Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#1 Bericht door PA0AA »

Nu we al weer een tijdje opgehokt zitten, heeft de XYL het idee opgevat om eens flink de bezem door het huishouden te halen ( figuurlijk dan ) en op te gaan ruimen,
te meer daar we binnen niet onafzienbare tijd gaan verhuizen van een QTH van 115 m2 naar eentje van 90 m2.
Dus even rigoreus opruimen, en weg gooien..... :(

Wat nu ook ter sprake komt zijn de drie verhuisdozen vol foto albums van de afgelopen veertig, vijftig jaar, welke nu in de container terecht lijken te komen. :cry:
Volgens haar hebben we er de laatste tien, vijftien jaar niet meer naar gekeken, dus weg ermee.
Als rechtgeaard zendamateur heb ik sowieso nogal eens problemen, zodra het op weg gooien aankomt, maar dit vind ik toch wel zonde.
Nu vraag ik me af, ( en professor Google kan me niet aan het antwoord helpen, helaas )

Bestaat er in Nederland een "Algemeen Historisch Museum" waar dit soort zaken bewaard worden voor het nageslacht ?
Ik kan me voorstellen, dat het op dit moment nog niet zo heel erg interessant is, maar als het over zo'n honderd of tweehonderd jaar nog eens uit een
museumarchief te voorschijn komt, dan levert het een leuk beeld op, hoe de gewone burgerij in 1960 t/m 1990 leefde.
Bovendien, je ziet nu al, dat er nagenoeg geen fysieke foto's meer gemaakt worden, dus over twintig jaar weet niemand meer wat een fototoestel is.
Stel je voor, dat we een paar verhuisdozen met foto albums zouden hebben met het leven in de 16e of 17e eeuw, dat zou toch leuk zijn ?
Nu heb je alleen maar een paar oude meesters, welke in het Rijksmuseum hangen, om te zien hoe het vroeger was.
Wat vinden jullie ervan, zou er nog een museum(pje) of een verzamelaar zijn, die dit ( gratis ) wil hebben ?
NB. Ook thuis bezorgen is mogelijk..... ( ook gratis )
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

73, René, PA0AA, ( voorheen PA0RNI ).

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#2 Bericht door PD1JAP »

PA0AA schreef: Wat nu ook ter sprake komt zijn de drie verhuisdozen vol foto albums van de afgelopen veertig, vijftig jaar, welke nu in de container terecht lijken te komen. :cry:
Volgens haar hebben we er de laatste tien, vijftien jaar niet meer naar gekeken, dus weg ermee.
NIET WEGGOOIEN. God verhoedde het maar je weet maar nooit. Fotoalbums zijn GOUD waar wanneer een van de eigenaren dementie krijgt. De waardeloze fotoalbum worden dan opeens een zeer waardevol gereedschap om nog samen te kunnen zijn!

Doe jezelf en je partner een plezier, bewaar ze op een of andere manier. Mocht je toch moeten selecteren kies dan voor de oudste.
Hopelijk hebben jullie ze niet nodig.

Blijf gezond, 73,
John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#3 Bericht door PA4WK »

Hallo René,
ik zou ze (een selectie) inscannen.
Is natuurlijk wel veel werk maar naar mijn idee wel de moeite waard.
Mijn zwager heeft enige jaren geleden al zijn oude 8mm films en dia's gedigitaliseerd, is erg leuk geworden.
73 Wim.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#4 Bericht door pa3dsc »

En je na geslacht Neven nichten ?
Is er een familie lid geintresseerd in genealogie?

Mocht er een instantie geintresseerd zijn dan ook met verhaal beschrijving wie wat waar wanneer?

https://historisch-amersfoort.nl/
https://ontdekjouwverhaal.nl/
https://museumconsulenten.nl/
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#5 Bericht door pc1mb »

Die foto's zijn vast niet genomen met de intentie er een geschiedenisboek van te maken. Of ze dus meer het bewaren waard zijn dan de dozen vol die tegenwoordig nog bij heel veel mensen op zolder staan, kun je je afvragen.

Ik zou zeggen sluit een compromis, bewaar één doos foto's waar je het meest blij van wordt, en laat je schuldgevoel voor het wegdoen van de rest varen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#6 Bericht door pc1mb »

Er zijn trouwens al instanties bezig met archieven aanleggen, en die hebben nu nog meer dan genoeg aanbod. Je hoeft je dus niet verantwoordelijk te voelen om iets veilig te stellen voor volgende generaties.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#7 Bericht door PA2RU »

Papieren foto's zou ik ook niet wegdoen : heb hier een doos vol en daar staan mensen op die al een tijdje niet meer leven maar me nog altijd erg dierbaar zijn.
Ik ben dan wel een grote kerel en zie er misschien grof uit maar als ik ze weer onder ogen krijg dan kraakt m'n hart toch wel..
Inscannen is wel een goed idee..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#8 Bericht door Hans PE1KWH »

Het is mijn ervaring dat papieren foto's inderdaad ergens liggen en niet meer bekeken worden, zo ook dat toch wel prijzige trouwfotoboek....

Wat ik zelf wel merk dat ik zo af en toe een afbeelding op mijn opslag harddisk zoek en dan een map met digitale foto's weer eens door kijk.
Zijn ook zeker niet geschikt voor welk museum dan ook maar je haalt toch ff de herinnering terug.

Mijn advies : (laten) scannen en een harddisk/dvd inrichten waar je makkelijk vanaf je pc bij kunt.
Maak er dan wel een backup van mocht die ene drager per ongeluk een keer sneuvelen.....

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#9 Bericht door pa3dsc »

Ik zou niet voor een DVD CD o.i.d. gaan.
Tegen die ijd dat je de fotos wilt gaan bekijken is de DVD of CD niet meer te lezen.
Of door de techniek achterhaald of onleesbaar geworden
denk aan floppy , cassetespeler
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#10 Bericht door pe1br »

Als het uit kan zou ik eens kijken naar een Citybox, die heb je al vanaf 1m3 voor een redelijke prijs.
Daar kun je dan de meest dierbare spullen opbergen die je niet meer thuis wilt bewaren maar ook niet weg wilt gooien.
Groot spul gewoon weggooien maar voor dit soort dingen zeker de moeite waard.
https://www.shurgard.nl/city-box?view=map

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#11 Bericht door pc1mb »

Pas geleden een verzameling gebrande cd's uitgesorteerd uit de begintijd, we spreken dus 20-25 jaar oud. Zonder uitzondering 100% leesbaar, honderden stuks. Zelfs een paar totaal verkleurde exemplaren die lang in de zon gelegen hadden. Slechts twee mishandelde dvd's onleesbaar, maar dat kunnen ook brandfouten geweest zijn. Voorzichtig behandelen en niet in de zon bewaren, dan gaan ze lang mee. Veel betrouwbaarder dan magnetische media.

Niettemin qua capaciteit wel totaal achterhaald natuurlijk. Tegenwoordig past een doos vol dvd's op één externe schijf. Specifieke backup media gaan rap de dino achterna. Voor langdurig bewaren zou ik er dus nú niet meer voor kiezen.

Externe harde schijven is wat nu de klok slaat. Vereist wel enige aandacht om back-ups te maken. In die zin is een dvd makkelijker: je gooit de oude pas weg als de nieuwe OK is. Met externe schijf kan het je gebeuren dat je zowel de backup als het origineel verspeelt, als je een defect origineel probeert te kopiëren en daarmee de oude, goede backup overschrijft. Twee externe schijven afwisselen is dan beter.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#12 Bericht door pe5t »

"Ontspullen" heet dit gedoe.
Laat je hierbij inspireren door opruimgoeroe Marie Kondo, zie het web.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#13 Bericht door PA3HMP »

daar is een oplossing voor, schat wil jij die fotoboeken weggooien scan ze dan eerst allemaal in, daar staat de scanner, ik denk dat ze dan snel ophoud met zeuren :mrgreen:

op een of andere manier hebben vrouwen vaak iets van ah dat heeft voor mij geen waarde dus gooi maar weg maar oh wee als je iets zegt over hun schoenen verzameling of verzameling oude boeken waar ze al 20 jaar niet meer in gekeken heeft :mrgreen:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#14 Bericht door pc1mb »

pe5t schreef:"Ontspullen" heet dit gedoe.
Laat je hierbij inspireren door opruimgoeroe Marie Kondo, zie het web.
Eens. Bewaar waar je echt blij van wordt. Niet wat je je alleen maar verplicht voelt te bewaren om watvoor reden dan ook.

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Spullen opruimen en weg gooien, of toch niet ?

#15 Bericht door PA3FQS »

Je eigen geschiedenis weggooien? :shock:
Misschien juist leuk nu jullie toch opgehokt zitten om die fotoalbums
weer eens te gaan bekijken

Plaats reactie