AmSAT P4-A up/downlink opzet

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
laaglander
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 jul 2012, 22:14
Roepletters: pa0p

AmSAT P4-A up/downlink opzet

#1 Bericht door laaglander »

Door de eerste berichten hier op het forum rond de ontvangst van de AmSAT P4-A bakens ben ik mij wat gaan verdiepen in de opzet van een up/downlink systeem. De keuze van de LNB is duidelijk, dat moet een PLL versie zijn. Maar producent Octagon biedt een erg brede reeks producten aan waarbij zelfs in dezelfde verpakking verschillende uitvoeringen kunnen zitten met respectievelijk een 25 of 27MHz kristal (code 1609 en 1301 op het etiket) . Hoewel ik een 27MHz versie wilde, ontving ik daardoor toch een (nieuwere?) 25MHz versie; jammer daar ik een aanwezig 26MHz OCXO wilde gaan gebruiken.
Uit forumberichten komt namelijk duidelijk naar voren dat de stabiliteit van de gewone LNB niet echt bruikbaar is om straks SSB QSO's mee te voeren. Nu ga ik voorlopig dan maar voor een 25MHz TCXO als alternatief. Ook moet ik bij de nieuwere versie die bandfilters heeft, deze waarschijnlijk iets aanpassen daar de LNB officieel maar tot 10,7GHz gaat. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee.
Het uitgangssignaal van 739,55 tot 739,8 MHz (het NB bereik van de P4-A) wil ik uiteindelijk, via een 300 MHz converter, naar een 70cm SSB set (439,55-439,8) voeren. De uplink loopt dan via een 1960,5 MHz GPS gelockte converter naar een 2,4 GHz linear van 30 Watt. Zo zou synchronisatie tussen ontvangst- en zendfrequentie in simplex-mode opgelost zijn. Ik mis dan wel de mogelijkheid om mijzelf terug te horen, maar dat kan straks waarschijnlijk ook via een Web-SDR. Of zie ik iets over het hoofd? Is een full duplex opzet beter?
Dan de antenne... Voor ontvangst heb ik het geluk dat er al een oude 74 cm schotel met Stab positioner op het dak staat te nietsen, dus bij iets beter weer kan de LNB daarop gemonteerd worden.
Aan de uplinkzijde denk ik aan een 2x35 element zelfbouw RHCP Yagi van 1,5 meter lang met glasvezel boom. Deze zal zo'n 19 dBi versterken bij een 3 dB openingshoek van 21 graden.
AmSAT indiceert 5-10 Watt PEP bij een 21,5 dBi antenne, dus met 30 Watt moet het lukken.
Deze antenne kan dan dicht bij de shack/PA geplaatst worden.

Zijn er al andere soldeerbout bezittende amateurs die verder gevorderd zijn?

73 de Cor PA0P

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#2 Bericht door pe1cmo »

Ik heb een compleet setje staan, ook met schema's en printontwerp waarbij je kan kiezen tussen 25 of 27 MHz LO, beide kunnen gerefereerd aan GSM worden waardoor je binnen enkele Hz stabiel staat. 739 gaat met -307 naar 432, maar kan je instellen naar 431 0f 433.
Voor de zender 20 watt uit.

Ook een ombouw plan voor de octagon oslo.

Indien interesse, ik heb printen beschikbaar maar gezien SMD, wil ik ze ook opbouwen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#3 Bericht door ON5DRE »

Hallo René,
ik heb ook wel interesse in uw ontwerp.
SMD solderen is geen probleem, de correcte onderdelen vinden is dat soms wel...
heeft u deze misschien ook in de aanbieding ?
graag een berichtje of PM, alvast bedankt!
Mvg, Kevin ON5DRE.

laaglander
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 jul 2012, 22:14
Roepletters: pa0p

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#4 Bericht door laaglander »

Dank voor de reactie en het aanbod, maar ik heb alles voor de bouw al in huis, dus dat gaat wel lukken.
Ik ben hoofdzakelijk geinteresseerd in de te bewandelen weg en de keuze simplex of full duplex 70cm up/2mtr down.
Ik ga eerst binnenshuis mijn LNB (Octagon OTLO 6019) eens naar TCXO ombouwen en met de SDR eraan testen, heb een 10,5 GHz bron hiervoor. Alternatief kan ik remote 25 MHz aansturing gaan uitproberen.

