Wie heeft ervaring met het SD bouwproject U02 ABR van DJ0ABR

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Wie heeft ervaring met het SD bouwproject U02 ABR van DJ0ABR

#1 Bericht door pa3cvi »

Ik ben op zoek naar mede-amateurs die gaan bouwen, of hebben gebouwd:
het SDR project van DJ0ABR, bebaseerd op de Lima-SDR
Volgens DJ0ABR zijn er meerdere amateurs die hier mee bezig zijn (geweest).

Met name de Preselector en de 10Watt PA hebben mijn interesse.

Web site: http://www.dj0abr.de, onder Preselector - 10W-PA.

73 Cees

PE1JOF
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2015, 21:05
Roepletters: PE1JOF

Re: Wie heeft ervaring met het SD bouwproject U02 ABR van DJ

#2 Bericht door PE1JOF »

In mijn beleving gaat de U02 verder waar de LIMA gestopt is.

Originele pre-selector van Lima dempt relatief veel dus is interessant om te vervangen.
Vergeet ook het laagdoorlaatfilter niet want de harmonische onderdrukking bij de Lima is ook beperkt.

Tot op heden heb ik alleen de LF-voorversterker van de U02 gemaakt maar de rest staat ook op de wenslijst.
Ik wil eerst de LIMA TX fatsoenlijk aan de gang hebben voordat er weer allerlei nevenprojecten opgestart worden.
Standaard RX werkt overigens best leuk voor die paar centen. :)

Gr.
Johan

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met het SD bouwproject U02 ABR van DJ

#3 Bericht door pa3cvi »

Hallo Johan,

Ik weet niet hoever je bent met de bouw van de TX/RX
Als je de specifieke site van Kurt bestudeert, dan kan de samenbouw
van Preselector en Lima RX/TX voordelen bieden door de Lima TX- en RX in apparte behuizingen te zetten.
Bij het samenstellen van alle project onderdelen heb je dan veel makkelijker toegang tot de TX en RX die dan gescheiden zijn.
Dat is de tip die ik je alvast wil geven.

73 Cees

PE1JOF
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2015, 21:05
Roepletters: PE1JOF

Re: Wie heeft ervaring met het SD bouwproject U02 ABR van DJ

#4 Bericht door PE1JOF »

Hallo Cees,

Rx en TX had ik in eerste instantie in 1 gestapelde behuizing gebouwd maar dat was erg optimistisch.
Op zich functioneerde het systeem wel maar er waren toch een aantal zaken die ik niet helemaal vertrouwde.
Kortom er zit nu een verlengkabel tussen beide PCB's en twee blikjes van 10x16x3 liggen klaar om geboord te worden.
Je moet gewoon makkelijk onder en boven bij de print kunnen komen anders word je gek.
Ik heb overigens ook de ingangsselectie van het laatste bandfilter (18-30mhz) aangepast met handgewikkelde ferriet spoeltjes en smd componenten.
Van Bernd de ontwikkelaar van de Lima heb ik een document hierover gekregen. Ik weet niet of je de ferriet ringen voor de lagere bandfilters op de originele print kwijt kunt maar deze nieuwe filters geven veel minder demping.
Vanavond toevallig ook en losse USB geluidskaart besteld. Huidige interne geluidskaart geeft ook wat problemen.

Gr.
Johan

PE1JKX
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 21:37
Roepletters: pe1jkx

Re: Wie heeft ervaring met het SD bouwproject U02 ABR van DJ

#5 Bericht door PE1JKX »

Ik ben er mee bezig. Ik heb nu de preselector klaar. Alleen moet hij nog in zijn blikje. Het laagdoorlaat filter voor de zender is ook nagenoeg klaar
met glimmer condensatoren. Die overigens maar moeilijk passen op de geleverde print. Vooral de 1nf condensatoren voor 160 meter zijn erg groot.
Het laagdoorlaat filter is wel een must als met meer vermogen wil gaan werken omdat de lima bij het zenden nogal wat rommel produceerd.

PE1JKX
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 21:37
Roepletters: pe1jkx

Re: Wie heeft ervaring met het SD bouwproject U02 ABR van DJ

#6 Bericht door PE1JKX »

Hier is een foto van de preselector inmiddels zitten de ERA5 en de sga-5289 er ook in. Deze smd onderdelen ontbreken op de foto.
Als je deze gaat bouwen is het wel fijn als je een L/c Meter bij de hand hebt.
Bijlagen
Preselector.jpg

PE1JKX
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 21:37
Roepletters: pe1jkx

Re: Wie heeft ervaring met het SD bouwproject U02 ABR van DJ

#7 Bericht door PE1JKX »

Nog even een tip. Soldeer als eerste de smd's op de onderzijde van de print. Anders beschadig je de spoeltjes
Ik zet de spoeltjes vast tegen de relais met een drupje transparante siliconen kit. De middelste spoeltjes zet ik vast aan de
onderkant. Dat betekend eerst een druppel kit op de klaar gemaakte spoel en dan pas vast solderen.
Bijlagen
smd_bottom2.jpg
smd_bottom2.jpg (11.47 KiB) 5772 keer bekeken
smd_bottum1.jpg
smd_bottum1.jpg (14.65 KiB) 5772 keer bekeken

PE1JKX
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 21:37
Roepletters: pe1jkx

Re: Wie heeft ervaring met het SD bouwproject U02 ABR van DJ

#8 Bericht door PE1JKX »

Ik heb nog een paar foto's gemaakt die ik geinteresseerde medeamateurs niet wil onthouden.
Ik publiceer hier in het forum er nog 1 van de rest kan worden bekeken op mijn qrz.com pagina.
Dit omdat ik niet weet of het topic nog actueel is.
Bijlagen
bandfliter.jpg

Plaats reactie