Radio Noordzee Internationaal

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hi Juul,

Ik denk dat die FM zender redelijk serieus was bedoeld. Hij werd samen met de MG zender aan Strengholt verhuurd. Maar het stelde qua bereik niet zo veel voor. De zender was van Rohde en Schwartz en kon 1000 Watt leveren. Een echt goede foto heb ik niet maar op foto zender 1 zie je links de toen al stokoude Bown Boveri KG zender die op 6205 kHz stond. Daarnaast twee glazen deuren met daarboven zes meters. Dat is de FM zender. Daarnaast een RCA op 9935 kHz.
Foto 1
zender 1.jpg

Op foto zender 2 de hele zaak van de andere kant met links een deel van de MG zender.

foto 2
zender 2.jpg

Het FM signaal ging naar twee verticale dipolen op de voorste mast. Op foto's uit 1970 staat trouwens een horizontale dipool. Waarom die is vervangen weet ik niet. Die mast was ongeveer 10 meter hoog. Van die dipolen en de voedingskabel weet ik niets dus wat er aan ERP van af kwam is niet duidelijk. Op Mebomast 1 zijn ze goed te zien


foto 3
Mebomast2 kopie.jpg


Dat die FM zender tamelijk serieus was bleek wel toen eind 1972 de blower kapot ging. Een reserve was er niet en dus werd de Nilfisk stofzuiger uit elkaar gehaald en de motor achter de FM zender gehangen. Dat heeft zeker twee weken geduurd.
Op de mast zie een zwarte kabel. Dat is voedingscoax van de inverted V voor de 49 m. Die antenne zie je als de twee dunne strepen bovenaan. Als je inzoomt kan je de aansluiting aardig zien. Op Mebomast 2 de andere kant met halverwege een aan de mast gelaste driehoek. Daar hing de Inverted V van de 31 m aan. Er achter de MG antenne met topload.


foto 4

Mebomast1 kopie.jpg


Links boven, drie modulatie motors voor de AM zenders, er onder twee SWR meters voor de KG zenders. Rechts de oude 390 zender.


foto 5
79.jpg


De uit elkaar gehaalde, geen idee meer waarom, Brown Boveri KG zender


foto 6

80.jpg

En dan nu de antenne doorvoer.

78.jpg


Tot zo ver een verkorte weergave van een mailwisseling tussen Nico en mij. En als laatste heeft Nico net als ik ook steeds meer :

"Actief ben ik niet meer, het is tamelijk lastig om hier een flinke antenne neer te zetten. En eerlijk gezegd heb ik er ook niet zo veel zin meer in.Actief ben ik niet meer, het is tamelijk lastig om hier een flinke antenne neer te zetten. En eerlijk gezegd heb ik er ook niet zo veel zin meer in."


Over RNI en zendamateurs bij zeezenders heb ik in DKARS nummer 4 van 2017 al eens geschreven. Dit stukje kun je hier downloaden.

https://wetransfer.com/downloads/f4819c ... 357/4a798a

Verder moge het duidelijk zijn dat op de foto's © copyright rust van Nico Steenbergen - PA0NHS.
Zonder zijn toestemming mogen ze in welke vorm dan ook niet verspreid worden dan na toestemming.
Dat mag evt. via mij.
Laatst gewijzigd door Juul - PE0GJG op 01 feb 2020, 20:20, 3 keer totaal gewijzigd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#17 Bericht door PA2EFR »

PA0ETE schreef:Tot de gedupeerden van die digitalisering behoorden ook BN-ers als Bennie Joling en Emile Ratelband. Die heb ik daar ook nog over geïnterviewd. Vooral Ratelband was hilarisch. Hij kreeg geen kapvergunning voor een paar bomen die op eigen terrein in de weg stonden voor de schotel. Zijn advocaat wilde in beroep gaan maar Ratelband zei "kappen mocht ik niet... maar snóéien wel! Nou toen ik klaar was stond er helemaal niets meer in de weg. Alleen een paar dunnen verticale sprieten."
Klopt, en hier gebeurt dat:

Afbeelding

Afbeelding


Goed he, mijn broertje was de "snoeier" samen met Tsjakka himself.

:D

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#18 Bericht door Juul - PE0GJG »

RNI ?......................................................zendamateurs ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#19 Bericht door PA0ETE »

PA2EFR schreef:
PA0ETE schreef:Tot de gedupeerden van die digitalisering behoorden ook BN-ers als Bennie Joling en Emile Ratelband. Die heb ik daar ook nog over geïnterviewd. Vooral Ratelband was hilarisch. Hij kreeg geen kapvergunning voor een paar bomen die op eigen terrein in de weg stonden voor de schotel. Zijn advocaat wilde in beroep gaan maar Ratelband zei "kappen mocht ik niet... maar snóéien wel! Nou toen ik klaar was stond er helemaal niets meer in de weg. Alleen een paar dunnen verticale sprieten."
Klopt, en hier gebeurt dat:

Afbeelding

Afbeelding


Goed he, mijn broertje was de "snoeier" samen met Tsjakka himself.

:D
Geweldig dat je daar foto's van hebt. Je hebt zeker geen foto dat hij na de digitalisering door Veronica voor (naar eigen zeggen) 20.000 gulden aan satellietapparatuur van de John Frostbrug afgooit, of wel? ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#20 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:RNI ?......................................................zendamateurs ?
Als we nog langer over Ratelband doorgaan splits ik de topic wel af Juul.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#21 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef:
Juul - PE0GJG schreef:RNI ?......................................................zendamateurs ?
Als we nog langer over Ratelband doorgaan splits ik de topic wel af Juul.

Goed plan.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#22 Bericht door PA0ETE »

Reeds!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

Maandelijks werden en worden alle Europese radio stations gemonitord door de EBU. Over heel Europa hebben ze diverse stations met zeer geavanceerde ontvangers.
Wij kregen er via onze Belgische BRT adviseur steeds een kopie van. En zo konden we in samenspraak en op advies van die adviseur zender maatregelen nemen, zoals compressie uitgangsvermogen in de avonduren etc. Die rapporten gingen ook regelmatig naar de Zwitserse eigenaren van RNI. (Meister en Bollier ).
Of zij er iets mee deden weet ik niet. Ik kreeg daar steevast als "zendamateur nog net niet") van onze directie een kopie van.

Hier een kopie van een EBU rapport uit juli 1971 betreffende RNI.

EBU-RNI.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#24 Bericht door PA2EFR »

PA0ETE schreef:
PA2EFR schreef:
PA0ETE schreef:Tot de gedupeerden van die digitalisering behoorden ook BN-ers als Bennie Joling en Emile Ratelband. Die heb ik daar ook nog over geïnterviewd. Vooral Ratelband was hilarisch. Hij kreeg geen kapvergunning voor een paar bomen die op eigen terrein in de weg stonden voor de schotel. Zijn advocaat wilde in beroep gaan maar Ratelband zei "kappen mocht ik niet... maar snóéien wel! Nou toen ik klaar was stond er helemaal niets meer in de weg. Alleen een paar dunnen verticale sprieten."
Klopt, en hier gebeurt dat:

......

Goed he, mijn broertje was de "snoeier" samen met Tsjakka himself.

:D
Geweldig dat je daar foto's van hebt. Je hebt zeker geen foto dat hij na de digitalisering door Veronica voor (naar eigen zeggen) 20.000 gulden aan satellietapparatuur van de John Frostbrug afgooit, of wel? ;-)
Nee, nog wel een paar van zijn tuin en het verhaal dat hij een Ferrari in zijn woonkamer had staan.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#25 Bericht door Juul - PE0GJG »

De zeezenders worden, nog steeds, voor "piratenzenders" uitgemaakt. In de strikt juridische zin klopt dat niet. Het enige dat de zeezenders deden was het in gebruik hebben van een golflengte die niet aan hen was toegewezen. Maar in de Internationale wateren was dat niet verboden. Dat is wat anders als de z.g. "piraten" hier in en op het land. Dat was altijd al verboden. Toen en nu ook nog.
Na 1 september 1974 werd dat in Nederland anders. Toen werd behalve de T&T gewijzigd ook de medewerking verboden. En vooral dat laatste heeft RNI en Veronica doen besluiten om te stoppen op 31 augustus 1974. In Nederland trad het verdrag van Straatsburg overigens pas op 26 september 1974 in werking.
Maar om duidelijk te maken dat de zeezenders in "goed gezelschap verkeerden" inzake het niet aan hen toegewezen golflengte kijk naar deze publicatie van de EBU uit 1971.
Alle stations in het rode deel opereerden op een golflengte die het was toegewezen.

EBU groot.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#26 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dat de sfeer tussen RNI en Veronica op de werkvloer vriendschappelijk was bewijst deze foto. De RNI mensen kwamen op bezoek met een vlet vaarden ze langs.

2e van links Nico Steenbergen - PA0NHS
4e van links Leo van der Goot
5e van links Marc van Amstel
7e voorgrond van links Hans Hogendoorn

screen 152.jpg


En hier een foto van de RNI nieuwsroom.

screen 150.jpg
Laatst gewijzigd door Juul - PE0GJG op 01 feb 2020, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#27 Bericht door Juul - PE0GJG »

En nu stop ik effe.....................................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#28 Bericht door PE9ZZ »

Fascinerende materie! Ook grappig dat dit nog het ouwe 9 kHz raster was dat 1 kHz was verschoven. En nog geen Hilversum 3 op 674 kHz!

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#29 Bericht door PA0ETE »

De betekenis van het woord piratenzender is halverwege de jaren 70 veranderd.

Het woord komt uit het Engels, en pirate radio had daar betrekking op alleen de zenders die voor de kust lagen. Dat was vanwege de associatie met zeeroversm, dezenders zaten immers ook op zee.

Dat woord is vervolgens in het Nederlands overgenomen en volgens mij werd het daar ook vooral voor de zeezenders gebruik in eerste instantie. Vanaf najaar 1974 werd er in Nederland steeds meer actie gevoerd voor wat toen genoemd werd tegen het verboden worden van 27 MHz (strikt genomen was het verboden, maar dat gold door een handige advocaat die tegenwoordig zendamateur is niet voor het bezit). Die 27 MHz-ers noemden zichzelf toen piraten, omdat in 1974 Veronica en Noordzee verboden werden en henzelf bijna een jaar later hetzelfde boven het hoofd hing.

In de UK en de VS werd het woord overigens later ook voor landpiraten gebruikt, net als hier. Maar als er in 1971 op een Engelstalig document staat Pirate Radio, dan wordt simpelweg bedoeld dat het een station is dat vanaf internationale wateren op zee opereert, en niet dat het daarmee illegaal is.

In krantenartikelen vóór halverwege tot eind jaren zestig werd gewoonlijk gesproken van 'geheime zender' in plaats van piraat. In de streken met traditioneel veel "piratenstations" wordt die term nog steeds vaak gebruikt.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Noordzee Internationaal

#30 Bericht door Juul - PE0GJG »

En voor de liefhebbers...................Hier een dagje Noordzee - RNI via het Jingleweb.


https://www.jingleweb.nl/#jp-carousel-29687
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie