PACC 2017

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: PACC 2017

#76 Bericht door Remco »

Het leuke van CW-contesten is dat het soms MorseRunner in de praktijk is ;-)

Cf bijgevoegde opname van de laatste PACC: 4 QSOs / min.

Dit was ca. 15 minuten na aanvang van de contest op 20m.

Antenne: 5/8λ vertical met 6 x 6m grondradialen en gematched met ca. 3 uH.
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PACC 2017

#77 Bericht door PA3DAT »

Dat ging lekker, Remco. Mooie opname!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: PACC 2017

#78 Bericht door Remco »

Dank.

Ik liet de opname aan een medeamateur horen en hij
zei: "Dat is MorseRunner", ik: "Nee, het is echt" ;-)

Anyway, hint . . . oefen met MorseRunner !

(het werkt echt!)

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: PACC 2017

#79 Bericht door dxhunter »

Als je alleen tu seint en niet steeds je eigen call tussendoor dan kan het nog iets sneller. Dan doe je na 2 of 3 qso's weer een keer je call.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2017

#80 Bericht door pa4o »

Hoe smal luister je hier Remco? Ik luister het liefst altijd zo breed mogelijk.

Peter

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: PACC 2017

#81 Bericht door ----- »

Te smal filter vind ik ook niet prettig, je mist dingen en het gaat ontzettend vermoeien vind ik. Onderschat niet het filterend vermogen van het brein, daar kan maar weinig hardware tegenop.

Stukje audio van ons (PC55C) , grappig dat ik nu hoor de gedurende het hele fragment EW8C eronder zit te roepen, maar werk 'm aan het eind alsnog.

Ik sein de call wel zo goed als elke keer, omdat we nogal een aparte call hebben wordt deze vaak fout gelogd, vorig jaar werkte we met PA55A en toen heeft PA5HA zeer veel QSL kaarten gekregen, tot het punt dat hij dacht dat een piraat met zijn call aan de haal was geweest. (Stond/staat ook op z'n QRZ pagina, sorry voor de overlast Harold) ,
Een puntje teveel is een foutje welke in CW veel gemaakt wordt. (sterker nog, er zijn er die niet in staat zijn hun eigen call ook maar 1x goed te seinen) en vele dachten dan ook dat we PA5HA bedoelde. dit jaar zou de PC5HC kunnen zijn, maar die bestaat niet gelukkig
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: PACC 2017 berekenen inverted V

#82 Bericht door kenwoodts50 »

Weet iemand hoe men een inverted V moet berekenen ,kwa graden .Mijn trapdipool is 28 meter lang ,hangt op 20 meter tophoogte de 2 benen hangen 6 meter van de grond .Spanwijte tussen de 2 benen is 22 meter .Volgens mijn berekening zou dit 116 graden moeten zijn maw tussen de toegelaten graden 90 en 120
Kan iemand verdere uitleg geven
Thx.
ON3MK
Maurits

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: PACC 2017

#83 Bericht door Remco »

@PA4M: Ik ben van mening dat een contest geen DXpeditie is dus
bij elke verbinding horen twee calls, die van het tegenstation en van mij.

@PA4O: Peter, de boel staat op 250 Hz ingesteld.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PACC 2017

#84 Bericht door PD2R »

Het is maar zelden dat ik het QSO niet eindig (of begin, het is maar hoe je het bekijkt) met "Thanks, PI4DX". Als ik het niet doe dan is het vaak met een reden, bij voorbeeld omdat er een zwakker station aan het roepen is die op die manier ook een kans krijgt om er door te komen. Mijn ervaring is dat door telkens je call te noemen je aanbod blijft houden. We zitten nu eenmaal in Nederland en niet in een top 50 most wanted DXCC entiteit. Bovendien is het voor de S&P mannen en vrouwen een stuk prettiger wanneer het runnende station gewoon zijn call steeds noemt. In Phone kan het nog wel eens korter door je call phonetisch te roepen in plaats van aan de hand van het spelalfabet. In telegrafie gaat dat natuurlijk niet op. Als het echt snel gaat dan eindig is soms enkel met de call en laat ik het "Thanks" achterwege.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe1oxp
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 aug 2009, 11:48
Locatie: Stadskanaal

Re: PACC 2017

#85 Bericht door pe1oxp »

PD2R schreef:Het is maar zelden dat ik het QSO niet eindig (of begin, het is maar hoe je het bekijkt) met "Thanks, PI4DX". Als ik het niet doe dan is het vaak met een reden, bij voorbeeld omdat er een zwakker station aan het roepen is die op die manier ook een kans krijgt om er door te komen. Mijn ervaring is dat door telkens je call te noemen je aanbod blijft houden. We zitten nu eenmaal in Nederland en niet in een top 50 most wanted DXCC entiteit. Bovendien is het voor de S&P mannen en vrouwen een stuk prettiger wanneer het runnende station gewoon zijn call steeds noemt. In Phone kan het nog wel eens korter door je call phonetisch te roepen in plaats van aan de hand van het spelalfabet. In telegrafie gaat dat natuurlijk niet op. Als het echt snel gaat dan eindig is soms enkel met de call en laat ik het "Thanks" achterwege.
Helemaal mee eens, ik doe tijdens de PACC altijd mee in de SWL sectie en merk dat ik soms wel tot 5 minuten (en 10..15 QSO's) moet meeluisteren alvorens ik de call van het runnende station hoor. Tuurlijk kan ik ook op het cluster kijken maar dat lijkt me niet echt de bedoeling...
*** Life is too short for QRP ***

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: PACC 2017

#86 Bericht door pa3met »

pe1oxp schreef:
Helemaal mee eens, ik doe tijdens de PACC altijd mee in de SWL sectie en merk dat ik soms wel tot 5 minuten (en 10..15 QSO's) moet meeluisteren alvorens ik de call van het runnende station hoor. Tuurlijk kan ik ook op het cluster kijken maar dat lijkt me niet echt de bedoeling...
voor S&P vind ik dat verschrikkelijk irritant. Ook voor gewone calls trouwens buiten een contest.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: PACC 2017

#87 Bericht door pa3met »

PG8M schreef:Te smal filter vind ik ook niet prettig, je mist dingen en het gaat ontzettend vermoeien vind ik. Onderschat niet het filterend vermogen van het brein, daar kan maar weinig hardware tegenop.
het hangt ook enorm af van het type radio moet ik zeggen. Net als Wemco gebruik ik 250 Hz. is prima te doen. Breder is niet echt ene optie. En soms valt binnen die
250 Hz nog wel een berg rommel waardoor je nauwelijks een punt van een streep kunt onderscheiden.

Ik zal verder maar niks zeggen over de gebruikte call, behalve dat het niet de meest briljante keus is denk ik dan. Kost best wat puntjes zo, zonde toch?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: PACC 2017

#88 Bericht door ----- »

pa3met schreef: het hangt ook enorm af van het type radio moet ik zeggen. Net als Wemco gebruik ik 250 Hz. is prima te doen. Breder is niet echt ene optie. En soms valt binnen die
250 Hz nog wel een berg rommel waardoor je nauwelijks een punt van een streep kunt onderscheiden.

Ik zal verder maar niks zeggen over de gebruikte call, behalve dat het niet de meest briljante keus is denk ik dan. Kost best wat puntjes zo, zonde toch?
Geloof dat ik het op beide punten oneens ben.

Met een goede radio kan je een breder filter gebruiken zonder dat het een puinhoop wordt, ik luister nooit smaller dan 500Hz

Als onze call fout gelogd wordt, maar de tijd en het volgnummer kloppen in het log van het tegenstation, telt voor ons het QSO gewoon, en juist door de speciale call krijgen we ook veel extra aanloop, elk jaar weer veel 001 nummers in het log, ook zondags nog.

Nou ja, de aantallen die we gedraaid met een enkele transceiver spreken voor zich. http://ynomy-dx.blogspot.nl/2017/02/pre ... -2017.html

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: PACC 2017

#89 Bericht door pa3met »

PG8M schreef:

Met een goede radio kan je een breder filter gebruiken zonder dat het een puinhoop wordt, ik luister nooit smaller dan 500Hz
ik denk dat ik wel een aardige HF set heb. En prima dat jij niet smaller luistert; da's geheel aan jou maar 500 Hz vs 250 Hz... i

Ik kan je wel vertellen dat ik op 300 Hz afstand een dik signaal kan hebben waar ik geen last van heb. Bij jouw keus is dat in de passband.
Geen idee ook welke set jij gebruikt verder. Maakt me ook niet zoveel uit. we differ here.
Als onze call fout gelogd wordt, maar de tijd en het volgnummer kloppen in het log van het tegenstation, telt voor ons het QSO gewoon, en juist door de speciale call krijgen we ook veel extra aanloop, elk jaar weer veel 001 nummers in het log, ook zondags nog.

Nou ja, de aantallen die we gedraaid met een enkele transceiver spreken voor zich. http://ynomy-dx.blogspot.nl/2017/02/pre ... -2017.html
Voor mij niet. Als ik jouw call niet in mijn log heb staan, bestaat het QSO niet. Sowieso ben ik geen voorstander van special calls.
Los van dat alles: er zijn teveel variabelen en te weinig informatie om een goed oordeel te vormen of de keus juist was.
Hoeveel mensen, hoe lang was de run, hoeveel mensen hebben de call niet, versus wel goed etc etc.

Maar as said -- we differ. 500 Hz voor mij is te breed. En dat heeft niet zoveel met de set te maken kan ik je wel influisteren. Bij dezen dus.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie