kruisyagi's voor 70 cm

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#31 Bericht door PE1NIL »

on4avt schreef:Je kan toch schakelen naar hetgeen je wil ? Heb hier 5 jaar satelliet gedaan met 2X Tonna. Ik heb de Harnassen zelf gemaakt. Na ellen lange discussie ben je nog niet aan het zenden.Je moet dan toch schakelen naar de positie waar je de sat het best hoort, of ze nu op de eerste rij of op de tweede rij elementen binnen komt.

Beste ON4AVT en geinteresseerde lezers.

Het schakelen is er toch voor bedoelt om de een zo goed mogelijke TX en RX te hebben om een goed QSO te kunnen maken toch.

Mijn werkwijze is als ik een sat niet goed hoor schakel ik om als de rx beter word als het slechter word schakel je natuurlijk terug.
Zo doe ik dat ook met de TX het kan dus voorkomen dat de tx RHCP is en de rx LHCP is of andersom of tx RHCP en rx RHCP of andersom.

Een spreekwoord zegt oefening baard kunst.
Heb zelf twee X yagi s gebouwd voor 2 en 70 naar het idee van SV1BSX en ik werk hier al geruime tijd mee en bevalt prima.

Mijn ervaring is dat bij sommige cube sat's nog al geschakeld moet worden bij AO-07 en bij FO-29 is dit minder om dat de rotatie snelheid van deze sat''s minder is.

Ik heb het helle verhaal van de X antennes en alles wat er bij komt kijken en de meningen van de om's gevolgd interessant.
Moet er we bij vermelden dat niet iedereen de mogelijk heeft en capaciteit om heel diep in deze materie in te gaan.
Ik denk dat de meeste die dit soort antennes wil gaan bouwen op internet gaat snuffelen na antenne reken programma's enz.

De meeste om's hebben tocht wel wat meet apparatuur zoals swr meter en een antenneannalyser
en daar moeten de meesten het maar mee doen een test met een tegen station met de zelfde antennes is een aanrader.
Als het in de praktijk het ook nog goed werkt wat het voor gemaakt is is de missie geslaagd blijven toch een aantal mensen die er natuurlijk anders over denken.

73
PE1NIL

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#32 Bericht door PC1L »

PE1NIL schreef: Mijn werkwijze is als ik een sat niet goed hoor schakel ik om als de rx beter word als het slechter word schakel je natuurlijk terug. Zo doe ik dat ook met de TX het kan dus voorkomen dat de tx RHCP is en de rx LHCP is of andersom of tx RHCP en rx RHCP of andersom.
Uiteraard gebruik je alle mogelijkheden, zowel TX als ook RX RHCP LHCP. Misschien nog een tip : toen ik een aantal jaren terug met alle vier de polarisatie vormen werkte ( schakelen ) : RHCP LHCP LIN hor LIN vert ( uiteraard TX RX ) viel mij al op dat de LIN hor/vert soms erg goed werkte. Onderschat deze laatste twee vormen niet omdat CIRC antennes zowiezo LIN hor/ vert oppikken ( - 3 dB ). Ik heb zo soms met ongelooflijk lage power helder en duidelijk over sommige sats kunnen werken.
on4avt schreef:Je kan toch schakelen naar hetgeen je wil ? Heb hier 5 jaar satelliet gedaan met 2X Tonna. Ik heb de Harnassen zelf gemaakt. Na ellen lange discussie ben je nog niet aan het zenden.Je moet dan toch schakelen naar de positie waar je de sat het best hoort, of ze nu op de eerste rij of op de tweede rij elementen binnen komt.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=18&t=18435

Ja, de nodige ervaringen opgedaan met alle polarisatie vormen, inclusief het gebruik van schakelaars, no problem at all.

Heb het door jou indertijd geopende topic met belangstelling gelezen ( zie hierboven ), dat phasing harness van WiMo is universeel toepasbaar en uiteraard werkt dat, ook met Tonna kruisyagi's, mits goed aangesloten. Daarvoor moet je goed weten welk de fysieke antenne phase shift is, je past dan het universele harness daarop aan.

Het phasing harness, waarvan nu sprake, is iets anders samengesteld / bemeten. De vraag erover lijkt me toch wel reeel, de moeite waard om te stellen hi :lol:.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#33 Bericht door on4avt »

Heb misschien beetje te rap gereageerd, maar je leert door ermee bezig te zijn. ik had alleen rhcp, zelfs nooit geschakeld op de antenne's. De meeste sats kon ik goed werken,de fm sats zeker, moment dat ge uzelf terug hoort ben je geslaagd. De polarisatie die bij het keren gebeurd van de sat moest ik dan missen, en soms was de overgang dan al over.Maar de sat komt terug, is niet zoals op hf, je hebt geen propagatie of af te rekenen, mer graylines , dag of nacht; Het gaat altijd. Mijn grootste probleem was de omgeving;. De gebouwen erond en de hoge bomen. daar helpt geen schakelen aan. Ik had gewoon eenvoudige harnassen die denk ik een kwart golf uiteen stonden op de 2 m cros. op de 70 stonden de elementen al uit zichzelf een kwart golf uiteen.Als het heel goed wil doen ,moet je ook nog preamps gaan gebruiken voor de ssb sats. want die net niet horen en met preamp 5/7 binnen krijgen is een groot verschil. dan weer het vermogen aanpassen om er over te komen.Ik zou zeggen ,probeer en je leert vanzelf bij. Ik heb de antenne's ook een paar keer aangepast.Ook je omgeving, kan je de sat zien vanaf de einder? Vanaf welke elevatie ?Bij een test in Marokko met een duo band yagi werkte ik de Uk met een portabel in de hand toen de sat al bijna verdwenen was. Veel draaien en keren kwam er niet aan te pas.Die wimo antennes zijn goed ,en de harnassen ook. Je moet toch kiezen, om ze te horen; De sat komt niet altijd binnen op d e eerste rij.
mvg

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#34 Bericht door PE1NIL »

on4avt schreef:Heb misschien beetje te rap gereageerd, maar je leert door ermee bezig te zijn. ik had alleen rhcp, zelfs nooit geschakeld op de antenne's. De meeste sats kon ik goed werken,de fm sats zeker, moment dat ge uzelf terug hoort ben je geslaagd. De polarisatie die bij het keren gebeurd van de sat moest ik dan missen, en soms was de overgang dan al over.Maar de sat komt terug, is niet zoals op hf, je hebt geen propagatie of af te rekenen, mer graylines , dag of nacht; Het gaat altijd. Mijn grootste probleem was de omgeving;. De gebouwen erond en de hoge bomen. daar helpt geen schakelen aan. Ik had gewoon eenvoudige harnassen die denk ik een kwart golf uiteen stonden op de 2 m cros. op de 70 stonden de elementen al uit zichzelf een kwart golf uiteen.Als het heel goed wil doen ,moet je ook nog preamps gaan gebruiken voor de ssb sats. want die net niet horen en met preamp 5/7 binnen krijgen is een groot verschil. dan weer het vermogen aanpassen om er over te komen.Ik zou zeggen ,probeer en je leert vanzelf bij. Ik heb de antenne's ook een paar keer aangepast.Ook je omgeving, kan je de sat zien vanaf de einder? Vanaf welke elevatie ?Bij een test in Marokko met een duo band yagi werkte ik de Uk met een portabel in de hand toen de sat al bijna verdwenen was. Veel draaien en keren kwam er niet aan te pas.Die wimo antennes zijn goed ,en de harnassen ook. Je moet toch kiezen, om ze te horen; De sat komt niet altijd binnen op d e eerste rij.
mvg

Ja zo heeft iedereen zijn eigen situatie ter plekke wat de preamp's betreft als je lange lente coax gebruikt is het wel raadzaam om deze te gebruiken al is het alleen maar om de kabel verliezen op te heffen.
Daarbij speelt ook de gevoeligheid van de ontvanger natuurlijk ook mee de sat antennes die ik heb gebouwd.
Zijn met open dipolen (smalbandig) uitgevoerd en gepiekt in de satelliet band.

mvg
PE!NIL

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#35 Bericht door PC1L »

on4avt schreef:Heb misschien beetje te rap gereageerd, maar je leert door ermee bezig te zijn.
Te rap, je bedoelt misschien hier in dit topic ? Welnee is OK zo, hoor.
on4avt schreef:De meeste sats kon ik goed werken,de fm sats zeker, moment dat ge uzelf terug hoort ben je geslaagd.
Dat is een voldongen feit, 100 % waar. Het is ook erg belangrijk dat dit gebeurt ! Vond hier een heel oude pagina ( met audio files ) van mijn eerste pogingen. Lette altijd erg op het zelf over de sat komen hi :-) met zo laag mogelijk vermogen ( de sport ) Voor het geval het interessant is, als je er iets van wil horen, zie :

http://members.home.nl/pc1l/audio1.htm

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#36 Bericht door PE1NIL »

PC1L schreef:
on4avt schreef:Heb misschien beetje te rap gereageerd, maar je leert door ermee bezig te zijn.
Te rap, je bedoelt misschien hier in dit topic ? Welnee is OK zo, hoor.
on4avt schreef:De meeste sats kon ik goed werken,de fm sats zeker, moment dat ge uzelf terug hoort ben je geslaagd.
Dat is een voldongen feit, 100 % waar. Het is ook erg belangrijk dat dit gebeurt ! Vond hier een heel oude pagina ( met audio files ) van mijn eerste pogingen. Lette altijd erg op het zelf over de sat komen hi :-) met zo laag mogelijk vermogen ( de sport ) Voor het geval het interessant is, als je er iets van wil horen, zie :

http://members.home.nl/pc1l/audio1.htm
FM sat's.
Ik werk niet zoveel over deze sat's reden is dat het nog al een krakeel van stations zijn die door elkaar cq roepen.
Heb van middag naar ao-91 geluisterd er waren veel stations qrv een goed qso toe een goed einde brengen was moeilijk.
Bij liniaire sat's is de veel minder reden is natuurlijk dat je bij deze sat's jezelf moet terug horen dat gaat meestal goed als ze het dopler effect maar goed tunen dus de rx laten staan en met de tx tunen.
Het terug horen moet bij fm sat's ook maar vele werken met portofoons of ander set's waar je de mogelijk niet hebt om je zelf terug te horen tijdens tx.
Wat het upl vermogen betreft gebruik ik een zo laag mogelijk vermogen voorheen hadden een aantal sat's bv AO-13 hadden het lyla systeem dat er voor zorgde dat als de upl vermogen te hoog was de ontvanger dicht werd gedrukt en je niet over de sat heen kwam.
De nieuwe geostationaire sat heeft dit systeem ook.

73 PE1NIL

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#37 Bericht door on4avt »

Dat is mooi !Hoe langer je de elevatie kan volgen ,hoe langer je qso kan maken.Ik had soms minder dan de helft van de doorgang maar. gelukkig heb je het snel beet om erover te komen. Als de sat overhead komt gaat die nog sneller, en moet je heel rap kunnen volgen. Ik had dan de minste kans op qso. Een volgsysteem zou dan handig zijn.
ik had een 9 ele voor de 2 m en een 10 of 11 ele ment voor 70. Genoeg om ook de FO 29 te kunnen werken en de AO 73. Ik kwam erover ,maar hoorde ze niet altijd 5/9. Daaraan zie je dat die sats heel gevoelig zijn. Ik vond de ssb sats de grootste uitdaging.

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#38 Bericht door ON4CJQ »

Toch effe een opmerking op wat ik gelezen heb.
Een universeel phase harnas bestaat niet. Elk harnas moet gemaakt en afgestemd worden per crossyagi. Je kan het aansluiten op elk systeem,dat wel, want je merkt weinig als het niet correct is, en je merkt het zo goed als niet of je circulair of elliptisch zit,laat staan RH of LH. Zoals ON4AVT aanhaalt bij Tonna, effe ter verduidelijking, zij hebben voor elk model van crossyagi een phaseharnas manual , en dit is NIET universeel, omdat sommige crossyagis met een reversed dipool systeem werken, hetgeen de pol. zowiezo al verandert.
Men moet toch echt wel goed weten waar men mee bezig, of je systeem werkt niet 100%. I8CVS(SK) heeft een heel duidelijk artikel geschreven ivm een 4pol switch, op amsat NA denk ik wel te vinden,alsook de site van SV1BSX is interessant.

Succes

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#39 Bericht door PC1L »

ON4CJQ schreef:Toch effe een opmerking op wat ik gelezen heb.
Een universeel phase harnas bestaat niet.
Het beestje moest een naampje gegeven worden :lol:, WiMo spreekt dan van : für beliebige Kreuzyagis, zie hun tabel op de site. Het wil niets anders zeggen dan dat dit harness niet kant en klaar is maar ( nog ) op maat moet worden gemaakt ..... daarom laten ze hier ook de connectors weg.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#40 Bericht door PC1L »

PE1NIL schreef: Heb van middag naar ao-91 geluisterd er waren veel stations qrv een goed qso toe een goed einde brengen was moeilijk.
Het terug horen moet bij fm sat's ook maar vele werken met portofoons of ander set's waar je de mogelijk niet hebt om je zelf terug te horen tijdens tx.
Ja, soms is het bijna toverij, een volledig qso :lol:
MIsschien te adviseren een extra ontvangertje tijdens portable gebruik toepassen, maar of men dat zal doen ..... Nuja, FM sat is een opstapje naar het echt werk :D.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#41 Bericht door PC1L »

In een pakje van WiMo had ik onder in de doos nog een folder gevonden. Die staat ook als pagina in de WiMo site. Daarop valt onder meer te lezen :

Die phasenleitungen mit freiem kabelenden konnen unabhangig vom antennenfabrikat bei allen kreuzyagi-antennen eingesetzt werden ( naast de einsatzfertig konfektionierte kabel verkrijgbaar ).

Dat dit ook voor tonna antennes zal werken, moge voor elke zendamateur duidelijk zijn, indien hij kennis neemt, eventueel uitgebreid met een extra stukje coax ( afhankelijk van de fysieke configuratie van die specifieke tonna antenne. Zo kan men dan alle tonna antennes voorzien van zo'n impedantie - fase aanpassing.

Dat wat dat betreft. Nu wilde ik graag zelf nog een vraag stellen behalve de vraag die ( hier ) is blijven liggen. Zonder alweer een nieuw topic te openenen.

Welke antenne openingshoeken zouden jullie aanraden en mogelijk zelfs adviseren voor het satellieten werk bij gebruik van kruisyagi's ? Te weten voor : 2 meter, 70 cm, 23 cm.

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#42 Bericht door PE1NIL »

PC1L schreef:In een pakje van WiMo had ik onder in de doos nog een folder gevonden. Die staat ook als pagina in de WiMo site. Daarop valt onder meer te lezen :

Die phasenleitungen mit freiem kabelenden konnen unabhangig vom antennenfabrikat bei allen kreuzyagi-antennen eingesetzt werden ( naast de einsatzfertig konfektionierte kabel verkrijgbaar ).

Dat dit ook voor tonna antennes zal werken, moge voor elke zendamateur duidelijk zijn, indien hij kennis neemt, eventueel uitgebreid met een extra stukje coax ( afhankelijk van de fysieke configuratie van die specifieke tonna antenne. Zo kan men dan alle tonna antennes voorzien van zo'n impedantie - fase aanpassing.

Dat wat dat betreft. Nu wilde ik graag zelf nog een vraag stellen behalve de vraag die ( hier ) is blijven liggen. Zonder alweer een nieuw topic te openenen.

Welke antenne openingshoeken zouden jullie aanraden en mogelijk zelfs adviseren voor het satellieten werk bij gebruik van kruisyagi's ? Te weten voor : 2 meter, 70 cm, 23 cm.

Openingshoek sat antenne's

Dat ligt er maar net aan of je LEO HEO sat's wil werken LEO sat's zitten niet zo hoog en zijn snel voor bij zijn dus met een antenne met een grote openingshoek makkelijk te volgen komt niet op 15 of 20 graden nauwkeurig met een smalle openingshoek is dit natuurlijk wat lastiger.
Daar bij komt ook dat met een antenne met een grote openingshoek minder elementen heeft dus ook minder gain.

Voor HEO sat's die een stuk hoger zitten kun je beter een antenne gebruiken met een smalle openingshoek je hebt meer gain het volgen van deze sat's is wel kritisch 5 /10 graden is al merkbaar.
Heb veel qso's gemaakt via AO-13 deze sat stond behoorlijk ver weg ongeveer 35000 km ik gebruikte toen een 2x24 elementen X yagi het volgen van A0-13 was de marge 5 graden.

Voor GEO sat's is hoe smaller de openingshoek hoe beter of een schotel gebruiken.

73
PE1NIL

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#43 Bericht door PC1L »

PE1NIL schreef:Dat ligt er maar net aan of je LEO HEO sat's wil werken LEO sat's zitten niet zo hoog en zijn snel voor bij zijn dus met een antenne met een grote openingshoek makkelijk te volgen komt niet op 15 of 20 graden nauwkeurig met een smalle openingshoek is dit natuurlijk wat lastiger.
Zo'n low orbit sat volgen met zo een antenne dat kan bv de G5500 ( Yaesu ) misschien niet ( of net wel ) aan. Ik weet niet welke rotoren jij er voor gebruikt hebt, vooropgesteld dat je zo'n gepiekte antenne wel eens voor LEO's hebt ingezet. Mede i.v.m. het ISS, was hier de overweging, die zit extreem laag. Vaak gezien dat juist de mensen met de gepiekte / low noise antennes toch het meest regelmatig actief waren via het ISS ( 'echte' phone QSO ).
PE1NIL schreef:Voor HEO sat's die een stuk hoger zitten kun je beter een antenne gebruiken met een smalle openingshoek je hebt meer gain het volgen van deze sat's is wel kritisch 5 /10 graden is al merkbaar.
Heb veel qso's gemaakt via AO-13 deze sat stond behoorlijk ver weg ongeveer 35000 km ik gebruikte toen een 2x24 elementen X yagi het volgen van A0-13 was de marge 5 graden.
Ja, volkomen duidelijk .. en zeker te doen met een gewone rotor als de G5500 :-) daarbij het low noise aspect van zo'n gepiekte 5 graden antenne .. fb.

Last but not least :

De link die ik hier op deze pagina een tijdje terug zette http://members.home.nl/pc1l/audio1.htm leverde nog een opmerkelijke verrasing op .. PE1NIL is er nl te horen in QSO met PA3GJE ( voormalige callsign het werd later PC1L ) ik had je indertijd op die pagina gezet omdat je een van de stations was die erg duidelijk over de sats kwam hi .. hopenlijk heb je me dat nooit kwalijk genomen. Je bent te horen via de derde knop in het tweede blokje, net boven MM5ISS.

Wat opvalt is dat er iemand tussen door probeert ( lijkt ) te komen, wat uiteraard mee gemonitoord werd, we konden allebei onze eigen transmissie terughoren van de satelliet hi.

Last but not least : heb later toch de / een link naar een v.d. pagina's van sv1bsx op scherm kunnen krijgen. Daarom heb ik nog een tip voor je in deze, mogelijk heb je het nog niet gezien, je zult wel wat tijd moeten nemen om alles te overzien, het is dg7ybn.de met name ook ( betreffende deze pagina, dit topic ) http://dg7ybn.de/Building/xpol.htm

Een openbaring, je vind er alle informatie zonder akelige foutjes / onzin etc. : relevante informatie en een hoop betrouwbare scriptjes ter calculatie :-). http://dg7ybn.de/index.htm

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#44 Bericht door Remco »

ON4CJQ schreef:Toch effe een opmerking op wat ik gelezen heb.
Een universeel phase harnas bestaat niet. Elk harnas moet gemaakt en afgestemd worden per crossyagi. Je kan het aansluiten op elk systeem,dat wel, want je merkt weinig als het niet correct is, en je merkt het zo goed als niet of je circulair of elliptisch zit,laat staan RH of LH. Zoals ON4AVT aanhaalt bij Tonna, effe ter verduidelijking, zij hebben voor elk model van crossyagi een phaseharnas manual , en dit is NIET universeel, omdat sommige crossyagis met een reversed dipool systeem werken, hetgeen de pol. zowiezo al verandert.
Men moet toch echt wel goed weten waar men mee bezig, of je systeem werkt niet 100%. I8CVS(SK) heeft een heel duidelijk artikel geschreven ivm een 4pol switch, op amsat NA denk ik wel te vinden,alsook de site van SV1BSX is interessant.

