Welk beroep voer je uit / Of heb je gedaan?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Welk beroep voer je uit / Of heb je gedaan?

#76 Bericht door PA1RA »

Best leuk dit!

Mijn CV:
Start ergens in de 80er jaren:
VWO-b
HTS-e

Stage:
-Dr. Neher lab in Leidschendam (zeg maar het Natlab vd PTT destijds). Bezig geweest met vhf mixers, q factoren van spoelen e.d.(ik was toen nog 'piraatje' thuis, dus dit sloot wel lekker aan, in het hol van de leeuw...Het werd mij wel stellig verboden om mijn zender op de HP spectrumanalyser van een ton of zo aan te sluiten ;-))
-Casema Rijswijk. toen ze nog analoge tv&radio signalen uit de lucht plukten en in de kabel stopten. o.a. testprogrammas gemaakt om IM vervormingen te meten in hf breedband versterkers. En een veiligheidsverslag gemaakt. o.a. over bliksem beveiliging en aarding. Is nooit door mijn baas afgetekend omdat het zeker niet goed zat daar (aardpunten een paar honderd meter uit elkaar met een coax ertussen die langs een tramlijn liep. Dat gaf een behoorlijke brom in het beeld als er een tram langskwam. Dus de mantel maar losnemen aan een kant. Betekent dat de servicemonteur die in een kast ging werken vooral die losse aarde (geaard 300m verderop) zeker niet moest aanraken als de tram voorbij kwam ;-).

-Werk:
-1,5 jr: Philips Nijmegen: testinterfaces ontwerpen voor bipolaire ic's (one chip tv development e.d.)
-1 jr: Casema Rijswijk: ontwerp & realisatie hf kabel tv netwerken, implementatie van ontvangsstations (o.a. Breda, Arnhem) en knooppunten.
-16 jr: ASML Veldhoven: Electronica ontwikkelaar, Architect, en een jaar of 4 bij Techsupport (met PA1BVM) de hele wereld overgevlogen.
-1jr: Yacht Competence Center: projectleider en competence manager electro & sw
-7 jr: Bosch Rexroth Eindhoven: het oude Nyquist. projectleider, architect en groepsleider system engineers voor hightech Motioncontrol systemen
-sinds 2011: Philips Innovation Services: electro architect & Team leider in de mechatronische high precision groep

73,
Rene
PA1RA

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Welk beroep voer je uit / Of heb je gedaan?

#77 Bericht door PE2AAB »

Ik lees al een poosje vol interesse mee maar zal ook mijn loopbaan eens noteren.

Opleiding
Mavo (full time)
MTS (part time)
HTS (part time)
Part time moet je zien als werken en leren.

Op mijn 18e begonnen op de bedrijfsschool van HVL, een Elektrobedrijf uit Eindhoven. Intern de praktische kneepjes van het vak geleerd. Pijpen buigen, elektrische installaties aanleggen, moffen maken, kabelgoten verlopen zonder hulpstukken (deze dus zélf maken) en ga zo maar door.
ik heb daar 14 jaar met veel plezier gewerkt en ben opgeklommen van buitendienst elektro op de bouw naar de Telecom tak die HVL over had genomen. Zo ben ik bezig geweest met de bouw van het 2G netwerk voor Libertel (later Vodafone). Toen die tak werd verkocht ben ik intern doorgeschoven naar service en onderhoud monteur voor kleinere klusjes en projecten. Vanuit die rol ben ik intern doorgestroomd naar calculator en vervolgens projectbegeleider. Toe ik wat meer de commerciële kant op wilde bleken die functies intern al ingevuld en ben ik verder gaan kijken. HVL werd toe ook verkocht aan de TBI holding (Groen Paars).
Terecht gekomen als Projectleider bij een WL Winet, een aannemer in de mobiele telecom. Ik was weer in de masten en antenne bouw terechtgekomen. Super gaaf werk. Wel lange dagen.

Toen ik vervolgens toch maar eens aan kinderen wilde beginnen ben ik op zoek gegaan naar ander werk. Ik werk nu als Sales Manager bij Kiwa Telefication, een bedrijf dat je vooral kent van testen en certificeren.
Mijn tak van sport is het verkopen van testen en certificatie voor haast de gehele wereld (maar vooral Europa (CE), USA (FCC), Canada (ISED) en Japan (MIC)) specifiek voor producten met RF erin. Bluetooth, Wifi, 868 MHz, 2G/3G/4G/5G, enz. Ons laboratorium staat dus vol met allemaal prachtige meet apparatuur en anechoïsche ruimten.

Bij deze functie zit (of zat moet ik zeggen sinds COVID-19) veel reizen, beursbezoeken en klantbezoeken inbegrepen. Denk aan beurzen als de IBC te Amsterdam, MWC in Barcelona, CES in Vegas, IFA in Berlijn en Cebit in Hamburg. Al met al sluit mijn functie dus aardig aan bij de hobby zendamateur.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: Welk beroep voer je uit / Of heb je gedaan?

#78 Bericht door PD2WR Danny »

Wat enorm leuk om dit allemaal te lezen. Om een lang verhaal kort te houden... In 1994 m’n diploma MBO Electronica gehaald. Daarna heb ik een lange waslijst aan banen gehad. Nu alweer bijna 4 jaar werkzaam als Field Service Engineer bij een bedrijf dat zich bezig houdt met missie kritische communicatie netwerken.
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Welk beroep voer je uit / Of heb je gedaan?

#79 Bericht door PA0AA »

PD2WR Danny schreef:Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.
Als ik zo de lettergrootte van je onderschrift bekijk, dan heb ik zo'n idee, dat je een goede boterham zou kunnen verdienen in de verzekeringswereld. Daar zijn ze gek op kleine lettertjes........ :lol:
73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: Welk beroep voer je uit / Of heb je gedaan?

#80 Bericht door PD2WR Danny »

Volgens mij heb ik dat ooit uit zo’n mailtje geleend. Vond ik veel leuker dan een hele waslijst aan communicatie apparatuur die ik op zolder heb staan. :wink:
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Welk beroep voer je uit / Of heb je gedaan?

#81 Bericht door pe1rea »

Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.
Leesbaar
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie