CQWWRTTY

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

CQWWRTTY

#1 Bericht door pa4o »

Heb geprobeerd actief mee te doen met de cqww rtty contest. Maar door migraine pas zaterdagmorgen om 10 uur kunnen beginnen in plaatst van 2uur nachts. Maar ben uiteindelijk wel tevreden met de uitslag. De zaterdag ging heel moeilijk, heel weinig usa kunnen werken. Wel weer VK en ZL, vreemde propagatie vond ik. Heb in totaal 32 uur meegedaan.

Peter
Bijlagen
landencqwwrtty2019.jpg
score summery cqwwrtty2019.jpg

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWWRTTY

#2 Bericht door PD2R »

Nette score Peter. Hier in OZ heb ik met OV2T alleen de zondag nog een paar uur meegedaan en dan enkel op 40 meter. Net de 300 Q’s niet gehaald maar ik vond het prima. RTTY is leuk zo voor een keertje maar het zal nooit mijn favoriete mode worden.
Opvallend was dat vorig jaar op 40 meter de dipool heer en meester was en nu de vertical steeds de beste antenne bleek. De dipool is dit jaar exact hetzelfde als vorige jaar, de 40 vertical heeft er dit jaar twee elevated radialen bij gekregen en heeft er nu in totaal vier. Dat maakt natuurlijk een verschil maar verklaard niet alles.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQWWRTTY

#3 Bericht door pa4o »

Moi Maarten,

RTTY vind ik best nog wel leuk om te doen, als je maar aanbod hebt maar dat is in alle modes zo hi.
Ik heb het zelfde wel eens een keer meegemaakt met een cqww cw contest, op de vertical hoorden we maar bar weinig en op de lage dipool werkten we VK en nog meer dx. Heel apart. De 2de nacht was het net andersom. Dus het is een must om ze alle 2 te hebben.

Peter

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWWRTTY

#4 Bericht door PD2R »

Helemaal waar Peter, we hebben al vaker ontdekt dat de beschikking hebben over meerdere antennes een must is. Als je maar 1 antenne hebt dan weet je niet beter. Pas als je er een tweede bij hangt merk je wat je anders gemist zou hebben. Hetzelfde geld overigens voor een 2e RTTY decoder. Wij gebruikte MMTTY en Two Tone. Opvallen was dat als de één er niets van kon maken, de anders het vaak wel lukte.
Blijft toch leuk dat contest spelletje, zelfs in RTTY :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQWWRTTY

#5 Bericht door pa4o »

Moi Maarten,

Klopt helemaal wat je zegt over het decoderen van rtty. Ik heb zelf ook mmtty en 2x 2tone zelfs. De ene engine heb ik op selectief staan en de andere op flutter wat vaak beter is op de lagere banden. Oja dan heb ik ook soms nog de decoder bij lopen van de mijn set de IC-7410 om toch maar zo goed mogelijk te decoderen.

Peter

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: CQWWRTTY

#6 Bericht door PE4BAS »

Hetzelfde geld overigens voor een 2e RTTY decoder. Wij gebruikte MMTTY en Two Tone. Opvallen was dat als de één er niets van kon maken, de anders het vaak wel lukte.
Op advies van Peter heb ik dit keer ook geëxperimenteerd met een 2e decoder 2Tone. Bij mij zag ik weinig verschil. Vond eigenlijk MMTTY het beste decoderen de hele tijd. 2Tone had ik op instelling flutter staan en ik had de hele contest het TPF filter van de IC-7300 aan staan. Ik had de decoder van de IC-7300 ter vergelijking ook aanstaan, die was wel iets minder als de decoders op de computer had ik het idee maar niet veel.

Zie mijn verhaal hier:

https://pe4bas.blogspot.com/2019/09/cqw ... iment.html

Plaats reactie