computer headset aan tranceiver

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#31 Bericht door vk2gwk »

Bij het gebruik van een PC head set heb je geen voorversterker nodig. Al die head sets hebben electret microfoontjes die je met een serie weerstand van ca. 10K op de 5 - 8V van de microfoon plug kunt aansluiten. Stroom loopt er bijna niet (micro amperes) dus dat is geen probleem.

Mocht je toch nog een voorversterkertje willen gebruiken dan is dat ook een kwestie van 1 - 2 mA. Maar dan zit je gelijk al weer met ontkoppel problemen, en het elimineren van HF inwerking. (Trouwens toch verstandig de microfoon met 100 pf te ontkoppelen en de voorspanning van de electret van een klein smoor spoeltje te voorzien.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#32 Bericht door PA3FAT »

Alaaf,

Het is goed afgelopen in zover dat Dierkring de headset heeft aangepast en nu werkt het. Net zo goed als mijn eigen implemenatatie van 1,50E. Maar dat is feitelijk niet zo interessant. Dat men genegen was het probleem mee helpen oplossen is belangrijker.
Ik merk nog regelmatig soort inspraak danwel dat de vox schakeling over de nek gaat. Heb wat ferriet inde kring opgenomen maar het is niet consequent qua gedrag. Lijkt echt of de LF te spelen dat de vox niet reageert of juist blijft hangen.

Heb mijn eigen brouwesel in de auto geprobeerd met Ft817 maar daar zit geen anti-trip op dus die reageert op mijn audio en blijft dan de set ingeschakeld houden. Krijg ook pijn in de nek van deze constructie het is te onnatuurlijk qua gebruik.

Wordt vervolgd. Maar kan effe duren. Condities op HF zijn K*T vanuit de mobiel. Ik heb dringend wat behoefte aan sunspot nummers boven de 30.....

gr. de PA3fAT
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#33 Bericht door pd1rh »

vk2gwk schreef:Bij het gebruik van een PC head set heb je geen voorversterker nodig. Al die head sets hebben electret microfoontjes die je met een serie weerstand van ca. 10K op de 5 - 8V van de microfoon plug kunt aansluiten. Stroom loopt er bijna niet (micro amperes) dus dat is geen probleem.
Duidelijk.
Hier nog een leuke beschrijving waar ook e.e.a. duidelijker wordt:
http://www.iarc.org/~4x1mk/modifying_th ... phone.html
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

PD0HJS

Re:

#34 Bericht door PD0HJS »

pe2er schreef:Ik ken jouw set niet, maar het (eveneens via Google) deze pagina van DG2IAQ gevonden:Kenwood TS570 - A few mods made by Jochen Heilemann DG2IAQ (Handig hè ;-))

Microphone:
- change dynamic capsule to a electret capsule:
-> 10kOhm from +8V (PIN5)
-> 100nF to Mic out (PIN1)
gives more gain and much better sound, especially on FM.

Aviation boomsets gebruiken meestal een wat hogere spanning voor de microfoon - op de oude koolmicrofoons werd 28VDC via een weerstand toegevoerd - de nieuwere electret microfoons zijn aangepast aan deze oude standaard. Het kán overigens best werken. Met de TELEX Airman 750 heb ik goede ervaring :)

Zó heb ik een computer-headset aangesloten op mijn IC-730:
Afbeelding
Ik heb ook een groter plaatje, waar de tekst wél leesbaar is...

Ik zit ook met een probleem wat een electret microfoon betreft, de headset die ik op de beurs in rosmalen gekocht heb, wil ik geschikt maken voor mijn FT450 deze heeft 5 volt als uitgangsspanning, ik heb deze spanning aan de middelste ring van de jack plug gelegd, dit werkte direct, alleen krijg ik de modulatie niet hard genoeg, met het resultaat dat de FT 450 niet goed op moduleert.
Als ik deze schakeling gebruik, wat is dan de bedoeling van de weerstand met de aanduiding 22k + 33µ ? Wel heb ik 5 volt en op het schema staat 4 volt, zelf denk ik dat dit niet zo veel verschil maakt

Gr. Jan

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Re:

#35 Bericht door pe2er »

PD0HJS schreef:...
Als ik deze schakeling gebruik, wat is dan de bedoeling van de weerstand met de aanduiding 22k + 33µ ? Wel heb ik 5 volt en op het schema staat 4 volt, zelf denk ik dat dit niet zo veel verschil maakt
Die weerstand van 22k + 33k = 55k. Geen idee meer waarom ik dat zo gedaan heb; meest waarschijnlijke reden is dat ik deze twee weerstanden wél in mijn bakkie had liggen en een 56k weerstand níet :lol: Dat schema is natuurlijk niet bedoeld als bouwontwerp, maar meer als geheugensteuntje voor mezelf 'hoe ik dat ook alweer in elkaar gebakken had' bij geval van defecten in de toekomst.

4 Volt is gewoon de spanning die ik meet bij mijn setje met aangesloten mic versterker. 5 Volt zal inderdaad geen probleem zijn.

Erwin

PD0HJS

Re: Re:

#36 Bericht door PD0HJS »

pe2er schreef:
PD0HJS schreef:...
Als ik deze schakeling gebruik, wat is dan de bedoeling van de weerstand met de aanduiding 22k + 33µ ? Wel heb ik 5 volt en op het schema staat 4 volt, zelf denk ik dat dit niet zo veel verschil maakt
Die weerstand van 22k + 33k = 55k. Geen idee meer waarom ik dat zo gedaan heb; meest waarschijnlijke reden is dat ik deze twee weerstanden wél in mijn bakkie had liggen en een 56k weerstand níet :lol: Dat schema is natuurlijk niet bedoeld als bouwontwerp, maar meer als geheugensteuntje voor mezelf 'hoe ik dat ook alweer in elkaar gebakken had' bij geval van defecten in de toekomst.

4 Volt is gewoon de spanning die ik meet bij mijn setje met aangesloten mic versterker. 5 Volt zal inderdaad geen probleem zijn.

Erwin

Oké, de K is wat onduidelijk op het schema, maar nu is het mij duidelijk, als ik het goed begrijp dan kan het zijn dat het helemaal niet werkt, of toch?

Gr. Jan

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: computer headset aan tranceiver

#37 Bericht door pe2er »

Geen garantie, maar bij mij werkt 'ie :)

PD0HJS

Re: computer headset aan tranceiver

#38 Bericht door PD0HJS »

pe2er schreef:Geen garantie, maar bij mij werkt 'ie :)

Bedankt, ga het proberen, als het lukt dan meld ik het hier.

Gr. Jan

PD0HJS

Re: computer headset aan tranceiver

#39 Bericht door PD0HJS »

Heb bijna alle onderdelen bij elkaar, alleen de condensator die tussen de weerstanden 3K9 en 2K2 zit kan ik nergens vinden, het moet een 6uF8 zijn, of zie ik dit niet goed?

Gr. Jan

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Re:

#40 Bericht door pe2er »

Hoi Jan,

Je, inderdaad 6,8µF. Maar dat is een niet zo kritische waarde hoor. Denk dat 8,2µF of 10µF net zo goed werkt en wellicht makkelijker te vinden is. Deze elco voorkomt terugkoppeling van het versterkte microfoon signaal naar de ingang van de versterker.

PD0HJS

Re: Re:

#41 Bericht door PD0HJS »

pe2er schreef:Hoi Jan,

Je, inderdaad 6,8µF. Maar dat is een niet zo kritische waarde hoor. Denk dat 8,2µF of 10µF net zo goed werkt en wellicht makkelijker te vinden is. Deze elco voorkomt terugkoppeling van het versterkte microfoon signaal naar de ingang van de versterker.

Oké, ik ga gewoon iets proberen, bedankt.

Gr. Jan

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: computer headset aan tranceiver

#42 Bericht door pe2er »

Jan heeft me gewezen op 2 foutjes in dat schema.
Hier de gecorrigeerde versie:
Afbeelding

PD0HJS

Re: computer headset aan tranceiver

#43 Bericht door PD0HJS »

Ik heb de gehele schakeling nagebouwd, krijg deze wel niet in mijn headset geplaatst, maar heb de schakeling in het kastje wat ik gebruik om de headset om te schakelen van de FT 7800 naar de FT 450.
Ik kan maar een ding zeggen, het werkt perfect, de modulatie schijn heel goed te zijn in Italië, en dat met 25 watt.
Nu ga ik er een printje voor ontwerpen.

Gr. PDØHJS Jan

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: computer headset aan tranceiver

#44 Bericht door PE7EB »

PD0HJS schreef: de modulatie schijn heel goed te zijn in Italië
Als dat dan maar niet naar "Italiaanse" maatstaven is dan ;-)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: computer headset aan tranceiver

#45 Bericht door pe2er »

PD0HJS schreef:Ik heb de gehele schakeling nagebouwd, krijg deze wel niet in mijn headset geplaatst,
Kijk eens aan. Zeker geen SMD componenten gebruikt ;-)

Maar... Mooi resultaat :)

Plaats reactie