fm en rondstraler welke satellieten

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

fm en rondstraler welke satellieten

#1 Bericht door andreph5c »

Ik heb hier nog een fm setje staan die crossband aan kan 2 en 70 en een Diamond x300 rondstraler.
Wil het spul weer eens klaar maken en ook weer wat gaan luisteren op 2 en 70.

Nu mijn vraag welke fm satellieten kan ik op deze eenvoudige mannier ontvangen en er misschien verbindingen ee maken?
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#2 Bericht door pe1cmo »

De meeste rondstralers hebben een rondom karakteristiek, maar stralen niet naar boven. En satellieten zitten meestal boven je.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#3 Bericht door PA3ECZ »

pe1cmo schreef: 20 mei 2023, 18:19 De meeste rondstralers hebben een rondom karakteristiek, maar stralen niet naar boven. En satellieten zitten meestal boven je.
Gisteravond heeft er nog iemand bij ons op de afdelingsavond ter demonstratie met een satelliet gewerkt met een 2 Mtr Groundplane antenne.
Terwijl de satelliet op een gegeven moment recht boven ons was op een afstand van +/- 420 KM.
Demo werd wel buiten gegeven op het perron van de Star, waar wij onze afdelingsavond altijd hebben.
Dus kennelijk kan dit wel.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#4 Bericht door PC1L »

Leuke tip voor je : probeer de TEVEL satellieten, alle op dezelfde frequentie mode J ( VHF up UHF dwn ) het zal gegarandeerd met jouw configuratie al kunnen werken !

Succes ermee laat tzt eens wat weten hoe het ging, PC1L

https://www.amsat.org/status/ even iets omlaag scrollen
https://www.amsat.org/tevel-mission-to- ... uary-13th/ frequenties ed

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#5 Bericht door andreph5c »

PC1L schreef: 20 mei 2023, 19:44 Leuke tip voor je : probeer de TEVEL satellieten, alle op dezelfde frequentie mode J ( VHF up UHF dwn ) het zal gegarandeerd met jouw configuratie al kunnen werken !

Succes ermee laat tzt eens wat weten hoe het ging, PC1L


Heb de frequentie er in staan nu, ik hoorde je net via de iss repeater met een duitser leuk!
https://www.amsat.org/status/ even iets omlaag scrollen
https://www.amsat.org/tevel-mission-to- ... uary-13th/ frequenties ed
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#6 Bericht door PC1L »

Ja op het laatst had ik ook nog even Nina met de speciale callsign DQ50AMSAT etc. hi

Gaat wel lukken, deze sats zitten in een kluitje bijelkaar en als het de ene niet is dat zal het een van de andere wel worden voor een contact :-)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#7 Bericht door PC1L »

Tussen 12:05 en 12:15 local time even gekeken naar de TEVEL sats. Helaas waren er van de op dat moment beschikbare sats die overkwamen er twee niet QRV, nl TEVEL-1 en TEVEL-3. Zie ook status - link hierboven -. Als er wel meerdere sats tegelijkertijd beschikbaar zijn is dat een flink voordeel voor stations met de configuratie als eerder beschreven. Het MOET dan een keertje lukken hi. Dus ook met de Diamond x300. Het vermogen is wel iets minder dan bv bij NA1SS ( ISS ) maar voldoende sterk om te kunnen ontvangen zonder voorversterker. Als je het ISS kunt opvangen lukt het ook voor de TEVEL sats.

De TEVEL-2 werkte wel en heb het even uitgeprobeerd, tussen alle hectic door dit resultaat hi TEVEL-2

De meeste overkomsten zijn zodanig ( baan ) dat de Diamond x300 het kan oppikken. Als je een callsign hebt dan zal je ook zeker ( met beetje geluk - het is er nogal druk - ) over de sat kunnen komen met je uplink.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#8 Bericht door PE4WJ »

Leuke audio clip!

Met een rondstraler zijn veel van de "laagvliegende" satellieten inderdaad te werken. Als je het zou uitrekenen zou je nl. zien dat deze satellieten een groot deel van de overkomsten een lage elevatie hebben. Te veel gain op een vertikale stok (bundeling in het verticale vlak) wil je niet want dan wordt de bundel te smal. Dus een gemiddeld stokje voor 2/70 of een GP kan al prima werken.

Die TEVELs hebben ongeveer 600 mW zendvermogen in een dipool antenne, en dat is meer dan genoeg hi. Wij hebben met ons bedrijf die TEVEL sats (deels) gebouwd, de FM transponder implementatie op de zender draait in een kleine microcontroller - de opwekking van het FM signaal gebeurt geheel digitaal. Het algoritme daarvoor is van mijn hand :D

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#9 Bericht door PC1L »

PE4WJ schreef: 23 mei 2023, 08:22Leuke audio clip!
.. Ja, het is inmiddels nog leuker geworden hi :lol: .. zie nu aldaar :-) .. Maar zonder gekheid, na een aantal dagen worden sommige audio fragmenten weer weggehaald. Voor nu laat ik de oorspronkelijke file vanaf morgen er nog even staan.
PE4WJ schreef: 23 mei 2023, 08:22Met een rondstraler zijn veel van de "laagvliegende" satellieten inderdaad te werken. Als je het zou uitrekenen zou je nl. zien dat deze satellieten een groot deel van de overkomsten een lage elevatie hebben. Dus een gemiddeld stokje voor 2/70 of een GP kan al prima werken.
Volkomen waar. Met een configuratie als beschreven ( setje + antenne ) werkt het al ufb, gaat dit gewoon goed. Nog een tip voor gebruikers met een dergelijke opstelling : je ziet vrij makkelijk om welke satelliet het gaat als je gebruik maakt van je discriminator schakeling ( gelijkspanninkje naar buiten voeren - metertje met center aanduiding ). Dit vanwege de verschillen in doppler waarden - de sats komen in een kluitje over.

Vanmorgen heb ik dit even getest en je ziet erg snel welke satelliet in feite QRV is. Hier via https://www.amsat.org/status/index.php kon je zien ( in het begin v d TEVEL satellieten ) dat sommige waarnemers de fout maakten om de verkeerde satelliet aan te wijzen. Maar met een discriminator metertje gebeurt je dat niet en worden anderen de valse meldingen bespaard :-). Nu kon je meteen zien dat deze keer de TEVEL-4 actief was. De andere waren uitgeschakeld ( footprint ! ) ..
PE4WJ schreef: 23 mei 2023, 08:22Die TEVELs hebben ongeveer 600 mW zendvermogen in een dipool antenne, en dat is meer dan genoeg hi. Wij hebben met ons bedrijf die TEVEL sats (deels) gebouwd, de FM transponder implementatie op de zender draait in een kleine microcontroller - de opwekking van het FM signaal gebeurt geheel digitaal. Het algoritme daarvoor is van mijn hand :D
Dat is zeer interessant. Maar had je mbt dit algoritme nog aan bepaalde dingen gedacht bij het schrijven ervan ? Daar ben ik wel benieuwd naar. En hoe heb je dat geregeld met de footprint bij meerdere satellieten tegelijkertijd ?


Tot slot even nog een klein fragmentje met PA3ANG JO32 om het af te maken testje TEVEL-4 23-05-2023 ca 10:00 UTC

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#10 Bericht door PE4WJ »

PC1L schreef: 23 mei 2023, 12:58 Dat is zeer interessant. Maar had je mbt dit algoritme nog aan bepaalde dingen gedacht bij het schrijven ervan ? Daar ben ik wel benieuwd naar. En hoe heb je dat geregeld met de footprint bij meerdere satellieten tegelijkertijd ?
Het algoritme implementeert "niets anders" dan een (narrow band) FM zender - audio in, en FM gemoduleerd signaal uit, maar dan digitaal ipv analoog. Uiteraard komt het signaal uiteindelijk analoog uit de zender, na Digitaal --> Analoog conversie en (kwadratuur) upconversie naar 70 cm.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#11 Bericht door PC1L »

Bedankt voor het antwoorden, duidelijk zo. Last but not least : compliments met dit project. Ook de manier zoals het in elkaar zit met de 8 ( 9 ) satellieten zo vlak bijelkaar ( waarbij alle op dezelfde frequentie ) hi. Special effects.

73 Leo PC1L

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#12 Bericht door PD1PK »

Is er een linkje om te zien wanneer deze satellieten in de buurt van NL zijn ?
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#13 Bericht door PH2LB »

PD1PK schreef: 24 mei 2023, 09:57 Is er een linkje om te zien wanneer deze satellieten in de buurt van NL zijn ?
Ik gebruik deze vaak : http://amsat.org.ar/pass.htm

Maar er zijn er meer zie : https://amsat-uk.org/beginners/satellite-tracking/
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Gerton
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 feb 2006, 21:46
Roepletters: PD0G
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#14 Bericht door Gerton »

Mijn 1ste ervaring!!!
Had een filmpje van gemaakt,
De bedoeling was dat ik alleen wat antennes ging testen voor het ontvangen van een satteliet, maar liep toch even anders. Ik maakte 2 verbindingen.


youtu.be/C7U-MkdR-LU

En over satellite tracking software, ik gebruik wat grafisch erg mooi is. en dat zit in windows https://apps.microsoft.com/store/detail ... l=nl&rtc=1

PD0G

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: fm en rondstraler welke satellieten

#15 Bericht door PE1PQX »

Ik wilde die app/programma wel bekijken, maar verdulleme die verd*mde windows store.... Dan maar niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie