CQWW SSB 2016

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2016

#16 Bericht door PD2R »

Of als PACC gewoon zelf spotting toestaan. Op CW hebben we het RBN en is zelf spotting dus geen issue meer. In Phone gewoon een X aantal zelfspot per uur toestaan en het probleem is opgelost.
Juist in de PACC zou dat ook activiteit flink ten goede komen. De minder sterke stations hebben dan meer kans om succesvol te kunnen runnen.
Ik daag de organisatie uit om niet te conservatief te zijn. Internationaal bestaat deze discussie namelijk al langer en wordt er steeds meer gepleit om self-spotting voor Phone toe te staan.
Wat kan het voor kwaad om het gewoon eens te proberen?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2016

#17 Bericht door PD2R »

Heeft er niemand een mening over het bovenstaande?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2016

#18 Bericht door pa3met »

PD2R schreef:Heeft er niemand een mening over het bovenstaande?
Jawel hoor. Selfspotters terecht diskwalificeren. Prima. Niks mis mee.
En zo ben ik ook voor het controleren (minimaal van de top xx stations) voor wat betreft naleving van andere regels.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2016

#19 Bericht door PD2R »

Mee eens. Zoals de regels nu zijn inderdaad zelfspotters terecht diskwalificeren, dat was ook niet mijn punt. De regel zoals hij nu is, is echter lastig te handhaven. Bovendien hebben hebben voor CW en RTTY een reversed beacon network waardoor zelfspotten compleet overbodig is geworden en dus geen issue meer is. Waarom dan niet in Phone gewoon zelfspotten toestaan? Zeker in de een contest als de PACC zou dit de activiteit op de band alleen maar ten goede komen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: CQWW SSB 2016

#20 Bericht door ----- »

Of ik voor of tegen ben is niet zo belangrijk, het is maar wat je afspreekt of je wel of niet mag zelfspotten.

Het grote probleem is dat het niet/nauwelijks handhaafbaar.

Met behulp van een VPN en internet cluster, en dan natuurlijk niet alleen jezelf spotten, misschien zelfs weken van te voren beginnen met een call gebruiken voor het spotten. Je moet dan wel nadenken wat je doet
Je ziet nu veel simpele domme zelfspots met operator call of zelfs met de stations call spotten. Dat is gemakkelijk te herkennen. Maar een goed opgezet zelfspot station(s) zal niet gemakkelijk te herleiden zijn.

Maar erger, je kan nu ook stations eruit wippen. Gewoon via het internet onder hun call, of de call van een van hun operators/vrienden spotten en ze liggen eruit.

Het is nooit 100% waterdicht te controleren , met gemiste positives en kans op false positives en om die reden lijkt mij het beter het verbod op zelfspot op te heffen.

ps. Wil geen discussie starten dat je niet moet willen valsspelen. Natuurlijk speel je niet vals !!

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2016

#21 Bericht door PD2R »

Mee eens Marcel, het verbod op zelfspotten heeft veel haken en ogen en is nauwelijks goed te handhaven. Waar men nu bijvoorbeeld naar kijkt is wanneer er door wie een spot wordt uitgebracht. Wanneer steeds dezelfde call een spot plaatst vlak nadat het desbetreffende contest station QSY is gegaan dan is dat verdacht. Hoe weet dat station immers steeds zo snel het desbetreffende contest station te vinden zonder dat hierover communicatie plaats vindt of dat het om een zelfspot gaat. Dat is waar nu dus op gelet is. Klinkt als een redelijk betrouwbare methode maar is nog steeds niet 100% waterdicht. Iemand die bijvoorbeeld vlak bij het desbetreffende contest station woont zal weinig moeite hebben om met behulp van zijn bandscope het station snel te vinden na een QSY. Wanneer een ander de spots voor jou maakt dan is er sprake van het zogenaamde "cheatleading" en niet van zelfspotting. Chearleading is geen reden voor een DQ.
Sta zelfspotten toe en het is geen issue meer. Het cluster kan het wel aan, dat blijkt tijdens de CW contesten wel waar ook duizenden spots door het RBN worden gegenereerd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: CQWW SSB 2016

#22 Bericht door dxhunter »

Als je zelfspotten toestaat tijdens contesten zal het mijn niet verbazen dat contest log programma's straks automatisch spots kunnen gaan plaatsen in het dx cluster. Dus bijvoorbeeld na elke frequentie wissel een spot en vervolgens om de 5 minuten een spot. Eventueel voorzien van aanvullende informatie in het comment field, bijv. "now beaming JA" :wink:

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2016

#23 Bericht door pa3met »

oke dus iets is niet te handhaven (?) en dus laten we het maar toe.


Doet me denken aan power discussies etc. En gezien de disqualificaties die nu plaats gevonden hebben, neem ik
wel aan dat het nu wel duidelijk is.

Ik vind niet dat je regels zomaar overboord moet flikeren omdat dat het makkelijker maakt.

Over het verhaal met VPNs etc etc -- dan maka je het nog makkelijker -- als je gesnapt wordt, de komende 5 jaar
niet meer mee doen, inclusief alle members. En ook dat controleren. Punt is nu dat men er heel lang mee weg
gekomen is.

(weet je wat we liften de 25/400/1500 Watt en bandgrenzen ook maar even. Waarom ook niet)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2016

#24 Bericht door PD2R »

Een vrij kortzichte reactie als je het mij vraagt. Er zitten namelijk veel haken en ogen aan het diskwalificeren op basis van zelfspotten. Iemand kan bijvoorbeeld uit jou naam spots uitbrengen waardoor hij jou een DQ kan aansmeren. Daarnaast kost het veel tijd van de Contest adjudictators, tijd die ze beter ergens anders aan kunnen besteden zoals bijvoorbeeld controle op exessief brede signalen. Daar hebben namelijk veel meer mensen last van dan van enkele zelfspots.
Aan het opheffen van de zelfspot regel kleven voor zover ik kan zien geen nadelen. Iets wat niet gezegd kan worden van het opheffen van de vermogens limitten. Dat zijn namelijk regels die per land worden opgesteld, mede gebaseerd op hoe groot de kans Is dat een zendamateur storing kan veroorzaken. Kompleet andere koek dus dan een zelfspot regel.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2016

#25 Bericht door pa3met »

PD2R schreef:Een vrij kortzichte reactie als je het mij vraagt. Er zitten namelijk veel haken en ogen aan het diskwalificeren op basis van zelfspotten. Iemand kan bijvoorbeeld uit jou naam spots uitbrengen waardoor hij jou een DQ kan aansmeren. Daarnaast kost het veel tijd van de Contest adjudictators, tijd die ze beter ergens anders aan kunnen besteden zoals bijvoorbeeld controle op exessief brede signalen. Daar hebben namelijk veel meer mensen last van dan van enkele zelfspots.
Aan het opheffen van de zelfspot regel kleven voor zover ik kan zien geen nadelen. Iets wat niet gezegd kan worden van het opheffen van de vermogens limitten. Dat zijn namelijk regels die per land worden opgesteld, mede gebaseerd op hoe groot de kans Is dat een zendamateur storing kan veroorzaken. Kompleet andere koek dus dan een zelfspot regel.
het maakt gewoon niks uit of er haken en ogen aan zitten. Als iets moeilijk te handhavcen is moeten we het maar toelaten. Dat is wat je zegt he.

En als je stelt dat iemand anders jou wat kan aansmeren dan moet je eens bedenken hoe dat zit met de clusters qua inloggen. Met echolink is wel vrij goed geregeld qua access.
Zou je met clusters ook kunnen doen.

Ik gebruk helemaal geen cluster tijdens een contest, Ik kan 200W maken, ik maak 100 omdat ik in de LOW klasse mee doe. Kwestie van je gewoon houden aan datgene wat mag. En als je -op wat voor manier ook- gesnapt qwordt, sja. Jammer joh.

Ik denk dat de gemiddelde contestgroep zich vast wel houdt aan max legal power. Oh wacht, ik ben blond. Ook daar geldt -- gesnapt is exit.

Hoe moeilijk is het nou gewoon om sportief te zijn? De lijst met gediskwalificeerde stations en ZA's laat wel zien dat het oppikken van de zelfspotters wel gelukt is. Ik ga er van uit dat dit
wel een signaalwerking heeft. En anders ben "je" stom als je alsnog gepakt wordt.

Brede signalen, spetterende meuk etc, dat is niet een regel van een contest-cie; dat is iets wat de locale AT doet.

kortom. kort door de bocht? Vast wel. Maar het is nog korter door de bocht om dingen maar goed te vinden omdat het lastig is om iets te hanhaven.

(Daarom schieten ze in sommige wijken trouwens zoveel mensen voor hun flikker in Rio; da's wel goed, het is niet te handhaven, om jouw gedachtengang even te volgen...)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: CQWW SSB 2016

#26 Bericht door ----- »

Maar wat is er zo erg aan zelfspot ? de wereld zou wel wat meer zelfspot kunnen gebruiken denk ik af en toe.

Iedereen heeft tegenwoordig internet, wellicht was er vroeger een oneerlijk voordeel hadden als de een wel internet toegang hadden terwijl een ander dat niet had. Maar die tijd is voorbij.

Tijden veranderen en regels kunnen dat ook. Ik zie geen nadeel om deze moeilijk handhaafbare regel te schrappen. Want of je het er wel of niet mee eens bent, moeilijk handhaafbaar is het.

Laat gaan dat gaat wel goed, is mijn mening.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: CQWW SSB 2016

#27 Bericht door Radioot »

PG8M schreef:de wereld zou wel wat meer zelfspot kunnen gebruiken denk ik af en toe.
Precies meer https://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfspot

Mensen nemen zichzelf veel te serieus, het is maar een hobby en al lang geen status verhogende.
Status is trouwens ook zwaar over gewaardeerd.

Selfspotting is gewoon bad form. Niemand in EU is DX.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2016

#28 Bericht door PD2R »

Roelof, jij focust slechts op 1 van mijn argumenten en gaat jammer genoeg niet of nauwelijks in op mijn overige argumenten. Waarom is dat?
Als een regel lastig te handhaven is, dan is het mijns inziens helemaal niet verkeerd om die regel ter discussie te stellen. Ik heb ook al 2 keer gevraagd wat erop tegen is om de regel te schrappen. Als er een goede reden is om hem te handhaven dan moeten we dat vooral doen. Jij hebt kennelijk het idee dat ik alle regels die niet of nauwelijks te handhaven zijn af zou willen schaffen. Geen idee wanneer ik je die indruk heb gegeven daar ik het alleen over de zelfspot regel heb gehad.

Clusters zoals ze nu zijn, zijn vrij gemakkelijk te manipuleren. Een aanpassing zoals jij voorstelt is een optie maar kost tijd, energie en mogelijk geld. De vraag is dan of dat het waard is. Nogmaals, als er een goede reden is om hem te handhaven dan is jou voorstel zeker het overwegen waard.

Daarnaast denk ik dat zelfspotten tijdens contesten zoals de PACC de fun alleen maar ten goede komt. Ook de niet grote stations hebben dan een kans om een goede run te maken. In CW zie je dit namelijk al gebeuren.

Je stelt dat het aanpakken van exessief brede signalen geen taak Is van de CC. Dat zelfde geld ook voor de vermogens regels maar die worden wel door de CC gehandhaafd. Daar komt bij dat de CQWW CC zichzelf weldegelijk als doel heeft gesteld om onsportief gedrag zoals brede signalen aan te pakken. Ik zou ook echt niet weten waarom dit enkel door de telecom agentschappen gedaan zou moeten worden.

De stukjes over je blonde haren en schietpartijen in Rio kan ik helaas niet helemaal volgen.

Ik ben heel benieuwt waarom jij de regel graag gehandhaafd ziet blijven.

Radioot, wist je dat het cluster ooit, heel lang geleden, in het leven is geroepen t.b.v. het contesten? En voor een JA kan een HB0 weldegelijk DX zijn.
Voor wat betreft zelfspot, helemaal mee eens :wink:

Ik heb ook lang gedacht dat zelfspotting "bad form" was. Maar waarom eigenlijk?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: CQWW SSB 2016

#29 Bericht door EA5JEX »

pa3met schreef:oke dus iets is niet te handhaven (?) en dus laten we het maar toe.


(weet je wat we liften de 25/400/1500 Watt en bandgrenzen ook maar even. Waarom ook niet)
Er zoijn contesten waarbij de hele 40 meter band vol zit met SSB contesters, zelfs in het DX gedeelte en ze vertikken het om QSY te gaan :evil:

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2016

#30 Bericht door PD2R »

Kees, er zijn maar weinig contesten waarbij dat daadwerkelijk het geval is. En besef ook dat die bandplannen niet overal hetzelfde zijn. Daarnaast wordt er tijdens dergelijke grote contesten genoeg DX gewerkt waardoor het m.i. legitiem is om het DX gedeelte te werken.
Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie