Zendamateurs op tv

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Pd0djk
Berichten: 152
Lid geworden op: 29 jan 2010, 18:23
Locatie: JO21BU

Zendamateurs op tv

#1 Bericht door Pd0djk »

Vanavond om 22.00 uur in Journaal op 3
FA SDR TRX 25 W, Sandpiper MV 6+3

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Zendamateurs op tv

#2 Bericht door PD4M »

Kun je iets meer verklappen?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Theo

Re: Zendamateurs op tv

#3 Bericht door Theo »

PD4M schreef:Kun je iets meer verklappen?

Maarten
PD4M
F16 en Libië ik hoorde de aankondiging bij het nieuws van 6 uur.
Ik heb niet begrepen dat het om zend amatuers ging.
Met media moet je altijd oppassen :mrgreen:
Piraten noemen ze ook zendamateurs, en dat kan soms best wel eens kloppen :D
Laatst gewijzigd door Theo op 23 mar 2011, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zendamateurs op tv

#4 Bericht door PA3DAT »

Ze hadden het over "amateurs" meen ik mij te herinneren. En ze lieten
een HF-ontvanger zien in close-up, volgens mij een NRD of JRC...

Ik kruip lekker in bed, ga ik zo kijken!! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Zendamateurs op tv

#5 Bericht door Ton_O_E »

Ging over afluisteren van radioverkeer ivm Libië
zal zo wel duidelijk worden.
Voorheen PA3TON

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Zendamateurs op tv

#6 Bericht door PD4M »

Fragment heb ik op Youtube gezet voor de liefhebbers.
http://www.youtube.com/watch?v=68oRHvSFJL0

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Zendamateurs op tv

#7 Bericht door Ton_O_E »

Die man trok wel een moeilijk gezicht, toen hem werd gevraagd of het gewoon mag.
Volgens mij wou hij gewoon stoer doen!
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zendamateurs op tv

#8 Bericht door Steef »

Beetje vaag gedrag.
Alsof je niet gewoon mag mee luisteren.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zendamateurs op tv

#9 Bericht door PE2AAB »

Ik denk meer dat hij doelt op het publiceren van ontvangen berichten op een medium als Twitter. Kan me voorstellen dat dat niet zonder meer is toegestaan.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Zendamateurs op tv

#10 Bericht door PE7EB »

Formeel gezien is het radioamateurs/-luisteraars niet toegestaan gebruik te maken van informatie uit ontvangen berichten die niet voor hen bestemd zijn, of deze informatie bekent te maken en/of te verspreiden.
Persoonlijk ben ik van menig dat dit sterk verouderde wetgeving is, maar dat gaat denk ik op voor 50% van alle wetten en regels vrees ik.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Zendamateurs op tv

#11 Bericht door PD7F »

PE7EB schreef:Formeel gezien is het radioamateurs/-luisteraars niet toegestaan gebruik te maken van informatie uit ontvangen berichten die niet voor hen bestemd zijn, of deze informatie bekent te maken en/of te verspreiden.
Persoonlijk ben ik van menig dat dit sterk verouderde wetgeving is, maar dat gaat denk ik op voor 50% van alle wetten en regels vrees ik.
Zowel in mijn maritieme machtiging als mijn zendamateur versie is het niet toegestaan de informatie die ik ontvang te delen. Bij een luisteramateur of scanner-bezitter is dat dacht ik inderdaad ook zo (al zijn zij niet gemachtigd zal er vast wel ergens een radio wet zijn?). Ik vind deze regels echter niet verouderd maar eerder etiquette, en in het geval van militaire operaties gewoonweg onverantwoordelijk: elke idioot met een geweer en een twitteraccount heeft inzage, en ja theoretisch zouden ze het zelf ook kunnen horen maar de juiste ontvangers hebben ze vaak niet, wij wel - zij het op veilige afstand.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Zendamateurs op tv

#12 Bericht door PA5COR »

Meer genuuanceerd kan je ook stellen dat iedereen die communicatie al of niet draadloos, gebruikt er rekening mee moet houden dat ie afgeluisterd kan worden.
Militair zijn er sinds decennia bakken encrypted systemen in gebruik, dus óf men wil dat er meegeluisterd word en daar gebruik van maken, óf de stations en gebruikers hebben een I,Q. als hun schoenmaat.

Daar het laatste niet echt een optie is zal optie 1 wel meer waarheid bevatten.
En ook de gasten in Libie hebben goede radio's, daar gaan de geallieerden zeker van uit.
Psyops een hint misschien?
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zendamateurs op tv

#13 Bericht door Steef »

Regel van niet delen van informatie is voor zendamateurs volgens mij al vervallen.
En ik denk IDD dat als ze de informatie niet zouden willen delen dat ze daar dan passende maatregelen voor zouden nemen.

Als USA denkt dat jij informatie op een forum zet, waarvan zij vinden dat je dat niet zou moeten doen, denk ik niet dat je dat lang kan doen.
Hoe vrij we ook denken te zijn, Julian Assange zal een voorbeeld zijn.
Wie praat luistert niet

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Zendamateurs op tv

#14 Bericht door KI6APR »

Het luisteren, in dit geval op de kortegolf, naar ongeklassificeerde berichten kan inderdaad door iedereen gedaan worden. Daar is niets mis mee.
Het verspreiden via Twitter? Dit zijn wel andere tijden dan bijvoorbeeld 30-40 jaar geleden toen we nog geen WWW hadden. Het is te verwachten dat dit gebeurt.

Als dat niet de bedoeling was zouden de berichten wel versleuteld worden.

Het verspreiden van geklassificeerde documenten (confidentieel, geheim, zeer geheim, etc.) is weer iets heel anders.

Ik had bij de landmacht ook een "secret clearance" omdat ik onder andere ook te maken had met het coderen, decoderen, verzenden en ontvangen van versleutelde berichten en andere zaken.

Wanneeer een radiobericht niet versleuteld is, dan is het niet confidentieel en geen geheim.

Ik denk dat de geinterviewde persoon misshien een beetje terughoudend was op de vraag of het verstandig was om het via het WWW te verspreiden. De vraag: "Kan dat zomaar?" kan ook op deze manier opgevat worden.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Zendamateurs op tv

#15 Bericht door PA-een »

Dat een bericht onversleuteld verzonden wordt, geeft de ontvanger niet automatisch het recht om deze openbaar te maken. Niet iedereen beschikt over de ontvangstapparatuur, ondanks dat het makkelijk verkrijgbaar is. Afhankelijk van de inhoud van de publicatie loop je m.i. risico op vervolging.

Als geregistreerd zendamateur weet de overheid toch al alles van je, ik snap prima dat hij een beetje voorzichtig antwoordde. :lol:

Just my 2 cents. ;)

Edit: Volgens mij is het niet mogelijk communicatie te versleutelen als je dat naar een bootje op de Middellandse Zee of een 'vijandig' vliegtuig wilt sturen... Daarmee betekent het nog niet dat het openbaar is.

Plaats reactie