Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#1 Bericht door sottezero »

Zojuist een brief ontvangen van AT dat zij via via te horen hebben gekregen dat ik ooit een GSM repeater heb gekocht.
Niet dat hij stoort maar dat ie per direct uit moet of straffe van (ik geloof) 2000 euro.

Alleen nog GSM repeaters geleverd door de Telco's zelf worden toegestaan.

Nu heb ik een GSM repeater nodig omdat ondanks dat er voldoende masten om mijn huis heen staan geen van allen door de muur heen komen.
Geen repeater, geen GSM.

Ik had met mijn Telco gebeld ettelijke jaren geleden of zij toestemming gaven voor een het gebruik van een laag-vermogen repeater (0.5W) en zij vonden het geen probleem toen.
Nu lijkt het er echter op dat AT alle repeaters direct uit de lucht wil hebben.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#2 Bericht door PE9ZZ »

Zo'n nano cell ding? Als je het niet zwart op wit hebt ben je toast...

Tjerk, 9ZZ

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#3 Bericht door sottezero »

Nou, dan wordt het dus opzeggen van enkele GSM abbo's ivm geen bereik binnenshuis.
Ik hoop dat er dan enigzins iemand wakker wordt en dan denkt "goh, dat ding is van een zendamateur, door een zendamateur gebouwd, draait al 7 jaar zonder enig probleem en zorgt ervoor dat we 3 abbo's kunnen slijten, laten we even een papiertje schrijven dat het okay is, zoals we al 7 jaar geleden hadden moeten doen".

Aan de andere kant.. als ik zie hoe op mijn vorig werk de stoorzender van Vodafone werkte (in-building repeater van Voda-spook-factuur-foon duwde alle andere telco's uit de lucht) en hoe daar op gereageerd werd... Lijkt wel of wanneer een telco-geinitieerde repeater nooit iets fout kan doen)...

Morgen eens bellen als dat 'dansen-is-verboten' feest afgelopen is.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#4 Bericht door elsinga »

Tegen een passieve repeater kunnen ze niks doen, een actieve mag officieel inderdaad niet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#5 Bericht door PA1PDB »

elsinga schreef:..... een actieve mag officieel inderdaad niet.
Een actieve repeater met slechte beveiliging kan door slechte antenne plaatsing een hoop storing veroorzaken.
Het AT staat dan vrij snel (en terecht) voor de deur :?
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#6 Bericht door Thom PA9T »

Op onze oude clublocatie op Fort de Gagel zaten we enkele meters onder de grond, uiteraard zonder GSM dekking. Iemand heeft toen van buiten een richtantennetje op de GSM-mast gericht die dichtbij stond, en met een coaxje het signaal naar binnen gevoerd, en daar verbonden aan een metalen plaatje.

Het werkte, want de dekking binnen was ineens redelijk, en je kon de laatste tijd zelfs bellen bij dat plaatje in de buurt. Het is maar een idee, wellicht kun je er iets mee.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#7 Bericht door PA1AIS »

Het principe dat PA9T beschrijft gebruiken wij in de petrochemische industrie offshore. het principe van een passief relais is n.l. explosie veilig.
Om aan de achterzijde van een olie productie platform te komen gebruik ik een 10dB richt antenne, via cellflex door het platform heen naar een 0dB rondstraler. Werkt fabeltastisch.

Uiteindelijk pas ik het ook toe op een 2e locatie op zee over 20Km afstand. Met een 4dB yagi, coax en binnen in het staal een 1/2 golf dipool.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#8 Bericht door PA1PDB »

Thom PA9T schreef:Op onze oude clublocatie op Fort de Gagel zaten we enkele meters onder de grond, uiteraard zonder GSM dekking. Iemand heeft toen van buiten een richtantennetje op de GSM-mast gericht die dichtbij stond, en met een coaxje het signaal naar binnen gevoerd, en daar verbonden aan een metalen plaatje.

Het werkte, want de dekking binnen was ineens redelijk, en je kon de laatste tijd zelfs bellen bij dat plaatje in de buurt. Het is maar een idee, wellicht kun je er iets mee.
Is een principe dat prima kan werken. Ik heb het in de jaren 90 ook toegepast om bereik te creëren in o.a. kelders en parkeergarages voor Semafoons en brandweer piepers.
Werkt echter alleen optimaal als de ontvangst (buiten) antenne een dijk van een signaal ontvangt :)
Is de ontvangst buiten al slecht kan alleen een actief systeem uitkomst bieden.
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#9 Bericht door sottezero »

het probleem bij mij is dat er 2 masten zijn. En bij beide zit er +/- 500m gewapend beton in de weg, in precies de richtingen van de 2 masten.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#10 Bericht door Goos »

En bij beide zit er +/- 500m gewapend beton in de weg
Ik neem aan dat de masten op 500m afstand zitten ?
Als het lukt om een logper buiten neer te zetten met vrij zicht op een mast , niet al te veel coax verliezen , zou een passieve repeater uitkomst bieden.
Je moet er niet al te veel van verwachten , maar een kamer of verdieping zou zeker moeten lukken , tenminste voor gewoon telefoon.
theoretisch althans.

Eh ja actieve repeaters geven vroeg of laat problemen ! en niet alleen bij jou , vaak ligt er dan een hele cell plat of meerdere van verschillende providers.


Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#11 Bericht door PA1PDB »

Goos schreef:

Eh ja actieve repeaters geven vroeg of laat problemen ! en niet alleen bij jou , vaak ligt er dan een hele cell plat of meerdere van verschillende providers.
Goos
Indien een het een goede repeater betreft en mits goed geplaatst hoeft het geen problemen op te leveren.
Met goedkope repeaters loop je meer risico.
Repeaters die KPN en Vodafone wel eens hebben ingezet doorlopen tijdens opstarten en tijdens bedrijf meerdere tests alvorens het systeem daadwerkelijk in de lucht komt of bij foutdetectie weer worden uitgeschakeld.
Twee grote fouten zijn o.a. de twee antenne's zien elkaar (loop) en het uitgezonden signaal van de antenne binnen wordt ontvangen door de antenne van de provider. Een goede repeater zal in deze beide gevallen niet inschakelen :wink:
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#12 Bericht door sottezero »

Masten zitten op 800m en 850m afstand.
Er tussen zit in beide richtingen bebouwing met gewapend beton waar echt niets doorheen komt.
5m buiten huis en ontvangt is goed genoeg dat je op 4g+ 400mbps haalt

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#13 Bericht door elsinga »

Dan zou ik op die 5m afstand een antenne voor de passieve repeater opstellen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#14 Bericht door sottezero »

Maar dan moet ik me weer registreren in het antenne register. :?

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#15 Bericht door PA1PDB »

sottezero schreef:Maar dan moet ik me weer registreren in het antenne register. :?
Registreren voor een passieve antenne ???
Niet nodig lijkt mij :wink:
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Plaats reactie