Special event calls

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Special event calls

#1 Bericht door pd1rh »

Vraagje.

Waar kan je opzoeken of een 'special event call' in PA land überhaupt een officiele call is en geen pirate call?

Ik kom een call tegen op het cluster en als je die opzoekt staat er bij "stuur € 2,- voor een kaartje" met een adres erbij.
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#2 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet of je het zelf kunt vinden. Je kunt natuurlijk wel even naar
Groningen bellen. Daar kunnen ze je het zeker vertellen. Ik ben zelf ook
wel nieuwsgierig naar welke call en en of tie echt is als je wat hoort :D

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#3 Bericht door pa1bjs »

Hallo heren!
Je kan gewoon voor een bepaalde tijd een speciale call aanvragen bij AT
(meestal doen de verenigingen dat)
En je kan ze opzoeken in het callbook van AT
(met geld en een papiertje lukt een hoop :D )
Bijvoorbeeld voor het lichthouse weekend

Bas (veron afdeling 42)
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Special event calls

#4 Bericht door PA2LAD »

reijndert schreef:Vraagje.

Waar kan je opzoeken of een 'special event call' in PA land überhaupt een officiele call is en geen pirate call?

Ik kom een call tegen op het cluster en als je die opzoekt staat er bij "stuur € 2,- voor een kaartje" met een adres erbij.
Waarom noem je die call hier niet openlijk? Meestal staat de call ook op QRZ.com vermeld. De tekst die jij erbij krijgt geeft mij eerlijk gezegd ook te denken dat er iets niet klopt.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#5 Bericht door Yannick PE2YSB »

toen we voor pi4tue een speciale call vroegen vorig jaar was dat inderdaad geen probleem. We hebben toen 2 weken lang PA50THOR mogen gebruiken. Van het AT kregen we alleen een brief met de tekst.
beste,..., hierbij verleent het AT de vergunninghouders van pi4tue toestemming om van ... tot ... gebruik te maken van de roepletters pa50thor volgens de voorschriften die horen bij de verenigingsvergunning... met vriendelijke groet.....

weet niet of we ook officieel in het callboek hebben gestaan toen. We hebben geen registratie bewijs oid gekregen voor die call.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#6 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#7 Bericht door pd1rh »

Ging een beetje te snel.
Dit las ik onlangs op het cluster:
...
PE7T 3505.2 ZL1AZE3/3 cpi on my 'BKW 0809 15 Dec
SQ7MHN 7087.0 PA08XMASS via DIRECT 0747 15 Dec
PD2VCC 7087.0 PA08XMASS Christmass Special Event Cal 0747 15 Dec
PD2VCC 7087.0 PA08XMASS Special event call 0720 15 Dec
UR5EQF 14071.5 PD4JP tnf for qso 0652 15 Dec
...

Maar als iedereen een call kan aanvragen is hij / zij natuurlijk vrij om hier mee te doen wat hij zij wil. Maar alleen geld vragen zonder route via qsl buro aan te bieden vind ik 'not done'.
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#8 Bericht door Yannick PE2YSB »

ach je hebt zelf de keuze of je geld mee stuurt met een kaart. Wil je niets mee sturen dan stuur je niets mee.

Ik kan wel snappen dat je vraagt aan mensne om voldoende mee te sturen. Het is lastig om honderden kaarten te krijgen met 1 dollar, moreel gezien zul je die beantwoorden maar ondertussen kost het een flinke duit omdat met de huidige koers 1 dollar niet voldoende is.... 2 euro is echter wel erg veel.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#9 Bericht door Ton_O_E »

Ik ga niet betalen voor een qsl-kaart. Je stuurt een kaartje omdat je een mooie/leuke verbinding hebt gemaakt. Als ze mij een kaartje sturen, gaat er een kaartje retour, en andersom. En als ze geen kaartje willen sturen, is het ook goed! Wat in mijn logboek staat, telt voor mij, niet de verzameling kaarten.
Voorheen PA3TON

pd4vdw
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mei 2008, 21:25
Locatie: Helmond

#10 Bericht door pd4vdw »

Het komt nog steeds voor.. gelukkig nog niet tegengekomen dat ik geld moest betalen voor een kaart. Ze krijgen iig van mij gratis een kaartje!
Vraagt u maar :D

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#11 Bericht door PA0ETE »

Ik kan je nog idioter vertellen. PD1ALO heeft een fraaie kaart met een
adelaar erop. Een half jaar of zo geleden zag hij dat zo'n kaart, door hemzelf
ingevuld en wel aan een andere amateur door een Italiaanse meneer als
verzamelaarsobject op eBay te koop werd aangeboden. Als ik me niet vergis
was het minimumbedrag dat je kon bieden 7,95 euro en ging ie
uiteindelijk voor rond de 17,95 naar een Amerikaan. Voor dat bedrag had ie
van mijn (ook niet echt lelijke) kaart een heel stapeltje kunnen krijgen met
iedere tekst in mijn handschrift die ie maar wil. (nou ja, geen niet gemaakte
verbindingen natuurlijk :-) )

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#12 Bericht door vk2gwk »

Jullie daar in Nederland vergeten nog wel eens dat niet ieder land zo'n uitstekend werkende QSL-service heeft via een Bureau zoals in Nederland (en Belgie). Voor de PA's en ON's is het heel makkelijk... je stuurt je kaartjes en ontvangt ze via het bureau.
Al die special event stations geven in negen van de tien gevallen ook aan welke QSL manager er achter zit - en dan kan het makkelijk, via het bureau (tenzij de betreffende amateur geen lid is van een vereniging - maar ja dat zijn voor mij dan ook geen amateurs...)

Maar als je ergens woont waar het bureau minder goed werkt of afwezig is, dan wordt het een kostbare aangelegenheid om kaarten te beantwoorden. En als je dan ook nog een actief DX station bent dat duizenden kaarten uit PA, DL, G en vooral I, W en JA krijgt moet je ook nog stapels kaarten laten drukken......

Ik stuur alleen nog papieren kaarten op uitdrukkelijk - rechtstreeks - verzoek en dan moet er een IRC of tenminste 2 US$ bij zitten.
Bevestiging via eQSL (met AG) en Logbook of the World is bij mij standaard (met "instant upload" naar eQSL en dagelijke update bij LotW)

En.... ik hoef geen kaarten meer - ze barsten bij mij de kast uit. :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pe1goo
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jul 2008, 08:36
Roepletters: pe1goo
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Reactie op vk2gwk

#13 Bericht door pe1goo »

vk2gwk schreef: Je stuurt je kaartjes en ontvangt ze via het bureau.
Al die special event stations geven in negen van de tien gevallen ook aan welke QSL manager er achter zit - en dan kan het makkelijk, via het bureau (tenzij de betreffende amateur geen lid is van een vereniging - maar ja dat zijn voor mij dan ook geen amateurs...)
Pardon, deze opmerking vind ik erg kort door de bocht.
Je bent geen amateur als je geen lid bent van een vereniging voor zendamateurs? In ons geval de Veron of VRZA?
Ik zou best lid willen zijn, doch mijn zwakke financiele positie laat dat niet toe. Ik ben dan wel lid van de BQC, maar die hebben geen qsl-bureau :wink: (Hun contributie is ook stukken lager dan die van de Veron of VRZA) Wat deze twee verenigingen vragen is ook niet te duur, maar voor iemand als ik, wel veel geld.
Natuurlijk mag je vinden wat je wilt, doch er zijn ook mensen die van een klein inkomen rond moeten zien te komen en daardoor eerder veel aan zelfbouw (moeten) doen. Indien ze daar de mogelijkheid voor hebben en met de radiohobby aktief willen zijn/blijven.

No hate feelings, ik wilde dit alleen even aan je kwijt.

Als ik een verbinding heb gemaakt met mijn BITX en ik krijg daarvoor een kaartje dan krijgen ze er ook eentje voor terug. (Een home-made kaart,)

73
Nick Brok, schrijver van jeugdboeken 12+
--
Uitspraak van Maïra (di manidriaga): "sèi paji sai dia degom wianon fio paji kwieimin si anrien est toia sèi si doika!" = "Om je op dat riskante punt uit je concentratie te halen is vragen om moeilijkheden!"

PD2VCC
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:46
Locatie: Veghel

#14 Bericht door PD2VCC »

Beste mede amateurs

Ik ben diegene die achter de Special Event Call PA08XMASS zit.
Waarom DEZE call? Gewoon om dat het een leuke aanleiding is om elkaar oprecht het beste te wensen.

Deze Call is officieel aangevraagd bij het AT en is dus GEEN piraten call.

De reden dat ik heb besloten zo als de meeste niet gesponsorde calls om 3$ te vragen is enkel als bijdragen in de kosten om dat het altijd meer gaat kosten dan dat het op leverd. Ik heb tot nu toe 9 kaarten binnen van div stations en veel meer als 20 kaarten verwacht ik zeker niet. Als je bedenkt dat je minimaal 500 kaarten moet laten drukken bij Max wat ongeveer 75 euro kost en dan nog de postzegels van ruw geschat ,85 cent dan kunnen jullie wel uitrekenen hoeveel ik er bij moet leggen.

Het draaien van een special call is voor mij gewoon iets leuks een toevoeging binnen de hobby en volledig legaal en voor elke gelicenceerde amateur mogelijk.

Beste mede amateurs als jullie nog vragen hebben hoor ik het wel. Met vriendelijke groet en aller beste wensen voor 2009 met veel geluk en liefde toegewenst

Clemens PD2VCC

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#15 Bericht door Steef »

Best Clemens PD2VCC,

Deze call kan jij onmogelijk zelf aangevraagd hebben!

En wanneer jij deze call thuis zonder begeleiding gebruikt ben je helemaal fout bezig.

En als je hier dat dan ook nog opschrijft, heb je niet helemaal door hoe het werkt denk ik.

En 500 kaarten voor 20 verbindingen lijk mij ook niet logies.

Vertel eens wat er echt achter zit.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie