ISS FM transponder gebruiken

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

ISS FM transponder gebruiken

#1 Bericht door Thijzer »

Gisteren heb ik, na een succesvolle maar niet gelogde poging de dag ervoor, een verbinding gemaakt via de crossband repeater in het ISS!

De uplink gebeurt op 145.990 MHz, CTCSS van 67Hz.
De downlink is op 437.800 +/- doppler (ca. 15kc max).

Het ISS moet wel hoog overkomen, als hij te laag zit dan zijn andere stations een stuk sterker en hoor je ook jezelf niet terug. Gisteren kwam hij pal boven me en toen hoorde ik ook heel netjes de downlink gelijktijdig. Het eerste QSO met Finland was een feit, 1.700km vogelvlucht.

Enige wat me verbaast is dat de downlink op de 3e harmonische zit, reken maar na. Daar heb je wel last van want de zijkanten van het signaal drukken de gevoeligheid van je ontvanger, hoe goed je filter ook is. Je hebt immers altijd wel wat backfire. Misschien is het gedaan om de antenne gemakkelijk dualband te maken (3x een kwart golf?). Anyway, het werkt.

Dus wie een richtbeampje maakt van aluminium van de Karwei (zoals ik deed) is spekkoper. Fun met het hele gezin want mijn QRPeater moest het witte stipje met de antenne volgen.

Have fun!

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ISS FM transponder gebruiken

#2 Bericht door pe1nil-cor »

heb je al een mode-J filter geprobeerd
Bijlagen
pasted-from-clipboard.png
pasted-from-clipboard.png (14.16 KiB) 9080 keer bekeken

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ISS FM transponder gebruiken

#3 Bericht door Thijzer »

Ja da's feitelijk een bandpass voor 70cm of een notch voor 2m. Kan het eens proberen. Ik zie dat de 3e harmonische bij veel satellieten dit effect oplevert omdat het blijkbaar handig is om F-in x3 = F-out te maken. Volgens mij maakt het ISS gebruik van een TM-D701 die door JVC is aangepast voor de omstandigheden in het ISS, maar dan nog. Ik denk dat die transceiver overuren draait daarboven...

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ISS FM transponder gebruiken

#4 Bericht door pe1nil-cor »

Hoi ik denk er zijn weinig sat's die de up of down link op de derde harmonische uit komen ik ben jaren qrv meestal op lineaire amateur sat's het mode -j filter gebruik ik hier ook al jaren werkt prima ps gebruik zomin mogelijk uplink power.
ik ben benieuwt of het filter werkt.

73 PE1NIL

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#5 Bericht door PC1L »

.. redelijk veel ( SAT mode J ) met desense filtertjes ( RX ) gewerkt, uiteraard werkt dat goed .. vroeg mij af of het ook kon met ( home made ) low pass in de TX lijn .. en ja dat ging ook echt goed Gebruik ook heden ten dage vaak zo'n filter : 0.3 dB max doorgangsdemping en - 120 dB 3e harmonische hi, voor als je zoiets liggen hebt. Voor - 60 dB is het 0.1 dB. Werkt goed, geen storingen en geen filters in de RX lijn.

Ohja : congrats met de gemaakte verbinding !

By the way : werk je met desense filters kun je ook in het array de antennes 45 en 90 graden nog t.o.v. elkaar plaatsen.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

.. nog even terugkomende op NA1SS repeater J mode

#6 Bericht door PC1L »

.. vanavond even iets geprobeerd op up en downlink. Heb de indruk dat het zeer sterke (ERP ) stations zijn die 'erover komen' hi

Even na 17:45 ( local ) -.././-./.-/.----/.../... ( van NA1SS ) en bemerkte dat ik er met ca 10-25 % ( max ) ruis op de uplink zat. Afwijking ivm downlink ruisen daargelaten. Heb er HB9STW gehoord. De squelch drempel van de repeater mag er wezen ! Anders zou het trouwens een enorme mix van signalen zijn geweest op de downlink.

Zonder de - 120 dB low pass zou het ontvangen nogal moeilijk zijn geweest :lol: .. zacht uitgedrukt.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ISS FM transponder gebruiken

#7 Bericht door pe1nil-cor »

Hoi Leo.

Gisteren ook getracht om over ISS te werken vele stations gehoor de rx is hard ik heb mijn eigen call
herhaalde malen maar voor de helft gehoord vreemd heb het laagvermogen en hoogvermogen geprobeerd
heb ook de suptoon gecontroleerd deze is ok
Kan ook zijn dat de antenne op iss op dat moment voor mij ongunstig zitten.
Heb van meerder om's vernomen dat die tegen het zelfde probleem aanlopen.

73 cor

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ISS FM transponder gebruiken

#8 Bericht door Thijzer »

Als het ISS laag over de horizon overkomt (dus niet pal boven je) dan moet je je realiseren dat de afstand erg groot is en dat stations waar hij wel pal overheen gaat een heel stuk sterker zullen zijn. Bovendien moet je signaal behoorlijk kwalitatief aankomen wil de squelch open gaan in het ISS. Ik bemerkte dat mijn signaal óf goed overkwam óf helemaal niet.

Ik heb alleen succes gehad bij "hoge" passages, >60 graden. Bij de lagere zat ook een Italiaan voortdurend heeeeeeeel langzaam z'n call te roepen, volgens mij met een niet gering vermogen. Dan gaat de lol er snel vanaf.

Dus geduld en wachten op een goede passage. Vanavond zijn er 2 in de vroege avond!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#9 Bericht door PC1L »

.. vanavond nog eens proberen zal wel een lage overkomst worden daar ik nu niet zenith kan werken. Ik laat er nog iets over weten. Als het de moeite waard van vermelden is.

Er is mij nog iets opgevallen en wel bij de SO-50 .. weet niet of dat bij Cor ook speelt : deze sat ( downlink ) valt soms abrupt weg tot in de ruis ( net erboven ) alsof iemand met een zeer sterk signaal op of in de buurt van de downlink stoort. Zelf zend ik dan helemaal niet en heb trouwens ook geen mode J dichtdruk verschijnselen. Maar als dit ook bij Cor of bij jou ( indien je daar weleens naar luistert ) optreedt is het iets v d sat zelf.

Suc6 termee, hoe dan ook hi :-)

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ISS FM transponder gebruiken

#10 Bericht door pe1nil-cor »

Thijzer schreef:Als het ISS laag over de horizon overkomt (dus niet pal boven je) dan moet je je realiseren dat de afstand erg groot is en dat stations waar hij wel pal overheen gaat een heel stuk sterker zullen zijn. Bovendien moet je signaal behoorlijk kwalitatief aankomen wil de squelch open gaan in het ISS. Ik bemerkte dat mijn signaal óf goed overkwam óf helemaal niet.

Ik heb alleen succes gehad bij "hoge" passages, >60 graden. Bij de lagere zat ook een Italiaan voortdurend heeeeeeeel langzaam z'n call te roepen, volgens mij met een niet gering vermogen. Dan gaat de lol er snel vanaf.

Dus geduld en wachten op een goede passage. Vanavond zijn er 2 in de vroege avond!
Beste Thijzer
Aan de afstand zal het niet liggen met het satelliet station wat ik hier heb werk ik met 5 watt uplink AO -07 ik kan hier 600 watt erp maken dat werkt bij ISS ook niet ik denk dat het te wijten is dat de antenne van ISS bij bepaalde omloop aan de verkeerde kan zit het omschakelen rhcp of lhcp heeft geen effect.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ISS FM transponder gebruiken

#11 Bericht door pe1nil-cor »

Hoi Leo
Ik zal SO-50 is een paar dagen in de gaten houden het kan ook zijn dat er toevallig een andere sat in
buurt is op de rx last van ik heb weleens in een qso via AO-07 interferentie gehad van AO-73.

73 cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#12 Bericht door PC1L »

.. ja Cor, indien je dat wilt doen, zijn benieuwd. Het verschijnsel is zeker niet vanwege de attitude van de sat, het lijkt op het in en uitschakelen van iets hi.

Tja, en zojuist bij een lage overkomst even ISS repeater : ik hoorde me wel duidelijk terug op de downlink maar dat 'onderbreken' ( rest van de doorgang ) is er ook, en veel andere stations hebben dat ook. Nu binnekort kan ik zenith ( gedeeltelijk ) ook doen, ben eens benieuwd wat het dan wordt :lol: ..

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#13 Bericht door PC1L »

SO-50 ca 14:30 local .. even verbinding 'bevestigen' langs deze weg ( ook al is dat natuurlijk niet gebruikelijk ACK QSL ).

Dat abrupte wegvallen kwam heel even toen je een doorgang maakte, het kan hier in de buurt zitten. Heb toen zeer kort met DG0ER contact gehouden. Dat ging ongestoord, als ik het zo mag noemen.

Nog een vraag erover, jouw rapport voor mijn station, is dat mede gebaseeerd op de uplink signalen, voor zover dat kan worden opgemaakt ?

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ISS FM transponder gebruiken

#14 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leo.

Je rapport op de douwnlink van SO-50 was een dikke S 9+10 db met preamp heb wel gemerkt als de sat
zakt is het rx signaal een stuk zwakker.

73 cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#15 Bericht door PC1L »

.. ja, maar dat zijn geleidelijke overgangen .. dit hier is alsof er iemand ergens iets inschakelt :(

Verder had ik voor deze gelegenheid omgeschakeld van FM-N naar FM .. als het goed is dan kwam ik met het LF toch helder over ( hopenlijk ). Hier klonk het zeer helder ik dacht al even dat er plots toch een mode J desense noodzakelijk zou gaan worden hi :lol:

Jouw modulatie was behoorlijk, niets op aan te merken .. 5
Je signaal op de uplink, er was een heel klein beetje ruis .. 8-9

Deze constatering kan uiteraard alleen maar gedaan worden als het downlinksignaal UFB is .. 9 event. ++++++ Niet dat je denkt van hij zegt maar wat :lol:

Maar dan plots viel het signaal bijna compleet uit en ik vraag mij af of andere zendamateurs dat ook kunnen horen.

Plaats reactie