Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#1 Bericht door Janos »

Ik probeer al een paar dagen om een signaal van de Delfi-C3 satelliet van TU Delft te ontvangen maar tot nu toe heb ik nog niets gehoord.
Ik gebruik een Uniden UBC3500xlt scanner in combinatie met een zelfgemaakte 137 MHz QFH antenne.
Met deze combinatie heb ik al een paar jaar prima ontvangst van ISS (voice, packet, SSTV),
NOAA weersatellieten (met de antenne, als ontvanger gebruik ik dan een oude Commtel COM202 scanner met discriminator uitgang), Milsat satellieten (rond de 250 MHz) en ook de ARISSAT-1 heb ik tot afgelopen dinsdag goed kunnen ontvangen. Daarom vind ik het vreemd dat ik nog helemaal niets van Delfi heb gehoord. Ik gebruik Orbitron voor tracking dus ik weet wanneer hij in de buurt is.
Ik ben geen zendamateur, ik luister alleen maar en ik vind het leuk om zoveel mogelijk te ontvangen met mijn zelfgemaakte antenne's.
Wie kan mij vertellen waarom ik Delfi niet hoor en wie heeft informatie om andere satellieten (Amsat e.d.) te kunnen ontvangen. Bij voorbaat dank.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#2 Bericht door PE7EB »

Om te beginnen zal je scanner SSB moeten kunnen ontvangen Jan, zo te zien kan de 3500 dat niet.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#3 Bericht door Janos »

Nee, dat weet ik maar ik hoor helemaal niets, ook geen SSB signaal.
Zelfs geen piepje of kraakje. Ik vraag me af of hij continu uitzend of maar af en toe.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#4 Bericht door PE7EB »

Ik zal eens een balletje opgooien bij Wouter.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#5 Bericht door coolepascal »

Ik ken die ontvanger niet zo' en je antenne situatie ook niet echt
maar ik denk dat je wel wat beters moet opzetten wil je dat soort satalietjes ontvangen.
een redelijke ontvanger een preamp met een redelijk ruisgetal en een niet al te beroerde antenne lijkt me toch nog wel het minste. praat ik echt niet over exclusieve dure spullen maar gewoon over gangbaar speelgoed.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#6 Bericht door PE7EB »

Dat valt wel mee hoor Pascal, ik heb dat vogeltje meerdere keren gehoord op niets meer dan een vertical en een 2m transceiver.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#7 Bericht door PE0SAT »

Delfi-C3 staat op dit moment ingesteld in Science Mode / radio 1 wat inhoud dat er een signaal op 145.870 / USB te ontvangen is +/- doppler.

Wat je ook in gaten moet houden, is dat de satelliet alleen werkt, als deze verlicht wordt, tijdens avond/nacht overkomst is de sat niet actief.

Op de volgende link is ook nog wat extra info te vinden http://www.pe0sat.vgnet.nl/satellite/cu ... ats/do-64/



73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#8 Bericht door coolepascal »

Ahhh dat vergat ik idd nog erbij te vertellen... je moet een zaklantaarn op je antenne schroeven !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#9 Bericht door PE0SAT »

coolepascal schreef:Ahhh dat vergat ik idd nog erbij te vertellen... je moet een zaklantaarn op je antenne schroeven !

Bedankt voor deze opbouwende informatie ......
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#10 Bericht door Janos »

coolepascal schreef:Ik ken die ontvanger niet zo' en je antenne situatie ook niet echt
maar ik denk dat je wel wat beters moet opzetten wil je dat soort satalietjes ontvangen.
een redelijke ontvanger een preamp met een redelijk ruisgetal en een niet al te beroerde antenne lijkt me toch nog wel het minste. praat ik echt niet over exclusieve dure spullen maar gewoon over gangbaar speelgoed.
Ik ben bang dat de woorden die je onderaan je reaktie hebt staan in dit geval aardig van toepassing zijn. De UBC3500xlt is een van de beste scanners die er op dit moment te koop zijn en wordt ook door veel zendamateurs als mobiele ontvanger gebruikt, ondanks dat er geen SSB mogelijkheid op zit. En een QFH antenne is naast een volgsysteem met richtyagi's een van de beste antenne's voor satelliet ontvangst. Daarbij kan ik je nog melden dat mijn zelfgemaakte antenne, een bestaand ontwerp en door mijzelf nog wat aangepast, al door diverse amateurs in Nederland, maar ook in het buitenland tot zelfs in Japan is nagemaakt vanwege zijn prima eigenschappen. De ontvangstkwaliteit die ik hiermee bereik met ontvangst van ISS, Milsat, weersatelliet, luchtvaart (civiel zowel als militair) enz. kan in veel gevallen concureren met fabrieks antenne's van diverse soort.
Op de site van de ISS fanclub kan je diverse opname's van mij horen van voice berichten, maar ook van communicatie tijdens Space Shuttle en Soyuz vluchten tot zelfs communicatie tussen astronauten tijdens een ruimtewandeling. En ook kan je er diverse SSTV plaatjes zien die ik ontvangen heb. En bijna dagelijks ontvang ik ISS Packet radio berichten die foutloos gedecodeerd worden met AWG Packet Engine. Ook mijn NOAA weersatelliet foto's zijn van prima kwaliteit. Milsat berichten komen elke dag keihard bij me binnen.
Daarom vind ik het vreemd dat ik nog niets van dat Delfi melkpak heb gehoord, zelfs niet vanochtend rond 11.00 uur toen hij toch vrijwel recht over Nederland kwam.
Zelfs van een SSB uitzending moet ik toch iets kunnen horen, al zal decoderen met Rascal waarschijnlijk niet lukken.
Maar gelukkig zijn er ook nog forumleden die wel iets zinnigs kunnen zeggen en ook verdere ideeen blijven welkom. Diegenen die mij kennen van dit forum of het scannerforum weten dat ik het niet zomaar opgeef.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#11 Bericht door Janos »

Nog een vraagje, zou ik iets kunnen bereiken met een 144 MHz J-Pole of werkt deze te ,,vlak,, ?
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#12 Bericht door PE7EB »

Als je hier, naar de afbeeldingen kijkt, kan je zien dat een J-pole het misschien wel redelijk doet als de satelliet laag "staat" maar bij een grotere elevatie zal het een stuk minder zijn.
QHF, Turnstile, Lindenblad, Eggbeater dat zijn toch wel de vaste antennes voor dit werk, helemaal mooi is een yagi met elevatie op een rotor, compleet met volgsysteem.
Met jouw achtergrond lijkt me dat een mooie uitdaging voor je Jan ;-)

Hier twee afbeeldingen van de onlangs door mij aangeschafte M² 2M5-440XP, samen met de door de vorige eigenaar bedachte en geconstrueerde handbediende azimut en elevatie rotoren :-)
New_Afb0082.jpg
New_Afb0082.jpg (25.9 KiB) 10050 keer bekeken
New_Afb0084.jpg
New_Afb0084.jpg (23.72 KiB) 10050 keer bekeken
Groter formaat op aanvraag per mail te verkrijgen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#13 Bericht door Janos »

Dit soort antennes worden volgens mij ook veel gebruikt als hand volg antenne.
Ik neem aan dat dit een combi is van 144 en 400 MHz ?
Misschien inderdaad wel leuk om te bouwen, alleen zal ik hem dan een vaste opstelling moeten geven. Mijn opslagruimte in de schuur is vol sinds de scootmobiel van mijn vrouw er ook in staat. Hoe noem je dit type antenne eigenlijk ? Het is toch geen gewone kruisyagi ?
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#14 Bericht door PE7EB »

Geen idee hoe hij heet Jan, het is een dualband kruisyagi.
De handheld uitvoering staat bekend als "Arrowantenne", de koop versie is namelijk gemaakt met aluminium pijlschachten als elementen.
Maar er zijn meerdere zelfbouw versies te vinden op het www, inclusief een printontwerpje voor een mini diplexfilter wat je in de boom kunt inbouwen, zodat je maar een kabel naar je RX/TX hebt.
Op het scannerforum heeft Hanso geschreven dat hij vroeger iets vergelijkbaars als mijn M² had, op een rotor, met een vaste elevatie van 15 graden, dat zou ook een oplossing zijn, als je geen zin hebt om ook wat voor de elevatie te maken.
Laatst gewijzigd door PE7EB op 07 jan 2012, 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#15 Bericht door PE0SAT »

Via de volgende link: http://oscar.dcarr.org/ kun je zien welke sats waar en wanneer wel of niet zijn gehoord.

Mocht je het nog niet weten, Delfi-C3 staat ook bekend als DO-64.

Ik kan op dit moment zelf niet luisteren omdat de Maspro VHF antenne met de laatste storm van de mast is gewaaid.

De website van DK3WN (http://www.dk3wn.info/p/) is ook een goede site om te zien of een sat actief is.


Succes, 73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Plaats reactie