oscar 100 simplex of duplex

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

oscar 100 simplex of duplex

#1 Bericht door pe1cmo »

Vroeger, in die goede oude tijd, had je diverse soorten satellieten die rondjes om de aarde draaide.
De snel vliegende amateur satellieten, en de geo stationaire satellieten waar de professionals mee werkte.
De amateur satellieten draaien een heel andere baan, om omdat ze ten opzichte van de aarde bewogen, kreeg je dopler effecten, dus je had zo'n 3 handen nodig om je signaal via de satelliet te volgen. Continu je frequentie bijtunen.

Maar hoe deden de professionals dat dan, daarmee bedoel ik o.a. de mensen die voor de omroep verbindingen maken, die werken over de geo stationaire satellieten, die hangen stil t.o.v. de aarde. Geen dopler, dus frequenties volgen hoeft niet. Na het eenmalig de juiste shift instellen en dan gewoon inschakelen en verbindingen maken.


Maar nu, ook zendamateurs hebben een geo stationaire satelliet, dus een te verwaarlozen doppler. Hiermee vervalt de noodzaak ook je frequentie continu bij te moeten regelen. Gewoon éénmalig de shift instellen zoals de professionals het doen en klaar. Hoor je een leuk tegen station op de Oscar 100, microfoon inknijpen en verbinding maken. Je bent meteen klaar.
Ik zit met mijn werk verbonden in de professionele groep waar men simplex werkt en daarom zeg ik, Simplex.

Maar onze heerser in Noord Korea beslist anders, dus de hele wereld volgt nu Kim il Amsat. Want die heeft gezegd dat we duplex moeten werken. Dan krijg je van die hinderlijke stations die hun zender aanzetten en over de band zwalken om de ontvanger te zoeken, of hun zender aanzetten terwijl ze ergens anders luisteren. Ontzetten hinderlijk. Zo ging mijn eerste verbinding met China de mist in, want plotseling ging een Duitser CQ roepen, terwijl hij 10 kHz hoger luisterde. En tegen die Duitser roepen van ga weg had geen nut, hij hoorde me niet.
En als je een pile up krijgt, en je moet met je zender nog intunen, vergeet het dan maar.
(Als excuus wordt nu gezegd van je moet je monitoren.)

Mijn idee is gewoon simplex werken. Het is niet alleen veel makkelijker, je hoeft ook niet alles dubbel te kopen (of te installeren).
En ja, het is handig om je via een Web SDR te monitoren, zoals ik soms doe met de WEB SDR uit Italie: http://217.133.56.150:8901/
Dan kan je mooi zien of je niet te hard bent, alleen die vertraging, daar wordt je gek van. Dat is dus de tweede reden om om simplex te gaan werken.

En het excuus om eerst te luisteren voordat je een verbinding maakt, dat doe je uiteraard ook in simplex. Het verschil is dat de shift tussen zender en ontvanger (2400.1 naar 10489.6) staat gewoon vast ingesteld. één set, één antenne, één transverter kortom, simplex is veel makkelijker.

En voor al die volgelingen die wel duplex willen werken, vertel eens waarom?? hieronder kan je je betoog kwijt.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: oscar 100 simplex of duplex

#2 Bericht door Remco »

Helemaal mee eens.

Zoals ik in juni vorig jaar tijdens mijn Es'hail-2-lezing in Het Gooi al aangaf,
heeft simplexoperatie zelfs voordelen.

Het punt is dat de mentale lenigheid van de satellietcommunity door
(opgelegd!) dogmatisch denken afwezig lijkt te zijn:

"If satelliet then full duplex." (want Doppler)

Als een van de belangrijkste argumenten wegvalt (nl. GEEN Doppler)
zou je op zijn minst 'ns achter je oren moeten krabben.

Nu zijn wij Nederlanders in de ogen van veel buitenlanders rare
snoeshanen want in onze cultuur zit m.b.t. regels iets in de trant
van: "Als iets niet mag, wie controleert dat en is het te controleren?"

Is dat laatste niet aan de orde (zgn. 'handhaafbaarheid') dan doen
we het toch.

En dat is dus precies wat er gebeurt : -)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: oscar 100 simplex of duplex

#3 Bericht door PA1AIS »

Als je met handen en voeten probeert een EShail station op te bouwen en niet een roekeloos budget wilt besteden, kom je al snel in de alternatieve amateur oplossingen.
transverters kant en klaar zijn geen maatstaf en norm voor hoe je je moet gedragen.

Ik ben niet tegen simplex, maar het moet geen kruistocht gaan worden tegen de echte experimenterende amateur,die met de hem beschikbare middelen probeert over de satelliet heen te komen. En dat proef ik wel een klein beetje.

Sommigen hier roepen "dat het wel heel erg jaren80 is" om zwabberig er overheen te komen, maar ze redden het wel! Alles kan altijd beter, maar hoeveel mag je verwachten van een echte radioamateur. Niet iedereen is een prof. en niet iedereen heeft hetzelfde budget. Daardoor zal duplex wel voor blijven komen in het experimentele kader.
Wij hoeven ons niet als professionel te gedragen, al willen sommigen dat wel.

Ook duplex moet geen "must" zijn/worden. Dat meekijken op een waterval een groot voordeel is, staat buiten kijf.

Ik zal ook proberen om experimenteel er overheen te komen, met de handen en voeten die ik gebruik wordt het ook een vorm van duplex.
Ook is het een prima vorm van charme om de rit eens te moeten gebruiken of te moeten bij draaien.

Ik begrijp het standpunt en waarom van Rene, maar er is plaats voor iedereen op elke wijze. Ik begrijp ook dat duplex met niet altijd even handig is, maar een waterval zou op zijn minst dan toch wenselijk zijn.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: oscar 100 simplex of duplex

#4 Bericht door pe1cmo »

Het is zeker niet als een kruistocht bedoeld. Maar men moet vrij zijn om de eigen keuze te bepalen, zoals je met zelfbouw het handiger vind om duplex te gaan.
Maar dat is wat anders als dat men Duplex wil gaan verplichten.

Bij mij staat zelfbouw hoog in het vaandel, daarmee bedoel ik zelfbouw door derden..
Omdat ik beroepshalve in deze materie zit moeten we mij maar even uit beschouwing laten.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie