Signaal verlies lange coaxkabel

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Signaal verlies lange coaxkabel

#1 Bericht door pa3cvi »

Hallo,
Ik ben in het bezit van een QHF antenne voor weersatelliet ontvangst die voorlopig nog binnen opgesteld staat.
Heel graag zou ik hem buiten willen zetten op een plaats in het vrij veld.
Een mogelijkheid om dat te doen, zonder veel klimpartijen, is bevestigen op een bestaande lange buis die aan mijn schuur bevestigd is.
Er is echter een mogelijk bezwaar en dat is dat ik ongeveer 18 meter coaxkabel naar de ontvanger moet leiden. In de praktijk geen bezwaar, maar is het nog zinvol i.v.m. het signaal verlies?
Nog opgemerkt dat ik wel gebruik maak van een antenne versterker.

Als het redelijkerwijs toch kan, welke coax kan ik het beste gebruiken.?

Graag enig advies, Cees

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Signaal verlies lange coaxkabel

#2 Bericht door PA0HJA »

Een voorversterker direct onder de antenne is de sowieso betere oplossing, zeker als je er alleen op ontvangen wilt.
Deze voorversterker moet natuurlijk wel van enige kwaliteit zijn (bestand tegen hardere signalen en zo).

Doordat de ontvangen signalen eerst versterkt worden speelt de demping van de kabel achter de voorversterker eigenlijk nauwelijks een rol meer.

PA0HJA
....The Singularity is near!

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Signaal verlies lange coaxkabel

#3 Bericht door pe1cmo »

Je praat over 18 meter. Een beetje goede kabel is zodanig dat de verliezen op 137 MHz beperkt zijn.
Als je praat over een kleine 20 meter, dan is 1/2 cellflex een optie. Wel stug, maar de kwaliteit is er naar.
Demping is dan rond de 0,6dB en zal je rond de 75 euro kosten. (100 met connectoren)

Als je dat vergelijkt met een dure voorversterker boven, water problemen enz is goede coax misschien een goed optie.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Signaal verlies lange coaxkabel

#4 Bericht door PA0HJA »

Nog opgemerkt dat ik wel gebruik maak van een antenne versterker.
Ik ging er misschien ten onrechte van uit dat dit een "amateur-grade" antenneversterker voor in de mast was.

Wellicht handig om even te vertellen of je deze versterker al hebt en wat voor merk/type het is.

PA0HJA
....The Singularity is near!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Signaal verlies lange coaxkabel

#5 Bericht door pa1bvm »

mijn EME yagi's voor 144 Mhz staan 90 meter van de Shack
ik gebruik voor RX Belden 75 ohm kabel ( ooit 150 meter van gekocht voor 10 euro op vlooienmarkt )
er zit een RX preamp in de mast 0.3 db ruis getal en een gain van 23 db.
voor TX gebruik ik 7/8 inch kabel .. (had eigenlijk 1.125 inch moeten zijn maar dat was me te prijzig)

mijn advies .. een redelijk stuk coax van een meter of 20 .. RG213 of aircell 7
preamp in de mast en dan preamp voeden via de coax kabel

de "waterdichte "behuizing van de preamp kan een stuk pvc pijp zijn van 110 of 125 mm doorsnede ..deksel erop lijmen en onderkant dichtmaken met een paar pannensponzen ( anders gaan de vogels er een nest in bouwen ) ...
wellicht nog nadenken om sterke signalen die " buiten de band " te onderdrukken .. FM stations of andere narigheid ..
misschien in jouw geval wel de 144 Mhz band onderdrukken ..maar daar zijn wel filtertjes voor te maken ..

er zijn genoeg zelfbouw mogelijk heden met MMIC ic;s .. denk aan PGA103+
https://www.pe1rqm.nl/hamforum/projecte ... mo-pe1fod/

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Signaal verlies lange coaxkabel

#6 Bericht door PE1PQX »

De tip van Rick, BVM is een goede... Voor ontvangst en minder dan 20mtr moet je niet te duur denken. H2000flex of vergelijkbaar is ruimschoots voldoende. (RG213 kan ook hoor!)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Signaal verlies lange coaxkabel

#7 Bericht door Radioot »

Dat valt allemaal reuze mee met die signalen.

WXsats als NOAA-15 zijn knetterhard, die kan ik hier met mijn discone en met 17m Belden coax zo uit de lucht plukken.

Het zijn geen weaksignals.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Signaal verlies lange coaxkabel

#8 Bericht door PA0HJA »

Jammer dat de topic-starter zich niet meer meld.......

PA0HJA
....The Singularity is near!

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Signaal verlies lange coaxkabel

#9 Bericht door andre »

Bij een hobby waar communiceren de boventoon voert, is communiceren vaak het lastigst.. :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie