AMSAT OSCAR 7

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

AMSAT OSCAR 7

#1 Bericht door PA0HOP »

Sinds 10 sept. 2009 niet meer omgekeken naar deze amateursatelliet.

Vanmiddag toch maar weer eens geprobeerd en ja hoor één CW verbinding gemaakt met ES6DO in loc. KO27wx.
Niets schokkends (Letland), maar toch geinig.
De tijd was 16.21 LT en de sat. stond in mode U/V. Er was nauwelijks activiteit.

70 cm ant.: 3 el. HB9CV (vert. polarisatie)
2 m ant.: 2 el. HB9CV (hor. polarisatie)

PWR: 5 Watts RF out.

De antennes (op één boom) worden met de hand gedraaid en geëleveerd.
Bovendien staan de antennes gewoon naast mij op zolder op een paaltje.
Om de dopplershift te compenseren ook nog één hand aan de afstemknop van de uplink en de andere hand aan de seinleutel, hi.

Zelfs met eenvoudige spulletjes zijn er via AO-7 en AO-29 verbindingen te maken.

73
Hans, pa0hop
JO21xu

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: AMSAT OSCAR 7

#2 Bericht door PA1LH »

Leuk om te lezen Hans, die verbinding in cw via een sat.
Hier ook mijn cw weer verder ophalen, komt elke keer weer iets tussendoor waardoor het blijft liggen.

In zo'n situatie, zoals je beschrijft, zou je willen dat je een rotor had, das altijd nog handiger dan met de hand de antennes te moeten verdraaien, of een paar extra handen erbij kan dan ook geen kwaad :)
Nu zullen die antennes vast niet zo heel erg zwaar zijn om te draaien, onhandig is het wel.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: AMSAT OSCAR 7

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leuk te lezen Hans.

De FT-847 staat hier inmiddels op de plank en kijk nu naar betere antennes.

Dinsdag rond 18:00 lt hoorde ik een Fransman via AO-7, mode B (U/V)
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: AMSAT OSCAR 7

#4 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Hans,

Toch leuk te lezen dat je weer actief bent geworden op de sats en vooral op AO-7.
Sinds 2006 heb ik ook weer de hobby opgepakt om over de sats te gaan werken met een Kenwood TS-790. Begonnen met eigenbouw yagi antennes gemaakt van messing staafjes op PVC pijp en naderhand naar 1 boom met VHF horizontaal en UHF verticaal op de dakkapel. Vaste elevatie van 15 graden en een simpele rotor. Toch met deze bescheiden antennes ruim 12.000 QSO's gemaakt op AO-7 tot 2012 volgens de logger van Emily Clark N1DID. Intussen ook FO-29, VO-52 en AO-51 etc. gewerkt en zo heb ik de jaren tot nu toe doorgebracht. Nu ben ik in phone alleen nog maar actief op AO-7B, FO-29, AO-73 en SO-50. Regelmatig gedacht om er mee te stoppen want het zijn steeds dezelfde die je spreekt maar toch komen er weer nieuwe uitdagingen op mijn pad en ontstaan er weer nieuwe ideeën. Bijna alle antennes zelf gebouwd, zelfs eggbeaters etc.
Deze zomer worden de 70cm en 2m yagi's vervangen door nieuwe kruisyagi's en breekt er weer een nieuw tijdperk aan. En zo blijft deze prachtige hobby mij steeds fascineren en mij actief houden.
Het doet mij goed om steeds meer Nederlandse amateurs actief te zien worden op de satellieten.
73, Hans, PE1BVQ.
Bijlagen
2006 oktober -1.JPG
2006.JPG
2006.JPG (24.04 KiB) 9233 keer bekeken

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: AMSAT OSCAR 7

#5 Bericht door PE0SAT »

Hallo Hans,

Mijn petje af, de afgelopen tijd is het ruis niveau zo hoog dat ik geen enkele verbinding meer kan maken met AO-7 en de andere satellieten die gebruik maken van 2m down is niet veel beter.

Heb jij er ook last van?, heb je misschien nog hints en tips?

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 706
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: AMSAT OSCAR 7

#6 Bericht door pe1rdp »

PE0SAT schreef:Hallo Hans,

Mijn petje af, de afgelopen tijd is het ruis niveau zo hoog dat ik geen enkele verbinding meer kan maken met AO-7 en de andere satellieten die gebruik maken van 2m down is niet veel beter.

Heb jij er ook last van?, heb je misschien nog hints en tips?

73 Jan PE0SAT
Hallo Jan,

Op 2mtr heb ik ook heel veel ruis, vooral richting het zuiden. Toen ik de 144MHz yagi aan de andere kant van het huis had geplaatst, kwam de QRM uit het noorden?!
Tja ... deze was dus afkomstig van mijn eigen nieuwe verwarmingsketel.
Dus eerst je eigen huis goed controleren.

En hoe is het ruisniveau bij het veranderen van elevatie? Als het probleem groundnoise is, dan moet deze sterk afnemen vanaf bijvoorbeeld 30 graden. Zo niet, dan zou zomaar eens je preamps staan de oscilleren.

Tevens is er veel te doen met het aanpassen van je antennepatroon. Design een antenne met een hoge F/B en je zal, zeker bij elevatie, van veel rotzooi verlost zijn.
En tenslotte de antennes vertikaal stacken. Dan wordt de vertikale openingshoek veel kleiner en ben je nog sneller verlost van aardse QRM.

Afgelopen week heb ik mijn 432MHz EME stack weer opgebouw en kan weer 8dB sunnoise meten. Ook HB9F is eigenlijk altijd wel waarneembaar.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: AMSAT OSCAR 7

#7 Bericht door PE0SAT »

pe1rdp schreef: Hallo Jan,

Op 2mtr heb ik ook heel veel ruis, vooral richting het zuiden. Toen ik de 144MHz yagi aan de andere kant van het huis had geplaatst, kwam de QRM uit het noorden?!
Tja ... deze was dus afkomstig van mijn eigen nieuwe verwarmingsketel.
Dus eerst je eigen huis goed controleren.
Hallo Arno,

Dat vind ik nog best lastig, dat eigen huis controleren. Al weer een tijd geleden heb ik gewoon eens de
diverse groepen uitgezet om te zien wat voor resultaat dat had. De pre-amps deden het ook niet meer
want de spanning was eraf ;-) Dus met een laptop op zoek naar signalen en zag in de waterval alleen
bekende "stoorsignalen" en kwam tot de conslusie dat het meeste dus van buiten komt.
pe1rdp schreef: En hoe is het ruisniveau bij het veranderen van elevatie? Als het probleem groundnoise is, dan moet deze sterk afnemen vanaf bijvoorbeeld 30 graden. Zo niet, dan zou zomaar eens je preamps staan de oscilleren.
Is dat buiten een ruis niveau ook nog op een andere manier te herkennen?
pe1rdp schreef: Tevens is er veel te doen met het aanpassen van je antennepatroon. Design een antenne met een hoge F/B en je zal, zeker bij elevatie, van veel rotzooi verlost zijn.
En tenslotte de antennes vertikaal stacken. Dan wordt de vertikale openingshoek veel kleiner en ben je nog sneller verlost van aardse QRM.


Dat idee heb ik al een tijdje, twee 23element Cue Dee's vertikaal stacken.
Nu alleen nog de juisten maten van de gamma-match aanpassing vinden.
Als iemand die heeft, hoor ik dat graag.
(Misschien toch maar eens een antenna analyzer aanschaffen, maar dan wel tot minimaal 70cm en dan zijn ze meteen weer een stuk prijziger)
pe1rdp schreef: Afgelopen week heb ik mijn 432MHz EME stack weer opgebouw en kan weer 8dB sunnoise meten. Ook HB9F is eigenlijk altijd wel waarneembaar.
Die stack ziet er goed uit, veel succes met het EME

73 Jan
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 706
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: AMSAT OSCAR 7

#8 Bericht door pe1rdp »

Hi Jan,

Als het coax relais zonder spanning zit, dan staat deze toch op TX stand? Tenminste dat hoop ik toch ter beveiliging. Hier in elk geval wel. Zou voor een of andere reden de spanning van het coax relais afvallen, dan kan de HF nooit de preamp bereiken.
En is dat geval de TX feeders en RX feeders in de shack omdraaien. Dan heb je wel ontvangst maar dan zonder preamp.

Dus weer naar de meterkast en alle spanning eraf. Dan weet je:
1. Dat het QRM van buiten komt
2. Je preamps niet staat te oscilleren.

Wat bedoel je met "juiste maten van de gamma match"? Je zorgt ervoor dat de beide antennes netjes zijn afgesteld en dan kun je met een (electrisch) gelijk stukje coax kabel de antennes stacken. Is de impedantie van de phasingfeeders ook nog eens 50ohm, dan maakt de lengte niets uit, zolang beide kanten maar even lang zijn.
Een SWR meter is voldoende. Een VNA is gemakkelijker maar niet perse noodzakelijk.

Met een korte versie van de CueDee, ik dacht een 17 elements (de antenne was iets van 2mtr lang) en met een 100 watt SSPA, heb ik al enkele EME qso's gemaakt. Wel in JT65 maar OH2PO zelfs in CW. Dus met 2 gestackte 23 elements kun je al veel plezier beleven.

Heb je de antenne als eens in de tuin gezet? Dus zo LAAG mogelijk. Ontvang je dan nog zoveel noise? Ja? Dan ligt de oorzaak bij jezelf of bij je directe buren. Een draai aan de antenne zal de richting van de bron snel verraden.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: AMSAT OSCAR 7

#9 Bericht door PE0SAT »

Hallo Arno,

Wat betreft de Pre-amp, met mijn opmerking wilde ik alleen zeggen dat ze niet actief waren en dus geen versterking via de pre-amps plaats vond. (En ja zonder DC in TX)

Ik heb de juiste maten van de gamma-match niet en kan daardoor het juiste aanpassingen punt van de Cue Dee niet meer vinden. (De match was al niet juist toen ik de antennes kreeg)

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: AMSAT OSCAR 7

#10 Bericht door PA0HOP »

PE0SAT schreef:Hallo Hans,

Mijn petje af, de afgelopen tijd is het ruis niveau zo hoog dat ik geen enkele verbinding meer kan maken met AO-7 en de andere satellieten die gebruik maken van 2m down is niet veel beter.

Heb jij er ook last van?, heb je misschien nog hints en tips?

73 Jan PE0SAT

Dag Jan,
Sorry voor de late reactie, maar geen goede gelegenheid gehad om te antwoorden.
Ik heb (gelukkig) géén last van dat hoge ruisnivo op 2 meter. Kan natuurlijk lokaal zijn of atmosferisch.
Misschien door eleveren en/of stacken wat te verminderen, maar je wilt ook de openingshoek niet te klein maken voor de sats. :)

Zelf heb ik veel last op 70 cm van een ruis-puls, die elke seconde een puls geeft. Dat maakt het luisteren naar de downlink van FO-29 (435.800 - 435.900 mHz) erg onplezierig. Omdat ik met CW "werk" heb ik aan één toontje voldoende om het te verstaan, maar SSB is nagenoeg onmogelijk.

Iemand enig idee wat dat kan zijn? Het draaien van de antenne scheelt iets, maar niet veel.

Ik lees net in het blad FUNKamateur dat de Eclipsen van AO-7 weer korter worden en
dat sporadisch mode A gebruikt kan worden. Niet mijn mode, hi.
Dus deze satelliet valt voor mij voorlopig af.
Hou het dan maar even bij FO-29 (8J1JCS).

Sukses allemaal.

73
Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: AMSAT OSCAR 7

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hans,

Ik weet dat jouw antennes onder het dak staan. Heb je deze storing ook op 2M?

Heb je PLC's in huis? Haal deze uit het stopcontact en luister dan eens. Of staat er een CV ketel op jouw verdieping?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: AMSAT OSCAR 7

#12 Bericht door PA0HOP »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hans,

Ik weet dat jouw antennes onder het dak staan. Heb je deze storing ook op 2M?

Heb je PLC's in huis? Haal deze uit het stopcontact en luister dan eens. Of staat er een CV ketel op jouw verdieping?
Hoi Tjeerd,
Op 2 m veel minder last, d.w.z. signaal veel minder sterk. Ik heb wel draadloze TV-ontvangst in de huiskamer via Experiabox KPN, maar dat heb ik al jaren. Ik heb al 13 jaar tot volle tevredenheid een NEFIT Ecomline CV-ketel; die staat inderdaad op de bovenverdieping, maar niet in de shack zelf. Helaas heeft de ketel een kunststof kast!

73,
Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: AMSAT OSCAR 7

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hans,

Draadloze TV, waarschijnlijk met zo'n grote witte stekker in de muur. Haal deze er als experiment eens uit. Je ontregel er niets mee.

Voor AO73 ontvangst haal ik deze standaard even uit het stopcontact.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: AMSAT OSCAR 7

#14 Bericht door PA0HOP »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hans,

Draadloze TV, waarschijnlijk met zo'n grote witte stekker in de muur. Haal deze er als experiment eens uit. Je ontregel er niets mee.

Voor AO73 ontvangst haal ik deze standaard even uit het stopcontact.
Dag Tjeerd,

Ja klopt. Ga ik zeker proberen een dezer dagen (als ik even alleen thuis ben .....).
Vermoed dat de ruis-pulsen uit de directe omgeving van ons huis komen. Ga toch maar eerst bij mezelf te biecht, hi. You never know.

Ik weet overigens niet hoe PLC-signalen klinken; nog niet mee te maken gehad.

Sukses met de proefjes daar.

73
Hans, pa0hop
Leuth
JO21xu

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: AMSAT OSCAR 7

#15 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hans,

Volgens mij heeft er iemand hier als eens een verwijzing naar een filmpje gezet, helaas vind ik deze niet zo snel.

Youtube geeft meer resultaten.

https://www.youtube.com/results?search_query=plc+noise
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie