Portretrecht (afgesplitst: Verkoop van HAM-radio apparatuur)

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Portretrecht (afgesplitst: Verkoop van HAM-radio apparatuur)

#1 Bericht door PA0BAK »

Dan ga ik ook nog even offtopic:
PE1PQX schreef:
PA3DAT schreef:Beeldrecht is dus om te beginnen al geen juridische term. Bovendien gaat het niet om de foto zélf, maar om datgene wat erop staat. Maak jij bijv. een
foto van mijn zelfgebouwde camper, dan zou IK dus het beeldrecht hebben en kan ik jou verbieden die foto te publiceren
Oef, ik ga ook even off topic :mrgreen:
Beeldrecht is misschien geen juridische term meer, maar een fotograaf heeft nog wel het (alleen) gebruiksrecht op een foto die hij maakt, ook al staat jouw camper op die plaat. Die foto is zijn intellectueel bezit.
Als de foto vanaf een openbare plek (vanaf openbare weg bijvoorbeeld) dan heb jij als 'benadeelde' het erg lastig die foto te verbieden.
Jij kunt dan wel zeggen 'ik wil niet dat mijn camper op de foto gezet word vanaf de openbare weg', dan moet je die verbergen zodat die niet zichtbaar is vanaf die weg.
Alles dat op de openbareweg staat of gebeurt mag je fotograferen, filmen en publiceren, uitzonderingen hierop er bijna niet.
Op mijn websites stel ik altijd, dat overname met bronvermelding is toegestaan, dat is voor mij gratis reclame !

[mod] Draadje gesplitst, ging erg offtopic, zelfs voor het theekransje. ;) [/mod]
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#2 Bericht door PA3DAT »

pa0bak schreef:Alles dat op de openbare weg staat of gebeurt mag je fotograferen, filmen en publiceren, uitzonderingen hierop zijn er bijna niet.
Wikipedia zegt hierover:
Een voorbeeld van het begrip beeldrecht is de architect van de Erasmusbrug in Rotterdam, die niet wil dat foto's van 'zijn' brug gebruikt
worden in reclame uitingen en andere commerciële publicaties. Het maken van een foto waarop de brug niet het hoofdonderwerp is of voor
privégebruik is wel toegestaan (panoramarecht). Wat wel of niet geoorloofd is zal bij twijfelgevallen door de rechter bepaald moeten worden.
en over portretrecht:
Het portretrecht is het recht van een geportretteerde persoon om zich in bepaalde gevallen te verzetten tegen publicatie van hun portret.
Onder portret wordt in dit verband verstaan elke zichtbare weergave waarop iemand herkenbaar is afgebeeld, bijvoorbeeld in een foto, schilderij,
tekening of in filmbeelden. Als er op een foto of film meerdere personen te zien zijn, heeft elk van hen het portretrecht.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#3 Bericht door pe5jw »

mmm ik heb me gewoon afgemeld van die groep kwam toch teveel cb spul langs waar ik niet in geintresseerd ben.
Wat me verbaast is waar deze thread nu weer heen gaat ging om een fb groep toch ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#4 Bericht door PE1PQX »

En wikipedia is een betrouwbare bron?? ;)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1PQX schreef:En wikipedia is een betrouwbare bron?? ;)

Soms wel.

"wat moeten we anders met de antwoorden die vaak op vragen gegeven worden hier op het forum?"
Stellen we daar dan ook de "betrouwbaarheids vraag?", André ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#6 Bericht door PA0BAK »

PA3DAT schreef:Het portretrecht is het recht van een geportretteerde persoon om zich in bepaalde gevallen te verzetten tegen publicatie van hun portret.
Daar is jurisprudentie over:
Wanneer je bekend/beroemd bent, dan is dit mogelijk, maak ik echter een foto van een straat, b.v. voor publicatie in een stadsgids, dan hebben de gefotografeerde mensen niets in te brengen.
Op openbaar terrein mag ik fotograferen wat ik wil, dat is (bijna) niet te verbieden, waarbij opgemerkt moet worden, dat openbaar terrein best privé terrein kan zijn, openbaar wil zeggen "niet afgesloten met borden (art. 461 WvS), of met een hek/slagboom".
Dit is net zo een misverstand als het verbod om geluidsopnamen te maken van een gesprek waaraan je deelneemt, dit is n.l. niet te verbieden (art. 137 WvS).
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#7 Bericht door PA3BAS »

Kijk maar eens naar 'wegmisbruikers'. Daar wordt de cameraman behoorlijk verdedigd door de politie, altijd met de mededeling dat het mag omdat er op de openbare weg wordt gefilmd.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1022
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#8 Bericht door PD5DJ »

Ehhh "Verkoop van HAM-radio apparatuur?"

Wie wat waar?
Forum in de war?
Topics gemixed?
:?: :?: :?: :?: :?:
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#9 Bericht door PA3DAT »

Hallo he, je zit hier in de "Theekransjes" hoor!
Jij bent van thuis zeker hele serieuze theekransjes gewend! Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1022
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#10 Bericht door PD5DJ »

PA3DAT schreef:Hallo he, je zit hier in de "Theekransjes" hoor!
Jij bent van thuis zeker hele serieuze theekransjes gewend! Afbeelding
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#11 Bericht door PE1PQX »

pa0bak schreef:Daar is jurisprudentie over:
Wanneer je bekend/beroemd bent, dan is dit mogelijk, maak ik echter een foto van een straat, b.v. voor publicatie in een stadsgids, dan hebben de gefotografeerde mensen niets in te brengen.
Jawel... Als ik op een openbare plek op de foto gezet wordt kan en mag ik in bezwaar. Echter alleen als de foto ergens gebruikt wordt (portretrecht) heb ik kans van slagen.
Jij mag mijn kop nooit ongevraagd voor een openbare publicatie gebruiken, ook al is de foto genomen op een openbaar terrein.

Voorbeeld: ik ben geen liefhebber van de PVV of die vage club "Denk" waar Sylvana Simons zich bij aangesloten heeft.
Als ik op de foto gezet wordt en die foto wordt ongevraagd gebruikt in een publicatie van deze groeperingen wordt ik er mee in verband gebracht terwijl ik er niets mee van doen (wil) hebben.

maar goed, ook dat was off topic...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#12 Bericht door pe5t »

Er moet sprake zijn van kwantificeerbare schade(im- of materieel ), het overtreden van (geschreven of eventueel ongeschreven) wetten, schuld en een causaal verband mag niet ontbreken. Dan pas maak je kans.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#13 Bericht door EA5JEX »

PA3BAS schreef:Kijk maar eens naar 'wegmisbruikers'. Daar wordt de cameraman behoorlijk verdedigd door de politie, altijd met de mededeling dat het mag omdat er op de openbare weg wordt gefilmd.

Volgens mij is dat toegestaan omdat Justitie dat als voorbeeld wil stellen, niet omdat het op de openbare weg is.

Kees

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#14 Bericht door paul »

Als bteffende persoon geen toestemming geeft voor uitzenden wordt deze onherkenbaat gemaakt. Het mag dus niet.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#15 Bericht door andre »

paul schreef:Als bteffende persoon geen toestemming geeft voor uitzenden wordt deze onherkenbaat gemaakt. Het mag dus niet.
Google maps(street view) heeft niet voor niets inmiddels alle gezichten onherkenbaar gemaakt. Dit was in het begin niet zo maar tegenwoordig dus wel, net als kentekens van auto's en ik meen ook huisnummers. Dit alles om claims te verkomen. En oja, ik heb ook een ic7700 te koop....ook te koop voor niet licentie houders..!
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie