PACC 2018

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2018

#76 Bericht door pa4o »

Dit is mijn qso rate.

Peter
Bijlagen
pacc3.jpg
pacc3.jpg (52.51 KiB) 6503 keer bekeken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PACC 2018

#77 Bericht door PE2AAB »

fre0n - PD1WES schreef:heb je daar een endfed touwtje vertikaal langs gelegd ?
Nee het is geen EndFed.

Het is in feite een dipool waarvan een been omhoog is gespannen langs de vishengel en het andere been horizontaal weg gespannen vanuit de vishengel.

Ooit de hengel (GFK Mast) gekocht bij Andy's Funkladen in Bremen. Deze antenne kon je destijds in een pakket deal kopen. Dat heb ik destijds gedaan want de losse materialen verzamelen was net zo inspannend ;-) Inmiddels kost de antenne overigens € 49,00 wat behoorlijk veel meer is als dat het was.
Afbeelding

Info: http://www.andyfunk.de
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: PACC 2018

#78 Bericht door Radioot »

PD2R schreef:Daarnaast is de PACC van oudsher een CW contest en dat is nog steeds te merken
Nee natuurlijk niet er waren altijd 2 secties Cw en Fone. En lang was dat nog AM.

Afbeelding

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: PACC 2018

#79 Bericht door pc9t »

Hoi Carel,

Ik weet dat wij de stations waar op te jagen is. Het viel me alleen al op dat er zo weinig stations waren te horen, dat was in voorgaande jaren wel anders. Met de Dupes bedoelde ik dat ik alleen heel veel stations tegen kwam die ik reeds in het log had staan en dat ik weinig nieuw aanbod tegen kwam. Ik gebruik hier ook N1MM dus die meld wel als er Dupes zijn.

Helaas heb ik de kunst van CW niet om dat op te nemen. Ik heb de hele dag een enorme ruis in mijn oren wat men tinnitus noemt helaas is hier geen DSP voor die dit onderdrukt, en die wordt steeds luider en hoger met ook nog een piep erbij in beide oren. Dus als ik dan naar CW moet luisteren wordt het echt een hel.

Gelukkig hoef ik bij PSK en RTTY het geluid niet te horen.

En doordat ik nog iets van 50% van mijn gehoor over heb wordt SSB ook steeds moeilijker.

Helaas heb ik niets hangen voor 80 meer en 40 meter, dus was aangewezen op 10,15 en 20 meter de eerste 2 was niets te horen, en de laatste band vond ik dus weinig aanbod op.

Dus wat ik eigenlijk in mijn verhaal bedoelde is dat het ontzettend tegenviel ten opzichte van voorgaande jaren :mrgreen:

En volgend jaar weer nieuwe kansen zullen we maar denken.



PA0CMU schreef:Maurice,

Voor volgend jaar, wij Nederlandse stations zijn "het wild" waarop gejaagd wordt door buitenlandse stations. Natuurlijk kan je ook verbinding met PA stations maken om iedere provincie een keer in je log te hebben maar dat komt vanzelf wel tijdens de stille uren op 80m.

Dupes kan je volgens mij niet horen tenzij je onthoud met wie je al contact gehad hebt. Normaliter meldt het logprogramma mij die dupes. Er waren inderdaad wel aardig wat stations die dubbel aangeroepen hebben. Gewoon loggen want zij kunnen jouw call/provincie-afkorting wel fout gelogd hebben en is dat de tweede keer wel goed.

Ik heb 487 verbindingen gemaakt met een 2x13,5m dipool met open lijn. Het voedingspunt op 11m hoogte in een pijpje aan de schoorsteen. Eindpunten op 5m hoog. Niks hoogdravends dus maar ik kan niet beter. Het gaat dus wel, echter alles in CW.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: PACC 2018

#80 Bericht door pc9t »

Hoi Maarten,

Ik heb inderdaad voornamelijk Search & Pounce gedaan, maar ook running en daar kwam ook weinig respons op.
Misschien had ik mijn Acom 1010 moeten houden :mrgreen: , maar soms twijfel ik wel eens aan de `hex beam'.

Of zit ik op een heel ongelukkig punt, maar soms maak je dan weer een paar contacten dat je denkt van het werkt toch wel.

Het was ook weer wennen aan de flex overigens zonder flexcontrol en dat werkt dus ook niet, en ben lange tijd een Icom IC7700 gewend geweest.

Ik begrijp dat ik bij sommige collega amateurs niet moet klagen over antennes met een hex beam.

Nu heb ik ook niet heel veel uren meegedaan omdat het aanbod op 20 meter niet echt hoog was.

Maar zoals gezegd is CW geen optie voor mij, en wordt SSB ook steeds moeilijker.

Wil alleen toch nog wel ieder jaar dan een vaantje proberen te scoren, en moet ik bij de rest me neer leggen dat het niet beter wordt.

Misschien had ik mijn ervaring anders moeten neerzetten :mrgreen: , dat het gewoon tegenviel, en alleen dat ik wat puntjes heb weg gegeven.


Toch ook dank voor je reactie.

PD2R schreef:Maurice, afgaande op wat je schrijft, lijkt het of je enkel Search & Pounce hebt gedaan, ofwel je hebt alleen maar naar stations gezocht door aan de VFO te draaien in plaats van zelf een schone QRG op te zoeken en CQ contest te roepen. Dat zelf CQ contest roepen noem je Runnen of Running
Als dat zo is dan zou dat verklaren waarom de anderen beduidend hoger scoren dan jij. Dit is een contest waar de Nederlandse station CQ moeten gaan geven, zelf zoeken heeft in deze contest niet zo gek veel zin omdat er maar weinig buitenlandse stations CQ contest roepen. Logisch want PA stations mogen iedereen werken maar buitenlandse stations mogen enkel PA station werken.
De buitenlandse stations die wel runnen kom je vaak meerdere keren tegen en wanneer je dan hun call intypt dan blijken ze een dupe.

Mocht je het dit jaar dus niet gedaan hebben dan zou ik volgend jaar zeker zelf CQ gaan roepen, ofwel gaan runnen :wink:
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: PACC 2018

#81 Bericht door PE4BAS »


Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: PACC 2018

#82 Bericht door PA1WES »

Leuk verslag met zowel persoonlijke als technische beleving. I enjoyed reading that :-)

Gebruikersavatar
pa7al
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:44
Roepletters: pa7al
Locatie: stiens
Contacteer:

Re: PACC 2018

#83 Bericht door pa7al »

Bij deze nog even een link naar de foto site van de afgelopen PACC 2018
We hebben met bescheiden middelen meegedaan in de sectie Multi/One.
Voor een eerste poging zijn we niet ontevreden.

https://photos.app.goo.gl/MfKySY9NukZxWXBh2

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PACC 2018

#84 Bericht door PD2R »

Prima score hoor Alfred. Hadden jullie voornamelijk SSB operators?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PACC 2018

#85 Bericht door PD2R »

PC9T schreef:Hoi Maarten,

Ik heb inderdaad voornamelijk Search & Pounce gedaan, maar ook running en daar kwam ook weinig respons op.
Misschien had ik mijn Acom 1010 moeten houden :mrgreen: , maar soms twijfel ik wel eens aan de `hex beam'.
Een wat late reactie maar inderdaad, de Acom 1010 had je niet weg moeten doen! Dat gezegd hebbende, Sven PA1SVM is er heel blij mee :wink:

Ik zou niet te veel twijfelen aan de antenne. Tijdens het contesten moet je assertief zijn. Je bent dan misschien wel geen "big gun" maar eerder een "little pistol" maar dat neemt niet weg dat je je gewoon moet gedragen alsof je een big gun bent. Let op, assertief zijn wil niet zeggen dat je je als een botte hork moet gedragen, dat is iets heel anders. Luister gewoon eens naar de grote contest station en observeer hoe die operators het doen. Snel, duidelijk, efficiënt en met een zekere "aanwezigheid". Zij bepalen wat er gebeurt, niet iemand anders. Probeer het maar eens, je zult zien dat het werk.

Mocht je toch echt twijfelen aan de Hexbeam, dan kun je altijd je signaal vergelijken ten opzichte van andere station aan de hand van het Reversed Beacon Network. Dat kan in CW en in RTTY (http://www.k8ut.com/download/presentati ... 0FINAL.pdf). Met WSPR moet het ook kunnen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Op die manier kun je objectief signalen vergelijken en beoordelen hoe je op verschillende plaatsen in de wereld ontvangen wordt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: PACC 2018

#86 Bericht door dxhunter »

Geclaimde scores staan online.

http://server4.veronict.nl:81/WebEditor/app

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: PACC 2018

#87 Bericht door PA9CW »

pa4m schreef:Geclaimde scores staan online.

http://server4.veronict.nl:81/WebEditor/app
Bedankt voor de link. Ik zie tot mijn vreugde dat ik mijn eerste plaats in de QRP sectie weer heb, net als in 2017.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: PACC 2018

#88 Bericht door PA0CMU »

Proficiat Tonnie, mooie score. Met afstand winnaar in die klasse.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PACC 2018

#89 Bericht door PA3RIS »

pa4m schreef:Geclaimde scores staan online.

http://server4.veronict.nl:81/WebEditor/app
Gunst, ik sta niet eens laatste :mrgreen:

Gebruikersavatar
pa7al
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:44
Roepletters: pa7al
Locatie: stiens
Contacteer:

Re: PACC 2018

#90 Bericht door pa7al »

PD2R schreef:Prima score hoor Alfred. Hadden jullie voornamelijk SSB operators?
Hallo Marten
We hadden 1 CW operator

Plaats reactie