Corona Virus.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#121 Bericht door PA0ETE »

PA2RU schreef:Ik denk dat het werkelijke aantal doden en besmettingen onduidelijk blijft..
Mensen die niet in het ziekenhuis belanden en thuis sterven worden er niet op getest dus werkelijke aantallen zijn speculatief.
In meerdere landen blijkt dat 20% van de geteste besmettingen uit de algemene populatie waarschijnlijk in het ziekenhuis belandt.

Momenteel wordt in Nederland alleen getest als je in het ziekenhuis komt, dus zou je dan zeggen dat het werkelijke aantal patiënten ongeveer vijf maal zoveel zou moeten zijn als het aantal dat er uit de tests tevoorschijn komt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#122 Bericht door PA3DJS »

Die 20% ziekenhuisopname is nog steeds een raadsel voor mij als ik kijk naar de data van het RIVM en GGD (zie link in eerdere bijdrage van mij).

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#123 Bericht door PA3DJS »

PA2RU schreef:Ik denk dat het werkelijke aantal doden en besmettingen onduidelijk blijft..
Mensen die niet in het ziekenhuis belanden en thuis sterven worden er niet op getest dus werkelijke aantallen zijn speculatief.
Zo sta ik er ook in. Pas aan het eind van deze uitbraak kan men een schatting doen aan de hand van bijvoorbeeld oversterfte.
Het verloop van diverse curves als functie van de tijd geeft wel aan waar wij zitten in de uitbraak ten opzichte van andere landen met soorgelijke maatregelen als bij ons. Op grond van die curves, zegt mijn water dat we nog veel meer overlijdens krijgen.

Ik pak doorgaans deze (dan hoef ik het zelf niet meer bij te houden):
https://twitter.com/Datagraver/status/1 ... 33/photo/2
en dan de grafiek die het aantal doden/1M inwoners aangeeft.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Corona Virus.

#124 Bericht door PA2S »

Wordt het niet eens tijd dat we dingen eens gaan relativeren? Al die bangmakerij, is dat nodig?

Bijgaande grafiek is zojuist gemaakt met CSB statline, je ziet het aantal overledenen per week. De uitschieters omlaag komen omdat er gebroken weken zijn rond de jaarwisseling (minder dagen).

Twee jaar geleden was er een flinke griepgolf, de zogeheten oversterfte was ongeveer 9.500. Waar staan we nu? Voor alle duidelijkheid: de CBS cijfers betreffen alle overledenen (griep of geen griep dus). Dus geen enkele invloed van wel of niet gemeten o.i.d. maar gewoon de aangiften op het gemeentehuis.

Tot nu toe oogt de grafiek als een doorsnee winter. Waarom al die absurde maatregelen? RIVM kwam nu me het verhaal dat de voorspellingen niet uitkwamen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ontken niet dat het bestaat en ook niet dat er slachtoffers zijn, hoe triest ook voor de betrokkenen, maar is het niet allemaal erg irrationeel? Ook hoor je niemand zeggen dat dit weer een nieuwe financiële bailout is, waarvoor we weer met zijn allen opdraaien. Na 2008 is alles elleen nog maar veel erger geworden. Het moest wel afstorten. Of is het virus een smoes die nu erg goed uitkomt?

Een ding is wel zeker: de natuur is de grote winnaar. Ik hoop dat mensen dat gaan beseffen en er nu echt wat aan gaan doen. Dan heeft het nog enig nut gehad.

Maar ik vrees dat de economische impact veel meer (gezondheids-)schade gaat opleveren. Ook bij mensen die goed gezond zijn.
Bijlagen
CBS_Sterfte_1995_2020.png

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Corona Virus.

#125 Bericht door on4avt »

PA2S schreef:Wordt het niet eens tijd dat we dingen eens gaan relativeren? Al die bangmakerij, is dat nodig?

Bijgaande grafiek is zojuist gemaakt met CSB statline, je ziet het aantal overledenen per week. De uitschieters omlaag komen omdat er gebroken weken zijn rond de jaarwisseling (minder dagen).

Twee jaar geleden was er een flinke griepgolf, de zogeheten oversterfte was ongeveer 9.500. Waar staan we nu? Voor alle duidelijkheid: de CBS cijfers betreffen alle overledenen (griep of geen griep dus). Dus geen enkele invloed van wel of niet gemeten o.i.d. maar gewoon de aangiften op het gemeentehuis.

Tot nu toe oogt de grafiek als een doorsnee winter. Waarom al die absurde maatregelen? RIVM kwam nu me het verhaal dat de voorspellingen niet uitkwamen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ontken niet dat het bestaat en ook niet dat er slachtoffers zijn, hoe triest ook voor de betrokkenen, maar is het niet allemaal erg irrationeel? Ook hoor je niemand zeggen dat dit weer een nieuwe financiële bailout is, waarvoor we weer met zijn allen opdraaien. Na 2008 is alles elleen nog maar veel erger geworden. Het moest wel afstorten. Of is het virus een smoes die nu erg goed uitkomt?

Een ding is wel zeker: de natuur is de grote winnaar. Ik hoop dat mensen dat gaan beseffen en er nu echt wat aan gaan doen. Dan heeft het nog enig nut gehad.

Maar ik vrees dat de economische impact veel meer (gezondheids-)schade gaat opleveren. Ook bij mensen die goed gezond zijn.
Ik denk dat je nog grote ogen gaat opzetten de volgende maanden en jaren!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#126 Bericht door PA3DJS »

@PA2S:
Die 2018 griep was mij bekend (zie mijn bijdrage van 30 maart 2020, 18:00), maar wat als we nu niets doen? Ik vrees dat ziekenhuizen dan niet meer bereikbaar zijn. Dit vanwege de zieken en doden die voor de ingang liggen. Mocht je hulp nodig hebben, ben je niet fit genoeg meer om over die stapel heen te klimmen.

Toen China doe boel op slot gooide, was het voor mij echt duidelijk. Dit doet men niet als het een gewone griep is.

Je kunt er als maatschappij voor kiezen om gewoon lekker door te blijven leven, maar dan moet je ook niet zeuren als er mensen om je heen omvallen (en eventueel jezelf) en je tuuut-tuuut-tuuut hoort als je de huisarts of HAP wilt bellen omdat je naar lucht zit/ligt te happen.

Als je longen het niet goed meer doen en het is niet meer te redden, mag je blij zijn dat er een verpleegkundige of arts in de buurt is die wat met morfine en/of midazolam kan. Die persoon is er wellicht niet als je heel veel zieken tegelijkertijd krijgt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#127 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef:Die 20% ziekenhuisopname is nog steeds een raadsel voor mij als ik kijk naar de data van het RIVM en GGD (zie link in eerdere bijdrage van mij).
Die data werkt sterk af van wat ik aan buitenlandse informatie aantref. Ik wil niet zeggen dat het niet klopt, maar het is zeker anders. Ik weet gewoon niet wat er aan die verschillen ten grondslag ligt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#128 Bericht door PA0ETE »

Ik doe niet aan bangmakerij. Ik heb hierboven gesteld dat het ongeveer tweemaal zoveel doden oplevert als een zware influenza. Ik denk dat dat de boel kan relativeren.

Het verschil met influenza is, dat er daar een vaccinatie mogelijk is, en dat zonder voldoende IC-bedden er bij corona heel veel meer mensen zullen doodgaan. Ook jonge, gezonde mensen. Dat is de reden dat we thuis zitten.

Geen reden voor angst. 1x een drukke weg oversteken terwijl je meer aandacht hebt voor je smartphone dan voor het verkeer levert een individu een grotere kans op ellende dan deze hele pandemie.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#129 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef:
PA3DJS schreef:Die 20% ziekenhuisopname is nog steeds een raadsel voor mij als ik kijk naar de data van het RIVM en GGD (zie link in eerdere bijdrage van mij).
Die data werkt sterk af van wat ik aan buitenlandse informatie aantref. Ik wil niet zeggen dat het niet klopt, maar het is zeker anders. Ik weet gewoon niet wat er aan die verschillen ten grondslag ligt.
Die 20% is het getal dat jij noemt in jouw bijdrage van 30 maart 2020, 15:07 ("Het is namelijk vrij zeker zo dat 20% van de mensen die besmet raken in het ziekenhuis belanden.").

Of bedoel jij dat het RIVM en GGD het dan een factor 5 mis hebben? Als je een bron hebt waaruit de 20% opnames voor het daadwerklijk aantal besmettingen blijkt, en die je naar de NL situatie kunt vertalen, hoor ik het graag. Zoals reeds gezegd, als het 20% blijkt, is het aantal daadwerkelijk besmettingen bijzonder laag, of het aantal gerapporteerde ziekenhuisopnames zit flink mis.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#130 Bericht door PA0ETE »

Bijv. in de tabel van het Amerikaanse CDC (die ik hiervoor niet gezien heb) van afgelopen week, met betrekking tot patiënten in de VS: 20,7 tot 31,4 van de besmettingen over alle leeftijden heeft hospitalisatie nodig. Het onderzoek betrof 2449 positief getesten.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6912e2.htm

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#131 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef:Bijv. in de tabel van het Amerikaanse CDC (die ik hiervoor niet gezien heb) van afgelopen week, met betrekking tot patiënten in de VS: 20,7 tot 31,4 van de besmettingen over alle leeftijden heeft hospitalisatie nodig. Het onderzoek betrof 2449 positief getesten.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6912e2.htm
Die percentages in jouw document zijn voor het aantal gerapporteerde gevallen (reported COVID-19 cases), dus niet voor het aantal personen dat besmet raakt. Het aantal personen dat in de US besmet raakt ligt, net als bij ons, echt hoger dan het aantal gerapporteerde gevallen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#132 Bericht door PA0ETE »

Er is zoveel onzeker. Ik ga alleen af op cijfers, niet op schattingen. Dat is de enige manier om houvast te behouden. Dit is bovendien niet de enige bron voor die 20%. Er is een kans dat het klopt, en er is een kans dat het niet klopt inderdaad. En zelfs hoe groot die kans is, dat is onzeker.

Ik kan en moet niets publiceren op het gebied van speculatie. Natuurlijk moet je de onzekerheid van ALLE cijfers benadrukken. Ik kan wel gaan schrijven "het is 40 keer zoveel" of dat het vier keer zoveel is, maar op welk glad ijs moet ik dat dan baseren?

Ik weet dit getal uit meerdere bronnen, ook bronnen die dat met extrapolatie hebben benaderd. En deze site meldt dat het ook 30% kanzijn.

De cijfers zijn het enige houvast dat we hebben. En ja, die cijfers zijn deels gebaseerd op drijfzand, dat geldt voor nagenoeg alle cijfers. Maar ja, iets anders is er niet.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#133 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef:Er is zoveel onzeker. Ik ga alleen af op cijfers, niet op schattingen. Dat is de enige manier om houvast te behouden. Dit is bovendien niet de enige bron voor die 20%. Er is een kans dat het klopt, en er is een kans dat het niet klopt inderdaad. En zelfs hoe groot die kans is, dat is onzeker.

Ik kan en moet niets publiceren op het gebied van speculatie. Natuurlijk moet je de onzekerheid van ALLE cijfers benadrukken. Ik kan wel gaan schrijven "het is 40 keer zoveel" of dat het vier keer zoveel is, maar op welk glad ijs moet ik dat dan baseren?

Ik weet dit getal uit meerdere bronnen, ook bronnen die dat met extrapolatie hebben benaderd. En deze site meldt dat het ook 30% kanzijn.

De cijfers zijn het enige houvast dat we hebben. En ja, die cijfers zijn deels gebaseerd op drijfzand, dat geldt voor nagenoeg alle cijfers. Maar ja, iets anders is er niet.
Je geeft aan "vrijwel zeker". Dat was voor mij de reden om te vragen naar een bron, omdat ik op grond van RIVM en GGD, en andere media, op een veel lager percentage kom. Ik wil dan graag weten waar die grote verschillen vandaan komen.

Je gooit nu gewoon twee begrippen door elkaar: "aantal gerapporteerde (dus geteste) besmettingen" vs "besmette personen". Jouw 20% uitspraak heeft betrekking op het aantal besmette personen, maar je gebruikt het "aantal gerapporteerde besmettingen" in het achterliggende rekenwerk. Dan zit je er gewoon naast. Is niet erg, we zijn allemaal mensen.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#134 Bericht door PA0FRI »

PA0ETE schreef:Ik doe niet aan bangmakerij.
Wel of niet douchen?
Bijlagen
Oei.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#135 Bericht door PE1PQX »

Getallen en grafieken zeggen mij niet zo veel... Is slechts data uit het verleden en daar zit geen enkele garantie op.
Het 'hier en nu' is wat belangrijk is.

Verder gaat het hier zijn gangetje. Nog geen ziektegevallen in de familie/schoonfamilie, dus ik klaag nog niet op dat gebied.
Helaas wel nu 2.5 weken thuis, mijn werkgever heeft nu veel minder te doen helaas.
Wel mijn waardering naar hen toe (en naar het uitzendbureau) omdat ik als uitzendkracht nog geen bericht van ontslag heb gekregen. Wel dagelijks op het rooster kijken naar 'wat met ik morgen doen'? Tot nu toe zijn helaas alle ingeplande diensten omgezet naar 'bijzonder verlof'.

Ondertussen druk aan de klus hier thuis. Nu kun je dingen doen die anders bleven liggen tot een vakantie periode.
Mijn vakantie naar Gran Canaria/EA8 heb ik uit voorzorg zelf al uitgesteld naar eind augustus, nog voordat het reisbureau die actie ondernam. (voordeel: langere voorbereiding tijd voor je hobby al daar. Wil een portootje mee nemen, de FT1XDE en wat fotografie spullen)
[mod]naar aanleiding van deze vraag aangaande Wires-x op de Canarische Eilanden even een afsplitsing gemaakt van het stukje over Wires-x repeaters op de Canarische Eilanden[/mod]

En jullie.. Wat doen jullie om de dagen door te komen, behalve je tranceiver aanzetten, DX-en, QSO-en en je bezig houden met corona statistieken ?
(hier staat mijn mast nog niet overeind, dus op dat gebied kan ik even niets doen)

Verder "Stay Safe" en "Stay healthy"
Laatst gewijzigd door PE1PQX op 01 apr 2020, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie