedaan heeft.


Succes.
73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: storing 20 en 40 meter

#4 Bericht door pd7hww »

Hoi Rob,

Bedankt voor je antwoord, dat ga ik zeker proberen, ik heb wel vaak mijn NB gebruikt maar dat zet ook weinig zoden aan de dijk.
Ik ga ff op zoek naar zo'n ding of bestel er een, ik hoop dat ik de hobby weer kan oppakken!

Ik kan niet wachtten, ik kijk ff naar MFJ, maar misschien is er wel wat vergelijkbaars, ik ben in bezit van alle soorten Yaesu"s inclusief
de ft-991A, gelukkig heb ik ook een aantal antennes dus kan snel aan de slag.

Mocht iemand nog een ander merk of een te koop hebben optie hoor ik dat graag!

Mvg
Edwin
PD7HWW

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: storing 20 en 40 meter

#5 Bericht door on4avt »

Bij Wimo de qrm eleminator.

https://www.wimo.com/ezitune_e.html
Is goedkoper.
Maar weet niet hoe die werkt.Er zal op YT ook wel wat te vinden zijn.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: storing 20 en 40 meter

#6 Bericht door pb1a »

pd7hww schreef:Beste amateurs,

2 jaar geleden heb ik het AT een mail gestuurd over de storing die ik 24 uur per dag heb. Ze hadden me geadviseerd om te peilen waar de storing vandaan komt, helaas is me dat niet gelukt, wel via de basis antennes (hoizontaal, verticaal, loop) een dikke 9++ aan ruis op de 20 en 40 meter band, maar met een kleine peil antenne
kon ik de storing niet traceren al fietsende rond mijn huis. Ook heb ik mijn set op een accu gehad en alle eventuele storende elementen op batterijen uitgeschakeld, maar helaas ook dat had geen effect.
Ze vertelde me destijds dat er zoveel storingen zijn dat het voor hun ook onbegonnen werk is om te peilen, ook als er misschien niemand thuis is om het storende element er uit te pikken.
Nu na 2 jaar heb ik geen verbinding meer kunnen maken en weet ik niet meer wat te doen, al is het mijn grootste hobby!

Wel woon ik in de binnenstad van Groningen waar natuurlijk een hoop mensen om me heen wonen die de storing kunnen veroorzaken, maar zou ik nog een keer het AT kunnen benaderen om nu daadwerkelijk een check te doen?, ik kreeg meer het idee dat het vechten tegen de bierkaai is en ik een van de vele ben die de zelfde vraag stelt?

Graag uw reactie!

Groet

Ik krijg meer het ijdee dat AT bezig is met een uitstervingsbeleid van de zendamateur. Als ik dat vergeleek met 30 jaar geleden kan ik zeggen dat ze nu bijna geheel niets meer voor ons willen betekenen. Ik overweeg mijn hobby te beëindigen. Energie steken in een bodemloze put is nutteloos.

Gr Anne PB1A


Edwin
PD7HWW
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: storing 20 en 40 meter

#7 Bericht door PA3DAT »

Vreemd, twee verschillende reacties in één quote?
BBCode is de meest simpele vorm van "programmeertaal", maar zelfs dát is voor sommigen blijkbaar te moeilijk... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: storing 20 en 40 meter

#8 Bericht door PA3DAT »

Dit is wat Anne bedoelde:
pd7hww schreef:Ze vertelde me destijds dat er zoveel storingen zijn dat het voor hun ook onbegonnen werk is om te peilen, ook als er misschien niemand thuis is om het storende element er uit te pikken.
Nu na 2 jaar heb ik geen verbinding meer kunnen maken en weet ik niet meer wat te doen, al is het mijn grootste hobby!

Wel woon ik in de binnenstad van Groningen waar natuurlijk een hoop mensen om me heen wonen die de storing kunnen veroorzaken, maar zou ik nog een keer het AT kunnen benaderen om nu daadwerkelijk een check te doen?, ik kreeg meer het idee dat het vechten tegen de bierkaai is en ik een van de vele ben die de zelfde vraag stelt?
pb1a schreef:Ik krijg meer het ijdee dat AT bezig is met een uitstervingsbeleid van de zendamateur. Als ik dat vergeleek met 30 jaar geleden kan ik zeggen dat ze nu bijna geheel niets meer voor ons willen betekenen. Ik overweeg mijn hobby te beëindigen. Energie steken in een bodemloze put is nutteloos.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: storing 20 en 40 meter

#9 Bericht door deg1er »

luistere via http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
en van thuis zenden het is niet alles maar beter dan niks :idea:

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: storing 20 en 40 meter

#10 Bericht door PA4WK »

Beste Edwin,
je heb nog niets verteld over je antenne opstelling, mogelijk is daar nog wat mee te doen.
73 Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie