Wordt IKEA een nieuwe bron voor EMC ergernis?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Wordt IKEA een nieuwe bron voor EMC ergernis?

#1 Bericht door Jan pa3abk »

Bron: G5VU Tracey Gardner

http://www.telegraph.co.uk/technology/n ... range.html

QTE
The frequency used for Qi chargers is located between about 110 and 205 kHz
for the low power Qi chargers up to 5 watts and 80-300 kHz for the medium power
Qi chargers.

Placement anywhere: The second form of Qi charger placement
does not require the user to accurately place the mobile device on a particular area
of the charging surface. Instead a wider area is usable.
This can be achieved by using more than one transmitter coil.
Medium power: Chargers in the medium power category can deliver power up to 120 watts.
UNQTE

Nu kan ik me voorstellen dat er wat "zwerf" frequenties ontstaan en die dus menig QSO zouden kunnen verzieken op HF.
Neemt niet weg dat er weer een klein laagje "ruis" wordt toegevoegd.

Dus als de buurman op een verjaardagfeestje meldt een IKEA middag te hebben gedaan en handig koffietafeltje heeft gekocht, lijkt het me raadzaam om je frequentiespectra eens te checken in relatie van de toename van ruis.
Voor de goede orde, IKEA is natuurlijk niet de enigste die in dit gat van de markt stapt.

Ik heb eens gelezen dat men als men vanuit Joegoslavie Parijs kon uitpeilen alleen al vanwege de toename van "ruis" als men met de beam erover heen draaide.

Toename van ruis is een sluipend iets.
De oorzaak ervan is nog moeilijker te localiseren omdat het uiteindelijk een optelsom is van een groot aantal ruisende signaal bronnen. Die bronnen kunnen zelfs op HF via de ionosfeer tot ons komen.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Wordt IKEA een nieuwe bron voor EMC ergernis?

#2 Bericht door PE9ZZ »

Ik word in dezen niet gehinderd door enige kennis van zaken, maar als zo'n ding een nette sinus maakt zou het mee moeten vallen met EMC. De ruis die Paris uitstraalt zal meer een optelsom zijn van alle lichtschakelaars enzo die worden omgehaald.

Tjerk, 9ZZ

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Wordt IKEA een nieuwe bron voor EMC ergernis?

#3 Bericht door pe5t »

Inductiekookplaten werken ook in die frequentiebanden. Met behoorlijke vermogens. Ooit last van gehad? Ik denk het niet. Er is een EMC norm voor die dingen: EN 55014. Daaraan zullen die laders ook moeten voldoen.

Plaats reactie