Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere radi

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#16 Bericht door Yannick PE2YSB »

Het is natuurlijk ook ter bescherming van ons zelf.
Je wil ook niet dat een taxibedrijf al zijn chauffeurs het zendamateur examen laat afleggen en vervolgens ritten gaat aansturen via een amateur repeater.
Dat zou waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn dan een eigen vergunning + apparatuur
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#17 Bericht door PA3DJS »

Eens met Yannick, vanwege dat dit goedkoper gaat zijn (jouw taxivoorbeeld) krijgen onze amateurfrequenties in de praktijk dan heel snel de status "professioneel", en is het voor de amateurs snel afgelopen. Later wordt dat nieuwe gebruik dan even geformaliseerd (vanwege het maatschappelijk belang dan).

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#18 Bericht door ON7RA »

PA3DJS schreef
Het is in mijn ogen ontzettend krom geformuleerd door het BIPT en voor een niet ingewijde niet te begrijpen.

Als ik zie wat er geschreven staat bij het bipt op de vraag in mijn openingspost, dan concludeer ik daaruit, dat ik enkel over technische onderzoeken en daar bijhorende zaken mag praten.
Dat ik enkel versleutelde berichten mag verzenden, indien ik een vergunning heb voor een onbemand station (repeater) of ander onbemand of automatisch station!
Dat ik, als ik mee doe aan een oefening georganiseerd door een Belgische nooddienst, ik dan enkel mag communiceren over onderwerpen in verband met deze oefeningen etc.

En zoals PA3DJS al schreef:
De tekst van het BIPT is volgens mij niet helemaal in overeenstemming met jullie Wet:
'Art. 19. De vergunninghouder kan een amateurstation gebruiken voor het doen van technische onderzoeken, alsmede voor het in verstaanbare taal, tekst of beeld uitwisselen van berichten met betrekking tot technische onderzoeken en voor berichten van persoonlijke aard waarvoor, uit hoofde van hun onbelangrijkheid, het gebruik van de telecommunicatie-infrastructuren niet vereist is."

Helemaal akkoord met PA3DJS, Zo gaat dat hier in Absurdistan, alles wordt zo danig geformuleerd dat de ene tekst de andere tegen spreekt, en men op den duur zelf niet meer weet, wat wel en niet mag.

((In verstaanbare taal))
dat ze dit eerst maar eens doen bij de bevoegde diensten, alles in verstaanbare taal neer schrijven, zodat iedereen het begrijpen kan!

O ja, onder welke noemer valt contesting?
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#19 Bericht door PA2EFR »

Technisch onderzoek: je probeert te onderzoeken hoe sterk en verstaanbaar je binnenkomt bij het tegenstation.
Dat wordt bevestigd door diens rapport.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#20 Bericht door PA1FOX »

PA2EFR schreef:Technisch onderzoek: je probeert te onderzoeken hoe sterk en verstaanbaar je binnenkomt bij het tegenstation.
Dat wordt bevestigd door diens rapport.

En dat is dan altijd 5-9?

Vreemd onderzoek.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#21 Bericht door on4avt »

Het was zelfs zo,dat vroeger je zodanig je radio station moest opgesteld hebben ,dat er niemand kon meeluisteren. vandaar dat we allemaal een radfio kamer hebben/hadden. de shack.


Om maar een voorbeeld te geven van hoe het in Belgie toegaat soms.
Of topic, corona maatregelen in Belgie. Je mag naar een park, je mag naar een winkel, en je mag een ijsje kopen.Maar je mag niet naar een winkel om broodjes ,die gaan opeten in een park en op de terug weg een ijsje eten! Want dan is het een dag uitstap en dat mag dus niet. Snap je het een beetje?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#22 Bericht door PA3DAT »

PA1FOX schreef:
PA2EFR schreef:Technisch onderzoek: je probeert te onderzoeken hoe sterk en verstaanbaar je binnenkomt bij het tegenstation.
Dat wordt bevestigd door diens rapport.
En dat is dan altijd 5-9?
Vreemd onderzoek.
Nee, je onderzoekt óf je daar wel binnenkomt. Het tegenstations kan dan zeggen: "hé, je slaat hier de meter krom in de hoek!" of bijvoorbeeld: "Ik hoor dat er iets in zit, maar ik versta er vrijwel NIETS van!"
Wát het tegenstation ook zegt, dat maakt eigenlijk niet uit. Want ze hebben er een eenvoudige code voor bedacht: 59.

En wanneer het lijkt, let wel: lijkt of er pieptonen op het signaal zitten, dan geef je de code 599!

Makkie toch, zulke onderzoekingen? :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#23 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik geloof die 59 wel.
Zelf werk ik veel QRP, vanmiddag ook het vermogen van mijn set dicht gedraaid. Ik kreeg een keer 56, en een ander station gaf me 57. Op moment dat je een zwakker signaal hebt nemen mensen wel de moeite je een echt rapport te geven. Daarnaast wil ik dus wel geloven dat zodra je boven de 10 watt komt het altijd wel 59 zal zijn. Q
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Cappeken
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 nov 2020, 22:03

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#24 Bericht door Cappeken »

ik heb teksten gelezen, en ja, je moogt niet over koetjes en kalfjes klappen.
Al hoor ik dat wel soms op een clubfrequentie, in een ronde zoals ze hier zeggen.
Waar ik naartoe wil, is het niet daarvoor dat CB uit de lucht gestampt is, daar mag je wel met beperkt vermogen praten over koetjes en kalfjes.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#25 Bericht door PE1PQX »

Yannick PE2YSB schreef:Het is natuurlijk ook ter bescherming van ons zelf.
Je wil ook niet dat een taxibedrijf al zijn chauffeurs het zendamateur examen laat afleggen en vervolgens ritten gaat aansturen via een amateur repeater.
Dat zou waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn dan een eigen vergunning + apparatuur
Even offt-topic over de taxi sector.

Ik ben daarin zelf werkzaam als chauffeur. Geen enkele taxi heeft nog een condor mobilofoon ingebouwd. Het aansturen van de wagens gaat geheel via het 4G net digitaal vanuit één centraal punt van die taxi bedrijf.
De ritten worden digitaal geadministreerd, zo ook de rij- en rust tijden van de chauffeur. Google eens op BCT/Boordcomputer Taxi (https://nl.wikipedia.org/wiki/Boordcomputer_taxi om een link te geven). Iedere chauffeur dient dus in het bezit te zijn van een Chauffeurskaart BCT.

Terug on topic.

De regelgeving in de Europese landen verschillen enorm en dat maakt het er niet eenvoudiger om, denk aan bijvoorbeeld vakanties en je neemt je spulletjes mee. Hoezo één Europa??
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#26 Bericht door PA0ETE »

Het is wel goed dat die verschillen er zijn. Anders krijg je bijv. dat Duitsland niet wil dat Novices op 40 m werken, en Nederland niet dat ze op 80 meter werken. Vervolgens moet er een compromis komen, en dat kon wel eens minder zijn dan dat het in beide landen nu is. En dan zijn er nog landen waarmee hier ook over gepraat wordt als Rusland die heel veel dingen die wij nu hebben eigenlijk niet wil. Onze registratie mogen we ook daar gebruiken. Ik denk dat iedereen daar slechter wordt.

Ik heb nog een concreet voorbeeld over iets dat hier ook boven stond. Een jaar of wat geleden had ik een 70 MHz-apparaat waarin een scrambler zat, zoals de politie die in de jaren 70 gebruikte om de uitzendingen te versleutelen. Je mag die niet gebruiken om je uitzending minder makkelijk te beluisteren te maken. Maar een amateur die ik sprak had dezelfde zendontvanger met dezelfde scrambler. We wilden wel eens weten of je met scrambler minder ver kwam dan zonder scrambler. Dat mag in Nederland. Als je je call maar zegt met de scrambler uitgeschakeld en het doel mag niet het versluieren van de uitzending zijn.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat AT in Nederland en BIPT in België ongetwijfeld hetzelfde, ons ook een hoeveelheid vertrouwen schenkt in hoe we omgaan met al die dingen die we gewoon mogen. En inderdaad je kunt ook heel slechte dingen doen met de technische kennis die we door onze hobby opdoen. De overheid vertrouwt dat we daar netjes mee omgaan, en dat doen de meeste amateurs ook.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#27 Bericht door elsinga »

Dat van die scrambler vind ik wel interessant. Ik demonstreer heel soms nog wel eens het gebruik van encryptie op DMR aan iemand anders. Iets met 2 porto's en een scanner en dan verschil laten horen tussen analoog, dmr zonder en dmr met encryptie. Uiteraard netjes rondom de korte (enkele seconden) uitzending met encryptie analoog/dmr zonder encryptie mijn call noemen. Ik had het idee dat dit op het randje was, maar kennelijk voldoet dat nog aan de regels. Goed om te weten.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#28 Bericht door PA3CQN »

PE1PQX schreef: De regelgeving in de Europese landen verschillen enorm en dat maakt het er niet eenvoudiger om, denk aan bijvoorbeeld vakanties en je neemt je spulletjes mee. Hoezo één Europa??
Beetje off-topic.
Wat is het probleem? Het hele aantrekkelijke van vakantie is dat je naar een ander land/cultuur/regelgeving/moraal gaat. Als het overal hetzelfde is kun je net zo goed thuis blijven toch? Ik begrijp echt niet waarom mensen willen dat het overal hetzelfde is, dat is oer-saai.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#29 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Dat van die scrambler vind ik wel interessant. Ik demonstreer heel soms nog wel eens het gebruik van encryptie op DMR aan iemand anders. Iets met 2 porto's en een scanner en dan verschil laten horen tussen analoog, dmr zonder en dmr met encryptie. Uiteraard netjes rondom de korte (enkele seconden) uitzending met encryptie analoog/dmr zonder encryptie mijn call noemen. Ik had het idee dat dit op het randje was, maar kennelijk voldoet dat nog aan de regels. Goed om te weten.
Waar het om gaat is dat wij als amateurs proeven doen. Dat is onze, zeg maar core-business. Dat een flink deel van de amateurs vooral ook gezellige praatjes houdt is in orde, maar de reden dat de hobby er (nog) is zijn de proeven en de experimenten.

De reden dat wat wij met de scrambler deden in orde is, dat is dat wij in Nederland (het mag niet in alle landenl) ook een fantasiemodulatiesoort zelf mogen uitvinden die verder niemand kent. En daarmee mogen we ook experimenteren. Zo'n test met zo'n scrambler is als je kijkt hoe ver je er mee kunt komen niets anders dan zo'n modulatiesoort die bij anderen niet (zo) bekend is.

Zodra (als er gecontroleerd wordt) duidelijk wordt dat het doel van die ¨fantasiemodulatie" is om ervoor te zorgen dat je vrijuit over dingen kunt praten waar je anders op een amateurband niet over zou beginnen ben je ongetwijfeld in overtreding.

Mij lijkt dat zo'n test met twee porto's nooit versluiering kan betreffen. Ik ga er tenminste van uit dat jullie redelijk dicht bij mekaar staan en dingen roepen als "test, werkt dit?" en geen staatsgeheimen op die manier uitzenden. :-) Als je een test doet, en je roept dingen die die test betreffen dan kan het doel van zo'n uitzending toch ook nooit zijn dat je de informatie wilt versluieren? In tegendeel je wilt als amateur aan iemand (waarschijnlijk ook nog een mede-amateur) die geïnteresseerd is uitleggen hoe de technologie werkt. En ook dat behoort tot de core-business van de zendhobby. Dat je door die experimenten je kennis van de techniek vergroot.

pd2ez
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jun 2009, 16:44

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#30 Bericht door pd2ez »

sry heren, wat een geneuzel over wat in on en pa wel en niet mag ga verbindingen maken in welke mode dan ook en werk mee aan het beschermen/behouden van de amateurfrequenties zeker boven 430 MHz die staan al jaren onder druk wat we hebben moeten we proberen te behouden.
73 pd2ez

Plaats reactie