QFH experiment

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QFH experiment

#16 Bericht door PA3DJS »

PA1LH schreef:Dank beiden voor de reacties.
Ik wil hem idd een keer naar een velddag meenemen. Dan kan ik eens zien of hij een beetje voldoet.
Tot op heden ben ik wel blij met de resultaten, maar misschien kan het nog beter.
Als ik het goed begrepen heb, is de lengte van de loops niet gelijk. De ene loop is wat inductief, de andere wat capacitief zodat je 90 degr. fasedraaing krijgt tussen de twee loops, en toch een ohmse aanpassing als beide loops parallel gezet worden. Dit is vrij kritisch, en relatief smalbandig voor wat betreft het netjes circulair zijn.

Ik neem aan dat je hem speciaal gebruikt voor Sat-werk, want voor Line of Sight doet hij echt onder voor een spriet, of bijvoorbeeld een klaverblad (Big Wheel).


.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#17 Bericht door PA1LH »

Ja gebruik hem vooral voor satwerk.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#18 Bericht door PE1RXU »

Ik moet hem ook nog goed op de pijnbank leggen( lees, aan de VNA ) nu zit er nog een flinke lengte rg223 aan vast en is er geen goede meting mogelijk.

Ik vermoed dat de mijne wat "te lang" is en wat ingekort moet worden. Het was namelijk lastig te maken met die dikke coax en 75mm PVC buis.

Ik kom er nog op terug, ik denk dat ik komend weekend eraan ga werken.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#19 Bericht door PE1RXU »

Hmmz lastig. zojuist in een verloren momentje de kabel eraf geknipt en even een chassisdeel eraan gesoldeerd. ( heb de PVC doppen nog niet gehaald )
Te nieuwsgierig wat nu de SWR is, viel dat even tegen :cry: pas bij de 500MHz was die wat acceptabel.

Dat wordt Zaterdag toch even goed knutselen! :!: :idea: ( eventueel de LMR400 vervangen door RG223 met choke in de buis )

Ik kan dan in ieder geval kijken wat het aanpassen vd vorm doet met de SWR.

Misschien is deze wat makkelijker te maken, 1/4 turn ipv 1/2 turn. Staat alvast op mijn lijstje om deze met koperbuizen en haakse bochtjes te maken. Het zal allicht strakken en nauwkeuriger te maken zijn dan met de coax.

Wordt vervolgd :D
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#20 Bericht door PA1LH »

Bij de mijne heb ik een balun eraan zitten. Of liever gezegd: de balun zit aan de bovenkant rond de pijp gewikkeld, gewoon 4 slagen om de verticale pijp heen.
Aan ene kant gaat de balun de pijp in naar de coaxen, de andere kant loopt via de buitenkant van de pijp naar beneden richting de tx.
Dit is het voorbeeld:
Afbeelding
Mocht je interesse hebben: ik kan je de tekening met de maten van de stralers wel geven, moet ik even de site opzoeken.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#21 Bericht door PE1RXU »

Ik zal de balun inwendig moeten maken gok ik omdat de wikkeldiameter rond de 40mm zal zijn en mijn pvc koker is 75mm.

maten zijn altijd welkom, zal ik eens gaan vergelijken.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#22 Bericht door PA1LH »

Ah ja daar zit je ook mee. Of je moet hem kunnen herberekenen naar die 75mm diameter.
Onderstaand de tekening die ik heb aangehouden. Komt van deze site vandaan: http://www.askrlc.co.uk/
Afbeelding
Enige verschillen bij mijn qfh: ik heb ipv 32mm een 40mm buis. En de tekening is bedoeld voor een koperen buis versie, en mijn qfh is van coax rg-58. Maar goed, het idee blijft natuurlijk hetzelfde.

Zat er nog aan te denken: zou het nog uitmaken bij een qfh als je er een antenne versterker onder zou hangen, zo dicht mogelijk bij de antenne?
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QFH experiment

#23 Bericht door PA3DJS »

@PE1RXU:
Je aansluiting zit in de pijp, waarom gebruik je niet een stel strak passende ferrietringen (of ferrite clamps) om de kabel (bijv van materiaal 43, of ieder andere materiaal met een permeabiliteit van 400...1000)?

Het materiaal om netsnoeren, USB snoeren, etc gaat meestal ook goed, vooral omdat je ruimte hebt om diverse ringen/kernen achter elkaar op de kabel te schuiven. Strak passend om de kabel gaat écht beter dan ruim passend.

@PA1LH:
Als je de antenne op je TRX aansluit en je hoort de ruis (op SSB) echt toenemen, dan heeft een extra versterker geen zin. De antenneruis is dan reeds dominant. neemt de ruis nauwelijks of niet toe, dan zit je op een prima locatie (of je hebt een dove ingang) en dan kan een versterker wel zin hebben (die moet natuurlijk niet plat gaan door sterke zenders in de buurt).

Wim, PA3DJS

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#24 Bericht door PE1RXU »

Hoi Wim, bedankt voor je tip daar ga ik deze week nog mee aan de slag. Mocht het geen succes worden dan gaat de lmr400 eraf en probeer ik het met de rg223. Dat is wat makkelijker verwerken. Helaas de laatste dagen geen tijd gehad om aan de QFH te meten en aanpassingen te doen.

@PA1LH, die tekening ben ik ook al veel tegen gekomen, mis alleen nog de afstanden tussen de verticale gaten :wink:

Een andere versie van een tamed QFH lijkt mij ook interessant om met koperbuis te maken, deze link

Afbeelding Afbeelding
Deze maten zijn voor de 137MHz weersatellieten, voor de 2m zijn ook afmetingen gegeven. ( 70cm helaas niet )

ps dit is een kwart turn ipv halve turn.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#25 Bericht door PA1LH »

@Alex, voor wat betreft de verticale gaten: de gaten helemaal bovenin, en onderaan, zitten 56 cm uit elkaar. De gaten die meer naar binnen zitten, die zijn op 2,4 cm afstand van de andere gaten geboord.

Heb die site meteen bij mijn favorieten in de lijst gezet. Die wil ik ook nog eens gaan bekijken.
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#26 Bericht door PA1LH »

Nog eens beetje gekeken met de qfh antenne wat de ontvangst op andere banden is ...
Best aardig voor een antenne die eigenlijk voor de 137MHz bedoeld is.
Signalen kunnen ontvangen op de 80, 40 en 20 meter banden.
Signalen die met een eenvoudig sprietje net te horen waren, kwamen op de qfh soms loeihard door. Soms met 5 of meer S-punten verschil in het voordeel van de qfh.
Andere signalen waren weer net andersom: in het nadeel van de qfh en in het voordeel van de verticale spriet.
Ook nog eens kijken wat het verschil is tussen een simpel draadje en de qfh voor wat ontvangst betreft.

@edit: net nog even op 20m zitten luisteren naar jt-65 op de qfh.
Japan en Brazilie komen loeihard door.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#27 Bericht door PE1RXU »

Leuk Leon :) mooi dat je er meer mee kan vangen. Is dat gelijk aan een ontvanger/sdr of zit er nog een versterker tussen?
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#28 Bericht door PA1LH »

De qfh is direct aangesloten op een Yaesu FT-817. Verder geen toestanden ertussen :)
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#29 Bericht door PE1RXU »

Ik zal kijken of ik er in het weekend aan toe kom om de tamed versie en eventueel de tall tamed te maken. Ik vind het knutselen wel leuk.

De versie die nu hangt met lmr400, ik heb wat roze/paarse ringkerntjes gevonden die over rg223 geschoven kunnen worden, ook wat rode kernen die een grotere diameter hebben om de rg223 een wikkeling te kunnen geven. Geen idee overigens wat de eigenschappen van deze kerntjes zijn maar daar ga ik achter komen :D
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QFH experiment

#30 Bericht door PA3DJS »

PE1RXU schreef:Ik zal kijken of ik er in het weekend aan toe kom om de tamed versie en eventueel de tall tamed te maken. Ik vind het knutselen wel leuk.

De versie die nu hangt met lmr400, ik heb wat roze/paarse ringkerntjes gevonden die over rg223 geschoven kunnen worden, ook wat rode kernen die een grotere diameter hebben om de rg223 een wikkeling te kunnen geven. Geen idee overigens wat de eigenschappen van deze kerntjes zijn maar daar ga ik achter komen :D
Roze/paarse zijn 4C65 (U=125). Dat werkt best wel als balun/choke materiaal voor 140 MHz. Rood klinkt mij niet positief in oren (toch geen poederijzer?). Wat zijn de maten van die paarse ringetjes (Dout, Din, hoogte)?

Plaats reactie