AmSAT P4-A up/downlink opzet

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#91 Bericht door PA1AIS »

Ik vind dat faseruis voorbeeld van Rene ook erg verhelderd. Geeft het heel goed weer.!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

laaglander
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 jul 2012, 22:14
Roepletters: pa0p

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#92 Bericht door laaglander »

Sinds ik bijna 1 maand geleden dit draadje startte, heb ik een breder inzicht in de hardware eisen voor de Es'Hailsat2, P4-A oftewel de Qatar Oscar-100 gekregen. Dit voornamelijk door de inputs van de old-timers op dit gebied, Remco en Rene. Hiervoor mijn dank.
Vooral de LNB modificatie en de importantie van lage faseruis is nu helemaal duidelijk geworden.

Ik ga dus voor een LNB met extern LO, all-over een OCXO stabiliteit, een simplex communicatie-opzet en een "ouderwetse" transceiver als achterzet. Mijn interesse is alleen in narrow-band SSB QSL's.

Inmiddels is mijn onderdelencollectie nagenoeg compleet en kan de constructie van start gaan. De grootste uitdaging wordt waarschijnlijk de montage van het 1960 MHz filter (wat eigenlijk niet echt nodig is, maar ach..) met afmeting van 1x1mm.

Hierbij voor eventuele andere geinteresseerden het blokschema van mijn te bouwen up/downlink hardware.
Alvast tot werkens via de satelliet!


73 de Cor PA0P
Bijlagen
QO-100 setup.jpg

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#93 Bericht door pe1cmo »

Ziet er leuk uit, maar ik heb toch bij een aantal punten mijn bedenking.
Na de mixer een bandpass filter, uitstekend, maar dan 12dB versterking. Ik schat dat je daar een 5 a 10mWatt uit haalt, het laatste filter zal 1 a 2 dB doen, dus ongeveer 5 mWatt je eindtrap in, die ook 12a 13 dB doet, dan kom je uit op een 100 mWatt. Of zit er nog een drivertje verstopt ??

(ik denk dat je ongeveer 1mW uit de mixer haalt)

Verder heb ik de PLL bestudeerd, genoemde oscillator kan ik niet vinden, wel een soortgelijk en er wordt niets gesproken over de faseruis.
Je kan daarvoor de Abracom inzetten, die is wel goed. (overigens zullen mijn waarden beter zijn, want ik sta nu de RF generator te meten.)
Kijk ik naar de spectrum plaatjes, vind ik ze niet schoon.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

laaglander
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 jul 2012, 22:14
Roepletters: pa0p

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#94 Bericht door laaglander »

Dag Rene, leuk dat je meedenkt.
Uplink versterkertrap wordt een AH1 plus RF2126, samen 24dB. Zou dus voldoende moeten zijn inclusief kabelverlies om 10 dBm aan de eindtrap te leveren. Die unit levert bij deze input dan 27.5 Watt op 2400 MHz. Alternatief heb ik nog wel wat andere MMIC-tjes met meer gain.

Je opmerking over de PLL begrijp ik niet, welke bedoel je.
De 27MHz unit is boardje van DF9NP. Dit wordt al door meerdere amateurs ingezet, de LO unit is van VHFdesign.
Alle voedingen worden met low noise regulators van TI uitgevoerd om FM ruis te miniseren.

laaglander
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 jul 2012, 22:14
Roepletters: pa0p

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#95 Bericht door laaglander »

Hier is het schema van de 300 / 1960.5 MHz LO. Met S1 en S2 omschakelbaar. Externe 10MHz is OCXO.
Bijlagen
Schakelbare LO.jpg

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#96 Bericht door pe1cmo »

Je PLL ziet er goed uit, maar de specificaties van je VCXO kan ik niet goed terug vinden. Als ik het type intik krijg in een EQ waar de geen faseruis van opgeven, en die is gewoon belangrijk.
De ABRaCOM heeft de gegevens wel, is goed en prijstechnisch lekker betaalbaar. (rond de 3 dollar)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#97 Bericht door Remco »

@Rene: Dat is een 27 MHz referentie die al een tijdje door DF9NP wordt
aangeboden voor een schappelijke prijs. Er waren (zijn?) in het verleden
wat issues omtrent de faseruis van dat ding. Zie o.a. hier en hier.

@Cor: Waarom gebruik je twee schakelaars (S1 en S2) en niet een (1) voor RX-/TX-LO-omschakeling?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#98 Bericht door pe1cmo »

Ah, dat verhaal zocht ik eigenlijk. Met een PLL kan je veel doen, zeker als je met de loopgain gaat spelen.
Zo kan je van een slechte oscillator de faseruis binnen je loopbandbreedte beter krijgen, maar in dezelfde configuratie een goede oscillator verslechteren.
Je PLL circuit heeft namelijk ook ruis.

Bij dit soort schakelingen moet je een zo goed mogelijk VCXO hebben, met een zo goed mogelijk faseruis, en dat je die met de PLL met zo min mogelijk gain op frequentie houdt.
Op een goede analyser zie je de ruis met de gain varieren, en de ruis wil je zo laag mogelijk hebben.

Ik heb daar mooie meetcijfers mee behaald, hoewel ik er bij moet zeggen, het kan misschien nog wel beter maar mijn generator speelt nu parten. Met een betere bron wil ik nog eens verder spelen.
Ik gebruik een R&S SML-01 op de 11e harmonische, terwijl de SML op de standaard tijdbasis werkt. Zodra mijn GPS unit er is ga ik de meting een keer over doen. Ook wil ik nog eens kijken als ik de SML aan de analyser koppel, die heeft volgens mij een ruisarme 10 MHz bron. Maar zonder gekheid, -74 dBc/Hz dat ik meet is al netjes, maar beter mag.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#99 Bericht door pe1cmo »

Omdat de faseruis weer op het draadje kwam de SML gaan locken op de analyser. Vooral dicht bij zie ik dat de ruis enorm verbeterd. Ik kijk even rechtstreeks op de generator, dus zonder tussenkomst van 10 GHz.
Ik heb nu is een span van 1 kHz gekeken wat de faseruis intern van de SML is, en wat als deze op een schone bron gelockt wordt (externe tijdbasis uit de FSEA anayser)
Verschil is zeer hoog, kijk maar.

Dus we gaan vanmiddag nog even met de PLL loopfilters sleutelen.
IMG_1069 (Medium).JPG
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#100 Bericht door Remco »

Wow! Dat is inderdaad een verpletterende verbetering!

Ik neem aan dat je dan de 10 MHz uit de FSEA gebruikt als
referentie voor de PLL's ?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#101 Bericht door pe1cmo »

Voorlopig wel ja. Hier nog een plaatje van de totale set, dus omgebouwde LNB, de transverter enz. In 10489.6 GHz (11e harmonische uit de SML-01 generator) en 432.6 MHz uit, in een 100Hz span, dus 10Hz per vakje.

IMG_1071 (Medium).JPG
Je ziet de 50Hz brom, geen idee waar dit weg komt, maar dit soort metingen zijn wel extreem.
Waarschijnlijk heb ik een aardlus hier.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

laaglander
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 jul 2012, 22:14
Roepletters: pa0p

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#102 Bericht door laaglander »

@Remco : S1/S2 - er kunnen 4 frequenties geprogrammeerd worden en ja ik kan met 1 draadje de LO omschakelen.
De 27MHZ PLL faseruis van DF9NP is momenteel goed, hij heeft de loopgain/bandbreedte aangepast.

Ik ga met mijn set-up niet tot het gaatje (heb hier ook niet de meetapparatuur voor zoals Rene), maar denk zo een redelijk stabiel en schoon gebeuren te krijgen.

Voor al mijn voedingen gebruik ik ook TPS7A4700 low noise spanningsregelaars.

laaglander
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 jul 2012, 22:14
Roepletters: pa0p

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#103 Bericht door laaglander »

Uit de eerste QSO's vandaag valt te bemerken dat het benodigd vermogen best meevalt.

Zoals een Engelse OM met 2 Watt in een 10 element Yagi !! En 1 Watt in een 95 cm schotel met sterk signaal.
Denk dat mijn Yagi benadering wel gaat lukken.

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#104 Bericht door ON5DRE »

enkele foto's van de ombouw van de Octagon LNB.
Rene, hopelijk heb ik het goed gedaan zo, het is volgens de PDF die u eerder hier gepost had,
hiervan heb ik het onderste schema aangehouden. (met de door u geleverde componenten).
Er zit na nameten geen sluiting in het geheel, en bij het aanleggen van 5V op de F-connector,
zie ik dat de LNB iets van een 154mA neemt. Verder nog geen testen gedaan op werking.
mvg, Kevin ON5DRE.
Bijlagen
Octagon2.jpg
Octagon1.jpg
ombouw volgens dit schema
ombouw volgens dit schema

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#105 Bericht door pe1cmo »

Kevin, Ziet er leuk uit, maar wel een vraag, dat knooppunt, zeg maar wat vroeger de ingang was van het voedings IC, zie ik een bruine condensator zitten.
Is dat die uit de LNB zat ?? die is veel groter dan 100p (ik dacht 470N) en die kan mogelijk je 27MHz kostsluiten.

Aansluiten en meten, stroom klopt. Is je 27 MHz weg, dan dat bruine condensatortje weg halen.

Ik heb hier een kopie foto met wijziging, volgens mij moet je die condensator op de andere plek solderen.
lnb-on4dre.JPG
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie