gpredict & RS-44

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

gpredict & RS-44

#1 Bericht door PC1L »

Weet iemand of er een gpredict versie is die het mogelijk maakt om RS-44 te volgen ? Dacht de laatste versie te hebben maar RS-44 : noppes :?

Dank voor antwoord,

PC1L.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: gpredict & RS-44

#2 Bericht door PD0JDG »

Laatste versie:
https://sourceforge.net/projects/gpredi ... /Gpredict/
https://github.com/csete/gpredict/releases

Ook zag ik in het forum twee recente berichten waarin een vraag werd gesteld over de RS-44.
https://community.libre.space/c/gpredict

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: gpredict & RS-44

#3 Bericht door PC1L »

Tnx fr Info ! :) Hopenlijk treffen we nu een nieuwe versie met RS-44 aan :).

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: gpredict & RS-44

#4 Bericht door pe1nil-cor »

Beste Leo

Heb in het verleden ook G predict gebruikt ik had ook soms problemen om een nieuwe sat in het
programma te krijgen de naam van de sat kwam niet in de lijst van de nieuwe opgehaalde kepler
maar wel het nordnummer deze is van RS-44 44909.
Ik kan me wel herinneren dat ik opeen of andere manier het toch voor elkaar kreeg om de sat naam in de lijst te krijgen maar hoe da weet ik niet meer.

73 cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: gpredict & RS-44

#5 Bericht door PC1L »

Hallo Cor, tnx fr info.

Het zou mogelijk moeten zijn om TLE apart in te voeren ( Update TLE data from local files ) .. maar op de een of andere manier ( :lol: ) weigert het prgr dat hier .. :( ..

Heb even gecheckt of het sat nr wel geaccepteerd wordt maar ook dat is noppes. Zou dat nu eventeel met commercie of selectiviteit van doen kunnen hebben ?

De andere prgrs zelfs fodtrack en IT hebben geen enkel probleem er mee, maar het zijn niet commerciele schrijfsels, dat wel.

73 Leo PC1L.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: gpredict & RS-44

#6 Bericht door PD0JDG »

Hallo Leo,

Even voor de duidelijkheid, mijn vrouw is geinteresseerd in ruimtevaart. Zodoende ken ik Gpredict om haar te laten zien wanneer ISS overkomt. Ik doe dus verder niets met Gpredict, maar vind het leuk om te begrijpen hoe een programma werkt. En jouw vragen intrigeren me. :wink:

Nieuwe satelieten kunnen inderdaad handmatig ingevoerd worden. Dat doe je met een TLE (tekst) bestand. Maar het is net zo makkelijk om dat van een ander te kopieren. Ik heb RS-44 kunnen toevoegen door het volgende in Gpredict te doen:

-Edit
-Preferences
-General
-TLE Update
-Add TLE Source: http://www.dk3wn.info/tle/amateur.txt
-OK

En dan:
-Edit
-Update TLE data from network

Zo laad je de informatie die DK3WN al heeft klaargezet.
http://dk3wn.info/blog/

Omdat het tekst bestanden zijn kun je met jouw ervaring ook eenvoudig controleren of de gegevens juist zijn of hen aanpassen.

Succes, Jaap

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: gpredict & RS-44

#7 Bericht door PC1L »

Jaap,

Tnx fr Info, ja dat is leuk als je (X)YL interesse heeft in die materie :) .. ik heb inmiddels diverse methoden probeerd, waaronder update TLE data from local files ( txt file ) maar niets werkt. Heb de indruk dat RS-44 ook moet zijn opgenomen in de transponder data .. of dat laatste dan ook afhanelijk is van de versie van gpredict weet ik niet, upgraden helpt ook niets ..... hoe is het mogelijk hi :lol: nooit eerder meegemaakt, zoiets .. je zou er haast iets van gaan denken .. ook las ik dat er meer problemen zijn met RS-44 in gpredict, helaas heb ik er geen exacte omschrijvingen van, het euvel.

Last but not least .. het versienummer is momenteel 2.3.37 bij update blijft het bij die waarde.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: gpredict & RS-44

#8 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leo .

Heb de kepler van RS-44 eens goed bekeken en ik zien er niets vreemd aan ik weet wel dat
de frequentie waar RS-44 gebruikt maakt niet officieel is aan gevraagd bij AMSAT NA.
Wel heb ik nog een tip bij de kepler van RS-44 / rs44 weg halen en daar voor in de plaats
DOSAAF-85 invoeren ben benieuwd.

P.S een leuke sat om te werken jammer dat deze flink om zijn as draait dit schijnt te komen
dat de stabilisatie as niet uit de sat uitgeschoven kan worden omdat daar een stuk van de raket
is blijven zitten wat niet de bedoeling was.

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: gpredict & RS-44

#9 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:Dag Leo .

Heb de kepler van RS-44 eens goed bekeken en ik zien er niets vreemd aan ik weet wel dat
de frequentie waar RS-44 gebruikt maakt niet officieel is aan gevraagd bij AMSAT NA.
Wel heb ik nog een tip bij de kepler van RS-44 / rs44 weg halen en daar voor in de plaats
DOSAAF-85 invoeren ben benieuwd.


P.S een leuke sat om te werken jammer dat deze flink om zijn as draait dit schijnt te komen
dat de stabilisatie as niet uit de sat uitgeschoven kan worden omdat daar een stuk van de raket
is blijven zitten wat niet de bedoeling was.

73 Cor
Telegramstijl om snel even te antwoorden : excuus voor eventuele foutjes erin.

Hoi Cor,

Bedankt voor de naspeuringen / reactie .. de TLE : een file van het internet was afwijkend, muteert, de eerste regel had ontbrekingen, maar alle andere zien er inderdaad normaal uit .. dwz geen enkel foutje of rariteit erin.

.. ofhet met de frequentie te maken heeft .. dat kunnen wij als zendamateur misschien niet direct overzien, wie weet.

.. ik heb er nu meerdere malen naar zitten luisteren ( niet via gpredict, dat moge duidelijk zijn :lol: ) en deel je mening. Ook valt mij op dat het ondanks de 'tegenslagen' nogal soepel alles verloopt, het komt best professioneel over. Mooi stabiel en gelijkmatig, dat alles. Antenne Matches : er zijn satellieten waarbij het faden in en uit veel sterker zich doet gelden, althans dat is aan mijn kant nu zo, best opvallend.

De sat valt geen moment helemaal weg ( zonder preamps ). Op dat moment gebruik ik twee antennes die nauwkeurig zijn gekoppeld en tevens RHCP .. of het dan zuiver RHCP te noemen is :? :lol: dan moet ik nog onderzoeken maar het is waarschijnlijk wel zo. Het werkt nogal scherp, bij reeel omklappen naar LHCP valt alles weg, de nodige ( en theoretische ) dB's ..

Ja en dan gpredict .. vorige week heb ik al DOSAAF-85 trachten in te voeren .. maar ook helemaal niets :( .. net zoals het catalogus nummer :( :( ..

Misschien van die betrefende PC eerst helmaal de nu geldende versie verwijderen en dan opnieuw installeren, ook al leert zegt 'ervaring' dat dit waarschijnlijk helemaal niets zal uitmaken.

Wat ik nog graag even vragen wilde : hebben jij en/of Jaap een ander versie nummer voor gpredict ? En ook, kan het aan de transponder database liggen ?

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: gpredict & RS-44

#10 Bericht door pe1nil-cor »

Hoi Leo.

Ik gebruik gpredict al lang niet meer ik gebruik nu sat passes van LU7ABF dat bevalt mij goed
niet te veel toeters en bellen.
73 Cor.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: gpredict & RS-44

#11 Bericht door PC1L »

PD0JDG Misschien dat Jaap het versienummer eventueel nog even hier zou kunnen vermelden ?

pe1nil-cor Betreffende sat passes van LU7ABF : ga het bekijken.

Minder toeters en bellen : ik had voor langere tijd onder meer sat.exe ( gewoon downloaded packet radio 1200 baud hi ), zo goed als niets van toeters en bellen, maar je kon er zeer nauwkeurig de positie van seconde tot seconde voor de antennes langs mee bepalen en / of voorspellen, dat was exact wat ik moest hebben, meerdere prgrs konden dat niet maar hadden wel zeer veel toeters en bellen waar je niets mee doet. Verder was het nooit een probleem om TLE erin te krijgen.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: gpredict & RS-44

#12 Bericht door PD0JDG »

Hallo Leo en Cor,

Op de PC hier staat Gpredict 2.3-33-gca42d22-1. Dit is de versie die standaard met Ubuntu 20.04 meegeleverd wordt.

Nadat ik, zoals eerder beschreven, het TLE-bestand van DKW3N had toegevoegd kon ik ook de RS-44 op mijn hoofdscherm weergeven.

Dat kun je als volgt instellen:

Klik op het pijltje dat in de rechter bovenhoek staat.
-Configure
-Kies "All satellites"
-Scroll door de lijst en kies de RS-44 door erop te klikken
-Klik op "->" en de RS-44 wordt toegevoegd aan de lijst met geselecteerde satelieten.
-OK

Nu kun je op het hoofscherm de BS-44 zien en kiezen.

Ik hoop dat het duidelijk is, anders hoor ik het wel.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: gpredict & RS-44

#13 Bericht door PC1L »

Helemaal duidelijk, glashelder. En ik doe dat ook altijd zo.

Echter RS44 zit hier niet in die lijst .. wat ik ook probeer.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: gpredict & RS-44

#14 Bericht door PC1L »

PD0JDG schreef:Op de PC hier staat Gpredict 2.3-33-gca42d22-1. Dit is de versie die standaard met Ubuntu 20.04 meegeleverd wordt.
En, inderdaad, terug naar de vraag ( topic ), deze versie heeft wel die mogelijkheid ( RS-44 ) .. Misschien vindt ik nog uit waarom dat niet mogelijk lijkt te zijn met 2.3.37 .. of mogelijk dat iemand anders het weet ?

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: gpredict & RS-44

#15 Bericht door PD0JDG »

Dan lijkt het of je satelliet database corrupt is. Heel basaal, maar kun je Gpredict op een andere PC of virtuele machine installeren en het dan proberen? Ik heb Ubuntu 20.04 onder VMWare op Windows 10 draaien. Simpelweg het commando “sudo apt install gpredict” installeerde het programma onder Ubuntu.

Plaats reactie