Antennekeuze / ervaringen inzake ATV ISS communicaties 23/13

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Antennekeuze / ervaringen inzake ATV ISS communicaties 23/13

#1 Bericht door PC1L »

Vraagje mbt toe te passen antennes voor ATV ISS toepassingen. Wat zijn de beste keuzes voor een basis station betreffende de 23 en 13 cm band ? Waarbij nog opgemerkt : elevatie en azimuth ( rotoren ) modus, PC gestuurd. Het betreft de wat grotere antennes, dus bv geen Arrow antennes of kleine ( non ) circulair yagi antennes ed ..

Naast de populaire kruisyagi ( RHCP LHCP ) en Helix kan ik mij voorstellen om voor deze banden een parabool te gebruiken maar welke ? En welke polarisatie wordt dan ingesteld ? Iemand die daar positieve ervaringen mee heeft opgedaan ?

Zijn er mensen die met ( RHCP ) Helix op deze banden gewerkt hebben en zijn daar succesvolle verbindingen mee gemaakt op ATV gebied ?

Voor zover mij bekend is ISS momenteel alleen QRV met digitale TV, is dat ook zo ? Je kan nooit weten hi :lol:

Misschien een paar nuttige tips inzake ? Met dank voor eventueel antwoord.

Omdat dit topic ook erg inpast in de rubriek ATV heb ik daar ook maar een copie geplaatst indien dat toegestaan is :mrgreen: .

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Antennekeuze / ervaringen inzake ATV ISS communicaties 2

#2 Bericht door PE1PQX »

Check www.issfanclub.com
Hier vind je enkele van je antwoorden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antennekeuze / ervaringen inzake ATV ISS communicaties 2

#3 Bericht door PC1L »

Ja, dank je voor het terugkomen. Heb zo hier en daar inmidels wel e.e.a. gevonden. De reden dat ik hier op deze site enkele vragen stelde was eigenlijk om mogelijk eens te vernemen hoe bepaalde typen antennes in de praktijk bevallen zijn voor diverse ( soms moeilijke ) vormen van ISS communications. Wat doen deze antennes in de praktijk ?

Bijvoorbeeld : kan me voorstellen dat iemand wel eens een Helix geprobeerd heeft op bv 23/13 terwijl daar normaal gesproken een parabooltje of een 60/70 elements long yagi wordt ingezet, en dan nog gewenste signalen ook eruitsleepte :lol: Lijkt mij niet onmogelijk in ieder geval.

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Antennekeuze / ervaringen inzake ATV ISS communicaties 2

#4 Bericht door PA1TF »

Ik doe nog niet aan atv maar voor sats gebruik ik een yaesu g5500 antenne rotor met een lvb tracker via de pc. Ik heb er 2 wimo quads opstaan voor 2 en 70 met preamps van SSB.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antennekeuze / ervaringen inzake ATV ISS communicaties 2

#5 Bericht door PC1L »

G5500 en WiMo vormen een mooie combi ! En SSB preamps : UFB. Vraagje : wat merk jij aan verschil indien je de preamps in en uitschakelt ? Zijn het opmerkelijke verschillen ? Heb je deze SSB units in de mast boven bij de antennes ? Vraag dit i.v.m. toegevoegde ruis, in principe zit er op de satellietsignalen soms weinig ruis, zie ook JAVA scriptje dat ik ooit maakte ivm activiteiten ( om het een beetje op een rijtje te zetten hi ) door TU Delft ( vanwege hun satelliet ontwerp en lancering / gebruik ).

http://members.home.nl/pc1l/coax/srvtestC.htm

En nog een vraagje met je welnemen, indien dat kan : wat voor type boom gebruik je in de elevatierotor, welke diameter en is het metaal of glasfiber ?

Met dank voor antwoord,

Leon PC1L.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Antennekeuze / ervaringen inzake ATV ISS communicaties 2

#6 Bericht door PE1PQX »

Preamps/LNA's zo dicht mogelijk bij de dipool van de antenne!! Je moet altijd verschillen vernemen bij in- en uitschakelen van de preamp/LNA, dit KAN ruis zijn, maar ook dat de signalen (hoorbaar) harder zijn.

Wacht ff.. ruis?? Ja ruis! Een halfgeleider produceert altijd wat ruis, preamps doorgaans meer ruis dan LNA's (LNA = Low Noise Amplifier, 'noise' = ruis) door de gebruikte versterker elementen, FET's of andere versterker chipjes.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antennekeuze / ervaringen inzake ATV ISS communicaties 2

#7 Bericht door PC1L »

Tja, inderdaad, vooral bij satellietsignalen is de signaalruisverhouding van wezenlijk belang. Zeker ook i.v.m. de Free Space Path Loss die voor VHF / UHF al snel waarden bereiken kan van 140 dB en meer. ( http://members.home.nl/pc1l/aprs/hoogteopp.htm ) Daarom ben ik benieuwd naar het eventuele antwoord van PA1TF wat zijn ervaringen zijn.

In bepaalde gevallen kan de signaalruisverhouding bij gebruik met preamp zodanig zijn dat er geen sprake meer is van een verbetering van de ontvangst, vandaar mijn vraag aan hem.

Ruis ( en eigen ruis ) is niet te onderschatten. Ook aan de satellietzijde. Een aantal jaren geleden experimenteerde ik o.m. een beetje met de AO-27 .. opvallend was dat als de AO-27 RX laag in temp was, de eigen ( ontvanger ) ruis ook zodanig laag dat je met 750 mW ( en een kleine yagi ) over de sat kon werken. De sat was dan in AOS en de te overbruggen afstanden liepen op tot 2000 km ondanks het feit dat het een LEO sat in low orbit betrof. Vooropgesteld dat er dan geen andere traffic liep.

Plaats reactie