Sat Rover MK1 QO100

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#16 Bericht door pe1cmo »

2 schotels ?? gewoon één. Signalen zijn gewoon SSB, dus mono. Daar heb je geen stereo schotel :mrgreen: voor nodig.
Zenden en ontvangen op één schotel, en ja dat kan ook duplex, want de ontvanger heeft geen last van het zend signaal.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#17 Bericht door PA1AIS »

PH7R schreef: 17 jan 2024, 17:36
PA1AIS schreef: 17 jan 2024, 17:24 Dus hang ik een DXpatrol LNB op met GPS-lock, werkt op zich uitstekend. 1 storm later heeft het ding 100% interne kortsluiting :(
Schijnt meer voor te komen.
Maar dan maak je wel gebruik van 2 schotels? En wat is je RX set up met SDR Console, Airspy HF+ oid?
Toevallig heb ik tenminste 2 110cm schotels, maar dat had ook één met POTY of helical kunnen zijn (ligt klaar).
De LNB zit op een transverter en parallel aan SDR console, maar dat is bij duplex TX geen succes. 70cm TX naar de transverter en 70cm rx dirct uit de LNB werkt niet duplex, heel slecht.
geklooi met extra mixers naar 23 cm kan, maar weer een hoop gedoe.

Ik had een bullseye LNB, maar die loopt toch weg voor vara. Je kan dan RX doen via SDR console met koppeling naar je set. Echter voor digitaal verkeer is de software looptijd te eigenlijk te lang.

Voor digitaal verkeer binnen 10-20Hz heb je gewoon duplex nodig. En losse TXCO is dan niet stabiel genoeg, dus gpsdo lock.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Sat Rover MK1 QO100

#18 Bericht door pe1hzg »

PE1PQX schreef: 17 jan 2024, 13:03 Las op facebook dat AMSAT-DL de SatRover afgekeurd had omdat het niet full-duplex zou zijn.
Self-monitoren is niet "gewenst", het is een eis.
Er zijn beperkingen met de maximale signaalsterkte die de signaalsterkte van de bakens niet mag overschrijden. Er is een indicator die een wiebeltoon op je signaal zet (dan heb je 't al veel te bont gemaakt!), maar daar heb je niks aan als je je eigen signaal niet monitored.

"Jezelf terughoren via de satelliet" zullen niet veel mensen doen omdat de signaalvertraging ervoor zorgt dat je gaat stotteren. Maar "je signaal monitoren terwijl je zendt" moet je wel doen.

Dat kan op een aantal manieren. Een manier is dat je een SDR aansluit op het 649 MHz signaal wat uit de LNB komt. Je kunt dat signaal naar een SDR dongle laten gaan en dan de transponder bekijken met SDR console, zo doe ik het ook. Met een beetje sleutelen kun je de bakens links en rechts zetten en dan overzicht over de hele transponder. Het is ene beetje jammer dat de satrover niet voorziet in een extra SMA aansluiting om zo'n dongle aan te sluiten - bij mijn eigen opstelling (geen satrover) heb ik dat erbij gemaakt.

Een andere manier is je signaal monitoren via de QO100 WebSDR van Goonhilly of zo iets. Dan moet je wel een werkende Internet aansluiting hebben en dat gaat niet met het "rover" idee van deze kit.

Het monitoren van je signaal is verplicht. Dat kan dus niet op z'n Hollands "dat zullen we nog wel eens zien", het is verplicht en dat is dat.
Het is jammer dat de satrover uit-de-doos hier niet in voorziet, maar je bent verplicht dit in orde te hebben voor je aan de gang gaat en hoe je dat doet moet je zelf regelen.

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Sat Rover MK1 QO100

#19 Bericht door PH7R »

pe1hzg schreef: 18 jan 2024, 11:54 Een andere manier is je signaal monitoren via de QO100 WebSDR van Goonhilly of zo iets. Dan moet je wel een werkende Internet aansluiting hebben en dat gaat niet met het "rover" idee van deze kit.

Het monitoren van je signaal is verplicht. Dat kan dus niet op z'n Hollands "dat zullen we nog wel eens zien", het is verplicht en dat is dat.
Het is jammer dat de satrover uit-de-doos hier niet in voorziet, maar je bent verplicht dit in orde te hebben voor je aan de gang gaat en hoe je dat doet moet je zelf regelen.
Ik denk dat iedereen wel een werkende telefoon heeft om Websdr te beluisteren.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Sat Rover MK1 QO100

#20 Bericht door Thijzer »

Als je eenmaal je setup hebt opgesteld is een enkele check via de websdr voldoende om te zien en horen of je niet te "hard" bent en of je überhaupt te horen bent. Daarna kun je prima simplex werken. Een full duplex transverter zou mooi zijn maar je gaat jezelf wel met vertraging horen en dan krijg je gek genoeg geen verstandig woord meer uit je mond.

De Satrover met 10W is wel wat aan de dunne kant als je 60cm wilt gebruiken. Ik heb zelf een Groundstation met dezelfde helical maar ik heb stellig de indruk dat een deel van mijn vermogen over de rand van de schotel verdwijnt. Ik vraag me af of een Poty in dit geval niet beter zou zijn. Dat moet ik maar een keer proberen.

Met 60cm kom ik over de sat, maar niet cum laude. Menig QSO op die manier gemaakt maar het voelt een beetje magertjes. De Satrover zou dus al met minimaal 80cm moeten worden gebruikt en korte kwalitatieve kabels ivm verliezen.

Iemand een idee of een Poty een kleine schotel beter belicht of juist niet?

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Sat Rover MK1 QO100

#21 Bericht door PH7R »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat een helix antenne een fractie betere perfiormance geeft. Maar nooit echte vergelijkende tests gezien.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#22 Bericht door PA1AIS »

Thijzer schreef: 19 jan 2024, 08:52 Als je eenmaal je setup hebt opgesteld is een enkele check via de websdr voldoende om te zien en horen of je niet te "hard" bent en of je überhaupt te horen bent. Daarna kun je prima simplex werken. Een full duplex transverter zou mooi zijn maar je gaat jezelf wel met vertraging horen en dan krijg je gek genoeg geen verstandig woord meer uit je mond.

De Satrover met 10W is wel wat aan de dunne kant als je 60cm wilt gebruiken. Ik heb zelf een Groundstation met dezelfde helical maar ik heb stellig de indruk dat een deel van mijn vermogen over de rand van de schotel verdwijnt. Ik vraag me af of een Poty in dit geval niet beter zou zijn. Dat moet ik maar een keer proberen.

Met 60cm kom ik over de sat, maar niet cum laude. Menig QSO op die manier gemaakt maar het voelt een beetje magertjes. De Satrover zou dus al met minimaal 80cm moeten worden gebruikt en korte kwalitatieve kabels ivm verliezen.

Iemand een idee of een Poty een kleine schotel beter belicht of juist niet?
Ik heb dezelfde indruk met de helical en dezelfde ervaring met 60cm schotel. Of de helical wel de schotel voldoende belicht kan tot nu toe nog niemand vertellen.
Ik heb al even test met een 13cm yagi van 18dB door het raam: tenminste net zo hard als het baken. Wel -3dB door lineaire polarisatie, maar een stuk makkelijker.
Grote kans dat die helical met schotel niet de 18dB haalt?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#23 Bericht door PA1AIS »

PH7R schreef: 19 jan 2024, 10:02 Ik meen ergens gelezen te hebben dat een helix antenne een fractie betere perfiormance geeft. Maar nooit echte vergelijkende tests gezien.

Vooral dat laatste dus....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1ckk
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2019, 12:51
Roepletters: pe1ckk

Re: Sat Rover MK1 QO100

#24 Bericht door pe1ckk »

Voor wat betreft de helix is er een goed verhaal van W1GHZ. http://www.w1ghz.org/antbook/conf/Helic ... tennas.pdf. De openingshoek van een helical antenne is afhankelijk van zijn lengte. Voor het belichten van een dish moet deze hoek passen bij de hoek die de feed naar beide randen heeft. Dit is af te leiden uit de f/D verhouding van de dish. Voor satelliet verkeer of eme is er ook nog verschil of je wil zenden of ontvangen. Voor zenden liggen de -10dB punten op de rand van de dish, bij ontvangen is het beter on dit naar de -12dB punten te brengen. Dit heeft te maken met de ruistemperatuur van de koude hemel. Bij EME doet dat er wat toe maar voor ons niet zo interessant. Bij een offset schotel met een f/D verhouding van 0,6 is het zo dat de helix langer moet zijn dan een prime focus schotel met een f/D van 0,35. Een vuistregel voor helix antennes is dat het aantal windingen ongeveer 10x de f/D verhouding van de schotel is.
De meeste offset schotels hebben een f/D van 0,6, met 5,5 windingen komt de Satrover helix aardig in de buurt.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Sat Rover MK1 QO100

#25 Bericht door PA1AIS »

Ha, bericht van de meester zelf! :)

Kijk die info uit de PDF zochten we!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Sat Rover MK1 QO100

#26 Bericht door pe1hzg »

Thijzer schreef: 19 jan 2024, 08:52 Als je eenmaal je setup hebt opgesteld is een enkele check via de websdr voldoende om te zien en horen of je niet te "hard" bent en of je überhaupt te horen bent. Daarna kun je prima simplex werken.
Dat laatste is niet helemaal waar. De demping van het signaalpath varieert afhankelijk van een aantal dingen (zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid wolken in het signaalpath). Dat wil niet zeggen dat ik zeg dat je je signaal terug moet horen, daar word je horendol van vanwege de vertraging. Maar zorg dat je je signaal op de transponder kunt "zien" en als je een heen-en-weer schakelende carrier over je signaal ziet dan weet je dat je het te bont hebt gemaakt en een QSL van Leila gekregen hebt..

Dat monitoren van die signaalsterkte is niet zo gek bij dit soort contacten. Jaren geleden ben ik betrokken geweest bij het bouwen van een C-band internet verbinding in Afrika (waar toen nog geen fibers lagen, en ook niet in de buurt van een zee-kabel).
De provider maakte hier een hele toestand van. Je moest je setup bouwen, daarna afstemmen op een speciale uplonkfrequentie en het telefoonnummer van de NOC bellen. Die hielpen met het richten van de schotel, het optimaliseren van de skew (C-band is lineaire polarisatie, dus je moet de LNB draaien om behalve maximaal signaal op jouw polarisatie te krijgen, ook een maximale isolatie op de "andere" polarisatie), daarna belde het NOC de sat operator die het signaal keurde, daarna was het RF uit, QSY naar de toegewezen frequentie (bovenstaand testwerk gebeurde op een speciale test-transponder), zender aan, vermogen nog even nakijken en niet meer aankomen.
Als je dan je vermogen alsnog opschroef plaatste de sat operator een notch op jouw frequentie en was het uit met de pret.
En bij geavanceerde opstellingen ging die vermogensregeling automatisch - bij ons was dat niet zo omdat de uplink PSK was, maar bij de downlink gebruik gemaakt werd van IP over DVB (dat was nieuw!) omdat ze daarmee meer packet bandbreedte binnen dezelfde RF bandbreedte konden maken. Er stonden dus compleet andere kasten voor de uplink en de downlink en separate paden voor de packets.

Es'hail plaatst geen notches, maar als sat operator maken ze zich wel zorgen over de transponder en "teveel vermogen" geeft enorm gedoe bij de beheerder, zo heeft DB2OS eens uitgelegd. Dus doe iedereen een plezier en zorg dat je je signaal desnoods met de Goonhilly webSDR meekijkt als je gaat zenden.

Het is jammer dat bij de Sat Rover de ontvangst-LNB niet te gebruiken is om je signaal te monitoren tijdens het zenden.

Geert Jan

pe1ckk
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2019, 12:51
Roepletters: pe1ckk

Re: Sat Rover MK1 QO100

#27 Bericht door pe1ckk »

De simplex/duplex-discussie loopt al vanaf het begin van de openstelling van QO100.
Mijn motto is , “denk na wat je doet” en daar gaat duplex niet bij helpen.
Door het ontbreken van doppler op de Geo-satelliet is duplex technisch niet nodig. Ook een “split frequency” transverter kunnen we keurig op frequentie houden met de huidige techniek. Amsat houdt vast aan hun duplexmonitoring vanwege alle andere satellieten waar wel veel doppler op zit en trekt hier in één lijn.
Bij hamradio ligt de tijd dat we aparte tx en rx gebruikten ver achter ons! In de jaren ’70 van de vorige eeuw werd dit uit gefaseerd ten gunste van de transceiver! Waarom willen we terug naar die tijd?
Daarentegen is het superirritant om de duplexgebruikers met vol vermogen over de band te zien vliegen om af te stemmen op de ontvangstfrequentie en sommige duplexstations zijn bijna niet te verstaan vanwege de enorme echo op hun signaal.
Duplexwerking vereist meer hardware, 2 transceivers, computers of andere sdr-dingen zoals Pluto's enzovoort. Bij de Satrover heb ik voor simpelheid gekozen zodat je met minimale hardware over de QO100 kan werken. Is leuk op vakantie of op de camping.
Zelf heb ik al mijn verbindingen over QO100 met een simplex opstelling gemaakt. Nooit klachten of wat dan ook gekregen. Behalve bij het allereerste QSO over QO100. Die maakte ik met PE9RX net na het aanschakelen van de transponder en mijn bakentje over de satelliet hoorbaar werd. Ik wilde perse het eerste QSO over QO100 maken en kon niet wachten tot na de officiële opening omdat ik toen zelf in Doha zat. Dit viel natuurlijk slecht bij een aantal zelf benoemde bandwachten die waarschijnlijk geen soldeerbout vast kunnen houden.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Sat Rover MK1 QO100

#28 Bericht door PE4WJ »

pe1ckk schreef: 09 feb 2024, 11:32 De simplex/duplex-discussie loopt al vanaf het begin van de openstelling van QO100.
Mijn motto is , “denk na wat je doet” en daar gaat duplex niet bij helpen.
Door het ontbreken van doppler op de Geo-satelliet is duplex technisch niet nodig. Ook een “split frequency” transverter kunnen we keurig op frequentie houden met de huidige techniek. Amsat houdt vast aan hun duplexmonitoring vanwege alle andere satellieten waar wel veel doppler op zit en trekt hier in één lijn.
Bij hamradio ligt de tijd dat we aparte tx en rx gebruikten ver achter ons! In de jaren ’70 van de vorige eeuw werd dit uit gefaseerd ten gunste van de transceiver! Waarom willen we terug naar die tijd?
Daarentegen is het superirritant om de duplexgebruikers met vol vermogen over de band te zien vliegen om af te stemmen op de ontvangstfrequentie en sommige duplexstations zijn bijna niet te verstaan vanwege de enorme echo op hun signaal.
Mee eens, ik werk ook al lange tijd simplex, en dat gaat helemal prima. Bij mijn transverter-setup schakel ik snel genoeg van TX terug naar RX dat ik net het staartje van mijn eigen uitzending (en indien van toepassing, LEILA) kan horen. QSO's maken voordat ie opengesteld wordt zou ik persoonlijk niet hebben gedaan. Daarover, ik hoorde voor de opening wijlen Jan PA0SSB CQ geven op QO-100, heb hem toen even gebeld en hij wist niet dat de transponder nog niet "open" was. Was meteen een leuk gesprek, Jan en ik hebben daarna nog een aantal keer een QSO gemaakt over QO-100. Overigens werkte ik toen nog wel full duplex, maar dat was niet te doen agv het terughoren van je eigen stem met vertraging :D

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Sat Rover MK1 QO100

#29 Bericht door Thijzer »

Als je een 60cm schotel gebruikt met 10W dan kom je er overheen met een voldoende. Je kunt dat 1x checken met Goonhilly en dan weet je of je er netjes overheen komt. Je weet in elk geval zeker dat je er nooit te hard overheen zult komen. Daarna kun je dat wegleggen.
Of die duplex verbinding nu loopt via de 10 GHz downlink of met een omweg via Goonhilly dat maakt niks uit. Sterker nog, via Goonhilly weet je tenminste zeker dat je naar het juiste zit te luisteren dus dat vind ik zelfs nog betrouwbaarder dan full duplex.

pe1nil-cor
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Sat Rover MK1 QO100

#30 Bericht door pe1nil-cor »

Ja een ieder heeft zijn eigen setup ik luister wel af en toe op de downlink hoe het audio is aangezien ik een Yaesu FT 736 gebruik waar veel qso's heb gemaakt op andere satellieten gebruik ik deze nu voor QO 100 kan hier vol duplex mee werken op de achter grond draait de web sdr de FT 736 heeft geen waterval he.
Met een schotel van 60 cm en tussen de 5 en 8 watt gaat da prima heb alleen iets aan het audio moeten doen
Yaesu heeft nog al een doffe modulatie tafelmicrofoon met equalizer is het goed gekomen.

73 PE1NIL.

Plaats reactie