Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#1 Bericht door Laurens PD9X »

Voor langdurig (contest) gebruik wil ik mijn huidige Heil headset wel graag in de hoek gooien… Drukt teveel op de oren.

Ik kreeg de tip voor deze ModMic:
www.pileupdx.com/product/modmic/

Een boom die je op elke koptelefoon kunt plaatsen, bekijk het filmpje, ziet er degelijk uit.
De Bose Quitcomfort noice cancelling koptelefoons lenen zich hier uitstekend voor!

Er zullen vast meer goede (noise cancelling) koptelefoons op de markt zijn. Wie noemt er een paar?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#2 Bericht door pe1cmo »

Je kan kiezen voor een noise canceling hoofdtelefoon, maar er zijn ook koptelefoons die redelijk geluidsdicht zijn, een goede audio kwaliteit weergeven en belangrijker, je kunt er de hele dag mee rondlopen zonder last van je orden te krijgen.
Wordt professioneel zeer veel gebruikt, de DT770 van Bayer.

Ik elke goede radiostudio kom je ze tegen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#3 Bericht door PE2AAB »

Aviation headsets zijn goed. Bedoeld voor lang dragen en goede noisecancelling.

David Clark, Bose, Lightspeed, Sennheiser, Peltor.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#4 Bericht door PD2R »

Hoi Laurens,

Wanneer mijn Heil Pro Set Plus de geest geeft wordt het een headset van Arlan Communications.
Passieve Noise Canceling en geen actieve Noise Canceling. Heb ook de Quiet Phones van Bose eens geprobeerd. Had toen nog een apart draadje voor de microfoon en dat was knap waardeloos. En als de
Batterijen leeg zijn of raken, en dat ging toen binnen 48 uur, dan vervormde het geluid heel erg. Kortom, die heeft maar 1 contest meegedaan.

De headphones van Arlan zijn niet goedkoop maar die reviews zijn niets dan lovend.

http://www.arlancommunications.com/prod ... teurRadio/

Ook verkrijgbaar bij Dolstra en Wimo.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#5 Bericht door PA3EYC »

Ik heb hier de heil Proset plus en de Arlan Radiosport RS60CF.
Met de Radiosport is noisecanceling echt niet nodig. De schelpen met gel pads sluiten zo goed dat nagenoeg al het omgevingsgeluid weg is.
En de gel pads zorgen ervoor dat de headset zeer comfortabel zit. Met de PACC uren met de headset op gezeten zonder dat die irritant werd.
Met de Heil merkte ik soms wat inspraak en dat is met de Radiosport volledig weg.
Sinds ik de RS60CF in mijn bezit heb is de Heil in de hoek gesmeten. Voor de liefhebber is die te koop.

Ik heb de Radiosport RS60CF met de kabelset voor de KX3. Daarmee heb ik dezelfde stekkerconfiguratie als de Heil. (2x 3,5mm stereo).
Voor de FTdx5000 gebruik ik de Heil adapter. Dat is veel goedkoper dan voor elke set een losse kabel kopen en ik kan gewoon het voetpedaal (PTT) gebruiken.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#6 Bericht door PA7RG »

Ik heb de RS20S van RadioSport, zonder microfoon voor cw. Ik het ook de Proset plus. De Radiosport zit vele malen beter. Echt zeer comfortabel. Kan je langdurig op je hoofd houden zonder irritatie. Met de Heil moet ik altijd even weer aan de beugel buigen. Zelf wel eens een los draadje in de mike gehad bij de Heil. Dan zit je toch al een poos te roepen tot je merkt dat de meter niet uitslaat.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#7 Bericht door Laurens PD9X »

Hallo

Dank voor jullie suggesties. Ik heb meerdere headsets bekeken, ook de Arlan Radiosports. Leuke review video’s staan hiervan op YouTube. Heb m niet kunnen proberen, want ik ken nog niemand met zo’n headset.

Om eerlijk te zijn, vind ik deze nogal groot, het lijkt wel of je een vogelhuis op je kop hebt ;-)

Ik heb uiteindelijk de Bose QC25 besteld, deze is met active noise canceling. Mijn dochter en ik waren beide erg tevreden :D

Hierbij zal ik nog de ModMic bestellen.

Zijn hier meer contesters die de ModMic gebruiken?


Laurens




Naamloos.jpg

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#8 Bericht door PA2LO »

De ModMic is een leuk concept. De audio van de operators van FT4JA die hiermee werkten vond ik echter zo matig, dat ik niet overtuigd ben van de audiokwaliteiten van de ModMic. Kan met wat bijstellen op de transceiver misschien beter klinken dan hoe het team daar klonk. Op youtube vind je voldoende opnames, dus oordeel vooral zelf.

