computer headset aan tranceiver

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

computer headset aan tranceiver

#1 Bericht door PE2HD »

Hallo,

Onlangs heb ik met gemengd succes een verloopkabel gemaakt waarmee het mogelijk is een computerheadset (met electretmicrofoon) op mijn transceiver aan te sluiten.
Ik krijg goede rapportjes voor wat betreft mijn modulatie. Maar als ik mezelf monitor (goed hard) hoor ik toch een zachte brom. Als ik mijn laptop voeding aanschakel is de brom beduidend harder.
Na behoorlijk wat experimenteren blijft er echter weinig meer over dan twijfel aan de dubieuze kwaliteit van het headset kabeltje.
Wat gelet op de prijs best wel eens zou kunnen. (3.50 bij een bekende media discounter)
Mijn vraag is of er mensen zijn die ook een computerheadset (naar tevredenheid) gebruiken aan hun transceiver?
Wat is het merk, leverancier?

73, PE2HD, Harry

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

headset

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Een bevriende amateur heeft ook zo'n combinatie in gebruik, van het merk trust. De kabel, dichtbij de stekkers, zit wel om ferriet heen.

Prima kwaliteit zo te horen en goede ervaringen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Ook in gebruik, merk onbekend prijs zeer laag.
Met een electret element van een goedkope ex handsfree telefoon setje via de EQplus naar de FT 847/FT100

Wat ferriet strooien voor het geval dat, en geen probleem zelfs met de SB 1000 op vol vermogen, wat ie eigenlijk nooit staat.

73,
Cor

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

Heb ook een poos zo'n head-setje gebruikt op een FT1000mp+lin. Met wat ferriet in de microfoon leiding werkte het goed. Kreeg altijd heel positief commentaar over de audio kwaliteit.

Probleem met die goedkope dingen is dat ze erg gauw stuk gaan - niet de microfoon of telefoon, maar dat apeharen snoertje is na een paar maanden al "gaar". Na twee keer repararern een nieuwe gekocht die het ook twee maanden uithield. Nu heb ik iets degelijkers.

Het is ook een electret (oude handsfree mike op zwanehals). Bij de aansluiting van de 5V voedings spanning (via de micr. plug) voor de electret heb ik wel een extra ontkoppel c (20n) gezet en de mike loopt door een ferriet kraal en ook nog een 10 muH smoorspoeltje met 470 pf ontkoppel C. Heeft geen invloed op de audio throughput maar houdt de HF er uit.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

#5 Bericht door PE2HD »

Dankjewel allemaal voor de antwoorden tot dusver.
Ik heb onlangs zelf een nieuw headsetje van iets betere kwaliteit gekocht en daarmee ook de brom verholpen. Er blijkt gewoon echt wel verschil in kwaliteit.
Nu heb ik een Sennheizer PC30.
De brom is verdwenen, de audiorapportjes goed en het draagt en luistert ook nog eens erg aangenaam. :D

73, PE2HD, Harry

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Succes ermee ;)
Ben al jaren geleden afgestapt van tafel microfoons, vanwege de bij/achtergrond geluiden.

Bespreek de "boom" microfoon op 5 cm afstand zijdelings, of met de headset is dat hetzelfde.

Klinkt veel directer geen vervelende achtergrond geluiden meer, wat voor een tegenpartij veel prettiger luisteren is.

73,
Cor

Gebruikersavatar
fuelflow
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:11
Locatie: Brabant

#7 Bericht door fuelflow »

Hallo mensen,

Door het Googlen heb ik een onderwerp gevonden waar ik naar zocht, handig hé?
Ik wil al enige tijd met luchtvaartheadset's gaan gebruiken aan mijn TS-570dg en ben hier dus ook mee aan het rommelen geweest. Nu is het inderdaad zo dat zowel mijn David-Clark en de Senheiser, beide ANR, een elektret mic hebben. En dus rechtstreeks lukt dit niet.
De threat is even oud maar kan iemand mij op weg helpen door een klein schema te posten hoe ik dit kan oplossen.

VK2GWK geeft een mooi voorbeeld door de boel HF af te kappen.

Vriendelijk dank,

Dan

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#8 Bericht door pe2er »

Ik ken jouw set niet, maar het (eveneens via Google) deze pagina van DG2IAQ gevonden:Kenwood TS570 - A few mods made by Jochen Heilemann DG2IAQ (Handig hè ;-))

Microphone:
- change dynamic capsule to a electret capsule:
-> 10kOhm from +8V (PIN5)
-> 100nF to Mic out (PIN1)
gives more gain and much better sound, especially on FM.

Aviation boomsets gebruiken meestal een wat hogere spanning voor de microfoon - op de oude koolmicrofoons werd 28VDC via een weerstand toegevoerd - de nieuwere electret microfoons zijn aangepast aan deze oude standaard. Het kán overigens best werken. Met de TELEX Airman 750 heb ik goede ervaring :)

Zó heb ik een computer-headset aangesloten op mijn IC-730:
Afbeelding
Ik heb ook een groter plaatje, waar de tekst wél leesbaar is...

Gebruikersavatar
fuelflow
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:11
Locatie: Brabant

#9 Bericht door fuelflow »

Hi PE2ER,

Dat is een snel antwoord! Thx

Ik heb hier idd enkele Airmans liggen dus kan het daar eerst mee proberen. Ik wilde een verloop maken voor de XLR aansluiting (standaard in onze kisten) zodat ik de headsets kan uitwisselen. Ik gebruik de eerste twee genoemden namelijk nog vrij actief. In eerder gemaakte experimentjes lukt het me niet om de mic aan de gang te krijgen.

Heb je trouwens die Telex Airman met ditzelfde schema gewerkt?
Het is namelijk mogelijk de Sennheiser HMEC25-KA en de David Clark gewoon in te pluggen in de intercom op t flightdeck. Alledrie goedgekeurde types. Dus dan neem ik aan dat ook de impentie in dezelfde range ligt.

Groetjes,

Danny
Laatst gewijzigd door fuelflow op 25 okt 2007, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#10 Bericht door pe2er »

fuelflow schreef:Heb je trouwens die Telex Airman met ditzelfde schema gewerkt?
Nee, in de TELEX Airman zit al een versterker ingebouwd. Die sluit je dus gewoon aan als een electret microfoon :)

Gebruikersavatar
fuelflow
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:11
Locatie: Brabant

#11 Bericht door fuelflow »

haha, ik zend net een aangepaste text door ;-)

Dus dan is het voor die andere modellen even eenvoudig toch? Het zijn namelijk vrij nieuwe modellen en doen dienst als headset voor verkeersvliegen. Daar zitten toch redelijke intercoms op.
Ben benieuwd hoe je het met de Airman hebt gedaan...

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#12 Bericht door pe2er »

Die Airman gebruik ik op mijn Kenwood TH-F7 portofoon en op het audio selectie paneel op mijn bureau.. Allebei geschikt voor electret microfoons. Zie http://pe2er.nl/ASP/nlindex.htm voor meer informatie over mijn Audio Selectie Paneel :)

Denk dat als je het zo aansluit:
Microphone:
- change dynamic capsule to a electret capsule:
-> 10kOhm from +8V (PIN5)
-> 100nF to Mic out (PIN1)

Dat het wel werkt. Eventueel de 10k aanpassen (wat lager), maar dat is een questie van proberen..

Gebruikersavatar
fuelflow
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:11
Locatie: Brabant

#13 Bericht door fuelflow »

Ik ben er mee bezig geweest maar ik moet kennelijk nog wat experimenteren. Op de FM klinkt het best ok, de SSB blikkerig en vervormd. Toch nog even zoeken naar de beste R voor de 8V. Of ik monteer even netjes een XLR met pennen en meet de spanning in de kist. Hoewel dat wel eens niet overeen zou komen.

Thx so far,

Danny

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#14 Bericht door pe2er »

Kan zijn dat je last hebt van RF instraling op je microfoon-signaal als je zend met SSB.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#15 Bericht door PA3FAT »

Heb wat problemen met het schakelen via Vox.

Schakelt wel in. Daarna blijf ik een ratel horen, maar Vox schakelt niet meer af.

Heb 8.8kOhm als weerstand gebruikt. Kenwood geeft echter 8VDC op de plug. Ik vermoed dat ik grotere weerstand nodig heb.

??
Laatst gewijzigd door PA3FAT op 04 nov 2007, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Plaats reactie