QFH experiment

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#31 Bericht door PA1LH »

Ben er nog steeds niet helemaal uit met de qfh.
Veel gelezen en info gezocht.
Maar vindt het op zich vreemd dat je met die qfh ook een redelijke swr hebt op andere banden.
Ik kan geen accurate aflezing noteren, de ft-817 heeft een lastige swr meter met blokjes die oplichten. Dan weet je nog steeds niet wat de swr aangeeft.
Maar op de 10 meterband slaat de swr totaal niet uit. Hoorde harde signalen in cw.
Heb zelf nog paar keer cq gegeven, maar kreeg geen reactie, zag ook niks verschijnen op dx cluster sites, maar dat zegt nog niks natuurlijk.
Op de 15 meter band gaan er 4 balkjes oplichten van de swr, en ook daar harde signalen.
Moet nog eens beter gaan meten op welke banden deze qfh nog een redelijke swr aangeeft.
Nog beter is het als hij eens aan de analyzer zou kunnen. Kan de antenne gemakkelijk naar beneden halen, dus dat is geen probleem.
Volgend weekend wordt er hier weer een velddag weekend gehouden, dus denk dat ik het bouwwerk daar eens mee naar toe neem.
Ben wel benieuwd naar de resultaten.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: QFH experiment

#32 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Die blokjes zijn misleidend.

Ik zie op de set 1 blokje bijvoorbeeld terwijl de ATU iets heel anders aanwijst.

Met WSPR op 10M vanmiddag wat gehoord en mijn signaal kwam ook op verschillende plekken binnen Europa, was dus af en toe wat te doen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#33 Bericht door PA1LH »

Ja daarom vertrouw ik dat ook niet. Onmisbaar in elke shack: een fatsoenlijke swr-meter.
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#34 Bericht door PA1LH »

Dinsdag avond nog eens met de qfh zitten luisteren op de 2m en 70cm.
Via de repeater van Zierikzee kon ik PI2NOS horen op de qfh, ging nog best leuk. Alleen deed de qfh wel onder voor het verticale sprietje.
Wat dan wel weer raar was: ik heb nog een station kunnen volgen die doorschakelde van de 2 meter band naar de 6 meter band .... Signaal was wel erg zwak, maar kon hem toch horen met de qfh.
Ik blijf het een rare antenne vinden :)
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#35 Bericht door PE1RXU »

Ja leuk he :lol:

De mijne afgelopen week nog even samen met een collega aan de vna gehangen en bekeken, het klopt niet helemaal. Toch de coax niet precies genoeg verwerkt.

Dat haal ik maandag ofzo eraf en maak het opnieuw, maar dan bovenin gevoed met choke en wat beter op maat :D
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#36 Bericht door PA1LH »

Denk dat mijn qfh ook vast niet 100% in orde zal zijn. Wil hem binnenkort eens naar beneden halen om toch ook van een andere kabel te voorzien. Hier zit er een heel kleine knik in de coax, dus dat zal de werking vast beïnvloeden.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#37 Bericht door PE1RXU »

Het was even stil op het QFH front maar er komt weer beweging in. De QFH heb ik uit elkaar gehaald om te verbeteren. ( was gewoon knudde gemaakt :lol: )

Dit ontwerp van J Coppens had ik eerst gemaakt Afbeelding De basis blijft hetzelfde qua maatvoering en de coax alleen doe ik hem niet meer van onder voeden.
Het gaan 2 hele lussen worden die van boven gevoed gaan worden + de 40mm choke. Zoals de meeste uitvoeringen die je op internet terug vind.

Als deze 137MHz uitvoering beter gaat werken komt er ook een 2m en 70cm versie tamed tall qfh.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#38 Bericht door PA1LH »

Die uitvoering heb ik dus ook hier Alex.
Moet hem alleen nog een keer finetunen: andere coax erin, en bovenin de coax beter doorverbinden.
Ben wel benieuwd ook naar de werking van die voor 2m en 70cm.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QFH experiment

#39 Bericht door PA3DJS »

Iedere niet sterk resonante antenne ontvangt ook nog wel wat buiten de bedoelde band. Een kwart golf sprietje voor 2m op de auto, ontvangt ook op HF en 70 cm, alleen zal een antenne die specifiek voor HF of 70 cm ontwerpen is het beter doen. PI2NOS en PI3UTR zijn bij mij zo sterk dat ik ze op de porto ook kan horen op mijn pink.

Een andere reden voor ontvangst op andere dan de bedoelde frequentie kan common mode zijn. Echter als je hem bouwt zoals in het plaatje van de bijdrage van 17 jun 2015, 15:58 is de antenne volledig gebalanceerd en heb je geen ontvangst via de kabelmantel van de voedende coax.

Dat de VSWR buiten de gewenste band goed is, is vreemd. Je zou hooguit op enkele harmonischen van de ontwerpfrequentie een acceptabele VSWR verwachten, maar zeker niet eronder. Wellicht toch even een losse VSWR meter of analyzer proberen.

het blijven antennes waarbij je aan de hand van alleen VSWR niet kan bepalen of de antenne een goed circulair gepolariseerd stralingsdiagram heeft. Het zijn immers twee loops die beiden net niet in resonantie zijn (de een boven en de ander onder de ontwerpfrequentie). Als je naar een strak signaal luistert (bijv repeater) en je hebt nagenoeg geen verandering van S-punt als je de antenne ronddraait, dan heb je het goed voor elkaar.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#40 Bericht door PE1RXU »

PA3DJS schreef: Als je naar een strak signaal luistert (bijv repeater) en je hebt nagenoeg geen verandering van S-punt als je de antenne ronddraait, dan heb je het goed voor elkaar.
Handige tip!

Ik zal dit weekend kijken of het gaat lukken om de antenne opnieuw en beter in elkaar te zetten. Dan kan ik komende week op het werk eens goed aan meten. Wordt vervolgd.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#41 Bericht door PE1RXU »

Afgelopen week de QFH onder handen genomen :D
Zoals al eerder aangegeven de coax nu als hele lus uitgevoerd met de voeding bovenin via de choke.
Volgens de J-coppens calculator voor de 137MHz de coax op lengte gemaakt voor beide lussen en de boel aan elkaar gesoldeerd met een " kachelpook" :mrgreen:

Volgens de Anritsu VNA was de antenne echter onderin de band resonant, rond de 130MHz.
De keuze gemaakt om beide lussen keer op keer een cm in te korten totdat de 137MHz bereikt werd. Uiteindelijk ben ik net onder die waarde gestopt, de coax stond er toen al strak in. Zit misschien toch nog ergens een denkfout met de vertaling van de calculator gegevens, de coax is ongeveer 10mm dik en de beste diameter volgens Coppens is rond de 20mm....... en dat bepaald de impendantie uiteindelijk.

Afijn, zojuist met de rtl stick zitten experimenteren tussen de QFH en de in elkaar geflanste GP voor 2m en de divere LEO's die over kwamen.

NOAA 18 was de eerste en gelijk de beste doorgang. Ik kon gelijk zien dat de GP eerder de satelliet in beeld kreeg dan de QFH. Een duidelijk verschil naar de horizons toe.

Daarna nog wat getest met de NOAA 15, METOP-A, maar daar kreeg ik niets van mee.
Voor de fun beide antennes ook nog even geprobeerd op de Delfi-C3 en de Funcube-1 maar daar kwam ook niets door op de GP.

Deze QFH ga ik weer opnieuw opbouwen ( toch nog coax genoeg :wink: ) en daarnaast de Tall Tamed QFH versie maken van het betere koper loodgieter werk.

Wordt vervolgt
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#42 Bericht door PE1RXU »

Vandaag eens op het werk aan de VNA gehangen, buiten in de vrije ruimte ipv onder het zolderdak.
Het lijkt allemaal wel prima als ik verder weg ga staan word de swr alleen maar beter, ik ga er even niets meer aan veranderen maar wel een LNA toevoegen.
Afbeelding
Afbeelding

Vanmiddag 75mm PVC eindkappen halen en een schroefoog, kan ik m mooi afwerken als de LNA erin zit. ( todo lijstje :mrgreen: )
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QFH experiment

#43 Bericht door PA3DJS »

@PE1RXU
Nu je toch Z kunt meten:

Kun je de analyzer kalibreren op het aansluitpunt van de loops?
Kun je de loops afzonderlijk meten (dus de loop waar je niet aan meet echt losmaken, beide kanten)?

De ene loop moet boven en de andere onder 137 MHz staan (v.w.b. beste / minst slechte VSWR). Op 137 MHz moet Z van beide loops 45 graden zijn, de een inductief, de andere capacitief. Als je dan weer beide loops aansluit, moet de boel nagenoeg Ohms zijn met een nette VSWR. Je antenne is dan ook circulair gepolariseerd.

Met Z bedoel ik de impedantie van de loop, niet de Z van de loop plus het kabelstuk dat als balun gebruikt wordt. Als je de versie bouwt uit jouw plaatje, moet je echt bovenaan meten en een losse choke/balun gebruiken.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#44 Bericht door PE1RXU »

Ha die Wim,
Dat is een mooie om woensdag uit te proberen op het werk, ga er helaas niet eerder aan toe komen :cry:
Eens kijken wat dat ter leerinck ende vermaeck oplevert :idea: :D
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#45 Bericht door PA1LH »

Helaas heeft hier de qfh wat kuren gekregen: de ontvangst is minimaal momenteel.
Denk dat ik de oorzaak al weet: de coaxen die bovenin zitten doorgelust, zitten denk ik wat los, waardoor de ontvangst momenteel erg slecht is.
Dus zal hem morgen of anders zondag eens naar beneden halen, eens een blik bovenin de antenne werpen.
Leon - PA1LH.

Plaats reactie