Succes
Nou .. dat was dus precies de reden van mijn 'initiele vraag' inzake CP (en of dat wel nodig was).
Ik werd toen even met een kluitje in het riet gestuurd en ben daar niet blijven zitten maar wat anders
gaan doen ;-)

Het is maar de vraag of je met twee orthogonale Yagi's ook daadwerkelijk CP maakt of dat het
niet een of andere vorm van een mengsel van twee (in fase) lineaire polarisaties of dat het zo'n
belabberde AR heeft dat je feitelijk van lineaire polarisatie mag spreken.

Als er wordt gezegd (woorden in de trant van) : "Het maakt uit of ik overschakel van RHCP naar LHCP
(of omgekeerd)" en ... "dat schakelen heeft me toch veel verbindingen opgeleverd" dan is er geen
sprake van circulaire polarisatie. <-- punt

Dit laatste geldt dan (in het ergste geval) twee keer:

- De satelliet zendt geen CP uit (vandaar mijn vraag of CP wel echt nodig is/was)
- Het grondstation heeft geen CP (want als die dat wel zou hebben, zou 'omschakelen van RHCP <> LHCP geen
effect mogen hebben indien de satelliet lineair uitzendt).

Zendt de satelliet wel CP uit en 'merk je een verbetering' met omschakelen van LHCP <> RHCP dan maak
je op de grond geen CP want de isolatie tussen RHCP en LHCP is ca. 10 dB beter dan tussen H en V (of lineaire) polarisaties.

H <> V = 25 - 30 dB

RHCP <> LHCP = (altijd) 35 - 40 dB (mits AR = 1 (of 0 dB) )

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#45 Bericht door PE1NIL »

Remco schreef:
ON4CJQ schreef:Toch effe een opmerking op wat ik gelezen heb.
Een universeel phase harnas bestaat niet. Elk harnas moet gemaakt en afgestemd worden per crossyagi. Je kan het aansluiten op elk systeem,dat wel, want je merkt weinig als het niet correct is, en je merkt het zo goed als niet of je circulair of elliptisch zit,laat staan RH of LH. Zoals ON4AVT aanhaalt bij Tonna, effe ter verduidelijking, zij hebben voor elk model van crossyagi een phaseharnas manual , en dit is NIET universeel, omdat sommige crossyagis met een reversed dipool systeem werken, hetgeen de pol. zowiezo al verandert.
Men moet toch echt wel goed weten waar men mee bezig, of je systeem werkt niet 100%. I8CVS(SK) heeft een heel duidelijk artikel geschreven ivm een 4pol switch, op amsat NA denk ik wel te vinden,alsook de site van SV1BSX is interessant.

Succes
Nou .. dat was dus precies de reden van mijn 'initiele vraag' inzake CP (en of dat wel nodig was).
Ik werd toen even met een kluitje in het riet gestuurd en ben daar niet blijven zitten maar wat anders
gaan doen ;-)

Het is maar de vraag of je met twee orthogonale Yagi's ook daadwerkelijk CP maakt of dat het
niet een of andere vorm van een mengsel van twee (in fase) lineaire polarisaties of dat het zo'n
belabberde AR heeft dat je feitelijk van lineaire polarisatie mag spreken.

Als er wordt gezegd (woorden in de trant van) : "Het maakt uit of ik overschakel van RHCP naar LHCP
(of omgekeerd)" en ... "dat schakelen heeft me toch veel verbindingen opgeleverd" dan is er geen
sprake van circulaire polarisatie. <-- punt

Dit laatste geldt dan (in het ergste geval) twee keer:

- De satelliet zendt geen CP uit (vandaar mijn vraag of CP wel echt nodig is/was)
- Het grondstation heeft geen CP (want als die dat wel zou hebben, zou 'omschakelen van RHCP <> LHCP geen
effect mogen hebben indien de satelliet lineair uitzendt).

Zendt de satelliet wel CP uit en 'merk je een verbetering' met omschakelen van LHCP <> RHCP dan maak
je op de grond geen CP want de isolatie tussen RHCP en LHCP is ca. 10 dB beter dan tussen H en V (of lineaire) polarisaties.

H <> V = 25 - 30 dB

RHCP <> LHCP = (altijd) 35 - 40 dB (mits AR = 1 (of 0 dB) )

Het is wel een oud artikel maar het werkt nog steeds zo.

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html

73
PE1NIL

Plaats reactie