SO-50

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

SO-50

#1 Bericht door PC1L »

Vraagje SO-50 .. weet iemand misschien of het normaal is dat deze sat soms abrubt stopt met zenden ( ook als er net een zendamateur over werkt, doorgang maakt ) en na enkele seconden of iets langer weer opnieuw start ? Deze vraag slaat niet op de toe te passen uplink CTCSS ..

Dit merkte ik ook al op, sporadischer als bij de SO-50, bij de AO-91 of 92 ..

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: SO-50

#2 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leo.

SO-50 heeft een 10 minuten timer als je de sat niet hoort moet je een CTCSS toon van
74.4 Hz gebruiken om de sat aan te zetten.

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SO-50

#3 Bericht door PC1L »

Hallo Cor,

Heb mogelijk even geen rekening met de tijdsduur gehouden na die opstart met CTCSS 74.4. En is iets dergelijks ook van toepassing op de AO-91 of juist de AO-92 ?

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: SO-50

#4 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leo.

Bij A0-91 EN AO-92 deze hebben dat niet je moet alleen de CTCSS toon gebruiken
ik gebruik al jaren online logboek kijk maar eens op AAR 29 logboek daar staat ook alle info van de sat's in in het log staan

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SO-50

#5 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:Dag Leo.

Bij A0-91 EN AO-92 deze hebben dat niet je moet alleen de CTCSS toon gebruiken
ik gebruik al jaren online logboek kijk maar eens op AAR 29 logboek daar staat ook alle info van de sat's in in het log staan

73 Cor
Eindelijk even tijd om te antwoorden.

Cor ( en anderen die dit lezen ) .. had de verdenking dat de scope van de FT-991A er deel aan had .. omdat deze slechts een ontvanger had werd deze stil ( off ) geschakeld tijdens het doorzoeken ( spectrum ). Maar dat betreft de oudere versies. Zelfde verhaal voor de ARS 144-5/430-40 functies. Dat de trx eea kan zien als een repeater met shift, per ongeluk hi :lol:. Indien rep en ARS beide ON ( ? ).

Betreffende de opstart SO-50 CTCSS, ja die gebruikte ik inderdaad en dan bleef de SAT 10 min QRV voor de uplink CTCSS.

Het probleem deed ( doet ) zich voor op de downlinken, ook AO-91/92. Vanwege het 'full' duplex werken dus met een andere TRX op RX. Decense voor SO-50 niet nodig, dat dus uitgesloten, en ook buiten de eigen doorgang, functioneert OK.

Het online logboek : wacht nog op bevestiging inschrijving, moest nog een link activeren, maar tot nu toe geen tijd ervoor.

73 Leo PC1L.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: SO-50

#6 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leo.

We zijn weer iets wijzer geworden heb van de week nog iets vreemds ontdekt is was in qso op RS-44
met UX0FF en die vroeg om de rx en tx op FM te zetten hij dacht dat zou werken.

En inderdaad we konden het qso in FM vervolgen wel moet ik er bij zeggen dat het natuurlijk niet de FM modulatie is zoals het hoort.

Ik vind het toch een vreemde gewaar wording dit wil dus zeggen dat de sat niet lineair is kan ook zijn dat
de boord spanning inzakt zoals dat bij AO-07 wel eens gebeurt dan krijg je dat het ssb signaal gaat klippen.

Heb na de deze omloop nog een paar omlopen getest of R-44 rx en tx nog werkte in FM mode en dat
ging.
Ik kan het niet kunnen verklaren wat er hier aan de hand is ben op internet aan het zoeken geweest
maar zonder resultaat.

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SO-50

#7 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:Dag Leo.

We zijn weer iets wijzer geworden heb van de week nog iets vreemds ontdekt is was in qso op RS-44
met UX0FF en die vroeg om de rx en tx op FM te zetten hij dacht dat zou werken.

En inderdaad we konden het qso in FM vervolgen wel moet ik er bij zeggen dat het natuurlijk niet de FM modulatie is zoals het hoort.

Ik vind het toch een vreemde gewaar wording dit wil dus zeggen dat de sat niet lineair is kan ook zijn dat
de boord spanning inzakt zoals dat bij AO-07 wel eens gebeurt dan krijg je dat het ssb signaal gaat klippen.

Heb na de deze omloop nog een paar omlopen getest of R-44 rx en tx nog werkte in FM mode en dat
ging.
Ik kan het niet kunnen verklaren wat er hier aan de hand is ben op internet aan het zoeken geweest
maar zonder resultaat.

73 Cor
Hoi Cor,

FM ( NBFM ) werkt wel over een lineaire transponder. Hopenlijk is dat waar hi :lol:. Ach, als het op verantwoorde wijze ( meerdere factoren spelen een zeer belangrijke rol, verder is UX0FF https://www.qrz.com/db/UX0FF een legale zendamateur en een zeer ervaren operator, wel leuk dat hij juist jou dat vroeg ) gebeurd. Heb dat experiment indertijd met PE1RAH ( je weet wel, William, maker van het VO-52 transponder VUsat ) over de FO-29 gedaan. Je checkt zo ook de transponder op een onconventionele manier.

! je zou eigenlijk een lineaire karakteristiek moeten 'meten' .. wat gebeurde er precies dat dit niet het geval zou kunnen zijn ? Verder zal FM mogelijk wat meer vragen van het boordsysteem, dat het inderdaad daaraan ligt. Als hier weer eens wat meer tijd is hoop ik je wel te ontmoeten op Breeze. Om het nog eens te testen. Kijken of dat ik sync moet ontkoppelen en apart afstemmen, TX of RX matig hi :lol: Als de lineariteit er echt is dan blijft het gewoon 'syncen' :lol: hi.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: SO-50

#8 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leo.

Zo zie je maar je ben nooit te oud om te leren ik heb dit nooit geweten dat dit kon maar ja het is een
sport van UX0FF of op verschillende lineaire sat's in FM te werken.

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SO-50

#9 Bericht door PC1L »

Om te voorkomen dat men massaal met FM ( bv radiozendamateurs die uitsluitend in die mode kunnen / mogen uitkomen etc. ) over een SSB transponder zou gaan werken wordt het uiteraard sterk ontraden.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: SO-50

#10 Bericht door pe1nil-cor »

ja natuurlijk de meesten zullen zegen dat je niet goed bij je hooft bent om via een lineaire sat in
fm te werken.

fijn weekend Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SO-50

#11 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:ja natuurlijk de meesten zullen zegen dat je niet goed bij je hooft bent om via een lineaire sat in
fm te werken.

fijn weekend Cor
Inderdaad hi :lol:

Als iemand je dat vraagt, even kat uit boom ( antennes ) kijken etc. :lol: mag beslist geen gewoonte worden ..

nice weekend,

73 PC1L.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: SO-50

#12 Bericht door PE0SAT »

pe1nil-cor schreef:Dag Leo.

SO-50 heeft een 10 minuten timer als je de sat niet hoort moet je een CTCSS toon van
74.4 Hz gebruiken om de sat aan te zetten.

73 Cor
SO-50 heeft twee CTCSS tonen, een om de timer te starten en een om de ingang te openen.
Via deze link is misschien nog wat extra info te vinden.


73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SO-50

#13 Bericht door PC1L »

.. ooops .. zie nu net dat ik hier concreet nog geen antwoord op gegeven had, ook al is het in het voorgaande min of meer terug te vinden.

Ja, ik start de SO-50 zeker op met de 74.4 Hz CTCSS. Maar dan, vrij snel na deze opstart leek de sat volledig uit te schakelen, bv al na een minuut, niet na tien minuten.

Heb uitgevonden dat er twee oorzaken waren, eentje had van doen met de software van de trx die zelf bepaalde dat er een repeatershift zal worden ingesteld en de daad bij het woord voegt hi :lol:. Dat is uitgeschakeld nu. Verder gebeurt er ( vaak ) iets op de band waardoor dat verschijnsel er ook is, niet zo best .. :(.

Plaats reactie