Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#31 Bericht door PA0ETE »

Ik ben er zelf voor dat tiny houses net zolang blijven staan als andere woningen. De praktijk is echter dat gemeenten de ontwikkeling meestal als experimenteel zien en de grond voor 10 jaar beschikbaar stellen. Nijkerk is daarin een uitzondering. Ik weet niet 100% zeker, maar ik dacht dat daar geen limiet van 10 jaar was. Maar de huizen zijn daar ook gebouwd voor een woningcorporatie en in opdracht van de gemeente. Dat is een vrij zeldzame constructie.

Je ziet echter allerlei vormen verschijnen. In de VS verschillend van hier. In de VS is bijv. voor een woonhuis een douche en toilet niet verplicht als het tiny house op een erf staat van een woning die dat wel heeft. Veel kinderen gaan daar voorlopig bij hun ouders op het erf wonen. In het noorden van het land zie je ook vaak vergelijkbare dingen. Of een student uit Groningen die bij een boer weet te bepleiten dat hij daar op het erf mag staan als vakantiewoning. Ook zijn er nog terreinen die ooit gekraakt zijn, en dat nog steeds zijn waar nu parkjes met tiny houses verschijnen, half legaal, maar vaak wel met riolering en waterleiding en als mensen dat niet zelf opwekken ook stroom.

Ik snap het probleem niet zo Wim. Niemand zegt dat dit de ultieme oplossing is. Een flink deel van de tiny house-bezitters behoren helemaal niet tot een probleemgroep, maar zijn vooral fan van tiny houses en de beweging daaromheen. En het is nog steeds in hoge mate een experiment. Als het uitdeindelijk niet werkt, of in de meeste gevallen niet werkt, dan verdwijnt het ook vanzelf weer als een rage of een modegril uit het verleden. Zeggen ze later "moet je die postmoderne hippies daar zien in hun dwaling waarvan ze dachten dat ze er konden wonen". En als het wel werkt, is er een mooie oplossing uit het experiment naar voren gekomen.

Veel tiny house-bezitters in de VS hebben bijvoorbeeld (zo bleek een paar jaar geleden) behalve het tiny house ook nog veel van hun oude boedel in een opslagbox staan. De meesten daarvan wilden dat graag geheim houden. Nou, ik heb een groot huis en ik heb een opslagbox. Ik denk niet dat ik die wegdoe hoor. De opslagbox die ik heb is in de winter verwarmd zelfs, maar je kunt er toch niet wonen :) Maar ik ben ook niet echt van de "movement", van minder spullen kopen vanwege het minder spullen kopen. In je tiny house moet je vanzelf minder kopen, anders heb je geen ruimte. Maar voor mij is dat een bijverschijnsel. Ik vind vooral die kleine huisjes (letterlijk) met hun slimme mogelijkheden erg leuk. Daar wil ik graag wat mee gaan doen, en misschien ook wel erin wonen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie