CQ WW SSB

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW SSB

#166 Bericht door PD2R »

Stations zoals CN3A en EF8R hebben een heel groot geografisch voordeel. Zijn bevinden zich in Afrika maar slechts op steenworp afstand van Europa.
Voor stations binnen de EU zijn onderlinge Q's slechts 1 punt waard. Voor hen zijn EU Q's 3 punten waard.
Daarnaast zitten zijn dichter bij de evenaar en dat scheeld ook een bak.

Ondanks de voordelen moeten ze de Q's toch zelf in het log zetten dus het blijft een knappe prestatie.

Dat geld natuurlijk helemaal voor het Zweedse M/S station waar Aloys het over had. Zo ver noord ben je behoorlijk in het nadeel.

We hebben bij PI4DX nog genoeg te leren maar we zijn dan ook pas 3 jaar bezig. Elke contest leren we bij en proberen we onszelf weer te verbeteren. Daarnaast hebben we natuurlijk enorm veel plezier.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQ WW SSB

#167 Bericht door PA3DAT »

Steef schreef:CN3A heeft vorig jaar met mindere condities in de multi 2 klasse gewonnen met 33 miljoen.
EF8R heeft toen gewonnen met 29 miljoen punten in de Multi Multi klasse.
Dus om echt te winnen in de categorie "wereld" moet er nog wat water door de maas :lol:
Jawel Steef, maar jij noemt multi/multi en multi/2, en deze jongens deden multi/single. En dan ruim
7500 qso's, er is Nederland toch geen concurrentie op dat gebied?

Tijdens een vorige internationale contest van 48 uur, dit voorjaar, deed ie moederziel alleen 5100
qso's, terwijl dat door de meeste Nederlandse multi/multi-stations amper gehaald werd. Hij werkte
op alle banden, maar maakte alleen op 20m al meer qso's dan een groot Nederlands multi/multi-
station in die 48 uur. Dat vind ik gigantisch!

Nou ken ik Mikael toevallig, en ben al twee keer bij 'm op bezoek geweest. Dat beschouw ik overigens
als een voorrecht, want ik ben zelf natuurlijk maar een "amateurtje" op contestgebied. Deze jonge
elektronica-ingenieur is echt een top-contester, én een begaafd bouwer. Bouwt zijn beams zelf, zijn
eindtrappen, bouwt alle computer-gestuurde schakel-elektronica én programmeert dat zelf.

Op dit moment werkt ie aan de schakelelektronica om door de week, als hij 200 km verderop woont en
werkt, via internet het hele station te kunnen schakelen en bedienen. Wat dat betreft is zijn weblog
ook heel interessant, zie http://www.sj2w.se

Tijdens mijn bezoek daar ontmoette ik nog wat van die contestkanonnen, bijv. SK3W, SE3T, SM0W.
Met uitnodigingen als gevolg, om stations te komen bekijken. Leuk voor een volgende vakantie richting
Zweden! :D

Had ik wat meer tijd, dan ging ik er wat langer heen, om 'm te helpen. Er komen nog 2 masten bij en
daarvoor moeten de nodige bomen worden gekapt en verwerkt tot haardhout! Eén van die masten,
60 meter hoog/draaibaar/gegalvaniseerd, heeft ie cadeau gekregen na een tip van mij. Zo kon ik ook
nog wat bijdragen, als "fan" van dit station! :D
(Hij moet 'm alleen nog zelf afbreken, vervoeren en weer opbouwen. Die mast zit overigens nog
helemaal vol met -deels- kapotte hf-yagi's, stacks en ongetwijfeld heel veel nog bruikbaar aluminium.
Ik kan er wel een foto van plaatsen als er iemand is die dat leuk vindt...)

Maar ik zal erover ophouden, anders denken jullie straks: "daar heb je hem ook weer..." :oops:

Mijn interesse in contesten is er zeker enorm door gestimuleerd! En áls we komende zomer 6 weken
richting noord (Barentszee) gaan, dan blijven er vast wel weer een paar dagen over voor een bezoekje
aan sj2w. Dat mijn xyl ook amateur is maakt 't toch weer een beetje makkelijker... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: CQ WW SSB

#168 Bericht door pe5jw »

remote contest club ?
http://www.youtube.com/watch?v=qn5Rl9K1kRg
allemaal met remote ? dat denk ik niet.

http://www.kp2b.org/2473.html
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQ WW SSB

#169 Bericht door Steef »

SJ2E en PI4DX hebben allebei een prestatie van formaat neergezet.
Wat betreft de punten, ik kijk normaal gesproken alleen naar het aantal QSO's.

En voordeel voor wat betreft propagatie was voor de andere stations rond de evenaar een stuk minder juist omdat de condities zo goed waren.
En reken maar dat die jongens op de lage banden daar wat te stellen hebben met QRM.

Vergeet niet dat BVB ik maar echt een beginneling-tje ben met veel te weinig ervaring.
Ik kan leuk mee doen binnen PA, maar op wereld gebied ben ik natuurlijk nergens.

Het is gewoon zo dat de scores die de beste van de wereld halen, dit alleen door een enorme ervaring en kunde kunnen doen.
Het is natuurlijk noodzakelijk om goede spullen te hebben, maar ik weet zeker dat wij ook niks klaar spelen in een F1 auto.
En dat een F1 coureur sneller met een personen auto kan dan ik.

Jezelf blijven verbeteren en nieuwe doelstellingen (halen) is het devies denk ik.
En Aloys, ik ben het natuurlijk met jouw eens dat PI4DX niet genoeg QSO's heeft gemaakt deze contest :twisted:
Maar dat weten ze al :mrgreen: :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: CQ WW SSB

#170 Bericht door on5rz »

PA3DAT schreef:Had ik wat meer tijd, dan ging ik er wat langer heen, om 'm te helpen. Er komen nog 2 masten bij en
daarvoor moeten de nodige bomen worden gekapt en verwerkt tot haardhout! Eén van die masten,
60 meter hoog/draaibaar/gegalvaniseerd, heeft ie cadeau gekregen na een tip van mij. Zo kon ik ook
nog wat bijdragen, als "fan" van dit station! :D
(Hij moet 'm alleen nog zelf afbreken, vervoeren en weer opbouwen. Die mast zit overigens nog
helemaal vol met -deels- kapotte hf-yagi's, stacks en ongetwijfeld heel veel nog bruikbaar aluminium.
Ik kan er wel een foto van plaatsen als er iemand is die dat leuk vindt...)
Is het toevallig deze mast met deze beams die hopeloos verwaarloosd zijn die je bedoelt ?
Deze kwam ik twee jaar terug tegen in de buurt van Moskojärvi, nabij Gällivare in een achterafweggetje. De beams zijn zichtbaar van de E45 maar niet als je er tegen 50 km/u voorbijzoeft ;-) Ligt wel wat uit de buurt van Moskosel maar iets zegt met dat dit conteststation niet meer gebruikt wordt ..
Bijlagen
contest_old.jpg

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQ WW SSB

#171 Bericht door PA3DAT »

Klopt, dat is 'm! :D
Ik ben er al twee keer langs gekomen, en kon het niet laten even te stoppen voor een boel foto's.
Mikael dacht dat dit een geschilderde stalen mast was, de instorting nabij. Dat was 'm verteld.
Toen heb ik 'm mijn foto's gestuurd; het is wel degelijk een gegalvaniseerde mast, en hij staat er
al 25 jaar. In zeer goede staat, de mast dan... :D

De eigenaar is een jaar of 6 geleden overleden, het huis staat leeg en is bijna een bouwval. Van de
nabestaanden heeft Mikael toestemming gekregen om de mast, met alles erop en eraan, af te
breken en mee te nemen.

Maar hij heeft eerst nog een 40 meter hoge mast, die overeind moet. Daar is het gat al voor
gegraven, en ik dacht dat er ook al beton in zat. Daar komt dan de 2 keer 3 elements voor 40m
in. Die 60m meter mast is een project voor volgend zomer denk ik...

Die fiets stond er niet toen ik er langs kwam. Was jij op de fiets?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: CQ WW SSB

#172 Bericht door on5rz »

PA3DAT schreef:Klopt, dat is 'm! :D
Die fiets stond er niet toen ik er langs kwam. Was jij op de fiets?
Wat is de wereld toch klein .. ik had toen mijn ft817 bij en hoopte een losse coax te vinden buiten maar alles was redelijk fubar. Het huisje was dicht en leek toen al behoorlijk onbewoonbaar. Het gras stond al meterhoog.
Jazeker die tweewieler is de mijne. Ondertussen heb ik een nieuwe Koga.
Heb in de voorbije 10 jaar zowat iedere stad in .se met de velo aangedaan.
Echt blij dat de mast een tweede leven krijgt bij sj2w, stond er maar troosteloos bij..

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQ WW SSB

#173 Bericht door PA3DAT »

Jij bent een knappe fietser! En dat idee, even zoeken naar een losse coax om de FT817
mee te verbinden! :lol:

Toen ik er in 2008 langs kwam was het mooier weer... Klik erop om 'm te vergroten, dan zijn
de antennes goed zichtbaar. Het is een troosteloos zootje, maar wellicht zit er nog bruikbaar
materiaal tussen. In ieder geval is de mast zelf in redelijk goede staat.
Bijlagen
IMG_0443.JPG
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQ WW SSB

#174 Bericht door Steef »

Ik zag net dat PI4DX zijn score heeft aangepast.
16 Mil is nog steeds een mooie score jongens!
Gefeliciteerd met weer een overwinning!
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: CQ WW SSB

#175 Bericht door pa5cal »

wow O_O

Dat is een mooi mastje. Mijn pa is per dit jaar in Zweden gaan wonen, ik moet nog eens uitzoeken of die boel een beetje bij elkaar in de buurt ligt anders moest ik maar eens kijken of ik niet een klauwtje toe kan steken. Het allermooiste zou zijn als je daar in dat huisje kon wonen met de mast erbij ;)

Helaas ben ik nog niet financieel onafhankelijk, maw, de staat is nog niet op mijn lotje gevallen. Wie weet komende oudejaars trekking :P

-P

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: CQ WW SSB

#176 Bericht door PA1A »

@PE5T

Kees, helaas laat je geheugen je in de steek!

Ik denk dat jou maximum met PA6DX niet 21 jaar geleden was, maar in 1989.
De score was geen 13,363.945, maar 13.840.008 punten.
En, om de operatorlijst compleet te maken, zou je eigenlijk nog een paar amateurs moeten toevoegen.
Voor de contesters van vandaag (@PI4DX), die willen weten met wat voor budget PA6DX in die jaren heeft gewerkt en wat de uiteindelijke score was, heb ik de documenten toegevoegd.

P.S. Jammer dat jij met kennisgeving, de PA6DX vergaderingen van 14 oktober 1989, en op 10 april 1989 niet hebt kunnen bijwonen.

Henk PA1A (ex- 3CWM)

org.Bericht:

Mijn maximum was wat lager, PA6DX, 21 jaar geleden met CW in Workum.....13,363.945 punten; PA6DX

Operators: PA0CLN (nu dus PE5T), PA0COR, PA0CYW, PA0ERA (nu PF5X), PA0JMH (nu PF7M), PA0VAJ,
PA0LVB (SK), PA0SKP, PA0SOL, PA3AAV, PA3ABA, PA3BFM (nu PA7F), PA3CEF, PA3CTM, PA3DCO, PA3DQW, PA3DWD(nu PA7MM), PA3EQV, PA3FML, PA3FLS, PA3BZC, PD0ORH, PD0ONZ
Winner Multi-multi Europe, place 1. De Plaquette zal wel bij PA0COR liggen, maar ik heb een kopie...
Station werd in het weekend voorafgaand aan de contest opgebouwd.
En maandag daarna weer afgebroken, wat een gedoe.....Geen internet en geen DX-clusters.....
Het is nu wel wat meer professioneel,
Bijlagen
PA6DX_87-88.pdf
PA6DX - scores-budget-vergaderingen
(1.3 MiB) 189 keer gedownload
PA6DX-1989
PA6DX-1989

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: CQ WW SSB

#177 Bericht door pe5t »

Sri Henk, kennelijk was er nog een hogere score een jaar eerder. Je was er zelf bij. ik meen dat we het drie of vier keer gedaan hebben vanuit Workum. Het opgaveformulier herinnert mij aan het debacle met de 3 elements 80 meter antenne.
We werkten er honderden Yanks mee. Totdat hij midden in de nacht plat ging. Harm, PA0LVB (SK)zat toen aan de sleutel en hij zou mij wekken om hem af te lossen. Maar hij wekte mij veel eerder omdat hij geen verbinding meer kon maken.
Door een enorme windvlaag waren alle drie de verticals omgewaaid. Auto's erbij met koplampen, maar er leek niets meer te redden. Mijn eigen inbreng voor die contest bestond o.a. uit twee 5/8 lambda (25m) verticals voor 40m. Maar er was ook nog een goed werkend 40m sloopersysteem. Toen heb ik in de snijdende koude en met hulp van autolampen een van die dingen met wat losse spoelen en condensatoren omgestemd naar 80 meter. Vervolgens ging het weer verder met Yanken.

Kees

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW SSB

#178 Bericht door PD2R »

Henk en Kees,

Interessant om te lezen hoe het er in die tijd aan toe ging. Wat een bak werk om een dergelijk station op te bouwen. Het doet mij ook wel een klein beetje denken aan de tijd dat ik bij PI4COM gecontest heb. Daar waren soortgelijke besprekingen voorafgaande aan een contest ook heel gebruikelijk maar dan wel vaak per email :wink: .
Nu bij 4DX is dat een wel wat eenvoudiger en hoeft er voor een contest niet zo gek veel te worden opgebouwd al moet ik eerlijk zeggen dat het automatiseren van het station ook heel wat voeten in de aarde heeft.

Leuk dat de de oude certificaten er nog zijn. Het zijn knappe scores en het was indrukwekkend station, zeker wanneer je bedenkt dat het maar voor 48 uur contesten werd opgebouwd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: CQ WW SSB

#179 Bericht door pe5t »

In 1990 waren we toch nr. 1 in Europa. Henk waar was jij toen?
P1010072.JPG

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: CQ WW SSB

#180 Bericht door PA1A »

Ik ben op het hoogtepunt in 1989 met 13.840.008 punten gestopt ;o)

Om eerlijk te zijn denk weet ik het niet meer waarom ik (en Hans) er niet bij waren.
Waarschijnlijk had ik in die tijd (25 jarige) andere verplichtingen, geen zin of wilde weer eens een weekendje doorzakken.

Tja, jammer dat ik er toen niet bij kon zijn, dan had ik ook in gravure er bij gestaan.

P.S. vergeleken met de huidige scores van 16M, is er veel veranderd.

73, Henk PA1A
http://www.pa1a.com

Plaats reactie