Zou je jouw schema misschien hier naartoe willen kopieren of heb je een link naar een andere site.

73, Cor

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#5 Bericht door pe1cmo »

Cor,

Ik moet even kijken, staat hier op het forum onder es hail.
Anders moet ik intern even gaan zoeken, heb het wel.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#6 Bericht door pe1cmo »

ON5DRE

Het is nogal lastig om elk weerstandje condensator enz in een zakje te doen. Dan kost het verpakken veel meer tijd dan even solderen. :mrgreen:

Ik zal eens kijken wat de kosten zijn om een half bouwpakket te maken, waarbij SMD gesoldeerd is.
Component grootte is 0603.

Is zowel de down converter van 739 naar 432, de local oscillator 25 of 27 MHz en de upconverter van 432 naar 2400 MHz (50 mWatt uit)
Eindtrap 50 mWatt naar 20 Watt is een 2e print.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#7 Bericht door pe1cmo »

De link naar meer gegevens. Ik wil nog kijken of de schema's up te date zijn.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=18&t=19932
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

laaglander
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 jul 2012, 22:14
Roepletters: pa0p

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#8 Bericht door laaglander »

Ja, gevonden! Heb dus weer niet goed gekeken, dit item nog niet eerder gezien want daar had ik mijn bericht dus ook aan kunnen koppelen. Maar te laat...
Het is hoopvol om te zien dat je schema meer dan 100 x is bekeken, als dat allemaal bouwers worden gaat het de goede kant op.

73 de Cor

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#9 Bericht door Remco »

@PA0P: Er is nogal wat discussie omtrent 'full duplex' of 'simplex' en AMSAT-DL
stelt dat het 'mandatory' is dat je jezelf continue moet kunnen terughoren.
Dat kunnen ze natuurlijk nooit handhaven.

Wat ik altijd heb aangegeven, is dat het belangrijk is dat je 'op frequentie staat'
en dat de hele LO-trein in je setup ook stabiel is (tenminste 1 ppb (10 Hz) maar
0.1 ppb (1 Hz) is mooier) om met smalbandmodes als CW en SSB te werken.

Een '0.5 ppm' TCXO in je PLL LNB is dan niet voldoende.

Hier tref je een foto van mijn setup, waarover
ik eind juni vorig jaar een lezing heb gegeven bij PI4RCG.

Geinspireerd daarop is Rene CMO toen begonnen met zijn interpretatie van
een dergelijke transverter (en waar, zoals hijzelf al aangeeft, hier op dit forum
e.e.a. over is geschreven).

Ik maak dus bij ontvangst gebruik van 'dubbele conversie' door het
739 MHz-signaal met een mixer (LO = 307.5 MHz) naar 432 MHz te mengen.

Er zijn vele wegen die naar Es'hail-2 leiden, dus e.e.a. hangt er van af hoe handig
je bent met SHF-spullen, hoe groot je junkbox is en meer van dat soort dingen.

Met betrekking tot je vraag of het IF van 739 MHz niet te laag is, resp. 'out of spec' is,
het volgende: ZS6BTE (hopelijk heb ik de call goed) heeft een aantal jaar geleden
metingen gepubliceerd omtrent de ruistemperatuur van een PLL LNB en de
(IF) frequentie. De boel degradeert maar in de praktijk niet zodanig dat alarm-
bellen gaan rinkelen.

Vorenstaande conclusie trek ik op basis van het feit dat ik zelf de NB-transponder,
iets voor Kerst vorig jaar, heb ontvangen en met mijn experimentele setup daar
al 5 - 10 dB transponderruis zag.

laaglander
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 jul 2012, 22:14
Roepletters: pa0p

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#10 Bericht door laaglander »

Dag Remco,
Dank voor je opmerkingen en de foto, dat is zeer verhelderend. Tot nu toe lijkt mijn marsroute dus niet zo slecht. Ga dus maar voor simplex.
Ik heb een GPS gestuurde LO van 300 en 1960,5 MHz voor down en upmix. Kies hier voor 439,55 tot 439,8 MHz om buiten het "drukke" (haha) deel van de 70cm band te blijven. Alleen de LNB is dan qua frequentiestabiliteit een issue, daar ga ik eerst maar eens mee stoeien. Heb een dual versie, dus twee kansen...
De uplink is technisch niet zo spannend, alleen de hoogte van het benodigd vermogen is nog even gokken. Volgens mij zou het met een Yagi moeten lukken, dit heeft bij mij het voordeel dat hij gemakkelijker te plaatsen is.
Cor PA0P

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#11 Bericht door Remco »

@Cor PA0P: Ja, 439 MHz kan natuurlijk ook. Is mogelijk handiger 'for the maths'
(zoals de Engelsen zeggen) omdat het eindcijfer dan al een '9' is. ;-)

Ik zet gewoon de 'transverteroptie' in mijn set aan zodat er (onafhankelijk van
wat het IF moge zijn) keurig 10489.55 - 10489.800 op het display verschijnt :-)

Er is al een tijdje een paralleldraadje inzake Es'hail-2, dus misschien is het handig
dat we Es'hail-2 'talk' daar inproppen? Dan is de boel niet zo verspreid en wordt
dubbele informatie en 'crosstalk' mogelijk voorkomen.

laaglander
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 jul 2012, 22:14
Roepletters: pa0p

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#12 Bericht door laaglander »

Nog even over "full duplex", AmSAT-DL wil dat waarschijnlijk vanwege het LEILA waarschuwingssysteem.
Als er straks web-SDR's zijn kan je toch 1 keer je zendvermogen inregelen en dan moet het daarna goed zijn volgens mij.

Cor PA0P

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#13 Bericht door Remco »

Dat is precies mijn redenatie, altijd al geweest.

Er zal wat variatie in de paddemping zitten agv weersomstandigheden
(regen etc) etc, maar dat valt allemaal 'aan te leren' en terug te regelen
op basis van -precies- een keer inregelen en niet 'tegen LEILA2 aanduwen'
maar wat marge overhouden.

Punt is dat de amateursatellietwereld is gewend om met inverting transponders,
LEO's e.d. met aanzienlijke doppler te werken, waardoor je jezelf wel moet
monitoren om uberhaupt te checken of je 'op frequentie staat'. Dat gedachten-
goed projecteert men (in mijn ogen!) op een satelliet die door een professionele
toko (Melco) is gebouwd. Die wereld aldaar zit heel anders in elkaar.

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#14 Bericht door ON5DRE »

pe1cmo schreef:ON5DRE
Het is nogal lastig om elk weerstandje condensator enz in een zakje te doen. Dan kost het verpakken veel meer tijd dan even solderen.
Ik zal eens kijken wat de kosten zijn om een half bouwpakket te maken, waarbij SMD gesoldeerd is.
Component grootte is 0603.
Is zowel de down converter van 739 naar 432, de local oscillator 25 of 27 MHz en de upconverter van 432 naar 2400 MHz (50 mWatt uit)
Eindtrap 50 mWatt naar 20 Watt is een 2e print.
Hallo Rene,
prima hoor, ik kan best geloven dat er in het samenstellen van een "kit" veel werk gaat zitten.
Een opgebouwde print (of half bouwpakket) heeft zeker ook mijn interesse. Ik kan zelf niet hoger meten of signaal geven dan 1GHz...
Uiteraard interesse in beide printen, zodat het een compleet systeem is.
Ik volg dit interessant draadje verder op !
mvg, Kevin ON5DRE.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: AmSAT P4-A up/downlink opzet

#15 Bericht door pe1cmo »

Ik zal het morgen even oppakken, ik heb het een keer uitgerekend, maar moet het even opzoeken.

Eindtrap is met een module, BLM2425 zo uit mijn hoofd.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie