Advies voor EME beginner

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Advies voor EME beginner

#46 Bericht door pa1bvm »

voor eme hoeft je mast niet hoog of groot
die paar meter hoogte maken geen klap uit voor 370.000 km ..

heb hier een mastje van 4,5 meter met 4x 10 ele ( 6 meter boomlengte )
bij max elevatie hangen de dipolen iets van 2,15 boven de grond ..

maar ben je er al uit qua frequency

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Advies voor EME beginner

#47 Bericht door pe1rdp »

PD3AT schreef:Ja dat is heel groot.
Dan ga ik toch wat anders bedenken een raster antenne of zo.
Het punt is, hij moet op het schuur dak komen.
Ik ben niet een voorstander van die grote masten
Waarom perse een dish voor 70cm? Als je de ruimte hebt .... prima maar met 4 kleine yagi's kun je hetzelfde werken als met een 5mtr dish.
De yagi's zijn dan nog geen 4mtr lang en staan 1,60mtr uit mekaar. Veel kleiner, gemakkelijker te bouwen en waarschijnlijk goedkoper.
Zet je in elke Nederlandse tuin en met een beetje mazzel zelfs op een balkon van je flat.
Als je toch een dish wilt gebruiken, dan ga op 23cm of hoger. Ook nog eens meer activiteit. Helaas niet voor Novice toegankelijk (TX).
Maar je kunt wel veel ervaring opdoen qua RX.

Grote masten zijn trouwens niet gewenst voor EME. Hoge antennes leveren alleen maar meer noise op en dat willen we niet.
Welk type raster antenne wil je gebruiken voor 70cm EME?

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PD3AT
Berichten: 293
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:16
Roepletters: test
Locatie: Oostendorp

Re: Advies voor EME beginner

#48 Bericht door PD3AT »

pe1rdp schreef:
PD3AT schreef:Ja dat is heel groot.
Dan ga ik toch wat anders bedenken een raster antenne of zo.
Het punt is, hij moet op het schuur dak komen.
Ik ben niet een voorstander van die grote masten
Waarom perse een dish voor 70cm? Als je de ruimte hebt .... prima maar met 4 kleine yagi's kun je hetzelfde werken als met een 5mtr dish.
De yagi's zijn dan nog geen 4mtr lang en staan 1,60mtr uit mekaar. Veel kleiner, gemakkelijker te bouwen en waarschijnlijk goedkoper.
Zet je in elke Nederlandse tuin en met een beetje mazzel zelfs op een balkon van je flat.
Als je toch een dish wilt gebruiken, dan ga op 23cm of hoger. Ook nog eens meer activiteit. Helaas niet voor Novice toegankelijk (TX).
Maar je kunt wel veel ervaring opdoen qua RX.

Grote masten zijn trouwens niet gewenst voor EME. Hoge antennes leveren alleen maar meer noise op en dat willen we niet.
Welk type raster antenne wil je gebruiken voor 70cm EME?

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
Ja een yagi zou ook kunnen als antenne.
Maar mijn keuze voor een schotel zou liggen voor eventueel meer gain en dicht heit.
Maar een yagi neem ik in m'n gedachten mee.
Voor de juiste band ben ik er nog niet uit.
Dit omdat de voet met antennes op een plat schuurtje komt te staan.
En hoger als 70 cm mag ik niet zenden anders zit ik buiten de band.
Yaesu ft 817
Kpo dx5000
Hb9CV voor twee en zeventig
Dipool twee keer 10
End Fed Twintig meter

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Advies voor EME beginner

#49 Bericht door pa1bvm »

Hi Evert even een vraagje van mijn kant ..

Ik vraag me af waarom je gelijk met EME wil gaan beginnen ...
op VHF of UHF .. ik weet het niet zeker , maar ik denk dat de meeste amateurs die met EME actief zijn
al een behoorlijk station op vhf of uhf hebben .en dan pas later de "stap"naar EME doen

zoals al ergens geschreven is het op vhf ( en ook uhf) te doen om met redelijk eenvoudige middelen een paar "big guns "via de maan te werken.

als ik naar mezelf kijk dan was ik al jaren actief op VHF met een redelijk tropo / meteor scatter station
eerst met een 10 ele , toen 2 x 10 , daarna 2 x 17 ele ..heb heel wat landen en vakjes via MS /tropo en E-skip kunnen werken

En dan heb je al een fikse yagi op het dak , een fatsoenlijke voorversterker , redelijke kabel en je weet ongeveer hoe goed / slecht je station is
( en hoe lang het heel blijft ) en dan ook nog wat output. ( oja en geen drift in rx /tx want dat is killing met EME )

op een gegeven moment als je DXCC aan het verzamelen bent is de "koek"in europa op met tropo / ms en e-skip kom je denk ik zo op 60 landen , maar de 100 haal je nooit zonder EME ( op vhf en uhf)

via een paar skeds met "big guns " heb ik bij maan opkomst en ondergang een paar stations via EME kunnen werken ..
dat ging toen nog in CW , maar later ook via WSJT ( dezelfde software als voor meteor scatter alleen een ander protocol )

ben toen begonnen met elevatie te zetten op die 2x17 ele en dan heb je wat meer "window"met de maan

om kort te gaan ik ben met EME begonnen omdat ik al een redelijk station had en omdat ik meer dxcc wilde werken

dus vandaar mijn vraag .. wat is je drive ??

dxcc's op vhf en uhf of een paar qso's via de maan ... ??

73 Rick

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Advies voor EME beginner

#50 Bericht door pe1rdp »

pa1bvm schreef:Hi Evert even een vraagje van mijn kant ..

Ik vraag me af waarom je gelijk met EME wil gaan beginnen ...
op VHF of UHF .. ik weet het niet zeker , maar ik denk dat de meeste amateurs die met EME actief zijn
al een behoorlijk station op vhf of uhf hebben .en dan pas later de "stap"naar EME doen

73 Rick
Ha Rick,

De afgelopen jaren heb ik zo'n 10 amateurs uit PA, ON en SV geholpen met qrv te worden op 70cm EME.
Bij enkele is het zelfs gelukt om ze met veel moeite een qso te laten maken met de grote jongens zoals HB9Q en DL7APV.
Iedereen had hetzelfde gebrek: hun ontvangst was belabberd.
Op 144MHz kun je heerlijk blunderen zonder op je bek te gaan; op 70cm is anders. Dan moet je station wel goed in orde zijn anders ontvang je niets.

Maar misschien lukt het Evert, PD3AT wel.

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Advies voor EME beginner

#51 Bericht door pe1rdp »

En toen was het een jaartje stil rondom dit thema.

Evert, PD3AT, hoever ben je met de bouw van je EME station?
Jan, PE0SAT, is het je al gelukt een EME qso te maken op 432?

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Advies voor EME beginner

#52 Bericht door PE0SAT »

pe1rdp schreef:En toen was het een jaartje stil rondom dit thema.

Evert, PD3AT, hoever ben je met de bouw van je EME station?
Jan, PE0SAT, is het je al gelukt een EME qso te maken op 432?

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
Hallo Arno,

Ideeën genoeg, maar nog geen QSO gemaakt.

Er is wel goed nieuws, eindelijk een andere mast te pakken gekregen waar wat meer antennes in kunnen
en na wat onderhoud probeer ik die nog voor het winter seizoen aan de muur te bevestigen zodat er wat
nieuw materiaal in kan. We gaan eerst maar eens de 23 element Que Dee modellen stacken samen met
wat 145 MHz en misschien een schotel erbij al we een prime-focus kunnen vinden.

En als ik eerlijk ben, de aandacht gaat vooral uit naar alles wat met Amsat te maken heeft en zo komt
EME telkens weer in de verdrukking.

Nog nieuwe ontwikkelingen aan jouw kant, hangen er al antennes in je nieuwe mast?

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Advies voor EME beginner

#53 Bericht door pe1rdp »

Hallo Jan,

Er staan inderdaad weer 2 masten aan het huis met hierin enkele antennes.
De foto's kun je vinden op:
http://www.qsl.net/pe1rdp/news.htm

Er staat (nog?) niets voor EME en eigenlijk heb ik ook nog geen plannen. En eerlijk gezegd mis ik het (nog?) niet.
Er staat wel al een yagi voor 144MHz echter zonder elevatie. EME op 144MHz kan hier toch niet meer serieus worden beoefend vanwege QRM.
Eigenlijk ben ik nog van plan om een 70cm yagi te plaatsen voor tropo. Alles ligt er al; inclusief de 7/8" feeder tot aan de rotor. Dus alleen nog maar een yagi in de mast monteren en een stukje 1/2" jumper aansluiten. Wellicht komt dit nog wel voor de UHF contest begin oktober zodat ik weer qrv ben voor de herfst met hopelijk een goed tropo seizoen.
We zullen zien.
Tot die tijd houdt QRL mij heel goed bezig.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
on4hf
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2008, 19:55
Roepletters: ON4HF
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: Advies voor EME beginner

#54 Bericht door on4hf »

Hallo jongens,

Leuk om dit onderwerp te lezen.
Ik werk al enige jaren via satelliet en wilde ook eens EME gaan proberen. Ik heb een nieuwe mast gezet met daarin 2X 7 element voor 144 Mhz.
2x 21 element voor 432 Mhz en de nodige preamps. Na enkele testen bleek 1 yagi voor 2m niet goed te zijn (swr 3/1) Voorlopig dus maar 1 yagi op 2m.

https://picasaweb.google.com/ON4HF.Eric/NewTower

Ik heb op 70cm nog geen EME ervaring. Ik heb de indruk dat de meesten op 2m zitten. Ik volg regelmatig de ON4KST chat en ook de chatfunctie van N0UK.
Ik ben versteld van de signalen die ik binnenkrijg. Ik ontvang veel EME stations via wsjt. Bij I2FAK hoorde ik zelfs de toontjes. En dan moet je weten dat er na de preamp 25m aircell 7 aanhangt (op 70cm is dat ecoflex 10) en met slechts 1 yagi. Maar niemand hoort mij (of ziet mij) met 100watt. Ik denk dat ik die yagi's voor 2m ga vervangen in iets beter, 16 elements of zo.
Ik hoop dat het met 2x 21 elements op 70 cm beter moet gaan. Daar heb ik nog niets gehoord of gewerkt.

Graag jullie reacties!
73,
Eric.
Amateur radio station ON4HF
Satellite manager UBA
Member Amsat-UK
Member Amsat-ON

http://www.on4hf.be

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Advies voor EME beginner

#55 Bericht door pa1bvm »

Hi eric,

I2FAK zou je best kunnen werken met je huidige set-up
misschien de TX kabel iets verbeteren ..ecoflex 15 of 1/2" cellflex en een beetje meer vermogen wil natuurlijk ook helpen ..

73 Rick

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Advies voor EME beginner

#56 Bericht door pe1rdp »

@ON4HF, Eric:
Met een kleine yagi van 2mtr lengte op 70cm en 100watt kon ik zelfs in CW al een station werken: OH2PO maar ja, hij gebruikt dan ook een 16mtr dish!
Met 2x21 elements F2FT/Tonna en 100watt heb ik al hele leuke QSO's kunnen maken. Met deze setup waren bijv DL7APV, HB9Q, PA3CSG en K2UYH prima hoorbaar door de speaker.
Maar, hoe is je ontvangst? Kun je sunnoise meten? Met 2x21 elements had ik ongeveer 5 to 5.5dB zonneruis.
Zie mijn website.

Op 144MHz had ik een GS35 PA. Met 2x 3WL antennes was het 1 maal roepen en ik werd gehoord. Met alleen de solid state PA van 100watt moest ik 5 maal roepen voordat ik een QSO kon maken. Met de 2x 3WL en 100 watt kon ik elk goed uitgerust 4 yagi station werken.

Jouw antennes kunnen gelukkig laag bij de grond, dat is veel beter voor EME. Van welk materiaal is je stackframe? En wat is de afstand van de antennes tot je stackframe?
Zowel 70cm als 2mtr antennes in hetzelfde frame zijn niet ideaal.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
on4hf
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2008, 19:55
Roepletters: ON4HF
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: Advies voor EME beginner

#57 Bericht door on4hf »

Dag Arno.

Even op je vragen beantwoorden: Mijn stackingmateriaal is glasfiber buis (komt van Classic International)
De 2m antennes staan 3m uit elkaar. De 70cm antennes op 1,65m.
Ik heb enkele uren geleden eens op 2m geprobeerd een eme contact te maken met HB9Q. Hij zag een trace maar was niet te decoderen. Hijzelf was natuurlijk goed te ontvangen.
Daarna heb ik in de vhf contest wat puntjes gaan geven en enkele stations opgeroepen. Stations die ik ontvang met S5 (zonder preamp) en ze horen me niet.
Maar die zitten misschien met groter vermogen. OZ6TY hoorde me met moeite. Ik moest mijn rapport wel 4 keer herhalen terwijl hij bij mij S9 was.
Ik ben van plan om de aircell 7 coax te gaan vervangen in ecoflex 15 en die 2e yagi op 2m eens na te kijken zodat ik die ook terug kan aansluiten.
Mijn ontvangst is blijkbaar toch niet slecht. Ik ontvang bakens op vhf die ik nooit eerde hoorde.
Ik ga eens proberen om de zonneruis te meten. Ik dacht ergens op een site gelezen te hebben hoe je dat moet doen.
Tegenslagen in de bouw van mijn station zijn niet leuk maar ik leer er wel veel mee, dat is volgens mij het leuke aan de hobby.

73,
Eric.
Amateur radio station ON4HF
Satellite manager UBA
Member Amsat-UK
Member Amsat-ON

http://www.on4hf.be

Gebruikersavatar
on4hf
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2008, 19:55
Roepletters: ON4HF
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: Advies voor EME beginner

#58 Bericht door on4hf »

Even een update:
Ik heb eens wat metingen gedaan op vhf en uhf.

VHF: vermogen uit trx = 80w. In de mast een power meter gehangen met dummy load. Vermogen vóór de preamp is 45W en na de preamp 40w (aan de antenne)
Er gaat dus 35w verloren in de aircell7 coax tot aan de preamp.

UHF: vermogen uit de trx = 55w. In de mast vóór de preamp heb ik 40w. Na de preamp niet gemeten.
Er gaat dus 15W verloren in de ecoflex10 coax.

Ik gebruik een IC-910H. Ik dacht dat die op vhf 100w en op uhf 75w gaf?

1 ding staat dus vast: ik heb nieuwe (betere) coax nodig. Ik denk dat het ecoflex 15 gaat worden.

73,
Eric.
Amateur radio station ON4HF
Satellite manager UBA
Member Amsat-UK
Member Amsat-ON

http://www.on4hf.be

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Advies voor EME beginner

#59 Bericht door PE0AGO »

Met Ecoflex 15 zal er 63 Watt uit de kabel komen i.p.v. 45 Watt, een verbetering van 1,5 dB.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Advies voor EME beginner

#60 Bericht door pa1bvm »

wel apart dat je op 144 MEER vermogen kwijtraakt dan op 432

er is vast iets fout gegaan in je meting ..want een coax kabel dempt meer naarmate de gebruikte frequentie omhoog gaat


**** wijziging****
aha ik lees niet goed ..gaat om twee verschillende stukken coax ..

ecoflex15 is prima spul ik zie ook regelmatig ook 1/2 " cellflex op de tweedehands sites ..

Plaats reactie