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

#9 Bericht door PG7M »

Wellicht, dat dit te maken kan hebben gehad, dat de kennis van de operators m.b.t. het audio gedeelte van de K3, te weinig was.

Als je je in het audio gedeelte van de K3 verdiept (MIC/CMP/EQ etc.), zal dit wellicht een hele verbetering kunnen geven.

@Laurens, ik hoor graag je ervaring! Ik heb zelf voor thuisgebruik de BM-10 met HC4. Een voor mij perfecte headset, alleen moet het wel rustig om je heen zijn. De luxe Heil Headsets knellen bij mij ook, zeker als ik mijn bril op heb, maar ook zonder bril vind ik het niet altijd even prettig zitten.
PA2LO schreef:De ModMic is een leuk concept. De audio van de operators van FT4JA die hiermee werkten vond ik echter zo matig, dat ik niet overtuigd ben van de audiokwaliteiten van de ModMic. Kan met wat bijstellen op de transceiver misschien beter klinken dan hoe het team daar klonk. Op youtube vind je voldoende opnames, dus oordeel vooral zelf.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#10 Bericht door pa3met »

Laurens PD9X schreef:Voor langdurig (contest) gebruik wil ik mijn huidige Heil headset wel graag in de hoek gooien… Drukt teveel op de oren.

[.....]

Er zullen vast meer goede (noise cancelling) koptelefoons op de markt zijn. Wie noemt er een paar?
noise cancelling kan ook heel vermoeiend werken. Ook is de druk van de phones idd van belang. Mara bij mij precies andersom.
De heil is te licht, sluit niet goed af; Ik gebruik eigenlijk altijd een RP-DJ1210 ook omdat de schelpen goed draaien en je dus
ook de buitenwereld kunt horen in plaats van het volledig afsluiten.

Blijft lastig dus ;-)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#11 Bericht door sottezero »

En vergeet niet dat een headset ineens heel erg anders kan zitten als je een bril op hebt...

Hoorde lovende dingen over headsets, en zijn ook aardig, maarja, als je een bril draagt zijn de meeste headsets ruk.. ze drukken tegen je brillen-pootjes aan die vervolgens in slaap gaan porren en dan gaat het hard achteruit met het comfort...

(ook voor mensen die dus overdag geen bril dragen maar als er niemand kijkt wel). :wink:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#12 Bericht door PE2AAB »

sottezero schreef:En vergeet niet dat een headset ineens heel erg anders kan zitten als je een bril op hebt...

Hoorde lovende dingen over headsets, en zijn ook aardig, maarja, als je een bril draagt zijn de meeste headsets ruk.. ze drukken tegen je brillen-pootjes aan die vervolgens in slaap gaan porren en dan gaat het hard achteruit met het comfort...

(ook voor mensen die dus overdag geen bril dragen maar als er niemand kijkt wel). :wink:
DC heeft speciale oplossingen voor brildragers. Een soort wigje waar je je pootje doorheen steekt en die tussen het hoofd en de foam van de schelp komt. Ook voor andere merken te gebruiken lijkt me.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#13 Bericht door PD5DJ »

PE2AAB schreef:
sottezero schreef:En vergeet niet dat een headset ineens heel erg anders kan zitten als je een bril op hebt...

Hoorde lovende dingen over headsets, en zijn ook aardig, maarja, als je een bril draagt zijn de meeste headsets ruk.. ze drukken tegen je brillen-pootjes aan die vervolgens in slaap gaan porren en dan gaat het hard achteruit met het comfort...

(ook voor mensen die dus overdag geen bril dragen maar als er niemand kijkt wel). :wink:
DC heeft speciale oplossingen voor brildragers. Een soort wigje waar je je pootje doorheen steekt en die tussen het hoofd en de foam van de schelp komt. Ook voor andere merken te gebruiken lijkt me.
Heb je een iets van een linkje? DC zegt mij nu zo even niets namelijk.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#14 Bericht door PA7RG »

PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Geschikte koptelefoon voor langdurig gebruik

#15 Bericht door PE2AAB »

PD5DJ schreef:Heb je een iets van een linkje? DC zegt mij nu zo even niets namelijk.
Ow sorry. DC is David Clark. Een aviation headset merk (voornamelijk).
Het zijn David Clark Stop Gap Temple Cushions (art. 12500G-02)

Krijg de link effe niet te pakken via de telefoon.
image.jpeg
image.jpeg (65.11 KiB) 9462 keer bekeken
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie