QFH experiment

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#46 Bericht door PE1RXU »

Ha Leon, ja inderdaad zijn die dingen best wel experimenteel :mrgreen:
Op dit moment wat te druk gehad op 't werk dus het verder bouwen en experimenteren moet nog even wachten.

Voor de bouwvak vakantie had ik nog een small-tall versie gemaakt met een kwart turn en deze dmv coax switch en een frg9600 ontvanger met elkaar vergeleken. Alle twee wat uit elkaar gezet op een open veld, op een paaltje.

Verschillende overgangen die dag gehad en wat opviel was dat die 1/4 turn small-tall toch wat richting gevoelig was t.o.v. de 1/2 turn.

Niet netjes genoeg gemaakt vrees ik. ( was ook met 2,5mm installatiedraad ) Daarna alu pijpjes gemaakt voor vaste basis en verschillende rvs strips laten knippen die ik dan weer op lengte kan instellen en bevestigen aan de alu pijpjes.

Op die mannier kan ik wat experimenteren met de VNA en live ontvangst.

Ik zal vd week wel wat plaatjes schieten :D
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#47 Bericht door PA1LH »

Heb hier weer eens geen tijd gehad om de qfh naar beneden te halen. Kijken of het dan morgen toch eens gaat lukken :)
Ik hoop alleen dat ik bij de coaxen kan komen met een soldeerbout. Heb niet veel ruimte over bovenin die antenne.
Komende winter trouwens eens bekijken of ik deze qfh kan nabouwen, maar dan met dunne koperen pijp.
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#48 Bericht door PA1LH »

Hier heb ik intussen de qfh van de muur gehaald.
En omdat ik de boel hier heb verkocht, komt de qfh ook niet meer terug :)
Einde hobby, geen zin, geen tijd, andere interesses.
Maar misschien bedenk ik me ooit weer, you never know.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#49 Bericht door PE1RXU »

Da's gelijk drastisch Leon :wink: maar het bloed gaat vanzelf wel weer kruipen moet je maar denken.
Hier ook druk met andere dingen, op het werk liggen nog wat QFH experimenten te wachten tot ik er weer wat meer tijd ervoor heb.
Komend jaar komen er wel wat spulletjes om goed aan de slag te kunnen, tot die tijd lekker bezig blijven 8)
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#50 Bericht door PA1LH »

Het is zelfs zo drastisch dat ik meteen ook mijn call maar heb ingeleverd :)
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#51 Bericht door PE1RXU »

Tijd voor een update 8) :D
Er lagen al een tijdje onderdelen te wachten op assemblage van een tall tamed versie. Deze week was het wat rustiger op het werk en dus gelegenheid om dit project weer op te pakken.

Om de top te verstevigen is er een 3D model getekend en geprint, lang leve de vooruitgang voor prototyping :idea: :D

De rest is van 34mm PVC, RVS strips en staafjes van aluminium.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De antenne eerst aan de VNA gehangen, het meten is weten resultaat viel erg tegen. De basisbuis van PVC was lastig netjes te boren, een boormal is echt een must.
Deze ga ik ook opnieuw maken maar of dat het wat verbetering gaat opleveren.... :?:

Dit weekend gaat ie in ieder geval aan de SDR dongle, kijken of het uberhaupt een beetje wil werken.

Wordt vervolgt.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: QFH experiment

#52 Bericht door pd0rkc »

Hallo Alex,

Die antenne ziet er best wel mooi uit!
Als je volgende ontwerpen beter presteren met goede analyzer resultaten dan kun je wel
een productie bedrijfje beginnen.
Ik ga binnenkort ook weer aan de gang met de NOAA's met de RTL usb stick en Sharp SDR.
Ik ga het dan weer doen met mijn Tonna 2m. kruis yagi ik ontdekte dat de SWR nog goed was buiten de amateur banden.
De signalen van de NOAAs waren best wel sterk!

Cor PD0RKC

Plaats reactie