computer headset aan tranceiver

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
fuelflow
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:11
Locatie: Brabant

#16 Bericht door fuelflow »

PE2ER,

Ik denk het idd ook. Heb gisteren in Apeldoorn behalve een nieuwe speeltje (857) ook enkele onderdeeltjes gekocht om een en ander te kop in proberen te drukken. Wat neusjes ed... Ik heb inderdaad ook met de MC60 nu en dan wat inslag waar nu ook eens een oplossing voor moet worden gevonden. We gaan vandeweek gewoon weer even de tijd nemen om te rommelen. Daarna volgen wat andere projectjes voor de 857 voor een kabeltje.
Ben blij dat ik uit de Airman inmiddels een goed geluid heb op de FM. De verloopkabel is door z'n female XLR gemakkelijk met andere merken/types headsets te wisselen wat een leuk beeld geeft van de audio.

Ik hou je op de hoogte...

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#17 Bericht door PA3FAT »

Nog wat uurtjes gevochten met de TS450 en de PC headset.

Voedingsspanning 8VDC via 18KOhm en meer toegevoerd aan PC headeset. Vox gaat over en ik kan moduleren dus dat deel werkt.

Maar het schakelt maar niet uit. Anti Vox werkt niet indien koptelefoon is aangesloten, maar ook zonder dit en dus via de speaker lost dit het niet op.

Vox gevoeligheid en delay halen ook niets uit. Er blijft iets staan klapperen en reageert uitsluitend opde delay, ritme varandert dan.

Elco's parallel of in serie lossen het ook niet op.

Wat doe ik fout of is er iets anders mis??
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#18 Bericht door PA3FBF »

Hoi,

Dit interessant item vindt toch niemand, die toevallig ook CW-hater is :P Miskien verplaatsen?
Wel uiterard met een link ernaartoe hier in deze rubriek.

"Lukt het niet in SSB,
probeer het in CW" :wink:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#19 Bericht door pe2er »

pa3fat schreef:...Maar het schakelt maar niet uit. Anti Vox werkt niet indien koptelefoon is aangesloten, maar ook zonder dit en dus via de speaker lost dit het niet op.

Vox gevoeligheid en delay halen ook niets uit. Er blijft iets staan klapperen en reageert uitsluitend op de delay, ritme varandert dan.

Elco's parallel of in serie lossen het ook niet op.

Wat doe ik fout of is er iets anders mis??
Probeer eens een condensator van 10nF te zetten van de Microfoon naar massa op de plug die op je transceiver aangesloten word; en/ of direct parallel aan het electret microfoon kapsel in je headset. Doel is het minimaliseren van RF terugwerking op je microfoon signaal.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#20 Bericht door PA3FAT »

Ik zal dat eens proberen.

Een elco in serie met de microfoon? Er kom nu nl wel 5-8 VDC op de plug, dat heeft de originele handmicrofoon natuurlijk niet en daarmee werkt de vox schakeling gewoon goed.

HF terugwerking bij helemaal teruggedraaid vermogen (5-10Watt)?!?!?
Zou niet mijn eerste indruk zijn. Heb nl bij de Dierking koop headset exact hetzelfde effect en die heb ik zelfs met wat wikkelingen door Ferriet niet stilgekregen.

Maar ik ga je raad opvolgen. Ik laat het hier weten (of als het verplaatst wordt dit topic aldaar)

tnx
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#21 Bericht door PA3FAT »

even een tantaaltje 1u geprobeerd tussen ingang receiver (pin 1) vanaf de audio lijn/weerstand vanaf 8 VDC.

de vox schakelt nu goed. Moet nog wat minder mu denk ik om voldoende gevoeligheid te krijgen. Moet nog vrij hard moduleren om de vox te activeren. Mic gain open of dicht maakt nog niet voldoende uit.

In ieder geval weten we nu waardoor het kwam.

even 100nF in het bakje vinden en 10nF om te ontkoppelen en dan eens zien.

Zag ook een schakeling met diode en 1Kohm in serie ipv de weerstand van 10kOhm.
Nog tips als de voedingspanning op 8VDC ligt?

Is mijn aanname dat ik met de condensator moet spelen (verkleinen) juist om wat meer gevoeligheid te krijgen? Of zit hem dit uitsluitend in de voedingsspanning op de electret??
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#22 Bericht door pe2er »

Microphone:
- change dynamic capsule to a electret capsule:
-> 10kOhm from +8V (PIN5)
-> 100nF to Mic out (PIN1)
Afbeelding
pa3fat schreef:even een tantaaltje 1u geprobeerd tussen ingang receiver (pin 1) vanaf de audio lijn/weerstand vanaf 8 VDC.
Je hebt nu de 100nF vervangen door 1uF? Dat heeft vooral invloed op de lage tonen in je modulatie, niet zozeer op de totale geluidssterkte..

Wat jij nodig hebt is een microfoon versterker als deze:
Afbeelding
met dank aan http://www.o-r-b.nl/knutselhoek/
Of beter; Als deze:
http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Diversen/M ... rofamp.htm
Afbeelding
Die laatste is beter ontkoppeld voor RF.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#23 Bericht door PA3FAT »

zou er in de Dierking headset (ED-5) wel een versterker zitten?

Alles in de plug........zou kunnen.

Ik ga even op zoek in (iemand anders zijn) bakjes met F-jes.

Het valt mij n.l. op dat als ik zacht in de zelfbouw headset spreek de vox niet goed geactiveerd wordt. Ook niet als ik meer mic gain geef.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#24 Bericht door vk2gwk »

Twee aanvullende suggesties:
1. zit er geen vox gevoeligheid instel potje ergens in de transceiver?
2. om de RF er uit te houden heb ik ook een 100 microH smoorspoeltje in de microfoon-leiding zitten.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#25 Bericht door PA3FAT »

ja zit er aan de zijkant. Dat doet niet heel veel. Mijn zelfbouw en de Dierking lijken qua gevoeligheid gelijk te zijn. Marginaal verschil in werking, wel in prijs !

Ga nu even wat onderdelen scoren in Eindhoven en dan echt vergelijken.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#26 Bericht door pe2er »

pa3fat schreef:zou er in de Dierking headset (ED-5) wel een versterker zitten?

Alles in de plug........zou kunnen.
Kan, of in een oorschelp - daar heb ik mijn elektronica verstopt..

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#27 Bericht door PA3FAT »

zoals het lijkt zijn beide sets nu op het oog gelijkwaardig. Eerst juiste Fjes ertussen en dan eens testen in verbindingen. Andere kant moet het tenslotte aanhoren.

Er is ook geen knopje om iets te regelene oid dus ik denk dat het rechttoe rechtaan is gemaakt.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#28 Bericht door pd1rh »

Hoe is het allemaal afgelopen? Was net zo spannend... :lol:
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#29 Bericht door PA3FAT »

Alaaf,

Het is goed afgelopen in zover dat Dierkring de headset heeft aangepast en nu werkt het. Net zo goed als mijn eigen implemenatatie van 1,50E. Maar dat is feitelijk niet zo interessant. Dat men genegen was het probleem mee helpen oplossen is belangrijker.
Ik merk nog regelmatig soort inspraak danwel dat de vox schakeling over de nek gaat. Heb wat ferriet inde kring opgenomen maar het is niet consequent qua gedrag. Lijkt echt of de LF te spelen dat de vox niet reageert of juist blijft hangen.

Heb mijn eigen brouwesel in de auto geprobeerd met Ft817 maar daar zit geen anti-trip op dus die reageert op mijn audio en blijft dan de set ingeschakeld houden. Krijg ook pijn in de nek van deze constructie het is te onnatuurlijk qua gebruik.

Wordt vervolgd. Maar kan effe duren. Condities op HF zijn K*T vanuit de mobiel. Ik heb dringend wat behoefte aan sunspot nummers boven de 30.....

gr. de PA3fAT
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#30 Bericht door pd1rh »

Ik heb zelf een goede PC headset en wil deze t.z.t. ook gebruiken voor een aan te schaffen 857. Heb hier nog een leuk kastje liggen waar het wel kan worden ingebouwd. Heb ook een RJ45 chassisdeeltje liggen, daar kan zo het krulsnoer in.

Wat voor stroomsterkte kan ik verwachten voor de voeding van het geheel? De 857 heeft +8V in de mikeplug dacht ik, maar daar wil ik geen honderden milliamperes van vragen...

Hoe kan ik zo'n microfoonversterkertje testen zonder tranceiver?
Ik heb geen scoop helaas. Wat is de te verwachten uitgangsspanning van de schakeling als ik een beetje hard boer in de mike? Zijn dat milli of microvolts?

In het kastje wil ik dat 2 3,5mm aansluitingen maken ( mike+earphone ) en het liefst ook een voetpedaal aansluiting. Misschien hebben ze op het werk nog een defecte dictafoon met voetpedaal.

Anders maak ik een drukknop die je in je hand kan houden.
Headset op je hoofd, stoel achterover en knopje los in de hand ( of VOX natuurlijk ). Lijkt me straks wel relaxed verbindingen maken.

Afijn, eerst maar het examen in april halen. Inschrijving is vandaag geopend.
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Plaats reactie