Sat Rover MK1 QO100

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Sat Rover MK1 QO100

#1 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo Allemaal,

Heeft er iemand al ervaring met bovengenoemde.
Ik overweeg deze aan te schaffen i.c.m. mijn IC705 voor portabel gebruik.
Heb het filmpje op Youtube over de uitleg gezien maar ben toch benieuwd naar andermans ervaringen.

Iedereen de beste wensen voor 2024 en ik verneem graag van jullie.

73 Tony pa3gwo

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#2 Bericht door PE1PQX »

Ik heb van Hans PE1CKK een 'demo' model mogen ontvangen voor test/evalueer werk. (zal dus uiteindelijk retour moeten naar hem)

Vanmiddag een testopstelling gemaakt en even een korte ervaring verhaal van 2 uurtjes stoeien
Vandaag aan de stoei geweest met de SatRover.
Op de gok de schotel aan mijn mast gehangen op ongeveer 1.5m boven de grond en de spullen aangesloten.
Tot mijn grote verbazing was het gelijk raak: hoorde een CW baken van QO-100 op 10489.500MHz.
Hierop de schotel op het sterkste signaal gezet en vast gedraaid voor deze tijdelijke opstelling.
Verder ook de chat bekeken op https://eshail.batc.org.uk/wb/chat waar enkele om's je antwoorden op vragen kunnen geven.
Ook de websdr is erg bruikbaar om je zelf terug te horen.
Na een paar minuten luisteren hoorde ik 2 om's een qso maken op 10489.820MHz, DH1TS en YT5SMT.
Geduldig afwachten tot die qso was afgerond en vervolgens zelf de mic ter hand gepakt. DH1TS kwam voor me terug en zie daar: mijn first op QO-100 is een feit.
Het weer buiten begon grauwer te worden en aangezien de spullen niet tegen nattigheid kunnen de boel moeten opruimen
Nu met "kauwe klauwe" weer binnen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#3 Bericht door PA1AIS »

Ik vraag mij af of de 5.5 winding helical wel optimaal de schotel belicht?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#4 Bericht door PE1PQX »

Het werkt, dus het optimaal belichten lijkt me dan niet een absolute voorwaarde.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#5 Bericht door PA1AIS »

CKK en JPD stonden op Heelweg met die satrover (en meer). Ze konden niet een heel overtuigend verhaal maken hierover.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#6 Bericht door PE1PQX »

Verkoop is één ding, gebruikers ervaring een 2e.

En daar gaat mijn verhaal over: Klikkerdeklik
Is wel een 'wordt vervolgt' aan het worden/zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Sat Rover MK1 QO100

#7 Bericht door PG7VG »

Leuke stukjes!
Best bijzonder dat je met 10 Watt een signaal over 36k Km kunt overbrengen.
Mijn interesse in ZA was destijds mede ontstaan doordat je met vrij eenvoudige middelen over sattelieten kunt communiceren. Het is er weliswaar (nog) nooit van gekomen, maar stukjes als dit houden het wakker. :D Thx.
73, Peter.

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Sat Rover MK1 QO100

#8 Bericht door Tony PA3GWO »

Ik was in eerste instantie ook wat huiverig bij de aanschaf omdat ik geen andere gebruikerservaringen kon vinden,
Heb echter toch de gok gewaagd en een week geleden de satrover aangeschaft.
Intussen heb ik een 100cm schotel en stevige inklapbare satellietvoet gebrukit op de kop kunnen tikken.
De Satrover heb ik in een beschermende behuizing boven op de lnb arm gemonteerd in geval van een onverwachte regenbui bij portabel gebruik.
Samen met de 705 was het uitrichten van de schotel vrij makkelijk en zal dit naarmate ik dit vaker doe alleen maar eenvoudiger worden.
Binnen een half uur had ik het geheel opgebouwd en de 1ste verbinding weer sinds enige tijd gemaakt.
Mijn twijfels zijn dan ook geheel verdwenen en ben dan ook zeer tevreden met het geheel en met name over de eenvoud ervan.
Heb eerder een Groundstation gebruikt en daar was ik ook heel tevreden over maar vind de Satrover voor portabel gebruik beter geschikt.

Gr.Tony

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#9 Bericht door PA1AIS »

Zou de MK-II full-duplex zijn? B.v. 70cm up en 23cm down voor een 9700 o.i.d.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#10 Bericht door PE1PQX »

PA1AIS schreef: 17 jan 2024, 12:32 Zou de MK-II full-duplex zijn? B.v. 70cm up en 23cm down voor een 9700 o.i.d.
Wie weet.. Las op facebook dat AMSAT-DL de SatRover afgekeurd had omdat het niet full-duplex zou zijn. (Geen idee van de juistheid hoor!)
Reden hiervan kan ik niet helemaal begrijpen, iets met je zelf moeten kunnen monitoren? Daar kun je prima WebSDR's voor gebruiken en is een full duplex opzet vrij complex als je maar één tranciever als een FT-818 beschikbaar hebt en juist portabel werken wilt 'in the middle of nowhere'.
De FT-818 kan niet in full-duplex.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#11 Bericht door PE1PQX »

PG7VG schreef: 17 jan 2024, 05:36 Leuke stukjes!
Best bijzonder dat je met 10 Watt een signaal over 36k Km kunt overbrengen.
Mijn interesse in ZA was destijds mede ontstaan doordat je met vrij eenvoudige middelen over sattelieten kunt communiceren. Het is er weliswaar (nog) nooit van gekomen, maar stukjes als dit houden het wakker. :D Thx.
Dank je... en i.d.d, 10 watt over 36.000km; is wat anders dan met 100Watt naar New Zealand/Auckland een QSO maken op HF. :wink:

HF heb ik er 'voor de leuk' bij, mijn interesse ligt echt op de VHF banden en hoger. Dan past deze techniek er prima bij.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Sat Rover MK1 QO100

#12 Bericht door PH7R »

PE1PQX schreef: 17 jan 2024, 13:03 Wie weet.. Las op facebook dat AMSAT-DL de SatRover afgekeurd had omdat het niet full-duplex zou zijn. (Geen idee van de juistheid hoor!)
Reden hiervan kan ik niet helemaal begrijpen, iets met je zelf moeten kunnen monitoren? Daar kun je prima WebSDR's voor gebruiken en is een full duplex opzet vrij complex als je maar één tranciever als een FT-818 beschikbaar hebt en juist portabel werken wilt 'in the middle of nowhere'.
De FT-818 kan niet in full-duplex.
Wel apart afkeuring door Amsat. Volgens mij werkt 90% op QO-100 niet full duplex en monitoren via WebSDR. Zie ook niet echt noodzaak / nut om alleen via je eigen TRX full duplex te monitoren ipv WebSDR. Hett gaat erom om je eigen signaal te horen (shift / Leila).

SatRover vind ik een mooie aanvulling, zeker mobiel.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#13 Bericht door PD5DJ »

PA1AIS schreef: 17 jan 2024, 12:32 Zou de MK-II full-duplex zijn? B.v. 70cm up en 23cm down voor een 9700 o.i.d.
Die van DX Patrol, Ja.
PH7R schreef: 17 jan 2024, 13:55
Wel apart afkeuring door Amsat. Volgens mij werkt 90% op QO-100 niet full duplex en monitoren via WebSDR. Zie ook niet echt noodzaak / nut om alleen via je eigen TRX full duplex te monitoren ipv WebSDR. Hett gaat erom om je eigen signaal te horen (shift / Leila).

SatRover vind ik een mooie aanvulling, zeker mobiel.
Zal wel een aanbeveling zijn ipv afkeuring.

Ik kan mijn voorstellen dat je zelf monitoren op juist een Transponder en pre is. netzoals bij LEO's..
Anders loop je letterlijk in het luchtledige te schreeuwen, en is het puur natte vinger werk.

Men gaat er natuurlijk vanuit dat je geen websdr's gebruikt, ik zou dat zelf ook niet gebruiken voor QSO's, niet erg sportief.
De sport is dat je self sustainable bent in een QSO.
Vanuit dat oogpunt wordt die zogenaamde "afkeur" gegeven.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#14 Bericht door PA1AIS »

PH7R schreef: 17 jan 2024, 13:55 Volgens mij werkt 90% op QO-100 niet full duplex en monitoren via WebSDR. Zie ook niet echt noodzaak / nut om alleen via je eigen TRX full duplex te monitoren ipv WebSDR. Hett gaat erom om je eigen signaal te horen (shift / Leila).

SatRover vind ik een mooie aanvulling, zeker mobiel.

En daar gaat het fout: het onjuist gebruik van een websdr. Je moet gewoon zelf je broek omhoog houden, autonoom!
Dat kan ook prima met SDR console en de baken-lock functie, die is perfect.
Het gebruik van een websdr voor QSO is puur luiheid en laksheid. Voor even checken of alleen luisteren prima.

Als was op 30 december 2023 j.l., wel de 10Mhz van het baken weggevallen, waardoor er geen baken meer was. En dus niemand met SDR console stabiel was.

Dus hang ik een DXpatrol LNB op met GPS-lock, werkt op zich uitstekend. 1 storm later heeft het ding 100% interne kortsluiting :(
Schijnt meer voor te komen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Sat Rover MK1 QO100

#15 Bericht door PH7R »

PA1AIS schreef: 17 jan 2024, 17:24 Dus hang ik een DXpatrol LNB op met GPS-lock, werkt op zich uitstekend. 1 storm later heeft het ding 100% interne kortsluiting :(
Schijnt meer voor te komen.
Maar dan maak je wel gebruik van 2 schotels? En wat is je RX set up met SDR Console, Airspy HF+ oid?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Plaats reactie